Befintligt skick vid köp av begagnad cykel
Visst kan man respektera priset på en cykel om det är rimligt. Däremot ser jag inga problem med att man prutar om det är uppenbara problem eller extremt slitage på cykeln. När man hävdar att man bytt delar på cykeln ger man indikation på att det ska vara i gott skick. När man sen inser att det inte bara är justering som gäller, utan man står med ytterligare kostnader på i runda slängar tvåtusen, då blir man klart irriterad. När man pratar med säljaren så hävdar han, "den har fungerat bra för mig" ... "jag har bytt delar (dom som uppenbarligen är helt slut och inte går att justera) ... "du har köpt i befintligt skick". Återköp är inte aktuellt för han har köpt ny cykel. Han vill dessutom inte stå för kostnaderna eftersom köparen har fått pruta. Att prutningen var för att vissa delar var i dåligt, det går inte in. Funderar lite på hur att gå vidare.
Vad skulle ni ha gjort?
----
Enlig köplagen anses nämligen en vara som säljs i befintligt skick vara felaktig om
• varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat om varans egenskaper eller användning före köpet och detta inverkat på köpbeslutet
• säljaren före köpet undanhållit upplysningar om varans egenskaper eller användningsområde och detta inverkat på köpbeslutet
• varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunnat förvänta sig i förhållande till pris och andra omständigheter.
Vad skulle ni ha gjort?
----
Enlig köplagen anses nämligen en vara som säljs i befintligt skick vara felaktig om
• varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat om varans egenskaper eller användning före köpet och detta inverkat på köpbeslutet
• säljaren före köpet undanhållit upplysningar om varans egenskaper eller användningsområde och detta inverkat på köpbeslutet
• varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunnat förvänta sig i förhållande till pris och andra omständigheter.