Bästa kedjeolja för vinterpendling?

Halloj!

Cykelpendlar varje dag nu för första året och hur mycket jag än tvättar och gör rent cykeln samt smörjer in den med wet lube (använder Carbon Pro Wet) så håller den i 3-4 dagar innan hela skiten blir orange av rost. Den hade fått väldigt bra recensioner men visade sig vara rätt värdelös, tyvärr.

Är det någon som kan rekommendera någon kedjeolja / smörjmedel / vax / hack / trick som står pall för allt salt och slask i den svenska vintern?

Bilagor

• 639B9134-D9BF-4BA9-BBD3-030687847C14.jpeg
    639B9134-D9BF-4BA9-BBD3-030687847C14.jpeg
    262.5 KB · Besök: 249
Finish Lines gröna är ok tycker jag också, men varken den eller någon annan olja fixar mer än 3-4 dagars pendling om det ingår saltslask. (Jag smörjer varje dag vintertid om det är lite blött men då cyklar jag iofs ganska långt.)

+1 på Finish Line grön. Dock blir drivlinan totalt igenkläggad av bös och mög när det INTE är blött ute, beware! Oljan är så seg att den attraherar precis allt skit som finns och bygger upp tjocka kokor på dreven på nolltid.

Makten sa:
+1 på Finish Line grön. Dock blir drivlinan totalt igenkläggad av bös och mög när det INTE är blött ute, beware! Oljan är så seg att den attraherar precis allt skit som finns och bygger upp tjocka kokor på dreven på nolltid.
Sant. Det är inte snyggt men på pendlaren skiter i alla fall jag i det.

Lejon sa:
Makten sa:
Jo, jag med. Men det där med att smörja med några dagars mellanrum behöver man inte om man har ordentliga skärmar och egolapp ner till marken;-)

syntetmotorolja. smörjer bra även i stark kyla, klibbar inte fast med
gegga som följd.

får fönyas rätt ofta, ca en gång i veckan på en dagligt använd pendlare 2+2 mil. har samtidigt en viss rengörande effekt.

Makten sa:
Lejon sa:
Makten sa:
Jo, jag med. Men det där med att smörja med några dagars mellanrum behöver man inte om man har ordentliga skärmar och egolapp ner till marken;-)
Jo, om avståndet är tillräckligt, cykeln förvaras inne nattetid och det är saltblött på vägen.

Lejon sa:
Makten sa:
Lejon sa:
Makten sa:
Jo, om avståndet är tillräckligt, cykeln förvaras inne nattetid och det är saltblött på vägen.

Jag har cykeln alltid inomhus hemma men drar mig för att smörja en redan skitig kedja på nytt men det kanske är så man behöver göra? Inte så lätt att tvätta utomhus vintertid och har ingen möjlighet att göra det inomhus. Däremot märker jag att växlarna (105) blir helt opålitliga så fort det är kallt kedjan har lager på lager av smörjmedel.

Känns som att det egentligen inte riktigt finns någon riktigt bra olja för våra nordliga klimat, eller?

Hur ofta gör ni rent era pendlingshojar? Kör ni bara på nytt smörjmedel tills det blir vår?

Gringoloco sa:
Hur ofta gör ni rent era pendlingshojar? Kör ni bara på nytt smörjmedel tills det blir vår?
Aldrig. Det är ingen som helst idé på vintern med tanke på det vidriga saltbajset som förpestar alla vägar jag cyklar på. Skulle behöva tvätta varje dag om det skulle vara nån vits. Jag kör tills drivlinan rasar och byter hela rasket. Bryr mig knappt om att byta kedja innan dreven är slut. För grisigt och mycket meck, tyvärr. Men 10-delat är billigt så det gör inte så mycket:-)
Jag har väldigt kort pendlingsväg men drivlinan blir förstås besudlad ändå. Dock har jag aldrig fått den att rosta och då smörjer jag bara ungefär en gång i månaden. Annat var det innan jag fixade egolapp.

Nu kommer garanterat smörjnördarna bli hyperaggressiva alt. börja snorgråta, men:

5-56! Provat massa wet/dry lube men 5-56 är det bästa för slaskpendling. Rengör, smörjer och skyddar mot rost. Drar på en dusch 2ggr/ veckan

Makten sa:
Aldrig. Det är ingen som helst idé på vintern med tanke på det vidriga saltbajset som förpestar alla vägar jag cyklar på. Skulle behöva tvätta varje dag om det skulle vara nån vits. Jag kör tills drivlinan rasar och byter hela rasket. Bryr mig knappt om att byta kedja innan dreven är slut. För grisigt och mycket meck, tyvärr.
+1
Kör 20 mil i veckan. Droppar på Finish Line grön när behov uppstår.

Makten sa:
Gringoloco sa:
Aldrig. Det är ingen som helst idé på vintern med tanke på det vidriga saltbajset som förpestar alla vägar jag cyklar på. Skulle behöva tvätta varje dag om det skulle vara nån vits. Jag kör tills drivlinan rasar och byter hela rasket. Bryr mig knappt om att byta kedja innan dreven är slut. För grisigt och mycket meck, tyvärr. Men 10-delat är billigt så det gör inte så mycket:-)
Jag har väldigt kort pendlingsväg men drivlinan blir förstås besudlad ändå. Dock har jag aldrig fått den att rosta och då smörjer jag bara ungefär en gång i månaden. Annat var det innan jag fixade egolapp.
+1
Tvätta ordentligt gör man för att man vill ha cykeln snygg, den praktiska nyttan hävdar jag är försumbar (eller negativ).
Att skölja av den värsta saltsmutsen med vatten gör jag däremot ibland. Det känns i alla fall lite bra och tiden det tar med handsprutan som står innanför dörren är nästan noll. Om inte annat så droppar det i alla fall mindre smutsigt vatten på golvet.

Lars Vilks sa:
Nu kommer garanterat smörjnördarna bli hyperaggressiva alt. börja snorgråta, men:

5-56! Provat massa wet/dry lube men 5-56 är det bästa för slaskpendling. Rengör, smörjer och skyddar mot rost. Drar på en dusch 2ggr/ veckan

Såg faktiskt på GCN (youtube) at Si tipsade om just det. Funderat på att testa och se vad som händer.

Fyi: Kör en Specialized Sirrus PRO carbon med 11-delat 105 så den känns inte som en slit och slängcykel men hellre den än tävlingscyklarna vintertid. ;) Pendlar 4-5 mil/v. Vill ju självklart att den ska hålla så mycket som möjligt eftersom den är min arbetshäst tills jag får råd med en Tesla någon gång norr om år 2057 ;)

Makten sa:
Gringoloco sa:
Jag gör likadant. Har olja i väskan och smörjer när jag märker att det behövs. Lite då och då.

Wd-40 körde jag med under lång tid tills burken tog slut. Man får ta på nytt ofta på vintern, men gör man det så fungerar det bra.

Tvättar du med avfettning så måste du förresten vara noggrann med att skölja och sen smörja med inte alltför tunn olja. Annars rostar det direkt på vintern.

Lejon sa:
Om inte annat så droppar det i alla fall mindre smutsigt vatten på golvet.
OT, men relaterat. Detta fixade jag igår. Funkis men fult som fan:-)

DSCF4005.JPG

Att använda WD-40 verkar rätt vansinnigt eftersom det inte är smörjmedel. Klart det smörjer bättre än ingenting, men jag gissar att matolja eller vad som helst funkar bättre. 5-56 är liknande men har i alla fall nån slags smörjande egenskaper. Förstår att man måste smörja ofta om man väljer sådant.

Tvätta med tallsåpa istället. Sedan så kör jag med Muc-off Ceramic Wet på frugans pendelcykel. Ingen rost och inga klumpar vid dreven.

Makten sa:
Lejon sa:

Att använda WD-40 verkar rätt vansinnigt eftersom det inte är smörjmedel. Klart det smörjer bättre än ingenting, men jag gissar att matolja eller vad som helst funkar bättre. 5-56 är liknande men har i alla fall nån slags smörjande egenskaper. Förstår att man måste smörja ofta om man väljer sådant.

Shit vilket bra tips! Såg såna förra veckan men tänkte inte på att de kunde vara ett utmärkt substitut för alla gratistidningar som får gotta sig i smält saltvatten på parketten idag.

Jag bytte Squirt till Squirt Low Temp när vi fick riktig vinter i Uppsala. Mkt nöjd, men då har jag rejält täckande skärmar.

Drivlinan håller sig väldigt ren och det är underbart att slippa hålla på med avfettning. Torka av lite snabbt, lägg på ny sträng och veva runt lite. Vänta 5 min och lägg på ny sträng och ställ den över natten. Jag förvarar cykeln i oisolerat förråd.

Visst, kedja och kassett ser rostiga ut - men fungerar bra.

Makten sa:
Lejon sa:
Fult men bra. Min lösning är ännu fulare och inte särskilt bra, men jag har inte så känsligt golv i garaget å andra sidan.

Bilagor

• 6AE455A7-BBD9-4B92-96E1-6CF9157F5F0A.jpeg
    6AE455A7-BBD9-4B92-96E1-6CF9157F5F0A.jpeg
    382.5 KB · Besök: 216
Murdock sa:
Jag bytte Squirt till Squirt Low Temp när vi fick riktig vinter i Uppsala. Mkt nöjd, men då har jag rejält täckande skärmar.

Drivlinan håller sig väldigt ren och det är underbart att slippa hålla på med avfettning. Torka av lite snabbt, lägg på ny sträng och veva runt lite. Vänta 5 min och lägg på ny sträng och ställ den över natten. Jag förvarar cykeln i oisolerat förråd.

Visst, kedja och kassett ser rostiga ut - men fungerar bra.

Samma här, fast vanlig squirt. Får smörja rätt ofta när det är blött, men kedjan håller sig ren och tyst och verkar inte slitas mer än vanligt.

Lejon sa:
Makten sa:
Lejon sa:
Fult men bra. Min lösning är ännu fulare och inte särskilt bra, men jag har inte så känsligt golv i garaget å andra sidan.

Lite mer OT. Jag har testat Jula lösningen några inlägg ovan, https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/skomatta-379006/, och en lösning från Biltema, https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/bilmattor/gummimattor/gummimatta-2000016390. 3 st av den längsta. Tycker Biltema lösningen fungerar bättre. Jula lösningen har höga kanter, är hårda, är svåra att överlappa, och kanterna bryts om man trampar på dem.

Jag har bytt från finish line till nåt från Motorex som jag tycker funkar längre.
Egolapp skulle jag behöva prova. Min framskärm kommer långt ner men det blir stänk ändå...

Makten sa:
Lejon sa:

"liknande" innehåller olja också.

Squirt är sämst hittills för mig. Shimano har bra (tyvärr) ptfelube.

Inget funkar när det ser ut som det gör nu. Jag torkar av kedjan lite snabbt med en trasa varannan dag och smörjer sedan med en våtolja. Har provat många olika kedjeoljor, upplever ingen större skillnad.

När kedjorna, och det de kommer i kontakt med, är våta så sliter det väl inte så mycket, heller?

NickPick sa:
Makten sa:
Lejon sa:

"liknande" innehåller olja också.

Squirt är sämst hittills för mig. Shimano har bra (tyvärr) ptfelube.

Jo, Shimanos hör till de bättre jag prövat också.

frid!

Makten sa:
Lejon sa:

Guldstjärna för färgmatchande egolapp!

rois sa:
Lite mer OT. Jag har testat Jula lösningen några inlägg ovan, https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/skomatta-379006/, och en lösning från Biltema, https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/bilmattor/gummimattor/gummimatta-2000016390. 3 st av den längsta. Tycker Biltema lösningen fungerar bättre. Jula lösningen har höga kanter, är hårda, är svåra att överlappa, och kanterna bryts om man trampar på dem.
Ja, jag tog bara vad jag kunde hitta hos Jula. Har ingen Biltema i närheten. Clas Ohlson har likadana som Julas fast med raka kanter. Dock också med "handtag" som måste sågas av för att få dem tillräckligt nära varandra. Skära med kniv går inte, de spricker direkt. Såg på Facebook att nån gjort samma sak med skomattor från IKEA som såg lite bättre ut, utan handtag. Alla lösningar är nog rätt likvärdiga i praktiken dock.

thomaslundstrom sa:
Guldstjärna för färgmatchande egolapp!
Den kommer från en bunt olikfärgade tunna skärbrädor:-) Har för mig det var Clas Ohlson. Har börjat spricka i hålen dock, men funkat ganska länge (hela förra vintern).

SUMMERING

Tack för alla svar och tips. Som jag förstått det så är det följande som rekommenderas utan att lägga vikt på inbördes ordning:

- Finish LINE Wet XC (klibbig och drar till sig mycket skit vilket påverkar växlingen men funkar)
- Purple Extreme (inget klegg, ingen rost)
- 5-56 (bra vid slask, smörjer, rengör och skyddar mot rost. Smörj 2 ggr/v)
- WD-40 (funkar/vansinnigt)
- Squirt Low Temp (funkar men rostar ändå)
- Shimano Ptfe lube (bland de bättre)
- Motorex (funkar bättre än Finish Line men ovisst vilken olja hen använde)

Och slutligen, det intressantaste tipset;
- Skit i allt och bytt ut allt till våren (yeah right ;) )

1) Så vad säger ni, vilket ska man köra på utifrån det här?
2) Någon i en cykelaffär sa vax, kan det vara ett alternativ?
3 Ska man smörja en splirrans ny kedja för att ge sig ut idag eller ska man göra rent den och smörja nytt (alt smörja nytt utan att rengöra)?

Många frågor men tacksam för era tips! :)

Gringoloco sa:
SUMMERING

Tack för alla svar och tips. Som jag förstått det så är det följande som rekommenderas utan att lägga vikt på inbördes ordning:

- Finish LINE Wet XC (klibbig och drar till sig mycket skit vilket påverkar växlingen men funkar)
- Purple Extreme (inget klegg, ingen rost)
- 5-56 (bra vid slask, smörjer, rengör och skyddar mot rost. Smörj 2 ggr/v)
- WD-40 (funkar/vansinnigt)
- Squirt Low Temp (funkar men rostar ändå)
- Shimano Ptfe lube (bland de bättre)
- Motorex (funkar bättre än Finish Line men ovisst vilken olja hen använde)

Och slutligen, det intressantaste tipset;
- Skit i allt och bytt ut allt till våren (yeah right ;) )

1) Så vad säger ni, vilket ska man köra på utifrån det här?
2) Någon i en cykelaffär sa vax, kan det vara ett alternativ?
3 Ska man smörja en splirrans ny kedja för att ge sig ut idag eller ska man göra rent den och smörja nytt (alt smörja nytt utan att rengöra)?

Många frågor men tacksam för era tips! :)

Muc-Off C3 Ceramic Wet fungerar fint.

3. Ja, rengör en ny kedja och lägg på ny olja. Oljan som ligger på fabriksny kedja är klibbig som attans.

Jag slänger på kedjan som den är. Sen smörjer jag med finish Line och låter det bli kladdigt och fult. Det gör inte så mycket på funktionen. Sen när det ändå tar slut efter några hundra mil byts allt.

Rattnalle sa:
Jag slänger på kedjan som den är. Sen smörjer jag med finish Line och låter det bli kladdigt och fult. Det gör inte så mycket på funktionen. Sen när det ändå tar slut efter några hundra mil byts allt.
+1 (men ganska många hundra hundra mil Brukar kassett och kedja klara för mig).

Lejon sa:
Rattnalle sa:
+1 (men ganska många hundra hundra mil Brukar kassett och kedja klara för mig).
Jag cyklar för korta sträckor för att orka räkna. Det är nog två år sen sist, om inte tre. Smörjer när det gnisslar typ..

Gringoloco sa:
Torka den endast torr på utsidan, tex med en trasa lätt fuktad med ditt favorit lösningsmedel/avfettare.
När kedjor tillverkas "kokas" de i ett tjockt fett, det smörjer riktigt bra och länge, men det bör endast vara på insidan av kedjan.

/Håkan

Har varit där, så tråkigt med rostig/kladdig/skitig/rasslig/skvättande kedja och byta hela drivlinan varje vår efter vinterns härjningar på pendlarhojen. Kör ca 7mil i veckan året om på cykelväg/grusväg. Löste det för några år sedan, inget underhåll öht numera under vintern. Bara att skölja av på våren, byta däcken och köra vidare.

> Remdrift och Alfine var lösningen. Men säkert inte det svaret som TS ville ha...

Progold prolink extreme. Beställer det från UK nu när xxl inte säljer den längre. Kommer aldrig att köra nåt annat under blöta säsongen.

Tillbaka
Topp