Bästa budget dropper?

etnica

Aktiv medlem
Bästa budget dropper?
Vilka "billiga" dropper post är det som gäller nuförtiden?

På min sekundär cykel börjar reverben bli trist.
Har inte lust att serva den om jag kan få en ny . Reverben är inte stealth heller och vill byta till en som är det.

Tänker 150mm och vajer variant.

Då det är sekundär cykel har jag ingen lust att investera i en bikeyoke som annars skulle vara första valet.

Senast ändrad:
Bästa budget dropper?
+1 på Brand X. Min XL har hållit dubbelt så länge som någon av de tre "reverb" jag haft och är still going strong. Visst är reglaget mycket sämre än reverbens hydrauliska men funkar...

Bästa budget dropper?
+2 på en brand-x ascend. Har den på två hojjar. Numera är även remoten som följer med helt okej. De har byggt om hela reglaget och sättet som man spänner vajern, så nu funkar den utan glapp och känns mer gedigen och välbyggd

Bästa budget dropper?
Du kan köpa en One Up från bikeshop.se billigare än BrandX om du signar upp för deras nyhetsbrev och får 10% på första köpet, gratis frakt med.

Bästa budget dropper?
Du kan köpa en One Up från bikeshop.se billigare än BrandX om du signar upp för deras nyhetsbrev och får 10% på första köpet, gratis frakt med.
Utan remote. Och via wiggle.se kostar brand-x, fraktfritt, typ 1600 spänn. Bikeshop.se tar, såvitt jag kan se, ungefär 2000 kronor, vilket ger 1800 efter rabatt. Vad missar jag?

Bästa budget dropper?
Utan remote. Och via wiggle.se kostar brand-x, fraktfritt, typ 1600 spänn. Bikeshop.se tar, såvitt jag kan se, ungefär 2000 kronor, vilket ger 1800 efter rabatt. Vad missar jag?

Ingenting, jag vet inte vad jag läste på första gången. Brand-X är billigare ja.

Också utan remote, tänkte han kunde donera från reverben men den är ju hydraulisk så här var det inte många rätt ?.

Bästa budget dropper?
Wiggle verkar ha slut på vanliga ascend och gissar på att det ej kommer komma in innan brexit. Deras XL variant skulle ju kanske funka men inte så himmla billig.

Tranzx verkar utplockat också på BD.

Nytt hardtail bygge på gång och behöver införskaffa en 30.9/150mm stolpe.

Så vilken är bästa budget stolpe(ink. remote) nu ?

Bästa budget dropper?
jag har en brand x på en av hojjarna och en crankbrothers highline på den andra och kan inget annat än att rekomendera cb över brand x alla dagar i veckan. brand x fungerar kanon men jag tycker den glappar så pass mycket att man ibland kan känna en rörelse i sadelstolpen, cb stolpen känns mycket mer gedigen och reglaget till den är top notch.
den är något dyrare men värd dom extra pengarna tycker jag iaf :)

Bästa budget dropper?
Wiggle verkar ha slut på vanliga ascend och gissar på att det ej kommer komma in innan brexit. Deras XL variant skulle ju kanske funka men inte så himmla billig.

Tranzx verkar utplockat också på BD.

Nytt hardtail bygge på gång och behöver införskaffa en 30.9/150mm stolpe.

Så vilken är bästa budget stolpe(ink. remote) nu ?

Procraft är samma stolpe men annat namn. Annat reglage kan det också vara.

Bästa budget dropper?
Jag köpte nyligen en Tranz x 125mm när det var svårt/dyrt att hitta en 150mm. Bättre att ha en 125mm dropper än ingen alls tänkte jag. Funkar bra för min användning och jag har svårt att motivera dubbla priset för 25mm till.

Dock tycker jag reglaget var mindre bra, då gillade jag reglaget som kom med min tidigare BrandX (år 2018) bättre.

Bästa budget dropper?
Jag hade bevakning på både Wiggle och CRC för att få notis när Brand-x kom i lager igen. Förra veckan fick jag notis och köpte direkt. Några timmar senare var alla varianter helt slutsålda igen. Kan tipsa om att sätta bevakning och att vara snabb om man är ute efter en sådan.

Bästa budget dropper?
Ja, Brand-X är riktigt bra men behöver (eller vill i alla fall gärna ha) ett bättre reglage. Tyckte att min relativt nya XL (170) vart lite seg men insåg igår att jag glömt pumpa den. Ofta kommer de inte fullpumpade levererade, en pumpning till 250 psi gjorde den bättre än ny.
En fullt uppumpad One-Up är betydligt segare enligt min erfarenhet och behöver dessutom ofta ständig smörjning och rengöring för åka upp i topp.

Bästa budget dropper?
Jag köpte en Brand X ascend till min son, och jag tycker den är så långsam upp. Jag jämför med Fox Transfer som är vrålsnabb i jämförelse.
Jag gör rent, smörjer med silikon, kontrollerar vajern, provar även utan att den är monterad, men den är liksom långsam iaf.
Ska den vara så eller?

Bästa budget dropper?
Jag köpte en Brand X ascend till min son, och jag tycker den är så långsam upp. Jag jämför med Fox Transfer som är vrålsnabb i jämförelse.
Jag gör rent, smörjer med silikon, kontrollerar vajern, provar även utan att den är monterad, men den är liksom långsam iaf.
Ska den vara så eller?

De icke-pumpbara 125mm och 150mm versionerna är långsamma jämfört med en Fox Transfer, men fungerar ändå bra. De versioner som är pumpbara är (vid max tryck) lika snabba som en transfer.

Bästa budget dropper?
Ska den vara så eller?

Jag hade problem me en KS Lev som gick upp jättelångsamt. Efter noga inspektion upptäckte jag att att vajern inuti droppern ut till den lilla metallhandsken, som drar i den inre vajern, dvs inte vajern från reglaget, var för lång - skickade in den o fick d fixat på garanti men kunde lika gärna ha fixat d själv. Det sitter en plupp på den inre vajern, som metallhandsken drar i genom att man trycker på reglaget vid styret, den pluppen satt för långt ut på den inrr vajern.

Bästa budget dropper?
Finns det något sätt att innan köp avgöra vilka Brand-X som går att pumpa och vilka som inte gör det? Verkar helt vansinnigt att göra en stolpe utan ventil, eftersom det garanterat läcker lite över tid.

Bästa budget dropper?
Commençal har nån sorts utförsäljning av KS Lev-stolpar, vet inte om det räknas som budget?

Bästa budget dropper?
Finns det något sätt att innan köp avgöra vilka Brand-X som går att pumpa och vilka som inte gör det? Verkar helt vansinnigt att göra en stolpe utan ventil, eftersom det garanterat läcker lite över tid.
Har läst att det har att göra med längden på den. Min går inte att pumpa. Inga problem än så länge (130mil) förutom att den glappar lite i sidled.

Bästa budget dropper?

Nej, hittar inte den infon för de kortare stolparna. Köper man en 170 eller längre är det alltid pumpbara. 150 verkar ha kommit i båda versionerna. Alla med externt dragen vajer verkar bara komma i icke-pumpar version.

Bästa budget dropper?
Nej, hittar inte den infon för de kortare stolparna. Köper man en 170 eller längre är det alltid pumpbara. 150 verkar ha kommit i båda versionerna. Alla med externt dragen vajer verkar bara komma i icke-pumpar version.
Jag har haft två stycken 150-stolpar som båda gick att pumpa. Nu är jag dock ute efter en som har mer slaglängd, så om det du säger stämmer så borde det var funkis. (y)

Bästa budget dropper?
Jag har haft två stycken 150-stolpar som båda gick att pumpa. Nu är jag dock ute efter en som har mer slaglängd, så om det du säger stämmer så borde det var funkis. (y)

Absolut, dock är både 170mm och 200mm i 31,6 slutsålda på chainreaction och Wiggle. Min 170 är perfekt längd för mig på 183cm på en XL Ripmo. Hade säkert kunnat ha en något längre One-up men ser ingen nytta med mer drop än 170.

Bästa budget dropper?
Att lägga ytterligare en röst på Brand-X kanske är meningslöst vid det här laget.
Går snabbt nog att knocka kronjuvelerna om man inte står upp ordentligt, jag vill nog inte att den färdas snabbare.?

Glappar lite gör den, men det märker jag nästan uteslutande om man leder cykeln och har en hand på sadeln.

Men jag justerat det förbaskade reglaget nästan efter varje tur, hopplöst att få det riktigt bra, jag tycker slaget i spaken är för långt, för låg utväxling. Vill man ha lite lyx köper man ett annat reglage, men det som följer med är funkis.

Bästa budget dropper?
Absolut, dock är både 170mm och 200mm i 31,6 slutsålda på chainreaction och Wiggle. Min 170 är perfekt längd för mig på 183cm på en XL Ripmo. Hade säkert kunnat ha en något längre One-up men ser ingen nytta med mer drop än 170.

Men Makten är kanske ut efter en 30,9 mm till sin Scandal. En kollega köpte samma till sin.

Jag kör två 150 mm Ascends, tror att jag inte behöver mer slag med min relativt korta ben. En happyit ville byta 170 till 150 för några veckor sen, men kam till slutsats att det är enkelt för mig att känna att den har gott ner i bottenlaget med 150 mm och det vore svarare med 170 mm.

Ascend har lite glapp, men KS Lev Integra jag har mycket med glapp (och sadel går upp ner men drar upp cykeln vid sadeln).

Bästa budget dropper?
Japp, 30,9 för min del. Jag har insett att OneUp:s stolpe i 210 mm förmodligen passar (annars kan man korta den), men även den har sluten patron som inte går att pumpa. Undrar varför de gör så. :unsure: Den kostar bara ungefär hundra spänn mer än Brand-X XL 200 mm men bygger 3,5 cm mindre på längden.

Jag "behöver" inte mer än de 125 mm dropp jag har idag, men på en cykel helt utan fjädring vill jag kunna flytta runt kroppen så obehindrat det bara går. Och varför då inte ha så mycket dropp som tekniskt är möjligt? Snyggt med slammad sadel också. :love:?

Bästa budget dropper?
Commençal har nån sorts utförsäljning av KS Lev-stolpar, vet inte om det räknas som budget?
Tack för tips!
Det blev en KS Lev Si 150mm, 1860 pix.

Bästa budget dropper?
Var det i nån annan tråd jag såg den här? Den måste ju va oslagbar. Nån som kan se vilken TranzX-stolpe det är?

5F19FA82-3E42-4AD4-8473-28685D0D8EC9.jpeg

Tillbaka
Topp