Batavus Garda - felsökning

Problem: När jag trampar känns det som om kedjan hoppat. Det har den inte. Cykeln står still. Motorn ser ut att vara igång. Batteriet fungerar verkar det som. Cykeln fungerade ena dagen men nästa morgon uppstod ovanstående problem. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Svenigrythyttan

Ny medlem
Cykeln har ju en mittmotor. Det innebär väl att bakhjulet är som ett vanligt 7-växlat bakhjul, med Shimano Nexus-nav, som regleras med växelhandtaget på styret. I så fall verkar det ju som om den klack, inuti växelnavet, som normalt griper tag i drivningen, när önskad växel lagts i, inte griper in. Har du testat att ta av bakhjulet och testa om det fungerar på en vanlig cykel, avsedd för samma slags nav?
Om det inte är fel på navväxeln i bakhjulet, så tror jag att det är problem med kedjebrevet som sitter på mittmotorn. Det kan man ju testa genom att lossa kedjan och pröva om den löper fritt eller inte runt drevet innanför motorkåpan. Om den löper fritt är det skäl att skruva av kåpan och kontrollera hur det ser ut.

Senast ändrad:

Elhojtok

Aktiv medlem
Om det är fel i navet i bakhjulet, som det var på min cykel, så händer det ingenting när man trampar. Det går lätt att kolla med cykeln stillastående, ståendes vid sidan av cykeln. Sätt ena foten på pedalen och tryck till. Om kedjan rör sig, ligger problemet i växelnavet i hjulet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer