Befintligt skick vid köp av begagnad cykel

fiskarn

Aktiv medlem
Pruta kan man ju alltid göra oavsett skick. Som jag ser det har det mer att göra med vad som går att få för grejerna än om saker är bytta eller hit och dit.

Men sen är det lite oklart. Är helt slut? Jag cyklar mest på mina grejer t.ex och verkar något inte bra fixar jag det. Jag kanske tycker det funkar bra för mig och det kanske han som sålde cykeln med tyckte..

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ja, ärliga mekaniker finns det väl lika gott om som ärliga säljare.

För att försvara mekaniker, har hört om folk som kommit in med cyklar som varit tokslut, aldrig rengjort något sen de köpte cykeln för tio år sen och fattar inte varför de inte bara kan justera växlarna utan behöver byta hela drivlinan för att det ska funka.

Stumpy

Aktiv medlem
Drivlinorna på mina cyklar brukar vara utbytta fler gånger.
Ibland för att det är slitet, ibland för att jag vill ha annan utväxling eller någon annan godtycklig anledning. Ibland till mer slitna komponenter än vad som satt på tidigare.

Lingon

Aktiv medlem
Men det är väl ändå frågan om två olika saker. TS kan kanske byta drivlina själv, kanske inte, men det TS var lite upprörd över var inte att TS behövde byta drivlinan själv utan att säljaren hade utlovat något (att drivlinan var bytt och därmed, underförstått eller inte, var ny och med lång livslängd kvar) som inte var uppfyllt och att säljaren inte ville stå för detta efteråt. Det har inget med att kunna eller inte kunna byta en kedja själv. Vill du själv bli blåst på upp till 2000 kr? Ingår det i spelet? Är det vad vi naturligt ska förvänta oss när vi handlar av/med andra människor?
Tja, om du har noll koll själv så kan du ju inte veta om det är säljaren eller cykelaffären som försöker "blåsa" dig. Man blir ju mörkrädd när man hör kollegor som nyligen börjat cykelpendla, köpt cykel med "fri sevice" och blir blåsta på nya kassetter och kedjor i tid och otid. 😄

Valhalla_

Aktiv medlem
Köpte en 11 år gammal Volvo V70 med "bytt kamrem" Jag bara antog att den var bytt nyligen eftersom det är 10 års intervall. Den var bytt för 7 år sen. Läropengar.
Tid eller körsträcka, det som infaller först. Varierar kraftigt beroende på märke och modell. De flesta brukar byta kamrem med marginal (dvs en tid/sträcka innan det infaller) för drar man över tiden och det orturligt nog havererar kan tillverkaren lätt hävda att man väntat för länge och man måste byta motorn på egen bekostnad.

När någon hävdar "bytt kamrem", då tar man naturligtvis reda på när och varför. Och man vet om bytesintervallet på förhand. Finns inga papper/kvitton antar man naturligtvis att bytet inte gjorts.

Gör man inte sin research blir det som du säger, läropengar.

Freddie L

Aktiv medlem
Såg den precis. Erkänner att jag fattar absolut noll.
Inget att bry sig om. Det finns en lite trist tendens att dra igång drev mot nya användare, speciellt i trådar som din där det finns en ”konflikt” i en köp-sälj-transaktion. Men som du märker håller folk nu god ton, även om de inte håller med dig. Happy visar sin fina sida!

WFD

Aktiv medlem
Inget att bry sig om. Det finns en lite trist tendens att dra igång drev mot nya användare, speciellt i trådar som din där det finns en ”konflikt” i en köp-sälj-transaktion. Men som du märker håller folk nu god ton, även om de inte håller med dig. Happy visar sin fina sida!
Då får vi väl hoppas att Admin är lika snabb som han brukar när det är något olämpligt :)
Ser ut at vara lite blandat vad folk faktiskt tycker. Jag känner ibland att folk inte är lika ärliga som man brukar vara och tar mindre ansvar då det är uppenbara fel. Lite som gamla tidens hästhandlare. Fast å andra sidan så kom en period då man löste problemet på lite annat sätt. Vem vet hur det svänger framöver.

calinde

Medlem
Tid eller körsträcka, det som infaller först. Varierar kraftigt beroende på märke och modell. De flesta brukar byta kamrem med marginal (dvs en tid/sträcka innan det infaller) för drar man över tiden och det orturligt nog havererar kan tillverkaren lätt hävda att man väntat för länge och man måste byta motorn på egen bekostnad.

När någon hävdar "bytt kamrem", då tar man naturligtvis reda på när och varför. Och man vet om bytesintervallet på förhand. Finns inga papper/kvitton antar man naturligtvis att bytet inte gjorts.

Gör man inte sin research blir det som du säger, läropengar.
Tror inte så många byter med 6 års och 8000 mils marginal för att vara säkra :)
Ville bara redovisa min erfarenhet av vad bytt kan betyda, klantigt såklart. Hade ju gett lite mer prutläge men 1500 kr plus nån timme jobb är inte så farligt 🤷‍♂️

Valhalla_

Aktiv medlem
Tror inte så många byter med 6 års och 8000 mils marginal för att vara säkra :)
Ville bara redovisa min erfarenhet av vad bytt kan betyda, klantigt såklart. Hade ju gett lite mer prutläge men 1500 kr plus nån timme jobb är inte så farligt 🤷‍♂️
Nä så klart det är lite skumt. Bra anledning att fråga mer 🙂
Men men, läropengar... Ibland är det så det blir helt enkelt🙂

Jag har också noterat det där med "bytt kamrem", bilar som gått t.ex 15k mil och kamremmen är bytt, men intervallet är t.ex 9k och den byttes då..Dvs 3k kvar.... 😑

Fattiglapp

Aktiv medlem
Nä så klart det är lite skumt. Bra anledning att fråga mer 🙂
Men men, läropengar... Ibland är det så det blir helt enkelt🙂

Jag har också noterat det där med "bytt kamrem", bilar som gått t.ex 15k mil och kamremmen är bytt, men intervallet är t.ex 9k och den byttes då..Dvs 3k kvar.... 😑
Å andra sidan finns det ju också sådana bilar som inte har bytt kamrem, och de skall man ju verkligen undvika

darkforce

Aktiv medlem
Jag köpte en svart chrome citizen väska från köp/sälj här på happy tidigare i veckan. Var stressad när jag hämtade upp den och upptäckte först då jag kom hem att det inte var en citizen, utan den lite mindre (och billigare) mini metro som inte rymmer min 15" laptop.

Informerade säljaren om det, han sa att han inte hade en aning om det och frågade ifall jag var säker.

Visade bilder på att det var en mini metro och antog att han direkt skulle erbjuda sig att köpa tillbaka den då det är vad jag själv skulle gjort.

Han svarade inte på det PMet, hade han skickat den hade jag börjat bråka. Men nu hämtade jag upp den och märkte själv inte att det var fel modell innan jag betalade, så jag ser det bara som en trist lärpenning istället.
ska du kränga den vidare kan du dra ett pm den kan va intressant
kikat lite på citizen men tyckte den va för stor för min användning

Mamel

Aktiv medlem
Som jurist skulle jag inte rekommendera att driva kravet rättsligt, men visst: OM man kan visa att säljaren sa att grejerna var bytta (och utan att precisera detta närmare), och cykeln bara är två år gammal, kan en köpare antagligen utgå från att de byttes i någorlunda närtid.

Någon egentlig undersökningsplikt gäller inte om köparen får ett konkret besked om varans egenskaper, även om man inte kan blunda för uppenbara förhållanden.

mikaeljc

Aktiv medlem
Till TS. Säljaren sa inte att komponenterna var uppgraderade utan att de var utbytta? Kan tänka mej att man skriver i en annons att man uppgraderat vissa komponenter. Det säger däremot inget om skicket. Jag har uppgraderat komponenter omedelbart när jag köpt cyklar, men de har då samma ålder som cykeln i övrigt.

WFD

Aktiv medlem
Om det är någon som har en Shimano SLX CS-M7100 Microspline 12s kassett, 10-51 liggandes. Jag vill gärna köpa isåfall.

Topp