Begagnad 7-8 år eller ny racer

tource

Medlem
Ska skaffa en racer för första gången efter att ha kört MTB längre. Hur snabbt har racer-utvecklingen gått senaste tiden?

Har vänner med bättre kolfiber-cyklar Pinarello Dogma 65.1, Bianchi Oltre xr2 och liknande. Fick frågan om jag ville köpa någon av de 2 ramarna med Shimano 105 gruppen (ej senaste utan den förra 10-delade) för 11k. Har en budget om ca för 12-15k och tänkte från början skaffa aluminum racer som Lapierre Sensium AL 300, Merida Scultura 400 eller Bianchi Via Nirone 7. Litar fullt ut på vännen så inga sprickor eller annat fel/fara, var i bilen hem från en MTB resa jag berättade att jag skulle skaffa en alu-racer och erbjudandet kom upp.

jesperC

Aktiv medlem
Växlar själv lite mellan en cykel från 2010 och en från 2020 och självklart är jag lite snabbare på den nyare. Detta dock främste beroende på att jag har en lite mer aerodynamisk sittställning på den samt att den oftast har bättre hjul monterade.
Själva grupperna, 10-delad di2 på ena och 11-delad di2 på den andra, tycker jag funkar mer eller mindre identiskt.

Så, förutsatt att storleken passar, tror jag att att en begagnad cykel av bättre kvalitet kommer vara roligare än en ny av lite lägre klass.

(edit: borde inte heller vara så svårt att komma över ett par roliga hjul till de begagnade (om det inte redan sitter på) med tanke på att många uppgraderar till skivbroms och har fälgbromshjul som bara ligger och skräpar)

//j

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Köp inte en 7-8 år gammal cykel.
Köp en 1-2 år gammal modern cykel för halva priset.

M
Helt ärligt är jag jättenyfiken på vilken fördelaktig utveckling du får del av om du köper en 2år gammal landsvägscykel som kostar 20’ som inte fanns på en cykel som dög på touren för 7-8år sen?

Förutom formen på rören i ramen kan jag faktiskt inte komma på en enda?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Helt ärligt är jag jättenyfiken på vilken fördelaktig utveckling du får del av om du köper en 2år gammal landsvägscykel som kostar 20’ som inte fanns på en cykel som dög på touren för 7-8år sen?

Komforten har iofs blivit högre de senaste åren. En 8 år gammal tourhoj är högst sannolikt styv som ett spett.

Manurhin2

Aktiv medlem

Allt.

kais01

Aktiv medlem
det kanske fanns en topp på styvare-är-bättre-doktrinen som nu passerats, men även innan denna religion anammades fanns härliga samtidigt både snärtiga och bekväma cyklar.

kör t ex en alu-pinarello från 1996. för en landsvägshoj är den är hur bekväm som helst. närmast ignorerar brunnslock. kommer nog inte ersätta den, annat än om det uppstår villhabehov av skivbromsar.

säger usch till stötiga internetoptimerade bestar.

bellasoda

Aktiv medlem
Oltre XR2 är en cykel som kan få vem som helst att dregla... En aeroram med ramvikt under 900 gram, i övrigt samma geometri som nyare (och tyngre) XR4

För två år sedan så kunde man köpa lös ram från Söders cykel för 20k, jag var nära på att slå till.

glitch

Aktiv medlem

Låter ju riktigt bra!
För de pengarna ett riktigt bra köp. Skulle du tröttna på racer kan du alltid vända bort den på blocket med minimal förlust skulle jag tro.

Manurhin2

Aktiv medlem
Som jag trodde då, åsikter utan fakta ett rikt bidrag till tråden och hjälp för TS.
Eftersom alla trådar verkar handla om vems pappa som är starkast så svarar jag väl ändå.

Jag skulle alla dagar i veckan för ts budget köpa en mkt modernare cykel med skivor från 2018/19 än nåt gammalt junk från forntiden med 10delad 105.
En 7/8 år gammal cykel är just gammal.

M

n3wton

Aktiv medlem
Eftersom alla trådar verkar handla om vems pappa som är starkast så svarar jag väl ändå.

Jag skulle alla dagar i veckan för ts budget köpa en mkt modernare cykel med skivor från 2018/19 än nåt gammalt junk från forntiden med 10delad 105.
En 7/8 år gammal cykel är just gammal.

M
Klena argument. Din pappa är inte starkast tydligen.

På mtb-sidan är en 7-8 år gammal cykel rejält mycket sämre än en ny, men på landsväg är skillnaden marginell vågar jag påstå. 10-delad grupp funkar kalas, och vid normal lvg-cykling är bromsar sekundärt så länge de fungerar någorlunda. Sagt av någon som bara cyklar skivbromsat förvisso, men det beror på andra förutsättningar än ren lvg.

Ska du inte försöka dra till med något riktigt argument till att en ny alu-cykel med skivbromsar är bättre än en äldre cykel med finram?

Bengt-re

Aktiv medlem
Som jag trodde då, åsikter utan fakta ett rikt bidrag till tråden och hjälp för TS.
Nej. Racercyklar har inte utvecklats mycket på de senaste 30 åren. Sti reglage och plats för 25mm däck är väl det som är bättre detta årtusendet.

Jag var snabbare 1989 med downtubeshifters 2x5 13-24 och 23mm tubdäck iofs än idag med moderna cyklar... Antar att det betyder att piloten är viktigare än materialet...

Manurhin2

Aktiv medlem
Klena argument. Din pappa är inte starkast tydligen.

På mtb-sidan är en 7-8 år gammal cykel rejält mycket sämre än en ny, men på landsväg är skillnaden marginell vågar jag påstå. 10-delad grupp funkar kalas, och vid normal lvg-cykling är bromsar sekundärt så länge de fungerar någorlunda. Sagt av någon som bara cyklar skivbromsat förvisso, men det beror på andra förutsättningar än ren lvg.

Ska du inte försöka dra till med något riktigt argument till att en ny alu-cykel med skivbromsar är bättre än en äldre cykel med finram?
Nej , jag har skrivit min åsikt.
Om du vill prata av dig finns det folk som jobbar med sånt.

M

Crocko

Aktiv medlem
Nej , jag har skrivit min åsikt.
Om du vill prata av dig finns det folk som jobbar med sånt.

M
Nu var det ju just det du använde någon annans tråd till att prata av dig, du vädrade en åsikt helt utan innehåll eller förklaring och inte ens när du fick en möjlighet att redogöra för hur du tänkt tog du denna chansen.
Så om du tycker att nivån på forumet inte lever upp till dina förväntningar så är det nog för att det ännu finns vissa som försöker hålla oss borta från pappapratet i sandlådan medans vissa tycks trivas utmärkt där.

kais01

Aktiv medlem
Fast jag hade tagit Dogman ;)
ett lätt val. att tro att en 7-8 år nyare mellanmjölkcykel ens i fjärran närhet skulle mäta sig med känslan i denna är närmast löjligt.

att den skulle förses med i sammanhanget lite enkla komponenter är ingen direkt nackdel annat än för egot. optimum mellan slitstyrka, robusthet och prestanda passerades väl där vid niodelat.

cykeln skulle slå känslan i en modern gruppoptimerad best med överstel framgaffel även om den hade sora monterad.

glitch

Aktiv medlem
Det finns liksom ingenting som skulle vara bättre med en "modern" alucykel med skivor mot någon av de där två.
Landsvägsbromsar fungerar alldeles utmärkt, skulle proffsen annars kört 100 blås ned för alptoppar med dem?
En broms som knappt borde få kallas broms är cantilever men en vanlig lvg broms är kalas.

Viktskillnaden mellan en sån här raket och en mellanmjölksskivbromscykel ska vi inte ens prata om.

Förutsatt att det är landsvägscykling vi pratar om är det en no brainer.
Ska cykeln användas som pendlare, allt i allo, i dåligt väder osv. hade jag sagt annorlunda men som racer är det svårslaget.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Med den budgeten skulle jag lätt välja en äldre fincykel framför en ny budgetcykel. För att ta del av det som markant förbättrats på sistone (skivbromsar och elväxlar) utan att det blir orimligt enkelt/tungt måste du tyvärr lägga mer pengar.

Msiipola

Medlem
Nej. Racercyklar har inte utvecklats mycket på de senaste 30 åren. Sti reglage och plats för 25mm däck är väl det som är bättre detta årtusendet.

Jag var snabbare 1989 med downtubeshifters 2x5 13-24 och 23mm tubdäck iofs än idag med moderna cyklar... Antar att det betyder att piloten är viktigare än materialet...
Precis!
På landsväg är cykelns betydelse kraftigt överdriven för motionärer. Inom rimligt gränser naturligtvis.

Jag själv har en 10 år gammal LVC 10 växlad Bianchi med kolfiberram, som fungerar hur bra som helst. Inga diskbromsar förvisso, men jag aldrig haft problem med dålig bromsverkan.

Tyvärr är mina snittider numera betydligt lägre nu än för 20-30 år sedan (hade då stålram, växelreglage på ramen och 6-7 växlar). Detta beror inte på cykeln, utan på den som cyklar.

HåkanC

Aktiv medlem
det kanske fanns en topp på styvare-är-bättre-doktrinen som nu passerats, men även innan denna religion anammades fanns härliga samtidigt både snärtiga och bekväma cyklar.

kör t ex en alu-pinarello från 1996. för en landsvägshoj är den är hur bekväm som helst. närmast ignorerar brunnslock. kommer nog inte ersätta den, annat än om det uppstår villhabehov av skivbromsar.
Det är en tydligen odödlig fördom att en styvare ram skulle ge en obekvämare cykel. Men det är långtifrån alltid sant.
En ram skall vara så styv som behövs för den cyklist som skall använda den, men helst inte mer än så.

För mig, som är över både svensk medellängd och medelvikt ger dagens styvare ramar, med bättre övrig utrustning (typ vevparti/vevlager, däck, sadelstolpe, styre och styrlinda) en bättre cykel både map upplevd styvhet och komfort.

kais01

Aktiv medlem
Det är en tydligen odödlig fördom att en styvare ram skulle ge en obekvämare cykel. Men det är långtifrån alltid sant.
En ram skall vara så styv som behövs för den cyklist som skall använda den, men helst inte mer än så.

För mig, som är över både svensk medellängd och medelvikt ger dagens styvare ramar, med bättre övrig utrustning (typ vevparti/vevlager, däck, sadelstolpe, styre och styrlinda) en bättre cykel både map upplevd styvhet och komfort.
vad bra. i fallet min pinarello är den inte ostyv på något sätt. men den är komfortabel. det handlar väl möjligen om att vissa tillverkare har kunskapen hur man hanterar styvhet vs progressivitet och även hur dessa fördelas.

diskussionen liknar den med madrasser där det länge fanns en myt att folk med ryggproblem skulle ha styv madrass. problemet var att de mjuka madrasserna var som hängmattor. nu när man lärt sig göra följsamma madrasser som ändå är bottenstyva kan dessa göras ytmjukare.

Bengt-re

Aktiv medlem
Precis!
På landsväg är cykelns betydelse kraftigt överdriven för motionärer. Inom rimligt gränser naturligtvis.

Jag själv har en 10 år gammal LVC 10 växlad Bianchi med kolfiberram, som fungerar hur bra som helst. Inga diskbromsar förvisso, men jag aldrig haft problem med dålig bromsverkan.

Tyvärr är mina snittider numera betydligt lägre nu än för 20-30 år sedan (hade då stålram, växelreglage på ramen och 6-7 växlar). Detta beror inte på cykeln, utan på den som cyklar.
Det är det åren gör med oss ...

tource

Medlem
Jösses, här har det hänt grejer! Känns som att det är lite delade meningar kring vad som är att föredra, även om det verkar finnas något fler som föredrar äldre och högre nivå. Blir att jag lånar både Dogman och Oltren och känner lite på dem båda, får den för 8k nu + att jag bjuder på nästa utekväll, säkert någon av de som passar och majoriteten verkar ändå vara inne på att det är bättre alternativet :)

Håkan1

Aktiv medlem
Jösses, här har det hänt grejer! Känns som att det är lite delade meningar kring vad som är att föredra, även om det verkar finnas något fler som föredrar äldre och högre nivå. Blir att jag lånar både Dogman och Oltren och känner lite på dem båda, får den för 8k nu + att jag bjuder på nästa utekväll, säkert någon av de som passar och majoriteten verkar ändå vara inne på att det är bättre alternativet :)
8 papp, det är väl inget att fundera på

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer