Bash guard med adapter, ska det vara så här dåligt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Ramen saknar ISCG. Alternativet som erbjöds var med adapter i det gängade BBt. Men skiten vrider sig ju vid minsta lilla smäll och har redan käkat upp all lack där den då tar i svingen.

Ska det vara så här uselt eller kommer det räcka att dra åt skiten hårdare?

Vad finns det för alternativ antingen till en Shimano DM vev eller annat rimligt lätt boost-vevparti utan DM så man kan skruva på en riktig bashguard?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Tycker min sitter fast ganska bra. Kan inte flytta den för hand och ingen av smällarna har heller lyckats än. Vilken adapter är det du kör med?

Rattnalle

Aktiv medlem
Tycker min sitter fast ganska bra. Kan inte flytta den för hand och ingen av smällarna har heller lyckats än. Vilken adapter är det du kör med?
Vet ej, monterad av samma handlare som sålde cykeln. Ska dra åt den ordentligt imorrn och se om det hjälper. Annars åker den av. Kvaddar hellre drev och kedja än svingen i väntan på en riktig lösning om den ändå flyttar sig.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bjuder på en misärbild också. Skuggorna gör dock att det ser värre ut än det är, det är ytterst lite mer än lacken som är skadat. Men handlaren som monterade ska givetvis få lite jobbiga frågor om vad de tänker göra åt saken.
IMG_20200521_210435.jpg

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Man kan inte flytta bashen lite så man får lite mer avstånd till länken alt annan bash som är lite mer slim.

Rattnalle

Aktiv medlem
Man kan inte flytta bashen lite så man får lite mer avstånd till länken alt annan bash som är lite mer slim.
Det löser inte att hela adaptern vrider sig. Adaptern tar också i svingen då även om det inte är lika illa för den tar bara emot att på och fastnar inte och skaver mot sidan såhär.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Har en kläm-taco-på min transmitter, också bsa, nä, det är svårt att garantera att de inte vrider sig.
Är ju ok på en HT men i ditt fall skulle jag bita i det fula äpplet o köra nån icke DM med bash på spindeln.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jo det lutar ju åt att det krävs en annan vev.

Ska klaga lite hos orbea på designen också. sjukt märklig grej att skippa ändå.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Sitter den bara med klämkraft?
Ibis har en bra lösning med ”tabs” som gör att iscg-fästet sitter på bra. Tyvärr är det väl kanske inget som kan lösas i efterhand (?).
800A4FB0-92C4-469F-B9EA-1FE5F338144C.png

Makten

Aktiv medlem
Vad är det för vevparti? På vissa kan man sätta dit en spindel istället för direktmonterat drev.

Edit: Har för mig att nån gör DM-drev med inbyggd bash också, men de kostar därefter.

glitch

Aktiv medlem
Enda cykeln jag haft bb mount bash på hände exakt samma sak, bashen vred sig och kilade sig sen fast i baksvingen. Gudskelov var det en aluram. Jag hade inte fortsatt köra med den. Hellre smasha ett drev eller kedjan än kvadda ramen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad är det för vevparti? På vissa kan man sätta dit en spindel istället för direktmonterat drev.

Edit: Har för mig att nån gör DM-drev med inbyggd bash också, men de kostar därefter.
Shimano XT. Min Google Fu var för dålig igår för att hitta några alternativ som passade men jag vill också minnas att jag sett sådana drev någonstans.

Rattnalle

Aktiv medlem
Enda cykeln jag haft bb mount bash på hände exakt samma sak, bashen vred sig och kilade sig sen fast i baksvingen. Gudskelov var det en aluram. Jag hade inte fortsatt köra med den. Hellre smasha ett drev eller kedjan än kvadda ramen.
Nej jag tog det vuxna beslutet att skruva bort den igår. Så får vi se om jag kvaddar kedja och drev det första jag gör istället.

Nypåmtb

Aktiv medlem
En budgetversion (som du kanske inte tycker passar på en så fin hoj) är ju att köra ett gammalt vevparti för tre klingor och använda ytterklingan som bash.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Boost sabbar väl det?

Annars har tanken slagit mig.
Kanske, kanske inte. Generellt verkar det funka att möte icke-boost vevar på boostramar med 30-32 klinga när man googlar. Men cyklar och vevar är olika...
Klart värt att testa om du har något liggande.
En annan variant kan ju bara att köra en boost vev för tvådelat och använda ytterklingan som bash.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Absolute black säljer NW-klingor för 64bcd som skulle kunna användas på en boost vev för 2-delat såg jag.
Finns i all fall upp till 30 drev. Då kan ytterdrevet användas som bash, tydligen gör Wolftooth en särskild bash för att fästa på ytterringen av en tvådelad vev (104bcd).

Berk

Aktiv medlem
Det finns bashguards till 1-delat 104 bcd vevar. Det finns också 104 bcd spider till DM, men har inte sett dom till Shimano DM.

AX3L

Aktiv medlem
Först gaffelbenen och nu detta. Jag tror din nya cykel försöker säga dig något.

Man skulle väl kunna tänka sig att öka friktionen på något sätt, utöver att dra åt hårdare. Men det kommer väl med lite otur bara göra att lagret gängar upp sig istället.

Makten

Aktiv medlem
Boost sabbar väl det?

Annars har tanken slagit mig.
Ett vevparti för två klingor har stora drevet rätt långt ut, så det borde kanske kunna lira. Sen gäller det att bashen passar på utsidan av armarna, men jag vill minnas att många har en plan och fin yta där trots att de inte egentligen är avsedda för tre klingor.

Edit: Här har du en lösning annars! Wolf Tooth gör bash-ringar som passar på deras DM-drev. 👌

Edit 2: Äh, fanns bara i ministorlek ser jag nu.

Rattnalle

Aktiv medlem
Klingan från wolftooth passar bara på deras och deras finns bara för sram DM, än så länge iaf. Men ja det vore den snyggaste lösningen helt klart.

glitch

Aktiv medlem
Jag körde trippelvev med bash ytterst på min första boostram med 30t klinga vilket funkade kanon men då var det 10 delat bak och inte tolv. Det borde funka rätt bra och lite kan du ju labba me vevlagerspacers också på shimano på ett enkelt sätt. Men det känns segt att behövs ta till old school för att tillverkarna är puckon.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag tycker du ska sluta använda den om du vill att ramen ska överleva. Det där ser inte bra ut.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det går ut lite över vad jag som är lite kass på att lyfta cykel vågar satsa på att ta mig över att inte ha bash, helt klart. Måste kanske öva helt enkelt.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om målbilden ändå är att skaffa en annan vev/spindel som kan ta en vevmonterad bash så kanske dm-klingan kan läggas på roulettebordet....

AX3L

Aktiv medlem
Men Orbean har alltså 2 hål för ISCG? Dum fråga här, men du kan inte ta en ISCG kompatibel bash och bara fästa i de två hålen? Eller är du rädd för att ramen kommer implodera då? Jag tänker också att man skulle kunna rita på en custom-platta med ett stort hål för att sitta innanför vevlagret och sedan fästa den så den inte kan glida med ett av de två hålen? Finns det nån bra bild på hur ramen ser ut där nere?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Limma fast bashen i vevlagret/vevlagerhuset?
Kanske räcker med lite monteringspasta för kolfiber. På min adapter stod det tydligt inget fett mellan ram och adapter och den har inte rört sig än. Jag får väl medvetet krascha hårt med den för att se hur bra den sitter 🤕

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer