Barnsits som funkar med top pull-framväxel samt bak-sidväskor

zinkpasta

Aktiv medlem
Har skaffat barn men dessvärre ingen +1/specifik cykel för transport av detta barn utan har tänkt att använda min nuvarande pendelhoj (en white-bockstyre-variant). Fick en Merida-barnsits av några vänner men den ställer till problem då den klämmer om framväxelvajern samt blockerar mina Ortlieb back roller som brukar hänga på pakethållaren.

Jag kan ev. tänka mig att offra framväxeln men hade gärna sluppit en annan lösning för väskorna (t. ex. frammontering av dessa, även om viktbalansen kanske blir bättre).. så frågan är om det finns nån vettig barnsits som helst funkar med både top pull-växel och sidväskor bak? Eller i andra hand, nåt som iaf funkar med sidväskorna?

Har kollat på en frammonterad sits (Hamax Observer) men den funkar inte med bockstyre/styrkombon. Kanske kan funka att sätta en Kids ride shotgun / Mac Ride på pendelhojen och silvertejpa fast ungens händer på styret (alt vänta tills han lärt sig hålla sig i), men tror tyvärr det får vänta lite. Finns det nån annan framsits som rekommenderas? Min känsla är väl iofs att det kan bli problem även med vikten, sonen väger redan ~13kg och man vill väl inte ha en hur tung klump som helst fram? (Kan väl iofs bli problem med all vikt bak också..)

fastforward

Aktiv medlem
Jag hade hamax barnstol med fäste på ramröret mellan sadelstolpen och vevpartiet (sadelröret?). Det fästet fick plats under vajern till framväxeln iaf.

Berk

Aktiv medlem
Jag ser inte hur en barnsitd bak kan funka med sidoväskor. Barnets ben sitter precis på samma ställe som sidoväskor.

Vi hade en Hamax Zenith och vi var nöjd med den. Den måste väl funka med framväxel. Kanske även med sidoväskor om man skjuter sitsen helt fram och sidoväskor helt bak.

I Nederländerna hade barn ofta ben i sidoväskorna, men det vill du troligtvis inte har i dina Ortlieb rollers.

zinkpasta

Aktiv medlem
Tack för svar. Kanske blir att satsa på front-racks iaf då, verkar vara den bästa lösningen. Har sett/läst om folk som lyckats montera sidväskor under stolen, men det är nog lite osmidigt och kräver säkert rätt kombo av pakethållare och stol..

@Bengt-re Det har jag också. :-) Men detta var tänkt för de lite kortare utflykterna, då slipper jag gärna ta fram och montera vagnen, och det är ju även lite mer otympligt i trafik osv. Det är överlägset i övrigt dock, och sonen verkar uppskatta det.

Sarvi

Aktiv medlem
Jag hade hamax barnstol med fäste på ramröret mellan sadelstolpen och vevpartiet (sadelröret?). Det fästet fick plats under vajern till framväxeln iaf.
Samma erfarenhet, men fick ha en extralång bygel (delen som förbinder sitsdelen med fästet på ramen) eftersom överröret var så lutande. Inga problem med framväxeln dock, vajern kunde smita förbi utan någon märkbar påverkan på växlingsprestanda, trots att det rimligen måste bli lite högre friktion där det gick emot litegrann.

Topp