Basiska/alkaliska frätande produkter

Halvdan

Aktiv medlem
I en annan tråd som diskuterar avfettning så tog @stigfinnare upp en intressant grej: alkaliska (basiska) produkters skadliga åverkan på drivlinans komponenter, åtminstone enligt Shimano https://happyride.se/forum/threads/...uc-off-eller-morgan-blue.3686505/post-3900361

Vad säger happy om kemin här? Att flitig användning av lösningsmedel sabbar lager genom att lagerfettet tvättas bort är ju en sak. Men är det en grej att drevtänder lossnar pga alkaliska produkter från tex muc off och andra dyra, cykelspecifika märken? Fräter dessa produkter själva cykeln på ett sätt man behöver bry sig om? Eller är det bara Shimano som safear i sina garantiskrivningar?

Nu ska man fan vara kemist för att cykla också, det dåliga samvetet för alla kunskapsluckor bara växer 🤯

Valhalla_

Aktiv medlem
Kaustiksoda t.ex är potent nog att käka upp aluminiumoxid snabbt som ögat så varför inte. Kassetter i aluminium t.ex lär ju kunna påverkas. Sen är väl iofs inte tvättmedlen särskilt starkt alkaliska och särskilt inte som kaustiksoda kan jag tro. Men om det drar åt det hållet så gör det väl någon slags skada om än kanske minimal.

Fattar iofs inte grejen med att hålla på med en massa medel hit och dit, man kan få den tillräckligt ren med vatten och borste. Kanske inte showroom ren men "bruks-ren".. Men det kanske bara är jag som inte behöver ha hojen skinande ren mellan turerna :giggle:

Halvdan

Aktiv medlem
Kaustiksoda t.ex är potent nog att käka upp aluminiumoxid snabbt som ögat så varför inte. Kassetter i aluminium t.ex lär ju kunna påverkas. Sen är väl iofs inte tvättmedlen särskilt starkt alkaliska och särskilt inte som kaustiksoda kan jag tro. Men om det drar åt det hållet så gör det väl någon slags skada om än kanske minimal.

Fattar iofs inte grejen med att hålla på med en massa medel hit och dit, man kan få den tillräckligt ren med vatten och borste. Kanske inte showroom ren men "bruks-ren".. Men det kanske bara är jag som inte behöver ha hojen skinande ren mellan turerna :giggle:
Nä det görs nog mycket onödig tvätt och det kan ju som sagt vara en smaksak. Jag använder bara starkare grejer ibland men om det är dåligt för komponenterna kanske man borde sluta helt och gå över till såpa, . Tycker dock det verkar konstigt om dessa medel skulle vara SÅ skadliga att tänder trillar av!

Om man inte låter kassetten bada i koncentrerad lösning över natten och man gör det ofta, då är det ju mer begripligt att det blir åverkan till slut.

ooms

Aktiv medlem
Såpa är också basiskt. Grummes gröna ligger på pH 10-11 nånting, tror jag.
Men man späder ju till brukslösning, både såpa och alkalisk avfettning.

maRRtin

Aktiv medlem
Det går ju att använda svagt sura/alkaliska produkter på t ex aluminium, men man får ju vara noggran med att få bort allt medel/neutralisera det efteråt.

Men för att få rent t ex en drivlina så är väl en petrolium-baserad avfettning (kallavfettning) att föredra?

Flurken

Aktiv medlem
Vidare tycker vissa cykelklädestillverkare att man skall tvätta i 30C också.. Tror det är mycket friskrivande från tillverkarnas sida. Gillar diskmaskinsmedel på skitiga grejer som inte lätt går bort. Men visst, jag kanske håller på att utlösa en katastrof i drivlinan.

MickeNord

Medlem
Även svaga baser etsar aluminium, men rätt långsamt. Märks bla på missfärgningar man får.

Är rätt svårt att vara generell när det gäller syror och basers etsning av metaller överlag. Man måste i princip kolla upp kombinationen. Jag kan absolut tro på Shimanos påstående att man inte ska ha på alkaliska medel på deras drivlinor.

/Utbildad kemist

NAnders

Aktiv medlem
Såpa är också basiskt. Grummes gröna ligger på pH 10-11 nånting, tror jag.
Men man späder ju till brukslösning, både såpa och alkalisk avfettning.

pH-skalan är logaritmisk, varje steg motsvarar 10 gånger.

10-11 är fortfarande en ganska svag bas. En 0,5-procentig lösning natriumhydroxid har pH 13.

Mårten

Aktiv medlem
.
Men för att få rent t ex en drivlina så är väl en petrolium-baserad avfettning (kallavfettning) att föredra?
Ja, mina bilvårdskunskaper säger att Alkalisk avfettning är rätt kass på petroleumkladd så... inte stor mening att använda det på drivlinan.
Har man däremot kört cykeln på biltaket genom norrländska skogar kan det nog hjälpa mot myggliken.

johfo

Aktiv medlem
Jag är också kemist, men jag tror inte ett skvatt på dessa friskrivningar.
Tvättar man en kassett med aluminiumdrev i varm lut (koncentrerad lösning av natriumhidroxid, konc NaOH (aq)) så kommer man tvätta bort aluminiumoxiden (anodiseringen) ganska fort, men inte momentant.
Men det käkar på ytan och skapar inte porer. Knappast i stål heller.
Inför ytbehandling/anodisering (som i sin tur är en elektrokemisk process där aluminumdetaljerna badar i stark svavelsyra eller fosforsyra genom vilket man skickar ström, under omrörning) gör man precis så för att tvätta bort tidigare bildad oxid.
Skulle det påverka hållfastheten hade kassetten alltså redan varit förstörd då den säljs anodiserad. Så även framdrev i aluminium.
Alltså tål materialet (aluminiumet) i drev och kassetter stark lut och starka syror utan att hållfastgheten blir lidande.
De medel medel man använder för rengöring är tämligen utspädda och/eller svaga.
De lär inte tvätta bort märkbar mängd av det uppbyggda oxidskiktet på den tvätttid den mest frenetiskta cykeltvättare utsätter sin dyrgrip för mellan cykelturerna innan det mekaniska slitaget förbrukat den.
Jag kan alltså inte alls tro att detta på något vis (i märkbar) omfattning skulle försvaga materialet.
Kloridjoner (Cl- alltså, inte Klor (Cl2) som man har som bakteriedödande i dricksvatten) käkar däremot porer i metall. Vi har problem om folk kör organiska lösningsmedel med saltsyra (HCl) i uppvärmda vacuumkammare, för då käkar kloridjonerna hål i metallen, men det tar några år av flitigt brukande.
Jag har inga betänkligheter gällande rengöringsmedel och mina cyklar i det avseendet alls. Däremot tycker jag man kommer väldigt långt med torr trasa och räcket inte det och man vill ha något rent så hjälper lite grönsåpa på en borste där man geggar ihop en såp-olje-emulsion som man sen sköljer av med vatten långt.
Att få bort absolut allt inför nästa tur i grus och lera känns inte jätteviktigt ens för en pedant som mig.

Batavus

Aktiv medlem
Kunde man inte tänka sig, att någon tar reda på vad det står i Shimano-manualen?
Om någon säger till mig, att de underhållit drivlinan eller bromssystemet, eller nåt, med avfettningsmedel, skulle jag också hoppa till. Det är skillnad mellan det och att olja in efter tvätt.

MickeNord

Medlem
Är verkligen förtroendet för Shimano så lågt att man tror att dom bara letar ursäkter för att inte godta garantiärenden? Jag är rätt säker på att just tillverkaren har mest koll på hur deras grejjer kan användas och skötas. Dom har ju valt hur det är konstruerat, vilken legering som använts och rekommenderar hur det ska rengöras.

Nu vet jag inte vilken Al-sort det är i en kassett och vilken ytbehandling som använts. Men, som det är beskrivet ovan med överbelastning efter regelbunden alkalisk tvätt då skulle jag gissa på "stress corrosion cracking". Se till exempel:
https://www.researchgate.net/public...on_Stress_Corrosion_Cracking_of_6082_Al_Alloy

Flurken

Aktiv medlem
Är verkligen förtroendet för Shimano så lågt att man tror att dom bara letar ursäkter för att inte godta garantiärenden?

Förtroende och förtroende.. de verkar väl även på marknaden där barnvagnar har etiketten "remove infant before folding". Skadar aldrig att vara på den juridiskt säkra sidan. Som tidigare skrivits är ju termen 'basisk' rätt vid...

Valhalla_

Aktiv medlem
Annars kan man ju tänka att avbrutna tänder beror på att man växlar under full last i och för sig något som shimano själva påstår att man kan göra med deras nyare grejer.

Jag har också lite svårt att tro att utspädda rengöringsmedel kan orsaka sådan skada. Visst, porer och små skador i ytan kan ju initiera utmattningssprickor så om oxidskiktet skadats någonstans pga tvättmedel kan en spricka nog tänkbart initieras här. Fast då är det långt mer troligt att ytskador uppkommit pga nötning eller liknande..

Batavus

Aktiv medlem
Jag tror inte Shimanos förbehåll har med metalltrötthet att göra. Om "de" enda de vet är att underhållet skett med avfettningsmedel tar de sina händer ifrån projektet. En oinsmord kedja kan göra mycket skada.

Batavus

Aktiv medlem
Här Shimanos snabba "Service Tips":
Citat:
You should periodically wash the chainrings in a neutral detergent. In addition, cleaning the chain with neutral detergent and lubricating it can be an effective way of extending the useful life of the chainrings and the chain.

Grimpeur

Aktiv medlem
Härligt med lite kemi på happy. Om det finns tveksamheter kring huruvida det är aluminiumet som tar stryk eller inte av basisk produkt så funderar man om det kan finnas något annat som kan vara orsaken till Shimanos oro. Kan det månne finnas någon plastbricka i kassetten som är känslig för basiskt tvättmedel?

weldion

Aktiv medlem
Sram är tydligen också oroliga.
D361D6DB-D1D9-4C45-BD84-F9C66312A22F.jpeg

Spinx

Aktiv medlem
Jag hart tvättat cyklar med den kraftigaste bilavfettningen jag kan hitta sedan jag började med MTB för 30 år sedan.
Har ibland provat MuckOff och alkaliska avfettnigar för bilar men tycker de är för klena för drivlinan! Fungerar däremot ok på lera på ramen. Alkaliska medel är ju ämnade för växt och mineralbaserad smuts.

Jag har aldrig haft några problem som jag kan relatera till tvättning! Det absolut bästa för drivlinan är att hålla den ren! Grus och sand är lika med sandpapper.

Det jag brukar låta bli är att spraya kraftig avfettning på dämparnas tätningar samt tvätta hårt med högtryckstvätt. Trycket i en vanlig slang räcker !

weldion

Aktiv medlem
Jag hart tvättat cyklar med den kraftigaste bilavfettningen jag kan hitta sedan jag började med MTB för 30 år sedan.
Har ibland provat MuckOff och alkaliska avfettnigar för bilar men tycker de är för klena för drivlinan! Fungerar däremot ok på lera på ramen. Alkaliska medel är ju ämnade för växt och mineralbaserad smuts.

Jag har aldrig haft några problem som jag kan relatera till tvättning! Det absolut bästa för drivlinan är att hålla den ren! Grus och sand är lika med sandpapper.

Det jag brukar låta bli är att spraya kraftig avfettning på dämparnas tätningar samt tvätta hårt med högtryckstvätt. Trycket i en vanlig slang räcker !
Vad kör du i för extrema miljöer och vad kör du med för kedjeolja? Hur ser ditt underhåll ut av cykeln? Kör du den till ren misär innan du tvättar av den?

Spinx

Aktiv medlem
Vad kör du i för extrema miljöer och vad kör du med för kedjeolja? Hur ser ditt underhåll ut av cykeln? Kör du den till ren misär innan du tvättar av den?
Jag kör stig och bikepark nu, förr xc turer på grus och stig oavsett väder.
Använder oftast CRCs kjedjeoljor.
Tvättar oftast efter varje träningspass, ibland kan det gå 2-3 pass om det vart hyffsat rent.
Tvättar gör man smidigast med provsprodukter oavsett fordon, har också tre bilar som jag kör med främst i hobbysyfte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer