Barngaffel & 1 1/8" styrrör med ZSlager VS tapered?

glitch

Aktiv medlem
EDIT - uppdaterad gaffelspec och lager

Sonen har en Norco Fluid 4.2 24" 2015 heldämpad med en allt annat än kul XC30 Solo Air. Med hans låga vikt är det omöjligt att få till någon vettig dämpning eller retur.

Ramen har rakt styrrör 1 1/8" hela vägen, och IS styrlager vilket som jag förstått det troligtvis gör det omöjligt att bara montera en nedre extern kopp.
Tydligen om vissa mått stämde invändigt i styrröret kanske det skulle gå om jag förstod det hela rätt (har dock inte mätt än).

Finns det några alternativ annars för att få en modern gaffel att lira med en sådan ram? Har letat med ljus och lykta efter en vettig 26" gaffel med rakt styrrör men de verkar ha försvunnit helt eller så vill folk ha fantasipengar för dem.
Tänkte gaffla upp den från 100 till 120-130mm. Just nu är det "mullet" på den med 26" framhjul och 24" bak, men gaffeln funkar verkligen inte bra då han är så lätt också.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ja, trodde jag länkade den men det blev visst en tyngre dirt jag tittade på. Vet inte om det är nåt som fungerar som mer utförsorienterat och med TA - eller om det blir helt kass.

CCS

Aktiv medlem
Även Judy Gold RL finns som 26:a som ytterligare ett alternativ i ungefär samma prisklass.

glitch

Aktiv medlem
Eller en Reba 26" 120mm för 398 €?

Nästan vad jag gav för cykeln :)

Markhor såg bra ut, tolkar jag det rätt att den kommer som 100 mm men går att ställa till 120?

Vad tror vi om RST F1rst gafflarna? Det viktiga är ju att den funkar för barnvikt.

Berk

Aktiv medlem
Markhor såg bra ut, tolkar jag det rätt att den kommer som 100 mm men går att ställa till 120?

Man kan tar bort en distans internt för att höja den. Kontroler dock modellen. Tror att det finns 100->80 och 100->120 modeller.

Vad tror vi om RST F1rst gafflarna? Det viktiga är ju att den funkar för barnvikt.

RST F1rst Air 24" köpte jag till min son och är en av den bästa 24" gafflar som finns. Tror dock att Markhor är bättre. Och många tillverkare har helt olika gafflar i olika storlekar även om namnet är nästan samma. Vet inte om det är fallet med RST här.

jonte987

Aktiv medlem
Det är ju frågan vad man kan hitta för exakt info om modell. Ser ju inte helt bra ut
1642067579412.png

EDIT, om det nu är relevant info jag hittar

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
😫 såg ju inte lovande ut för Markhor. Å andra sidan kanske man kan köra en 27.5 gaffel och köra ännu mer chopper 26" framhjul och 27 gaffel med 120 slag lär ju slacka ut den bra hehe.

glitch

Aktiv medlem

Nepp ingen 26" 120mm variant tyvärr av Markhor...får läsa på lite om RST F1rst.

Berk

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Bilder på andra butiker visar också tapared på bilden, men skriver 1 1/8. Men Suntour är tung och de flesta är inte bra.

Jag skulle rekommendera Markhor, RST F1rst eller RS Judy.
Många verkar klaga på Stiction på RST F1rst, och med ett barn bakom styret blir ju det knappast bättre.
Markhor med 120mm finns bara med 27.5" och då blir AC väldigt hög och offset knasig, det är en 24" ram från början liksom.
Kan inte nån bara hitta en gammal Revelation med 120 slag i gömmorna till mig :)

Berk

Aktiv medlem
Många verkar klaga på Stiction på RST F1rst, och med ett barn bakom styret blir ju det knappast bättre.

Bara för 26" eller också för 24"?
Jag hittade ingenting om stiction när jag letade för en gaffel till min son. F1rst 24" jag köpte var riktigt bra och hade inte mycket stiction (såklart inte så bra än nuvarande Fox Float 32, men det kan man inte förvänta sig).

glitch

Aktiv medlem
Se på fan - ursäkta suddig bild, svårt utan bläckfiskarmar att hålla allt :)IMG_20220114_191816.jpg

Men det ser ut att vara väldigt grunt inpressnadsdjup? EC koppar brukar väl kräva rätt mycket djup? Och visst räcker det att bara byta nedre lagret i så fall?

Original verkar de ha satt en 26" gaffel så det kanske inte blir så tokigt med AC med en 27.5 gaffel ändå och får man det att lira med tapered blir ju utbudet roligare. Google verkar säga AC 475 och Markhor 27.5 anger 475 -515 (sista då som 120 mm antar jag).
IMG_20220114_191604.jpgIMG_20220114_191547.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Det borde räcka att byta undre. Har inte forskat i det men däremot har jag ett omonterat ec jag kan mäta.
Håller med om att det ser grunt ut men hoppas att det är standardiserat.
Har bar monterat EC på 44mm stålrör och inte funderat på djupet

glitch

Aktiv medlem

Här anger de bore depth till min 12.5 på ZS och 15mm på EC. Originalagret har ju inga 12.5 inpressning?
Styrlager alltså.....snäppet roligare än vevlager =)

glitch

Aktiv medlem
Hm, men in 7.3 så det är djupare än fasningen?
Ja alltså bikeradar guiden säger ju att man vill ha 12.5 på zs som jag tolkar det, vilket är mycket mer än fasningen. Ser inte hur 12.5 mm koppdjup skulle få plats. Men kanske ska knacka ur nuvarande lager och kolla på hur det ser ut.

glitch

Aktiv medlem
Nja alltså man ser ju inne att det är fasat och smalnar av. Så jag ser inte att man skulle kunna pressa in djupare än de 7.5 mm man se externt - så det verkar onekligen gå med grundare styrlagerkoppar, men EC44 lagren verkar vara djupare generellt.

jonte987

Aktiv medlem
Jävligt otippat.
Nukeproof ex44 är i alla fall 14.5mm
FSA no 10 bör vara 9+-

Oklart om det funkar för ett barn att kapa av 5mm.

Screenshot_20220115-075542_Drive.jpg

glitch

Aktiv medlem
Eller om man istället för att kapa av lägger spacers emellan styrrör och lagerkopp. Men då ska man hitta nåt i rätt storlek osv. ....

glitch

Aktiv medlem
@Berk hur funkar 32an med hans vikt? Är lite orolig att om jag köper en Markhor eller F1rst blir det inte bra i alla fall för han är för lätt. Gissar att den F1rst 24" ni köpte var tunead för lättare åkare i och med 24"?

Rev isär gamla gaffeln i alla fall igår så nu får den sig en genomgång först men lutar år F1rst eller Markhor ändå.

Berk

Aktiv medlem
@Berk hur funkar 32an med hans vikt? Är lite orolig att om jag köper en Markhor eller F1rst blir det inte bra i alla fall för han är för lätt. Gissar att den F1rst 24" ni köpte var tunead för lättare åkare i och med 24"?

Rev isär gamla gaffeln i alla fall igår så nu får den sig en genomgång först men lutar år F1rst eller Markhor ändå.

RST F1rst är konstruerad för barn, som namnet säger. Sonen körde med returdämpningen någonstans i mitten när han var medan 25 och 32 kg. För oklar anledning satte jag den på max när vi fick hem den och sonen körde några månader med en trög gaffel innan jag upmärkte det :(

Fox Float 32 som kam med sonens andra Vpace MTB funkar perfekt. Returdämpningen är inställt åt lättare hålet, men inte på minimum (han väger 35 kg nu). Jag vet dock inte om det är en standardgaffel eller Vpace har använt en lättare dämpartune eller lättare olja.

Har läst flera gånger på nätet att folk använder Markhor till barncykel. Vet dock inte hur lätt barnen var. Tror inte att man ändrade något på dämpningen.

jonte987

Aktiv medlem
Borde ju vara svårt att få fart på returen med extremt lågt tryck.
Lite intresserad av att gräva i det men har inte kompetensen så blir mycket att läsa och mycket dumma frågor...

jonte987

Aktiv medlem
Hope ec44
Material: aluminium (2014-T6)
Bearings: angular contact ball bearings, stainless steel
Lower Insert Depth: 9.5 mm
Lower Outer Diameter: 44.1 mm
Lower Inner Diameter: 40 mm
Seals: integrated rubber seal

Insert är identiskt med fsa No 10. Dom är inte så dumma som de ser ut de där hope ingenjörerna

glitch

Aktiv medlem
Det var ju inte IS, utan Zero Stack. Och då passar det. Hope koppen har endast 9.5 mm inpressning (samma som existerande FSA) och då funkar det på ramen.

Berk

Aktiv medlem
Det var ju inte IS, utan Zero Stack. Och då passar det. Hope koppen har endast 9.5 mm inpressning (samma som existerande FSA) och då funkar det på ramen.

Ah, ok. Du skrev IS i första inlägg. Jag hade inte läst alla inlägg i mitten av trädet.

Trodde att 9,5 mm inpressning är lite. Men ser att Works Components, som jag sätte på min sons sista två MTB har bara 1 mm mer.

jonte987

Aktiv medlem
Ah, ok. Du skrev IS i första inlägg. Jag hade inte läst alla inlägg i mitten av trädet.

Trodde att 9,5 mm inpressning är lite. Men ser att Works Components, som jag sätte på min sons sista två MTB har bara 1 mm mer.
Ja, standard är runt 15mm men i mitten av tråden upptäcker vi ha att insert på ZS är mindre och att inte alla ramar har plats för 15mm.

Vet inte hur vanligt det är men works och hope har tydligen tänkt igenom detta.

Lesson learned är att ZS inte är en garanti för ec.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer