Batavus Zonar

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
E

Elhojtok

Guest
Batavus Zonar
Jag har byggt om min Pulzar till en Zonar, alltså från navväxel till utanpåliggande. Jag har stora problem med att kedjan hoppar och jag undrar varför.
Nån vänlig själ som har en Batavus Zonar som kan kolla upp följande åt mig:

Vad är det för kassett? Jag har trott att det är 11-32 10-delad, men börjar tvivla. Exakt vilken bakväxel har den och är det long cage? Framklingan, sitter den monterad på utsidan eller insidan av spindeln? Finns det någon kedjestyrning fram? Inte fasen är framklingan narrow wide?
Vilken typ av kedja och gärna vilken kedjelängd.

Vore hemskt tacksam för svar och gärna några närbilder..

Batavus Zonar
När och hur den hoppar är väl det märkligaste. En gång har den hoppat bak, utåt från minsta drevet. (Hur nu det gick till för jag hade inte växlat till högsta växeln)
Annars hoppar den alltid inåt, framme vid vevpartiet, och fastnar mellan motor och framklinga. Alltid med kedjan på de mindre kuggarna bak, alltså drev 11-13-15 (och kanske 17) Tvärtom mot vad man kan förvänta sig alltså. Aldrig i samband med trottoarkanter eller andra gupp. Bara på plan eller svagt sluttande mark, förmodligen i samband med växling.

Batavus Zonar
Nu har jag ingen sådan cykel, men tänker att lite allmänna ledtrådar kanske kan hjälpa. Har för mig att det var fram den hoppade (andra tråden)?

Vilken kassett och bakväxel spelar ingen roll, så länge de matchar varandra och reglage. Allt sitter ”på rätt ställe” i förhållande till den fasta punkten växelörat. Undantaget är vissa Shimanoväxlar som har directmount isf växelöra, där kan det krångla om du har lyckats blanda kanske (ingen egen erfarenhet. Både long- och medium-cage ska fungera med din kassett och enkelklinga fram. Men växlar det som det ska kan du glömma bakre delen på drivlinan.

Jag tror felet ligger därfram. Du behöver ha en bra kedjelinje (styrs med position av framklingan) och helst en NW-klinga kombinerat med klutch på bakväxeln om du kör singel fram. Annars en kedjestyrare.

Så kolla upp vilken offset på framklingan, och i vilken position den sitter på veven (eller höfta lite). Samt att du har Nw + klutch alternativt kedjestyrare.

Batavus Zonar
Ingen clutch ännu, men jag har beställt ny bakväxel. Jag kan för mitt liv inte komma på vilka relevanta delar som skiljer min ombyggda Pulzar från en Zonar..

Batavus Zonar
Mmmm...
Du ska nog mäta tjockleken på drevet på motorn...
Satt det ett drev anpassat för Nexus så är en 10-delad kedja för smal för att gå på ett sånt drev vilket ger att den kliver på drevet = hoppar av...
Att det inte kliver på de lättare växlarna kan ha med kedjelinje osv att göra.
Normalt går en erfaren mek aldrig på mer än en 9 delat kedja om man ska lägga den på en klinga fram som har kört en bredare nexuskedja eller liknande...
Jag har bytt kedja på rätt många nya cyklar (centrummotor och Nexus 7/8 nav) där de kommer med en 10-delad 6090 kedja men den kärvar så fördömt på klingan att jag byter till en 9 delad och sen är problemet ur världen

Batavus Zonar
Plush sa:
Mmmm...
Du ska nog mäta tjockleken på drevet på motorn...
Satt det ett drev anpassat för Nexus så är en 10-delad kedja för smal för att gå på ett sånt drev vilket ger att den kliver på drevet = hoppar av...
Att det inte kliver på de lättare växlarna kan ha med kedjelinje osv att göra.
Normalt går en erfaren mek aldrig på mer än en 9 delat kedja om man ska lägga den på en klinga fram som har kört en bredare nexuskedja eller liknande...
Jag har bytt kedja på rätt många nya cyklar (centrummotor och Nexus 7/8 nav) där de kommer med en 10-delad 6090 kedja men den kärvar så fördömt på klingan att jag byter till en 9 delad och sen är problemet ur världen

Jag har naturligtvis bytt framdrevet till ett 10-delat. Till och med provat ett 10-delat narrow wide.
Det framgick inte här, men väl "i den andra tråden" innan det synbart verkade utvecklas till en ren elcykelfråga. (Jag misstänkte att spindeln till framdrevet var annorlunda utformad på Zonar, men tror inte det längre)

Senast redigerad av en moderator:
Batavus Zonar
Kan tyvärr inte svara på det just nu, eftersom jag har plockat isär grejerna. Jag väntar på ny kedja (Körde med "vanlig" 10-delad landsvägskedja Tiagra 4xxx eller vad den nu heter... Den gick av en hel del i alla fall) och ny bakväxel (RD-M786). Hur kollar man kedjelinjen på bästa sätt? Jag antar att den ska vara rak på mittersta drevet, eller? Jag kikade som snabbast framifrån och tyckte det såg hyfsat ut. Får jag ingen fason på det så skriver jag ut nån form av kedjestyrning.

Batavus Zonar
I en bra värld ska klingan på motorn och mitten av kassetten linjera med varandra.

Tänk på att Pulzar och Zonar kan ha olika spindlar för klingan... Dvs att man kan justera kedjelinjen lite den vägen..

Batavus Zonar
Jag lyckades visst rafsa ihop grejerna:
IMG_20191023_201542.jpg

IMG_20191023_201315.jpg

IMG_20191023_201659.jpg

Jag är väl inte rätte mannen att bedöma, men jag tycker det ser bra ut.

Batavus Zonar
Du har en bra kedjelinje kan vi konstatera. Antar att kedjan inte hoppar av när du "trampar" med hojen höngandes i mekstället, utan snarare när du cyklar?

Verkar helt enkelt vara så att du behöver:
- En bakväxel som inte fladdrar som en vante (redan på ingång-bra)
- NW-klinga eller en kedjestyrare.

Har du fortfarande problem efter det, då kapar du hojen på mitten med en yxa och sätter eld på batteriet medan du gör måndans runt alltihopa, så ska du se att det blir bättre.

Batavus Zonar
Äntligen allt på plats! Nu blir det provcykling.
Förbättrat kedjeskydd med enkel kedjestyrning:
IMG_20191026_113518.jpg

Ny KMC e10 elcykelkedja:
IMG_20191026_113624.jpg

Ny bakväxel:
IMG_20191026_113742.jpg

Endast ett verktyg gick sönder:
IMG_20191026_115745.jpg

(Det som stör mest är att jag hade glömt att jag köpte en riktig vajeravbitare i våras)

Batavus Zonar
Valhalla_ sa:
Härligt!
Men du har väl flärpat upp clutch-switchen till "on" nu va? :-)

Haha, faktiskt inte. Men så har jag bara hunnit provcykla ett par km när jag skulle möta dottern från fritidsgården mitt i natten. (Men jag har såklart provat clutchen på mekstället)
Hittills funkar allt till förväntan, men imorrn blir det åtminstone några mils cykling.

Batavus Zonar
Säg den lycka som varar. Idag gick skitkedjan av igen på väg hem från jobbet. Jag tror jag vet vad problemet är nu och jag rodnar rätt duktigt. Det asbilliga 38T elcykeldrev jag beställde är specat för 7-8-9-10-delat och dyker upp på cykelgear när man filtrerar på 10-delat. ?
Inte konstigt att kedjan fläks upp, framför allt på de högsta växlarna som ger sämst kedjelinje och med ett framdrev som förmodligen är en utmärkt länkklyv. Inte heller så konstigt att kedjan hoppar en gång i kvarten.
Den stora frågan nu är: Har jag försvagat hela kedjan?

Batavus Zonar
Men jag hade ju beställt och monterat ett nytt drev som skulle vara för 10-delat. Visst, jag borde förstås ha varit uppmärksam på att jag fått fel grejer - nu när jag kontrollmäter verkar det nya drevet till och med vara 0,1mm tjockare än det gamla Nexus-drevet. Sensmoral: lita inte på webshopfilter. Nåja, jag får montera mitt 36T NW-drev istället.

Tillbaka
Topp