behöver hälp med frihjul

Erlandelb

Medlem
behöver hälp med frihjul
Formula DC2241, Boost141
har detta nav och mitt frihjul har börjat kärva, inte alls gammalt och den är ny fettad men låter som lager ras!
kan någon hjälpa mig med vilket frihjul som skulle passa detta nav då jag ej hittar något. vet att jag borde upgradera till bättre nav men de får bli senare.

Plush

Moderator
Forumvärd
behöver hälp med frihjul
Förlåt men det låter som du har en Trek...?

Hursom... Formula Dc2241 är riktiga skitnav. Det är maskinlager i dom men manuell förspänning och axeln saknar stop för lagren vilket gör att till 99% så är förspänningen för hög = lagerhaveri.
Om du har tur så har cykelmärket reservdelar till det men... Det är inte säkert.

Vore jag du skulle jag köpa ett nytt bakhjul och anse problemet löst den vägen.

Erlandelb

Medlem
behöver hälp med frihjul
Japp en trek roscoe, kände på mig att det var skit grejer när man googlade lite löst. Då får det väl bli något bättre, tips på ngt bra som inte ruinerar en men endå håller ? det är ju den där jävla boost skiten i bak med qr 5mm

kolan

Aktiv medlem
behöver hälp med frihjul
Fun-works, säljer custom boost 141, gå in på boost MTB, "axle standard rear", "configure", välj "Fun Works Boost - QR 5x141mm"

https://www.fun-works.com/custom-wheels/mtb-29/?p=1&o=5&n=40&f=10674

Även Actionsports säljer 141 qr, DT Swiss, Fun Works, Hope4 men en del här har skrivit att dom inte bygger bra, själv har jag ingen aning.
https://www.actionsports.de/en/wheels/custom-wheels/mtb-boost-disc-29/

Billigare hjul "Bontrager Duster Elite/DC2641 29" Boost141 IS 32H Shimano/SRAM" men vet ej hur bra det är, innervidd osv står " Body Shimano/SRAM 8-10 växlar", fungerar det med 11 delat (om det är det du har)?
https://www.cykelkraft.se/bakhjul-bontrager-duster-elite-dc2641-29-boost141-is-32h-shimano-sram

Senast ändrad:

kolan

Aktiv medlem
behöver hälp med frihjul
Video på snubbe som bytt navet enbart men om man inte kan göra det själv är det kanske tveksamt om man tjänar på det?
"2018 Trek Roscoe 8 Rear Boost 141 Hub Upgrade!"

Erlandelb

Medlem
behöver hälp med frihjul
Ja blir det nytt hjul så får det bli ngt som klarar av tubeless och min 2.8 sulor vilket jag har nu.
Dt swiss såg intressant ut faktiskt! Tack för länkar och hjälp ??‍♂️

Artix

Medlem
behöver hälp med frihjul
Hej.
Har samma nav men inget oljud, bara kassett som voblar.Scott Scale 970 21. Ska jag chansa att byta body?
Hur gick det för dig Erlandelb ?

Artix

Medlem
behöver hälp med frihjul
Söker info om kvaliteten och hur låter dessa body, kanske nån använder på sin bike ?

Bilagor

• Screenshot_20210725-161521.png
    Screenshot_20210725-161521.png
    103.9 KB · Besök: 15
  • Screenshot_20210725-161455.png
    Screenshot_20210725-161455.png
    128.6 KB · Besök: 14
  • Screenshot_20210725-161409.png
    Screenshot_20210725-161409.png
    176 KB · Besök: 13
Senast ändrad:

Kastebo

Ny medlem
behöver hälp med frihjul
Hej.
Har samma nav men inget oljud, bara kassett som voblar.Scott Scale 970 21. Ska jag chansa att byta body?
Hur gick det för dig Erlandelb ?
Jag hade samma problem på min spark och testade att köpa nedan renoveringskitt men det blev i princip ingen större skillnad. Jag är dock inte helt 100 på om det bara är bodyn som wobblar eller om det är nx kassetten som också är missformad då kassetten wobblade vidare ändå
Kolla också så att det inte bara är förspänningen av kullagrena i navet som gängat lös för det hände mig flera ggr med wobbel som resultat.

Slutade med att jag bytt hjul helt och skaffade GX kassett som har helt annan body.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer