Beggad Bianchi racer som första racer hoj? Novis, HJÄLP!

Putteman

Aktiv medlem
Tja

Jag håller på och åker lite 26 tums HT för att det är kul och ger bra motion. Skulle väl vilja påstå att det har smygit på mig att jag börjar få ett lätt passionerat förhållande till att cykla. Går på lite spinning på vintern och så.

Jag har lekt med tanken om man skulle komplettera med en racer för att kunna nöta lite när andan faller på, men jag har ALDRIG ens suttit på en. Mina kunskaper runt racer är totalt obefintliga. En mörk tisdagkväll i oktober november så sticker jag inte ut med MTB, vill inte harva runt i mörkret i skogen helt enkelt, trots bra lampor osv. Glädjen försvann där någonstans. Men jag inbillar mig att en racer utrustad med vettigt ljus ev. kunde fyllt en funktion här, ut och nöt en runda då och då när barnen har lagt sig efter åtta, mer som ett "spinningpass". Har inga problem att gå på spinning den tiden, motivation finns det även den tiden på dygnet om jag är sugen iaf. Och den gamla motorcyklisten i mig tilltalas även av fartupplevelsen som jag gissar kan bli rätt bra på en racer.

Att det sliter på cykeln i höstväder osv. skiter jag fullständigt i, rör mig inte i ryggen så länge det inte innebär svinhöga kostnader. Men det tänkte jag parera genom att inte ha en för dyr cykel helt enkelt isf.

Fråga ett. Tycker ni jag ska kasta mig in i ett test och skaffa en racer?

Om svaret är ja så kommer nästa fundering. Jag vill inte spendera en massa tusenlappar i "onödan" (svårt att definiera onödan här...). Jag vet som sagt inte om jag gillar det, och cykeln kommer rulla förhållandevis sällan skulle jag gissa. Om man pratar om ett inköp i spannet 5-10 bagare någonstans (ju mindre desto bättre såklart) så blir man ju rätt begränsad. Det finns ju helt nya racers för 5-6 nånting i instegsnivå. Men som lätt materialare så anar man att det är lite trist med det enklaste materialet. Vips så halkar man självklart in på begagnat tankarna.

Jag förstår ju nästan ingenting av komponentnivåerna osv på racer, och har därmed svårt att värdera begagnat annonserna. Beggat men inte för slitet känns ev. som rätt väg för mig. Är det för slitet så kommer jag få betala lokala cykelmeken då jag inte har ambitionen att göra avancerade grejer själv. Jag har noterat att det finns rätt många "Team Rynkeby" Bianchis på marknaden så verkar rätt vettigt prissatta. Känslan är att kan dom använda hojen till det dom har gjort så kan det inte vara kattskit, eller?

Det verkar inte som att Bianchi har sålt den modellen med dom komponenterna som kataloghoj, så hittar inte heller något nypris liksom. Men jag har hittat en spec.

Ram: Bianchi C2C Via Nirone 7, alu med carbon gaffel
Grupp: Campagnolo Veloce Black Compact, 10 speed (fr: 34-50, bak 13-29)
Vevparti: FSA Gossamer Pro BB30
Hjul, bromsar etc: Bianchi Reparto Corse (30 mm fälg)
Däck: Michelin Lithion 2

Är detta en vettig cykel för en sån som mig? Självklart hitta rätt ramstorlek också vilket kan vara nog så svårt. Hur mycket bättre är en sådan jämfört med ny racer för låt säga 6000:-? Märker jag någon skillnad?

Vad är gissningsvis nypris på en sån Bianchi hoj? Förstår att i Team Rynkeby sammanhanget så sponsrar ju Bianchi osv, men vad skulle liksom vara ungefärligt marknadspris på en sådan tingest utan spons osv?

Och om man hittar en som är från 2012-2013, vad är lämpligt att betala begagnat tycker ni? Många verkar ha gått runt 300 mil. Är väl ganska lite för en racer gissar jag?

Och går det att sälja en cykel med den lacken om man faktiskt skulle tycka att det suger duktigt att cykla landsväg, eller är det kört? Gissar att andrahandsvärdet både när jag handlar och ev. säljer dras ner av den speciella lackeringen, men det är ju också det som gör den attraktiv för mig.

Om det sitter SPD SL pellar på, så passar väl inte mina SPD MTB dojjor gissar jag. Finns det egentligen något problem med att slänga dit ett par vanliga SPD pedaler för att slippa köpa skor, eller är det bara till att slanta på SL skor direkt?

Vad tycker ni? VÄGLEDNING!!! Känner att jag har inte kunskap till att bedöma vad som är vettigast.

MÅNGA frågor blir det. Hoppas ni vill hjälpa mig lite i funderingarna och orkar svara.

Tack på förhand!

/Putteman

Hammer

Ny medlem
Jag var med Team Rynkeby 2013 och igen 2014.

Cykeln skulle landa på 10-11 000kr ny,
2012 har djupare fälgar, 2013 hade problem ned vevlager men i stort sett nästan alla blev utbytt på garanti, men kolla för säkerhets skull.

(2012:or är kanske bättre)

Ram geometrin är bekvämt och väldigt likt min Specialized Roubaix som kostade dubbelt så mycket.

Tycker att begagnat är dom värt 6000-6500kr.
En dök upp på blocket för 5kkr och var såld på 30 minuter.....

Rynkeby cyklisterna betala 100% av sina egna kostnader... Cykeln + klädpaket (värde 2500-3000kr) kostade 10 500kr ny (med garanti).
Så cykeln har kostat 8000kr av detta.......

Erbjud 6000kr och du få en bra instegs cykel....

Eller betala 8000kr för nåt på rea i cykeläffar och få med en garanti......

Putteman

Aktiv medlem
Tack för svaret! Fler åsikter?

Om vi säger att man betalar typ 6000 för en Rynkeby Bianchi. Hur står sig t.ex. dessa två alternativ vad gäller komponenter och därmed upplevelse? Har inga problem att skicka efter om bara någon som begriper detta rekommenderar och tycker det är klockrent. Litar på happy liksom! ;-)

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-zenium-sora-road-bike-2013/rp-prod81027

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-zenium-vr-tiagra-road-bike-2013/rp-prod85584

/Putteman

BOFH

Aktiv medlem
Putteman skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaret! Fler åsikter?
>

Har du aldrig suttit på en racer så väntar en rolig upplevelse. Jag brukar dock hänga upp min på väggen när sen-hösten infinner sig och det ligger kvistar och löv överallt på asfalten och istället använda min MTB betydligt mer.

Det handlar inte så mycket om slitaget på cykeln som att det helt enkelt blir lite för mycket parerande runt allt skräp och att man inte gärna lägger en fartraket i kurvor på blöta löv. Det blir helt enkelt inte lika kul om man oroar sig för att vurpa hela tiden. Har man aldrig cyklat på en racer så tror jag att det känns väldigt oroligt, ostadigt och läskigt tills man har vant sig.

Har du övervägt cyclocross-alternativet?

Putteman

Aktiv medlem
Tack för svaren så långt!

Jag är som sagt helt novis på racer, så förstår inte heller alla skillnader mot cross. Men jag tänker mig att om man blir sugen på att cykla ihop med nån annan som kör racer så vill jag ha material som inte begränsar farten, särskilt då jag inte är nån vidare tränad cyklist, bara glad amatör. Om man lägger på landsvägsdäck på en cross, kan man då förvänta sig samma fart i den som en racer generellt? Är det mest en skillnad i bromsar och däck eller?

Nån som vet om det går att strippa av dekalerna på en Rynkeby?

/Putteman

jonja

Aktiv medlem
Jag säger som andra här, höst-vinter är mtb-tid snarare än racer-tid. Varför? Kylningen från fartvinden bla. I mildare temperatur kan man alltid cykla fortare om man fryser för att bli varm. Det kan man inte när det blir kallt på allvar. Då är det trevligare med cykelturer som går 'lusigt', tex mtb på tekniska stigar.

Ang pedalerna, det är bara att köpa ett par M520 från tysken för 200 pix, och köra vidare med dina bef skor, om du vill göra det enkelt för dig.

Senast ändrad:

Putteman

Aktiv medlem
Vad gäller användningen så är småbarnsförälder en aspekt som jag räknar in. Håller med om att väderleken när det blir kallare lämpar sig för MTB. Men när man kommit hem från jobbet, gjort kvällsmat, frun är hemkommen och dags för nattning, då är det helt enkelt mörkt. Då gillar jag inte att snurra i skogen.

Å andra sidan kan det ju vara som ni skriver att det ej heller lämpar sig att susa runt på blöta vägar i mörkret faktiskt, inte tänkt på det så. Har man riktigt taskigt grepp på en racer när hösten slår in eller?

Hmm, inte helt lätt alltså.

Vad tror ni om alternativen Rynkeby Bianchi och Vitus hojjarna ovan ställda mot varandra? Och varför skulle cross ev. vara bättre alternativ?

/Putteman

jonja

Aktiv medlem
Putteman skrev:

> hem från jobbet, gjort kvällsmat, frun är
> hemkommen och dags för nattning, då är det helt
> enkelt mörkt. Då gillar jag inte att snurra i
> skogen.
>

Allting står och faller med bra belysning. Har du det så kan det vara värdens roligaste att snurra omkring i skogen. Det är en helt annan upplevelse än dagtid, men inte på något sätt sämre, bara annorlunda. Vore jag din fru, med min egen kännedom om förhållandena på vägarna på höst-vinter, så skulle jag alla gånger föredra att maken stack ut och körde skiten ur sig i skogen än att han höll till på vägarna. Har aldrig hört talas om några allvarliga skador från skogskörning i mina trakter, däremot från körning på väg i mörker.

Om du kör Endomondo på din smartfån kan frun dessutom tracka dig i realtid på hemdatorn, om du skulle få stopp djupt inne i skogen, eller inte komma hem i normal tid.

Nej, tycker inte det är särskilt taskigt grepp på racern, annat än i vissa speciella situationer, men det är framför allt inte lika roligt som under sommar. Att vissla fram kortärmat och kortbent i 25 grader på en racer, det är nånting det.

bic

Ny medlem
Hardtail MTB, dubbdäck, vinterskor, långa bibs och en långärmad tröja, underställ utanpå cykelkläderna, överdragsbyxor, en vettig jacka samt tunn mössa och turtleneckmask över hals och mun. Magicshine eller liknande på hjälmen och en till på styret.

Med ovanstående körde jag några pass ner till -18 i vintras utan några problem. Har du bara lyse och kläder som är varma nog (men inte för varma) så går det fint i snön. Är det för djup snö får du hålla dig på hundägarnas upptrampade spår.

Putteman

Aktiv medlem
Tack så långt!

Jag har läst en massa andra trådar, kollat mängder av cykel sajter osv. Har landat i att Tiagra är nog lagom nivå för min budget OM det ska handlas nytt istället.

Jag har hittat en Rynkeby Bianchi i min storlek som verkar riktigt fin från 2013 som jag kan få för 6500:-. Men ärligt talat så tvekar jag på om jag vill susa runt på en Rynkeby cykel när man inte varit del i projektet, känns lite märkligt på nåt sätt, därav tvekan.

Vill någon vänlig själ hjälpa mig att ställa dessa alternativ mot varandra med för och nackdelar. Självklart är det väl det man kallar komfortracer som skulle passa mig, men fattar ju inte alls vad det är för inriktning på respektive ram/hoj här. Så, hur värderar ni dessa mot varandra?

Bianchi C2C Via Nirone 7, Campagnolo Veloce Black Compact

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-zenium-vr-tiagra-road-bike-2013/rp-prod85584#

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/55459/Felt_F85_2013_Bike

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/54664/GT_GTR_Series_3_2013_Bike

Jag har själv inbillat mig att Vitus som CRC´s egna märke är grymt vettiga, men kan vara inbillning. Ev. har t.ex. en GT bättre andrahandsvärde om man tröttnar? Har ev. hojarna lite olika inriktning vad gäller komfort osv? Och framförallt, hur står sig dessa Tiagra bestyckade järn mot Bianchin vad gäller komponenter? Om Bianchin är betydande bättre kanske jag får leva med lacken helt enkelt....

/Putteman

Rattnalle

Aktiv medlem
bic skrev:
-------------------------------------------------------
> Hardtail MTB, dubbdäck, vinterskor, långa bibs
> och en långärmad tröja, underställ utanpå
> cykelkläderna, överdragsbyxor, en vettig jacka
> samt tunn mössa och turtleneckmask över hals och
> mun. Magicshine eller liknande på hjälmen och en
> till på styret.
>
> Med ovanstående körde jag några pass ner till
> -18 i vintras utan några problem. Har du bara
> lyse och kläder som är varma nog (men inte för
> varma) så går det fint i snön. Är det för
> djup snö får du hålla dig på hundägarnas
> upptrampade spår.

Underställ utanpå cykelkläderna? Då tappar du ju en stor del av funktionen.

I skrevet kan jag möjligtvis förstå det om man är känslig för skav (fast då skulle jag själv hellre ha korta under) men på överkroppen?

Körde själv bara ner till -13 i vintras men hade då underställströja, löparjacka och fleeceväst med vindtät framsida på överkroppen samt korta cykelkalsonger med stoppning, sommarshortsen och flossade benvärmare på underkroppen. NW Arctic vinterskor och ett par Shimanohandskar som var på tok för täta så att jag blev fuktig. Hade tumvantar till transporterna.

Scott tokig

Ny medlem
Bianchin från Rynkeby är en mycket bra cykel för pengarna. 5-6500 är ett bra pris en ny motsvarande butiks bianchi med den utrustningen ligger på ca 11-12000 och kan nog köpas på rea till ca 8999 om du har tur med att hitta din storlek. Inte så mycket att tveka på tycker jag förutsatt att den passar dig storleksmässigt.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Jag har en Bianchi Intrepida som jag tror juicefolket kör på, fast med Ultegra. Mycket nöjd, men lite för dyr i inköp. Får du ett bra pris så kör.

Putteman

Aktiv medlem
Jag har en Bianchi Intrepida som jag tror juicefolket kör på, fast med Ultegra. Mycket nöjd, men lite för dyr i inköp. Får du ett bra pris så kör.
Tack för tipset!

Tråden är dock 9 år gammal ;-)

Har blivit flera lvg hojar sedan dess. Har idag en Bianchi Oltre som jag gillar nåt oerhört. 4 dagar av 5 så åker jag lvg istället för MTB.

Topp