Bashguard 2020?

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
2014 var det bashguard och tvådelat fram som gällde. Nu är det 2020 och 1-delat fram verkar vara standard. Funkar det att köra utan bashguard när man kör singelklinga på stig?

Crossmax

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Är det skillnad att köra i en klippa/Sten med tvådelat jämfört med singelklinga? Beroende på hur man kör så är det nog samma behov då som nu.
Gissningsvis körde man större största klinga med 2-delat än med 1x, så behovet av bash borde ha minskat lite. Med det sagt är det många saker som spelar in i om man behöver bash, exempelvis: storlek på klinga, BB-höjd, terräng man cyklar i, skicklighet/smidighet på cykeln mm.

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Är det skillnad att köra i en klippa/Sten med tvådelat jämfört med singelklinga? Beroende på hur man kör så är det nog samma behov då som nu.
Ja, singelklingor är bredare för att de behöver inte växlingsramper etc. Och kuggarna är lite högre.

Största klingan brukar vara 36t på 2-delat, 32 t på singelklinga. Generellt. Så lite mer frigång.

Hozo

Medlem
Bashguard 2020?
Vad kostar det att ha en bash? Finns ju nu för tiden bara små tacos man drar direkt i tabsen och vikt straffet är drygt 100g kanske. Har man den inte kan man få gå hem ett antal kilometer eller mil......Jag kör bash iaf.

Westman

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Jag kör utan bash, slår i kedjan någon gång per år. Inte pajat några klingor men kedjan tar stryk ibland.

Nya vevar med spindlar istället för bultcirkel har tills nyligen varit rätt svåra att förse med bash men nu finns t ex Wolf tooths bashspider.

Annars är det väl kedjestyrare med undre taco som gäller, men se upp beroende på ram, om du vill putta in dom krafterna i ramen istället för vevarmarna.

Lite kul för övrigt att vi gått från bärs till tacos.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Bashguard 2020?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
..om man har en ram som tål krafterna. Annars en potentiellt svindyr lösning.

Och om man kör den med klämd adapter kan den vrida sig och paja ramen ändå, har sett det ske på en ny Occam nyligen. :/
Tanken med 77design så använder den försvagade(ihåliga) bultar som ska minska risken för det och brytas innan ramen går sönder men är nog för lite för adapterproblemet.

manneblask

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
..om man har en ram som tål krafterna. Annars en potentiellt svindyr lösning.

Och om man kör den med klämd adapter kan den vrida sig och paja ramen ändå, har sett det ske på en ny Occam nyligen. :/
Så är det såklart, jag har själv en Commencal så är inte orolig. Har också sett flera klämda adapters vrida sig förutom på Occamen, känns inte som en stabil montering.

Westman

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Klämadapter skulle jag undvika.

Ihåliga bultar känns ok på de flesta ramar med ISCG05.

Annars skulle jag kika på spidermonterad bash.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bashguard 2020?
Jag körde alltid bash förut men har inte gjort det de senaste 6-7 åren. Har inte pajat något. Å andra sidan kör jag hardtail nu och då minskar nog behovet också eftersom BB-höjden inte blir riktigt lika låg när bakdelen av cykeln inte kan komprimeras.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Wolftooth camo kan vara prylen som får vevmonterad bash att bli trendigt igen.
Jag vill säga att det stora problemet med spindel-monterad bash är att Shimano bygger spindlar som man inte kan montera bash på utsidan av, både asymmetriska bcdn och att de har täckt utsidan är styggelser, de borde inte bygga som Ultegra 6800 50klingor utan som Ultegra 6800 46klingor.

yonsson

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Wolftooth camo kan vara prylen som får vevmonterad bash att bli trendigt igen.
Jag vill säga att det stora problemet med spindel-monterad bash är att Shimano bygger spindlar som man inte kan montera bash på utsidan av, både asymmetriska bcdn och att de har täckt utsidan är styggelser, de borde inte bygga som Ultegra 6800 50klingor utan som Ultegra 6800 46klingor.
Det blir ju dock 1400kr för en bashguard för att man behöver köpa allt annat till.

jonte987

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Jag har inte slagit av nån kedja så kör vidare utan. Sällan jag slår i. Det räcker nog att sätta på om man ska köra nåt större.

theBrand

Aktiv medlem
Bashguard 2020?
Jag kör utan bash, slår i kedjan någon gång per år. Inte pajat några klingor men kedjan tar stryk ibland.

Nya vevar med spindlar istället för bultcirkel har tills nyligen varit rätt svåra att förse med bash men nu finns t ex Wolf tooths bashspider.

Annars är det väl kedjestyrare med undre taco som gäller, men se upp beroende på ram, om du vill putta in dom krafterna i ramen istället för vevarmarna.

Lite kul för övrigt att vi gått från bärs till tacos.
Samma här, hade taco på FSen för ca: 5 år sedan, som byttes mot Wolftooths DM-stålklinga med tillhörande bash-ring (säljs inte längre).

Men när jag bytte till kortare vevar i samband med att jag bytte ram några år senare kom jag mig aldrig för att montera någon bash på den cykeln. Och jag har inte satt någon på senaste bygget heller.
Visst händer det att jag slår i klingan med kedja i en stock eller syren ibland, men hittills har jag inte råkat ut för några haverier. Men för säkerhets skull har jag alltid några extra länkar och kedjelås i väskan, då tar jag mig nog hem för det mesta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer