Bästa barn- och träningscykelkombon - omöjlig kombination?

Lilltösen ska börja på dagis. Pappa vill cykla dit lugnt o fint = trygg cykel. Sen vidare till jobbet i högt tempo = kul cykel. Nånstans där blir det problematiskt...

I nuläget har jag en vanlig gubbcykel och min dämpade mtb. Ingen av dem känns direkt optimal för ovanstående. Till det ska läggas att småbarnsföräldralivet kräver att var endaste tillfälle måste tas att röra på sig = vardagsmotion. Alltså behövs en cykel som funkar att ha barnstol på men som ändå är motionsanpassad.

Om barnstol inte var ett faktum vore en cyclocross (ex http://www.tcmcykel.se/tunturi-cx900-2011-p-1878-c-200.aspx) eller mer träningsinriktad hybrid (ex http://www.nishiki.se/Hybrid/Ultra_Pro) idealet. Men hur funkar sådana med barnstol (finns stolvarianter med snap-on/off-ramfästning, vilket är vad jag tänkt mig http://www.okbaby.it/index.php?opti...le&id=106:10&catid=19:ciclo&Itemid=91&lang=en)? Eller är det bättre med cykelbarnvagn? Eller är det bara en jävligt dum idé? :)

Någon som har erfarenheter? Eller tips i största allmänhet? Grymt tacksam för svar!

Fördelen med cykelvagn är ju att du ev kan ställa av den vid dagiset? Men annars hade jag satsat på en hybrid med vettiga däck på.

Absolut cyclocross + cykelkärra (som man kan köra 2 barn i och dessutom storhandla). Ett vinnande koncept även för den prövade (äkta?) hälften ;-)

En CX + cykelvagn med snabbfäste! Perfa vid badturer eller utflykter oxå. Jag&frun åkte ibland in till stan på sommaren och käkade på nån uteservering och under tiden sov barnen i vagnen, det var en ganska mysig tid...

Att lämna en 600? kronors stol bland alla vanliga olåsta barnvagnar är väl inte svårare än att lämna en cykelvagn för 1500-8000? kronor?

Fundera på hur du bor, är det smidigt med vagnhantering hemma? För mig som inte kan parkera cykel och vagn ihopkopplade hemma är det mycket smidigare med cykel med en-två stolar.

Valet mellan stol och vagn beror på massa faktorer, bla. parkering hemma/dagis, stäcka mellan hem/dagis/jobb och massa familjefaktorer. För mig är det stolarna som effektivt löser de oglamorösa vardagstransporterna och till nöjesåkning väljer barnen alltid vagnen.

Jag var inne på cx men det blev kona dew drop för skivbromsarna och slopad geometri . Måste ha ordentliga bromsar med barnet bak och lite lättare att svinga benet över ramen framför sadeln...

Kör en Hamax stol, tar man bort på 30 sek (sitter ett fult fäste kvar på sadelröret bara).

Tunga hjul har den men går skitsnabbt till jobbet jämfört med mtb + 2,3 feta maxxis minion...

Jag haft barnstol på CX, racer samt MTB med slicks. MTB var klart stabilast då barnstolen hamnar lite lägre. CX tycker jag är en ok kompromiss då den är betydligt roligare att träna på.

En hybrid skulle väl kunna ge lite bättre stabilitet med bredare styre och om du vill ha lite mer bromskraft finns det fler alternativ med skivbromsar.

Väljer du mellan olika modeller skulle jag ta det med längst kedjestag då jag upplevt att framändan på framförallt CX/racer blir rätt lätt, kan bli svajigt när man leder, parkerar etc.

Jag har "motsatt" erfarenhet Lätt framände är mer ett problem på min HT mtb. Jag tyckte inte den var stadig, både min frus monark standardjonne och Konan är stadigare. Men en lvg/cx är väl betydligt lättare än en mtb, så vad jag försöker säga är väl att stadigast är en standard eller hybrid. :)

Jag kör med en Hamax Siesta barnstol på min carboncross och det fungerar verkligen kanonbra. Min fru och jag växlas om att lämna och hämta och har varsit snabbfäste på hojarna så får barnstolen stå bland cykelvagnarna på förskolan. Har en dryg km till förskolan och sedan 15 km till jobbet vilket gör att snabbåkt hoj är prio.
Har faktiskt kört en del i skogen med crossen med den lilla där bak och det är verklilgen hur kul som helst, vissa gupp är lite otrevliga dock.
Har haft fästet på hojen i 1 år nu och kört en del och ramen verkar inte tagit skada av det än.

Vad det gäller stabiliteten är det lite lurigt, den blir lätt fram och där vi bor är det rejält brant bitvis, man får pressa ner framhjulet en del men man vänjer sig rätt snabbt. Sen känns det väldigt tydligt när passageraren somnar, det blir väldigt "slirvigt".

Så kombon corss och barnstol av Hamax Siesta typen är verkligen att rekommendera.

Wow, vilken respons!

Utifrån mina behov verkar det vara dött lopp mellan stol och vagn. Smidighetsfaktorn är ju inte att förakta (tack Lasse, är i ung. samma situation). Så vagn verkar på ett sätt lite knepigt. Om jag å andra sidan vill få icke-cyklande fästmön att hämta tösen efter jobbet verkar en vagn (med utfällbart framhjul o styre) att föredra. Och nej, hon tänker inte börja pendelcykla :)

Tricky...men lutar åt vagn.

Cyclocross-alternativet verkar ha många anhängare. Nån som har erfarenheter av denna? http://happymtb.org/2009/04/20/nishiki-cross-road-mangsysslaren/ Verkar utifrån recensionen rätt optimal för mina behov.

Ingen som tycker hybrid verkar vettigare? Mer stabil? Kan tillägga att jag cyklar mkt mellan möten etc under jobbtid inne i stan. Så det är inte fel om cykeln funkar i tät stadstrafik.

Jag har cyklat med barnstol på min gammelracer 1km till dagis och sen lämnat stolen där och fortsatt 14km till jobbet. Det blir jäkligt konstig (hög) tyngdpunkt på cykeln så jag cyklar försiktigt med sonen i stolen. Ibland känns det nästan som om racern ska stegra sig bakåt (pga de korta kedjestagen). Viktigt är att försöka få ned tyngdpunkten så mycket som möjligt vilket har varit svårt på min vintercykel (Kona Kilauea med slopat överrör och top pull framväxel) vilket gjort det lite läskigt att cykla med stolen då det varit riktigt risigt vinterföre ute...

Men det har funkat bra!

Senast ändrad:
Hej, Svar är svåra att få men erfarenheter kan jag dela med mig av.

Kan börja med att säga att jag har en Commencal supernormal HT MTB och en Nishiki crossroad.

I början Commencal+hamax sleepy. Funkade helt okej. Fult fäste som nämts.

Sedan kom barn nummer två och stolen fick semester. Pappa fick en Crossroad och det inhandlades även en Chariot Cougar 2. Med hängmatta, cykeltillbehör, joggingtillbehör osv, hela paketet, som vi körde med från dag 3 på den minsta+den större.

Nackdelen med cykelvagnen som förvisso passar bra till både Commencal och Nishikin är att den är svår att kombinera med Skärmar och pakethållare, då dom krockar lite med infästningen. Det går, men det försvårar däckbytet en del.

Fördelen är att cityhjulen hänger alltid med så det är inga problem att du lämnar och sambon hämtar till fots eller cykel.

Tre år senare har den Stora en 16tums cykel och orkar sträckor upp mot halvmilen i maklig takt. Och den lilla sitter i barnstolen (denna gång på Nishikin som funkar fint pga lååånga kedjestag). Både jag och sambon har fästen för stolen och vi cyklar båda två. Stolen lämnas med barnet på dagis och sen är man åter kungen erhhm svettopendlarpappan på cykelbanan in till stan.

Jag är ruggigt nöjd med den här lösningen annars hade jag förstås gjort annorlunda ;)

/Björn

Senast ändrad:
Jag har en Nishiki hybrid med Alfine 11 och skivbromsar som funkar strålande, snabbfäste på stolen så att det bara är att dumpa stolen på dagis när man lämnat, för att sedan dra på till jobbet. Flickvännen hämtar med sin Ultra Pro och är nöjd med det. Dock upplever jag alla inkapslade nav som rätt bajenödiga så till hösten blir det en Nishiki Cross Comp med skivbroms. Vi satsar ännu så länge på ett bortskämt barn så jag hoppas arrangemanget skall funka tills han cyklar själv.

Efter några butiksbesök samt det faktum att dagis bara ligger 1 km bort lutar det åt stolslösningen...

Metod: Pappa lämnar med stol. Icke-cyklande mamma hämtar till fots/bil och pappa plockar upp stol aw.

Funkar inte det får det bli komplettering med vagn. Kanske inte en Chariot med hängmatta även om det vore nice. Snarare ngt sånt här http://www.cykelringen.se/articles.asp?PID=2152&Type=Prod&MID=88& Nån som använt den eller andra billigare varianter?

Cykelvalet lutar åt en lätt moddad Cross Road (Crank Bros Mallet-pedaler e likn, skärmar o annat smått). Var o klämde på en på Cykloteket. Kändes mkt solid, minus växel/broms-reglagen som var rackligare än deore LX-reglagen på min antika Kona Cindercone. Tack för alla tips om kedjestagslängd och slopat "överrör", det sållade bort en hel del alternativ!

parngyards skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Metod: Pappa lämnar med stol. Icke-cyklande mamma
> hämtar till fots/bil och pappa plockar upp stol
> aw.
>

Så gör jag, funkar utmärkt. Har oxå ca en km till dagis och ca en mil sen till jobbet. Kör på en cyklocross. Skulle i dagsläget införskaffat en cyklocross med skivor, Merida har en snygg och prisvärd sak tex. Finns några trådar om crossar med skivor.

Ett barn: Cykelstol för det är enklast (och billigare). Låt den stå kvar på dagis eller sitta kvar på cykeln.
Två barn: Cykelkärra
Tre barn: Hoppas på att det äldsta kan cykla själv.

LarsM skrev:
> Ett barn: Cykelstol för det är enklast (och
> billigare). Låt den stå kvar på dagis eller
> sitta kvar på cykeln.
> Två barn: Cykelkärra
> Tre barn: Hoppas på att det äldsta kan cykla
> själv.

Eller:

Tre barn: En i cykelstol på cykeln och två i cykelkärra...

Såg en mamma som cyklade iväg i den konstellationen en morgon... ruskigt vingligt och hon hade ingen hjälm (visserligen hade hon nog svårt att komma upp i några dödliga hastigheter... ;)..

Cykelstol funkar, absolut. Har själv en som jag kör barn nr.3 i ibland.

Men... det kommer en period efter sommaren som vi helst inte vill tänka på just nu. Dom där beckmörka helvetes-höstmornarna när man ska klä på gråtande barn fleece + galonkläder innan man tar dom till dagis. Eller vintermornarna.... Låt mig ge några exempel:

* Att baxa ner en 2-åring med 5 lager kläder + bävernylonoverall i en vinglig cykelstol är ingen
lek. - En cykelvagn är stabil. Dessutom krävs färre plagg.

* Regnar det så måste du sätta på barnet regnkläder alt meckigt regnöverdrag till stolen, blöta rumpor är också vanligt om barnet sitter i en blöt stol. - En cykelvagn har inbyggt regnskydd, mina barn älskade regnsmattret mot plasten.

* Fartvinden på vintern kan kyla ner barn på korta sträckor i en barnstol. - En cykelvagn har vindskydd.

* Vurpar du på en isfläck med barnstol så faller barnet 1 meter ner i asfalten. Hjälm eller ej, barnet kommer få ont. - Vurpar du med cykelvagn där bak så kommer barnen få sig ett gott skratt åt sin klumpige far.

Jag skulle rösta för att du skaffar den roligaste cykeln du kan tänka dig och en Chariot.

+ Med cykelvagn behöver du inte bry dig om vilken typ av cykel du köper eftersom att du fäster den vid navet. Rolig cykling = större sannolikhet till cykling.

+ barnet sitter säkert och bra och kan pyssla med annat

+ mamma kan rulla hem vagnen (det är inte kul för det mesta att få hem ett trött dagisbarn från dagis till fots (jag har 150m till dagis)). Behövs det dessutom en tur förbi affären är det hemskt.

+ vagnen möjliggör för cykelutflykt för hela familjen, storhandla, osv.

+ du kan ha ryggsäck på dig utan att barnet får den i ansiktet

Platsbrist är det enda jag kan tänka mig som skulle vara en nackdel.
Priset förstås, men säljer du vagnen sen får du säkert tillbaka en hel del av de pengarna.

När vi hade ett barn cyklade jag varje dag med cykelcross och Hamax vilket fungerade hyfsat men vid dåligt väder var det lite tufft. Numera har vi ju två barn och cyklar numera 5 dagar i veckan med Corsaire XL vilket är kanon. Förutom två dagar i vintras då det var snökaos och jag tog mtb med rejält mönstade däck cyklar jag alltid med vanlig pendlarcross och cantisar. Kunde inte fungera bättre. Hamax är ju också bra men just de dagar då det är riktigt skitväder är det svårt med klädsel till barnet - inne i cykelvagn är de mycket bättre skyddade

Wilier skrev:
> Sen om det blir ett barn till så är nog
> cykelkärra enda vettiga alternativet.

När barn nummer två var mogen att sitta i stol körde jag en liten Hamax fäst i styrröret och en normalstor Hamax därbak. Helt funktionellt och väldigt bra pris-prestanda.
24357.jpg

För mig lyckades tvåan växa upp i min bröstkorg långt innan ettan visade något som helst intresse för cykling. Numer kör jag en Kona Ute med två stolar bak. Jag gillar hur bra den löser vardagsproblemen, men man kan såklart inte kalla den för ett sportigt nöjesåk.
pea4.jpg

En fråga på ämnet...?

Ungefär från vilken ålder på barnet kan man börja använda en cykelkärra. (vanlig kärra utan hängmatta eller dyligt)

Har en dotter på snart 9 månader... funderar på en kärra till sommaren för att rulla fram och tillbaks från stranden mm. dvs ca kilometern på plant underlag...

frisk skrev:
> En fråga på ämnet...?
>
> Ungefär från vilken ålder på barnet kan man
> börja använda en cykelkärra. (vanlig kärra
> utan hängmatta eller dyligt)
>
> Har en dotter på snart 9 månader... funderar på
> en kärra till sommaren för att rulla fram och
> tillbaks från stranden mm. dvs ca kilometern på
> plant underlag...

Till sommaren bör det definitivt inte var några problem (och egentligen inte nu heller). Det viktigaste är ju att de kan sitta upp stadigt och det kan de ju i de flesta fall sedan någon eller några månader tillbaka när de är 9 månader.

Trodde man bestämt sig, så kommer nya klokskallar in i matchen ;-)

Anyway, det börjas med inköp barnstol + cyclocross. Ev vagn till hösten.

Just kombinationen barnstol+cx/race/kulhoj verkar kräva/underlättas av följande:

- långt kedjestag - för stabilitet/viktfördelning
- utrymme för stänkskärmar - för rent och glatt barn
- vajerdragning till framväxeln via undre ramröret - möjliggöra stolsinfästning på ramen

Nån som tycker det saknas något?

Inte många hojar passerar det nålsögat, särskilt som jag vill ha skrivbromsar...

Cannondale, Specialized, Merida, Focus, Kona (snyft), Trek mfl - alla faller på nån av ovanstående punkter. Återstår Nishiki Cross Road. Men, vore kul att testa mer än en hoj före köp. Särskilt som jag är helt grön på cx/race..

Fann iofs denna http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/arkose-two-cyclo-cross-bike-ec027483 - verkar klart lovande. Trevligare komponenter för mindre/samma peng än Cross Road:en. Men verkar vara väntatider och blir nog dessutom svår att prova.

Tips på fler hojar någon? Mange takk!!

Jag lyckades krångla dit ett snabbfäste till barnstolen på sadelröret trots att wiren till framväxeln passerade samma område. Är dock osäker på barnstolens fabrikat, det var några år sedan. Jag tror inte du måste välja bort cyklar med s k MTB-dragning av wire till framväxel. Om du har möjlighet, provmontera, eller be butiken provmontera kanske?

Lycka till!

/Peter

Jag skriver här bara för att jag vill få bevakningen av tråden. Går själv i pendlarcykeltankar och även om det inte är barn på gång ännu så är behoven inte så olika från TS idéer.

Men hur särskiljer man egentligen en CX från en HYBRID? Bockstyre kontra vanligt styre? Ja, men utöver det?

Asch, jag skapar en egen tråd istället.

Tillbaka
Topp