Beg värsting eller ny enklare hoj?

SaDle

Medlem
Ny på detta med MTB och tittar på en beg hoj som bör att gå att få för samma pengar som en beg t.ex Nukeproof dvs ca 38.000kr.
Hur skulle ni tänka mellan en beg värsting eller beg ny enklare hoj.

Spec beg hoj. Värt att nämna är att jag letar XXL storlek och 515mm + i reach så det kryllar inte av beg att välja på :(

Santa Cruz Megatower XXL CC Mountain Bike
Frame: CC XXL Megatower Shock: Rockshox Super Deluxe Coil (160mm)
Fork: Zeb Ultimate 170mm with 38mm chassis
Drivetrain: SRAM GX Lunar with XX1 Chain
Brakes: 203mm Shimano
XTR Dropper: Bike Yoke Revive (Smooth as butter with reset button)
Rims: DT Swiss EX 1501
Tyres: Michelin Enduro, tubeless with foam insert in rear tyre
Seat: Ergon Grips:
Ergon GE1 Pedals:
Kona Wah Wah Handlebar:
Raceface carbon handlebar

NUKEPROOF MEGA 290 ALLOY​

Bilagor

• 2021-06-13_06-55-43.jpg
    2021-06-13_06-55-43.jpg
    64.9 KB · Besök: 19

glitch

Aktiv medlem
Fast SCn ville han ha 50 för, så inte riktigt samma budget.
Fördelen med beg är att du får den direkt :)

implor

Aktiv medlem
Frågan hänger mycket på ålder och skick.

är SC som ny och av 2020 modell så är det bara slå till.

Nukeproof gör inte dåliga cyklar direkt så du kommer nog bli nöjd där med.

SaDle

Medlem
Fast SCn ville han ha 50 för, så inte riktigt samma budget.
Fördelen med beg är att du får den direkt :)
Jag är villig att ge max 40 så jag kan ge ett bud. :)
Frågan hänger mycket på ålder och skick.

är SC som ny och av 2020 modell så är det bara slå till.

Nukeproof gör inte dåliga cyklar direkt så du kommer nog bli nöjd där med.
Nukeproofen vs t.ex Trek Fuel EX 8 XT. Likvärdigt i pris. Någon större skillnad på dessa?
Kommer cykla 20% asfalt, 40% grus, 40% skogstigar till en början.
https://bikeinsights.com/compare?ge...13debf4be40023866a2e,609e733ce1185a001e4bc863,

implor

Aktiv medlem
Jag är villig att ge max 40 så jag kan ge ett bud. :)

Nukeproofen vs t.ex Trek Fuel EX 8 XT. Likvärdigt i pris. Någon större skillnad på dessa?
Kommer cykla 20% asfalt, 40% grus, 40% skogstigar till en början.
https://bikeinsights.com/compare?ge...13debf4be40023866a2e,609e733ce1185a001e4bc863,
Mega är närmare slash i modell. Båda är enduro.

med 60% cykling på sånt som inte är skog är min fråga varför du vill ha en långslagig enduro?

varför inte en trail hoj? Som fuel?

Edit: jag har själv en Enduro hoj men då kör jag 0% asfalt 10% grus och 90% skog/singeltrack

SaDle

Medlem
Mega är närmare slash i modell. Båda är enduro.

med 60% cykling på sånt som inte är skog är min fråga varför du vill ha en långslagig enduro?

varför inte en trail hoj? Som fuel?

Edit: jag har själv en Enduro hoj men då kör jag 0% asfalt 10% grus och 90% skog/singeltrack
Kommer nog börja så.
Målet är nog 60% skog eller mer och sen lite asfalt och grus för att för att förflytta mig. Så det är väl egentligen i skogen den ska passa bäst.

Är van med enduro med motor så jag gillar bra fjädring och åka rakt över de största stenarna och låta fjädringen ta smällarna.

glitch

Aktiv medlem
Givet vad eu beskriver så är det en stigcykel du ska ha och inte en enduro. Bra fjädring finns på såna också ;-)

implor

Aktiv medlem
Heldämpad är ett krav.
Tanken är ju att det ska blir mer och mer skogsstigar. I början blir det transport på grus och asfalt.
Fuel är mer lämpad. Det är en stigcykel. Utan att kolla så lär den vara betydligt lättare än mega.

edit: mega är 15.5kg och Fuel 13.86kg båda för medium ram.

Sedan lär mega vara omöjlig att köpa i år. Har du en Fuel i lager så slå till.

Senast ändrad:

SaDle

Medlem
Fuel är mer lämpad. Det är en stigcykel. Utan att kolla så lär den vara betydligt lättare än mega.

edit: mega är 15.5kg och Fuel 13.86kg båda för medium ram.

Sedan lär mega vara omöjlig att köpa i år. Har du en Fuel i lager så slå till.
En handlare trodde på dec om jag ville ha en Trek. Ska kolla runt med fler.

clara

Aktiv medlem
Om du ändå vill ha Nukeproof är Nukeproof Reactor 290 ett bra val för skogscykling. Megan om du vill åka mera bike park eller tävla enduro mtb. Oklart om de kommer få in några cyklar i år dock. Kanske går att anmäla sig till nån slags lagerbevakning...

SaDle

Medlem
Om du ändå vill ha Nukeproof är Nukeproof Reactor 290 ett bra val för skogscykling. Megan om du vill åka mera bike park eller tävla enduro mtb. Oklart om de kommer få in några cyklar i år dock. Kanske går att anmäla sig till nån slags lagerbevakning...
Bra tips. Var ju i stort sett exakt samma geo som Trek EX

implor

Aktiv medlem

Ustzeust

Aktiv medlem
Vetifan om du kan få samma känsla i fjädringen på en cykel som en enduro, kanske en riktig dh-släde.
Det är många som blir besvikna när dom testar mina cyklar och undrar varför inte fjädringen gör något :D

SaDle

Medlem
Vetifan om du kan få samma känsla i fjädringen på en cykel som en enduro, kanske en riktig dh-släde.
Det är många som blir besvikna när dom testar mina cyklar och undrar varför inte fjädringen gör något :D
Nej det är väl inte möjligt men lite det tänket. Vill kunna cykla i skogen och låta fjädringen jobba. Samma på en guppig grusväg. Har gärna en "bekväm" cykling än att jag tappar någon procent effekt för jag inte låst bakdämparen. Är inget proffs 😁

__jp

Aktiv medlem
Jag skulle nog lagt lite mindre pengar på en HT och testa om du gillar att cykla i skogen.

Ta en del av den insparade budgeten och bränn på en helg i Åre/Järvsö där du hyr en enduro-cykel (typ slaglängd motsvarande NP Mega) och se om det är något för dig.

Gillar du att cykla stig och även utför så spana på en enduro. Gillar du bara stig och grusväg -> behåll HTn eller uppgradera till en finare stig/xc FS.

Att lägga 10k+ på fin dämpning för att göra skumpiga grusvägar bekväma är helt fel.. imho.

implor

Aktiv medlem
Nej det är väl inte möjligt men lite det tänket. Vill kunna cykla i skogen och låta fjädringen jobba. Samma på en guppig grusväg. Har gärna en "bekväm" cykling än att jag tappar någon procent effekt för jag inte låst bakdämparen. Är inget proffs 😁
Använder du inte hela slaglängden så är det ingen vits att ha den.

140-150mm trail cykel är vad du behöver.

ers

Aktiv medlem
Jag gick nyligen från en Fuel Ex till en Ripmo AF. Är än sålänge nöjd men visst, transporterna och grus blir ju mindre intressanta men samtidigt är det ju inte som är den "roliga" cyklingen utan skogen...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer