Beggad Superior XP 999 -18 Bra eller Dåligt

racerboy

Ny medlem
Undrar om en begagnad Superior XP 999 -18 är ett bra eller dåligt köp för cykling i mestadels inte så stökig terräng. Exempelvis Lidas svart vita m.m. Satt pris är 10000 kr.

racerboy

Ny medlem
Jag är 180 cm och ramstorleken är large. Tror den ska passa. Får väl byta styrstam och så om det skulle behövas. Hur är den i geometri jämfört med Scale m.m.

Falistar

Ny medlem
Där skulle du behöva prova den. Jag är 177 dryga och skulle inte välja en L. Generellt skulle jag säga, att den är i överkant mot att vara stor för dig.

Sixten Fors

Ny medlem
racerboy sa:
Jag är 180 cm och ramstorleken är large. Tror den ska passa. Får väl byta styrstam och så om det skulle behövas. Hur är den i geometri jämfört med Scale m.m.
Reachmåttet är 445 mm vilket funkar till dina 180 cm. Skillnaden (mot Scale och alla andra cyklar) är att 2019 Sup XP har 71° vinkel på styrhuvudet (brantare framgaffel) vilket ger 1118 mm kort hjulbas i Large.

Det kommer en ny Superior XP ram 2020 som är modernare och bättre där Large får:
Reach 465 mm (+20 mm)
Hjulbas 1154 mm (+36 mm)
Styrhuvud 69° (-2°)

Det är nog därför som det är svarte-petter-rea på alla gamla Sup XP...

Jag har en med Di2. Lätt och snabb, växlarna är grymma. Självklart kör jag hellre fulldämpad i teknisk terräng. Hade lätt betalt 10000 kr.

Falistar

Ny medlem
Jag kan översätta det Sixten skriver till lekmanna Svenska.

Storlek på ram dvs cykel bestäms inte längre på samma vis som förr, då det utgick från faktiska mått. Knappt ens S M L måtten fungerar numer, annat än som en fingervisning" Visst man bör ha i åtanke man skall förmå gränsla topprör, och inte behöva ligga över för lång cykel.
Jag får ge S F helt rätt i att titta på det som kallas "reach" måttet. Det är värt att googla det begreppet, för det kommer säga mer om ramens praktiska storlek.

såkket

Medlem
2018?
Tror inte 999 fanns i det officiella modellprogrammet förra året men vet att CK hade något som kändes som något byggt på surplus från 2017 så prisvärdheten beror ju lite komponenterna.
Har för mig att den cykeln gick för 16kkr förra hösten, även 2017s modell såldes väl mer eller mindre hela förra året och den gick väl runt 20kkr sista vändan.

såkket

Medlem
Jag googlade lite och

2017
2017.png

2018
2018.png

Skulle tippa att det är någon av ovanstående det gäller, även om jag har en -17 team issue di2 som jag är väldigt nöjd med så vet jag inte om jag skulle rekommendera någon av dessa två idag för 10kkr, dom går såklart jättebra att cykla på och kommer antagligen upplevas väldigt snabba men di2 känns kanske inte så premium idag och det känns som dessa är speccade för att sälja på just den komponenten och resten har man snålat på.

racerboy

Ny medlem
Tack för alla matnyttiga svar. Nu försvann den cykeln så jag får glatt leta vidare. Ska försöka hitta något med en "modern" geometri.

racerboy

Ny medlem
Har ju varit ute efter hard tails men nu dök det upp en Canyon nerve al 6.0 -16 för 8900 kr.. Men det känns som att jag ev är rätt snett ute med den om jag mestadels ska köra cykelvasa terräng. Eller?

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer