Bästa kedjan till racer ?

kennenneth

Aktiv medlem
Ska byta kedja på racern (har Shimano 105-grupp) och undrar vilken kedja i "vettig" prisklass som kan vara bäst att byta till.
Lite trött på pillandet med Shimanos nitar och har råkat ut för att det inte funkat till 100%.
Är Shimanos ändå bästa alternativet eller något annat fabrikat med kedjelås ?
Funkar kedjelåsen bättre än nitlösningen ?

Senast redigerad av en moderator:
kennenneth skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar kedjelåsen bättre än nitlösningen ?
Shimanos egna kedjelås är bara skräp enligt både tyska tester och även enligt Shimano själva. Jag gillar Dura-Ace kedjorna. Håller bra och är inte så farligt mycket dyrare än Ultegra/105. Nitandet är inget större problem på lvg-hojjar där man inte behöver byta så ofta.
Edit: SRAM:s kedjelås har jag använt en del och de har fungerat bra.

Senast redigerad av en moderator:
Kedjelås är otroligt smidigt, långt mycket enklare än nitar!

Du kan använda Shimano-kedjor med kedjelås från andra tillverkare om du vill (då får du alltså köpa kedjelåsen separat).

Själv har jag använt Shimano, Wipperman/Connex och KMC-kedjor med kedjelås från de två sistnämnda. Kan inte säga att någon av kedjorna funkat vare sig bättre eller sämre.

Wipperman/Connex och KMC gör kedjelås som ser lite olika ut, jag har ingen klar favorit mellan dem två heller.

Prismässigt är det ingen större skillnad, Shimano är ganska billiga, men kräver som sagt att du köper ett löst kedjelås.

Ny favoritkedja, KMC X9/X10 SL, finns lite billigare icke-SL också, solklart värd varenda krona! Jag kommer inte köpa Shimano igen... Någonsin.

Kedjelås, storfavoriten heter Sram Gold Link. Otroligt smidiga att få ihop och framförallt att få isär vilket jag upplever vissa kedjelås som betydligt knepigare att få isär när dem suttit ett tag... Ingenting är ju omöjligt förstås, bara mer eller mindre svårt.

Visst kostar en KMC-kedja lite extra mot en Shimano, men får man lov att tro alla recensioner så spar du igen dem kronorna flera gånger om på livslängden. Och växlingarna fungerar faktiskt mycket bättre än vanliga Shimano-kedjorna...

Tillbaka
Topp