Barnen tycker jag inte är häftig nog....

JockeS

Aktiv medlem
Fram med chipspåsen på en tisdag!

Häromdagen när jag kom cyklandes efter en skogsrunda så ropade några barn åt mig ”gör en wheelie!!”
Men jag låtsades inte höra och cyklade vidare med skammen i kroppen.

Senast igår frågade min tös varför jag aldrig cyklar på bakhjulet som alla andra cyklister.
Svaret blev helt enkelt ärligt: Jag kan inte.
Hon höjde lite på ögonbrynen och frågade varför när jag cyklat så länge.
Har liksom aldrig besvärat mig att jag inte kan.

Anledningen är också att när jag för ett par år sen verkligen försökte lära mig vara tuff och kunna cykla mer än 3 tramptag på bakhjulet så slog jag över och landade på ryggen.
Och med en historia med diskbråck så var det inte den bästa landningen där cykeln fick stå i skamvrån i ett par veckor tack vare detta.

Så är jag är lika ensam i detta som jag känner mig?
Varje gång jag försöker så får jag upp framhjulet ett par cm alt. är på väg att slå över eller ramla åt sidan.

Känner mig helt värdelös när jag inte kan vara lika ball som alla andra cyklister….

Hälsningar, 43 åringen som inte kan cykla på bakhjulet.

ostrand

Medlem
Äh, diskbråck? Kom igen när du brutit fotleden rätt av (japp, båda benen i leden) när du försökt cykla på bakhjulet framför din 6-åring och trillat. Jag tror att jag har minskat hans lust att försöka med sisådär 99%.

Äh, barns känsla för vad som är häftigt är ändå rätt godtycklig. Vänta bara tills alla dina kompisar tycker att du är fånig istället. Då finns det skäl att börja överväga ryggplatta och tid på parkeringsplatsen.

Åke

Aktiv medlem
Fem …..

Kontrade mot min dotter med att dra ett pappa skämt.

"Hur långt kan du cykla på bakhjulet"
Hur långt som helst!
"Är det sant?"
Cyklar väldigt sällan bara på framhjulet.

Visst kan säkert lära mig det, men de skulle ta väldigt lång tid som jag väljer att lägga på annat.

GoranS

Aktiv medlem
För oss där graven inte osannolikt är närmare i tiden än födseln tycker jag trackstand är en lämpligare övning som dessutom rätt utförd (väntar fortfarande på att komma dit) utstrålar lite värdighet.

Eller mao, är inte i närheten av att klara av en wheelie och är alldeles för feg för att ens ge mig på att försöka lära mig det.

PatrikHA

Medlem
Önskar mina barn nöjde sig med bakhjulet, de tycker jag borde kunna fixa slopestyle, med minst någon volt.....
och nej, jag kan varken eller, försöker säga jag har bra ork, men imponerar föga ;-)

Masjevel

Medlem
sex...
Kan inte heller göra ett korrekt bunny hopp. Fuskar hopp genom att lyfta cykeln tack vare spd pedalerna.

"Lever" på en grej som hände för ett par år sedan. Körde uppför en grusvägsbacke. Kom i fatt ett gäng unga grabbar som "tävlade" uppför. Efter att jag passerat "ledaren" skrek någon av grabbarna bakom: SÅ SKA DET SE UT!!
Fick ett brett leende på läpparna..

/cyklat MTB sedan -96

bluetail

Aktiv medlem
åtta...

Försökte öva upp mina hoppskills i den lokala parken för två år sen. Dagens andra försök resulterade i en krasch. Nu tre operationer senare har läkaren gett upp och lovat skriva ett invaliditetsintyg....Känn på det ordet... invaliditetsintyg... Jag är 50 och numera även invalid. Kommer inte att på allvar kunna springa nåt mer. Tack och lov går jag nästan obehindrat med skor. Cykla med plattisar går också bra..PUH...

Elvaåringen där hemma summerade det hela bra:
”Pappa, du kanske ska låta bli hoppen och bara cykla istället?”

Har nästan tagit honom helt på orden och undviker de hårigaste hoppen :)

Så....Fortsätt med sånt du är bra på och låt andra stajla!

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
9.
47 år. 3åringen tyckte dock det var tufft när jag tränade hopp i trädgården ... frun not so much.
Efter att ha läst om skadan ovan och om Palläs igår så tänker jag att jag kanske inte behöver lära mig hoppa.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Var väl 26 när jag fick mitt första invaliditetsintyg. Livet är för kort för att inte samla på sig några sådana.

Hoppa bör man - annars dör man...ändå?

Konsensus

Medlem
Barn kommer alltid att förundras över föräldrars töntighet, då som nu. Och ja, Även jag ställer mig i samma kö som fler att inte kunna cykla på bakhjulet. Själv är jag inne på mitt 4 år som cykelmotionör, vilket gör att jag nu vill utvecklas. Med min frus ögonrullningar känner jag det finns lite skam att jag nu övar på både bunny hop och lite andra tekniska övningar, och varför sluta öva på det man inte kan, bara för man är 47 år, det är korkat.

zanoii

Medlem
12 då.

Nyss fylda 40 men åldern är inte en faktor, jag kunde inte cykla på bakhjulet när jag var 15 heller. Jag har helt enkelt kass balans, välter i luften om jag hoppar för långt, drar dessutom alltid åt höger.

Vad som håller hoppet (!) uppe är att man kan träna upp balans.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Absolut. Fast bryta rygg eller pelvis bör undvikas efter att man satt barn till världen.

3 åringar kan man fortfarande imponera på. De e nice så länge det varar.

jonte987

Aktiv medlem
Det finns visst olika tekniker. Jag vill vara teknisk men när jag kollar EST video så känner jag mer igen mig i jofas "sikta neråt och håll fast"...

Berk

Aktiv medlem
Vid vilken ålder händer det?
Min 5-åriga säger fortfarande att det är farligt när har ser någon cyklar bara på bakhjulen.

(Kan inte cykla på bakhjulen och är inte intresserad att lära heller, men att kunna hoppa (med cykeln) på en halv meter hög sten skulle vara bra.)

SGS

Medlem
14.

Fast jag försöker lära mig trots (p.g.a.) begynnande medelålder. Inga problem att få upp framhjulet, men kan aldrig hålla det uppe. Slutar oftast efter några få tramptag med att cykeln drar åt sidan.

Har däremot lärt mig hoppa bättre än de flesta lokala småkidsen (även bunny hop), och vågar mig på drops på i.a.f. dryga halvmetern. Så framåt går det. Förutom på bakhjulet då.

Senast ändrad:
Cyklat sen jag va 6, blir 38 i år.
BMX,dirt, MTB o nu senast CX..
Kan fortfarande inte rulla på bakhjulet bara..
Får upp den, men ja.. typ 10 tramp så tar fegheten över..
Hoppa kan jag dock konstigt nog, fast det går fortare och gör mer ont när man failar..

Carl A

Aktiv medlem
lika illa här, jag är en dålig människa.

körde cross o enduro i ngra år utan att lära mig också. - illa.

ska se till att mina barn lär sig köra på bakbananen tidigt

Nypåmtb

Medlem
Vad räknas som ”köra på bakhjulet” i denna tråd? Även jag tillhör kategorin begynnande medelålder man kan väl köra en 20 meter eller så, oftast blir det dock mkt kortare ?.
Mina bunny hops på någon dryg decimeter imponerar också dåligt på barnen, likaså min korta hafsiga manuals.

Kan dock tipsa om träning/tävling med vänner på sluttande grässlänt- både kul och väldigt utvecklade för tekniken. Och utan risk för skador. Kräver dock att man sväljer stoltheten och står ut med fruns (och andra ”på riktigt vuxnas” smått hånfulla blickar ?).

Vad blir jag, nr 17? Men har som mål att komma 5 meter på bakhjulet i år. Och hänga med dom tuffa på hagakullen och ha bägge hjulen i luften samtidigt...

Det är aldrig försent att lära sig!

Det som är bra nuförtiden är att det finns instruktionsmaterial i yppersta klass I och med Ryan Leech onlinekurser.

Även om ambitionen inte är att lära sig oändliga manuals finns massor av nyttiga detaljer i kurserna vilket garanterat kommer göra cyklingen roligare. Pröva att göra "Baseline balance skills", gör övningarna även om ni tror ni kan det innan så kommer ackumuleringen av smådetaljer genom kursens gång ge resultat man kanske inte väntat sig.

Frenisse

Ny medlem
Nr. 18 här. Byggde en manual machine i verkstaden, vurpade baklänges in i en lagerhylla av plåt, 10 cm reva i ryggen, nu annu mer nervös inför bakhjulsåka i verkligheten.
Å andra sidan är jag 63 år gammal och har på en månad lyckats lära mig att droppa drygt 50 cm till platt. Alltid något.

Frenisse sa:
Nr. 18 här. Byggde en manual machine i verkstaden, vurpade baklänges in i en lagerhylla av plåt, 10 cm reva i ryggen, nu annu mer nervös inför bakhjulsåka i verkligheten.
Å andra sidan är jag 63 år gammal och har på en månad lyckats lära mig att droppa drygt 50 cm till platt. Alltid något.

Klarar jag det när jag är 60+ kommer jag vara stolt..

me.I.am

Aktiv medlem
Barn under 10 år: så länge man inte gör bort sig alltför mycket så är man ett föredöme
Barn över 10 år: så länge man inte gör bort sig alltför mycket så är man tolererbar

lindengbg

Medlem
Nr 22 (?) Kan inte heller... Nyss 40.. Har för mig jag kunde när jag var barn.. Tur är har barnen inte ifrågasatt det, de är bara glada att de har en pappa som gillar cyklar :)

Kör SPD och det känns lite vanskligt att köra på bakhjulet när man sitter fast?

Senast ändrad:

frippegubben

Ny medlem
24...
Skulle stila för barnen för nåt gäng år sen när jag tagit tag i cyklingen igen och drog upp hojen på bakhjulet lite för högt och glömde att jag hade spd...
Det brukar jag få höra då och då.
Men trots dryga 50 så tänker jag fortfarande att "det där ska jag lära mig", och att stå still och balansera, och att hoppa, och manuals...
Är jag naiv???

Carl A

Aktiv medlem
drog faktiskt upp dotterns 12" på bakbananen får många år sedan. - Det va lätt få upp den, och ungefär lika lätt fortsätta rörelsen o landa på ryggen...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer