Behöver hjälp att välja cykel, dela dina erfarenheter.

knaos

Medlem
Hej gott folk!

Jag har bestämt mig att börja cykla mtb och planerar att köpa cykel till våren (tjoho!). Dock upplever jag att valet av cykel inte var så enkelt som jag önskat. Jag har läst reviews, guider och artiklar om cyklar i timmar och känner att djungeln blir bara djupare. Jag har förmånen att plocka ut cykeln som förmånscykel via jobbet vilket begränsar mig till Sportsons utbud.

Majoriteten av turerna kommer ske i Örebro området, här har vi gott om leder i fantastiska Bergslagen dock är det dåligt med långa utförslopp. Sälen och förhoppningsvis flera anläggningar med utmanande leder kommer besökas några gånger per säsong men absolut inte var och varannan dag.

Jag är inte intresserad av en renodlad XC då jag ofta hittar mig på styva linan med luft under däcken men vill inte heller ha för mycket cykel för hemma lederna när jag tar rygg på mina snabba vänner och kollegor.

Jag har kollat på:
Trek Fuel ex, gen 5
Trek Fuel ex, gen 6 (inte suttit på den endast lästa recensioner)
Trek Top fuel
Scott Genius
Scott Spark 900 serien, alltså inte rc modellerna
Specialized har jag ingen koll på.

Som ni kanske ser så är jag lite överallt och sneglar och är i behov av vägledning. Vad rekommenderar ni utifrån Sportsons utbud (Scott, Trek, Specialized) och en budget på 40k +/- några tusenlappar.

Tack på förhand!

Fundadores

Aktiv medlem
Både nya Top Fuel och Fuel EX har ju fått väldigt fina recensioner men för 40 k får du instegsmodellerna. Beror ju helt på vad du prioriterar, en Top Fuel är ju kanske inget att ta till bikepark och Fuel EX 7 gen 6 väger ju nästa 16 kilo så kanske inget att köra runt med polarna på XC-cyklar. Har en Fuel EX 8 XT gen 5 som jag tycker är rätt allround. Den funkar bra för platta men rotiga hemmastigar i Uppsala, funkar också fint i enduroleder. Har inte kört min i bikepark men det går nog bra det med. Men det är ju en utgående modell så det känns ju ändå tveksamt att rekommendera den då en av fördelarna med förmånscykel är att kunna köpa loss den efter tre år. Att då köpa loss en sex år gammal modell känns ju så där.

knaos

Medlem
Både nya Top Fuel och Fuel EX har ju fått väldigt fina recensioner men för 40 k får du instegsmodellerna. Beror ju helt på vad du prioriterar, en Top Fuel är ju kanske inget att ta till bikepark och Fuel EX 7 gen 6 väger ju nästa 16 kilo så kanske inget att köra runt med polarna på XC-cyklar. Har en Fuel EX 8 XT gen 5 som jag tycker är rätt allround. Den funkar bra för platta men rotiga hemmastigar i Uppsala, funkar också fint i enduroleder. Har inte kört min i bikepark men det går nog bra det med. Men det är ju en utgående modell så det känns ju ändå tveksamt att rekommendera den då en av fördelarna med förmånscykel är att kunna köpa loss den efter tre år. Att då köpa loss en sex år gammal modell känns ju så där.
Tack för din input, guld värt!
Jag håller helt och hållet med gällande fuel ex gen 6. Det kanske är en hoj att sikta på längre fram när plånboken är fetare och jag hittat min nisch inom denna spännande värld. Dina tankar gällande den äldre generationen hade jag inte tänkt på, det verkar vara en populär uppskattad modell men som du säger kommer den nog kännas utdaterad tre-fyra är frammåt.

Jag har närmare kollat in Top fuelen och även den verkar vara både populär och uppskattad världen över. Med mina nybörjar ögon jämnför jag den med Scotts spark, som personalen på Sportson rekomenderar för Örebros stig utbud. Då Scott verkligen inte tilltalar mig med all (i mina ögon) onödiga extra funktioner ser Treken ut att vara en het kandidat. Eftersom det kommer bli mycket stig på relativt plan mark kanske det är en cykeln jag kommer ha roligast på. Det är svårt släppa tanken om långa preparerade leder i kanadensisk miljö där verkligheten är knövliga granskogar i hjärtat av gnällbältet. Och vem har sagt att man bara kan ha en cykel hehe.

Åter igen tack för dina tankar i min något förvirrande cykelaffär!

knaos

Medlem
Köp någon av dem. Du kommer bli nöjd. Kommer du fortsätta och utvecklar köper du en fränare senare...

Läs inte för många tester.
Ja, det kanske är så enkelt! Och som du säger när man väl blir inbiten uppdaterar man gladeligen oftare än nödvändigt.

Dock har det vart nyttigt att doppa tårna i all information inom denna mycket roliga men dyra sport och fått en uppfattning vad som faktiskt är värt att kolla efter på en cykel.

Fundadores

Aktiv medlem
Tack för din input, guld värt!
Jag håller helt och hållet med gällande fuel ex gen 6. Det kanske är en hoj att sikta på längre fram när plånboken är fetare och jag hittat min nisch inom denna spännande värld. Dina tankar gällande den äldre generationen hade jag inte tänkt på, det verkar vara en populär uppskattad modell men som du säger kommer den nog kännas utdaterad tre-fyra är frammåt.

Jag har närmare kollat in Top fuelen och även den verkar vara både populär och uppskattad världen över. Med mina nybörjar ögon jämnför jag den med Scotts spark, som personalen på Sportson rekomenderar för Örebros stig utbud. Då Scott verkligen inte tilltalar mig med all (i mina ögon) onödiga extra funktioner ser Treken ut att vara en het kandidat. Eftersom det kommer bli mycket stig på relativt plan mark kanske det är en cykeln jag kommer ha roligast på. Det är svårt släppa tanken om långa preparerade leder i kanadensisk miljö där verkligheten är knövliga granskogar i hjärtat av gnällbältet. Och vem har sagt att man bara kan ha en cykel hehe.

Åter igen tack för dina tankar i min något förvirrande cykelaffär!

Om man jämför top fuel och spark i den prisklassen så är det nog mest tycke o smak. Även om jag skulle välja top fuel 7 med xt/slx drivlina som är mycket bättre än den nx/sx som sitter på spark 940 (som är jämförbar prismässigt). Å andra sidan får du en kolfiberram på spark som är mer värd att uppdatera (sen vet jag inte vad man kan göra när den går som förmånscykel). Som tidigare sagt, vad man än väljer blir det ju sällan rätt första gången och ofta går det ju att hyra DH/enduro-cyklar om man ska åka park.

MagerValp

Aktiv medlem
Håller med ovanstående om att du nog inte kommer bli missnöjd med någon av modellerna du tittat på. Välj den snyggaste och stick ut och kör.

Personligen är jag väldigt nöjd med Fuel EX som en allt-i-allo-cykel. Jag kommer aldrig vara snabbast på xc-slingorna (har ändå för dåligt flås) och jag kommer aldrig vara tuffast i bikeparken (är för gammal och feg), men jag har lika roligt på cykeln i alla lägen.

knaos

Medlem
Håller med ovanstående om att du nog inte kommer bli missnöjd med någon av modellerna du tittat på. Välj den snyggaste och stick ut och kör.

Personligen är jag väldigt nöjd med Fuel EX som en allt-i-allo-cykel. Jag kommer aldrig vara snabbast på xc-slingorna (har ändå för dåligt flås) och jag kommer aldrig vara tuffast i bikeparken (är för gammal och feg), men jag har lika roligt på cykeln i alla lägen.
Klokt sagt, och jag sitter nog i samma båt. Det primära syftet med cykeln är att få motion då jag ruttnat på gymträning efter flera år av hjärndött lyftande. Mitt mål är inte att vara snabbast, tuffast eller bäst. Snarare få motion, tid från vuxenlivets förpliktelser och förhoppningsvis en adrenalinkick.

Ovannämnda mål tror jag kommer att uppnås med båda Trek modellerna. Sedan kommer det kluriga att man vill ha en hoj som är lika bra på allt, vilket kanske är det omöjliga?! Så jag tänker att en Top fuel fyller mina behov för den terräng jag primärt kommer att köra. Utifrån det jag läst ska den klara relativt aggressiva tag. Och om jag känner mig själv rätt kommer jag i linje med ökad erfarenhet köra tuffare.

Tack att du delar med dig av dina erfarenheter!

Hasse#7

Aktiv medlem
Åk till Kvarntorphögen när det är öppet. Där kan du säkert få inspiration och tips. Ingenting har samma värde som att se prylar i bruk och snacka med dem som cyklar.

knaos

Medlem
Åk till Kvarntorphögen när det är öppet. Där kan du säkert få inspiration och tips. Ingenting har samma värde som att se prylar i bruk och snacka med dem som cyklar.
Det skulle jag gärna göra, dock är fönstret att beställa förmånscykel i februari och jag kan tänka mig att aktiviteten i Kvarntorp är rätt låg då. Så näst bästa alternativet som jag ser det är att ställa fråga här och förhoppningsvis få kontakt med örebroare!

Hasse#7

Aktiv medlem
Det skulle jag gärna göra, dock är fönstret att beställa förmånscykel i februari och jag kan tänka mig att aktiviteten i Kvarntorp är rätt låg då. Så näst bästa alternativet som jag ser det är att ställa fråga här och förhoppningsvis få kontakt med örebroare!
Jag förstår. Kolla på EST och hans bekanta. Han är grymt duktig. jag tror dock inte att han läser trådar. Kanske kan du kontakta honom och hänga med ut i skogen en sväng. Annars vet han nog vilka du skall prata med som cyklar i januari och februari.

Skogling

Aktiv medlem
Ja, det kanske är så enkelt! Och som du säger när man väl blir inbiten uppdaterar man gladeligen oftare än nödvändigt.

Dock har det vart nyttigt att doppa tårna i all information inom denna mycket roliga men dyra sport och fått en uppfattning vad som faktiskt är värt att kolla efter på en cykel.

Grejen är den att man först måste lära sig hoja skog. Först efter en tid lär man sig att känna skillnad på hoj. I början har man fullt upp av att lära sig och att njuta av sin nya hobby.

Men jag tycker alltid man skall sikta lite högt vid inköp. Det är roligare att växa in i sin cykel än att växa ur.

Jag körde en Fuel EX i några år. Kanonhoj! Men jag saknade kvickheten som en ren XC- hoj besitter. Trodde jag vuxit bort från det. Men det hade jag inte... 54 bast. 🤭

Nu kör jag en ren FS/XC igen. Som är galet snabb. 🚀

Alla märken har bra cyklar idag.

Juhlin

Aktiv medlem
När man tittar på utförsåkningshoj på 16kg och nämner luft under hjulen kan man ju ha i åtanke att eliten i "luft under hjulen" har 26"hjul och 100mm gaffel.

Mindre cykel utvecklar föraren.
Mer cykel avvecklar plånboken.

Jaja, sanning med modifikation och inom vissa gränser, nyanser o allt sånt.

Fundadores

Aktiv medlem
När man tittar på utförsåkningshoj på 16kg och nämner luft under hjulen kan man ju ha i åtanke att eliten i "luft under hjulen" har 26"hjul och 100mm gaffel.

Jag tänker att det är roligare som nybörjare att vara lite overgunned än tvärt om. Säkrare i varje fall.

knaos

Medlem
Så som det ser ut nu står det alltså mellan syskonen Trek.

Top fuel är uppdaterad nyligen, modern geo och sägs vara kapabel på normala stigar "trotts" sina 120/120 slag.

Fuel ex har några år på nacken mer slag på 140/130 (om jag minns rätt) och sägs vara en kapabel hoj i stökig terräng med goda tramp möjligheter.

Båda cyklarna väger ungefär lika mycket i den högsta aluminium konfigurationen. Min uppfattning är att fuel ex är en mellanmjölks stig hoj och Top fuelen är en kaxig DC hoj.

Ni med erfarenhet hur tycker ni man ska tänka i detta val? Blir fuel ex'n för klumpig/mycket för svenska stigar där underlaget delvis är väldigt snällt men bitvis stökigt av rötter och sten. Blir Top fuel'n för liten för denna typ av terräng? Och slutligen vilken kommer jag ha roligast på under en längre period där min personliga utveckling förhoppningsvis kommer gå spikrakt uppåt 😉

Tack att ni väljer att besvara och komma med era kloka tankar och erfarenheter! Happyride har hittills överraskat mig positivt!

Juhlin

Aktiv medlem
Jag tänker att det är roligare som nybörjare att vara lite overgunned än tvärt om. Säkrare i varje fall.
Som sagt, nyanser etc.

Men.
Jag tycker nog inte det, tror jag.
Det blir i mitt tycke oproportionerligt mycket tråkigare upplevelse att utforska och hitta sina favoritstigar där själva utforskningen och utvecklingen gör sig bäst på en XC/DC för att ens hitta dom där ställena där man får någon som helst utdelning för t.ex 40mm mer fjädringsväg.

100-120mm XC/DC kommer redan att erbjuda tillräckligt mycket cykel för att en nybörjare ska behöva jobba med både pannben, teknik och muskler innan materialet säger stopp. Att slänga på 160mm dämpning förändrar inte inlärningskurvan men spoilerar en del av upplevelsen.

Skogling

Aktiv medlem
Som sagt, nyanser etc.

Men.
Det blir i mitt tycke oproportionerligt mycket tråkigare upplevelse att utforska och hitta sina favoritstigar där själva utforskningen och utvecklingen gör sig bäst på en XC/DC för att ens hitta dom där ställena där man får någon som helst utdelning för t.ex 40mm mer fjädringsväg.

100-120mm XC/DC kommer redan att erbjuda tillräckligt mycket cykel för att en nybörjare ska behöva jobba med både pannben, teknik och muskler innan materialet säger stopp. Att slänga på 160mm dämpning förändrar inte inlärningskurvan men spoilerar en del av upplevelsen.

Bäst är att börja helstelt. 😉

Fundadores

Aktiv medlem
Som sagt, nyanser etc.

Men.

Som sagt nyanser. Ganska stort hopp stt gå från 100 mm XC till en 160 mm enduro. Där en duktig cyklist bombar på med en 100 mm XC tror jag en nybörjare har mer glädje av en heldämpad stigcykel. Så lite overgunned behöver ju inte betyda pansarkryssare.

knaos

Medlem

En 26" cykel med 100 gaffel låter som en dirt i mina ögon. Det körde jag i under mina tonår/tidiga vuxenår och känner mig färdig med nu!

knaos

Medlem
Kolla Pinkbikes recensioner av Trek-modellerna, tycker de har fångat dem rätt bra.

Fuel ex gen 6 ser toppen ut och något jag gärna skulle vilja ha. Dock blir en vettig modell väldigt dyr och utanför min budget på 40k +/- några tusen. Det är fuel ex gen 5 som är i diskussionen här! Tack ändå!

Joham

Aktiv medlem
Varför börjar man med en cykel för 40k? Om man inte vet hur man vill cykla eller om man ens tycker det är kul kanske det finns billigare alternativ att titta på.

knaos

Medlem
Varför börjar man med en cykel för 40k? Om man inte vet hur man vill cykla eller om man ens tycker det är kul kanske det finns billigare alternativ att titta på.
Jag förstår din tanke, men nu är det inte min budget jag vill ha hjälp med.

Att jag tycker det är kul vet jag redan. Cyklat bmx/dirt i många år, känner att kroppen inte pallar det längre. Testat XC var inte min grej då, var nog för ung att uppskatta natur och flås. Prövade stig cykling med lite mer stök och fart i somras och det gav mig både den träning och adrenalinkicken jag söker i en hobby.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag förstår din tanke, men nu är det inte min budget jag vill ha hjälp med.

Att jag tycker det är kul vet jag redan. Cyklat bmx/dirt i många år, känner att kroppen inte pallar det längre. Testat XC var inte min grej då, var nog för ung att uppskatta natur och flås. Prövade stig cykling med lite mer stök och fart i somras och det gav mig både den träning och adrenalinkicken jag söker i en hobby.

På en förmånscykel blir det ju ganska liten skillnad i månadskostnad så rätt meningslöst att snåla.

MagerValp

Aktiv medlem
Fuel ex gen 6 ser toppen ut och något jag gärna skulle vilja ha. Dock blir en vettig modell väldigt dyr och utanför min budget på 40k +/- några tusen. Det är fuel ex gen 5 som är i diskussionen här! Tack ändå!
Är inte Fuel EX 7 gen 6 inom budget? Det är inga lyxkomponenter på den, men allt funkar fint.

Men gen 5 är också trevlig, det är ju den jag kör själv. Har dock uppgraderat det mesta på den, men det är mest för att jag är prylnörd. Allt som satt på min 7:a från början funkade ju bra.

knaos

Medlem
Är inte Fuel EX 7 gen 6 inom budget? Det är inga lyxkomponenter på den, men allt funkar fint.

Men gen 5 är också trevlig, det är ju den jag kör själv. Har dock uppgraderat det mesta på den, men det är mest för att jag är prylnörd. Allt som satt på min 7:a från början funkade ju bra.
Som jag förstått det släpps den bara i en aluminium variant som ligger på ca 56 lakan.

Hur är gen 5an på planare stigar?

MagerValp

Aktiv medlem
Som jag förstått det släpps den bara i en aluminium variant som ligger på ca 56 lakan.
EX 7 ligger på 45800:

Hur är gen 5an på planare stigar?
Rätt trampeffektiv och gungar inte, men mer traktor än racer. Lever upp när det blir mer tekniskt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Gen 5 9.7, går ju för ca 49 tkr och då får du en 36:a fram. Antar att den prisskillnaden på en förmånscykel är marginell. Jag har den ramen med andra komponenter och den väger in på 12,4kg med kolhjul och lätta däck. Ska du ha hojen i tre år så se till att du får så bra dämpare som möjligt.

Schleyer

Medlem
Gillar din shortlist, du har valt ut ett par riktigt bra cyklar. Till en nybörjare skulle jag rekommendera något med 140-150mm slag. Då har du en cykel som funkar till det mesta, oavsett om det är enkel stig eller mer utförsorienterad åkning, tänk typ Järvsö.

Efter två-tre år har du förmodligen hittat din nisch. Antingen föredrar du stigcyklingen hemmavid, då kommer du ganska snabbt vilja byta mot något rappare, typ 120 mm slag. Eller så tycker du att utförsåkningen är det bästa som finns och då vill du nog ha en Enduro-cykel med 160-170mm slag..

Med det sagt så är en modern stigcykel med 140-150mm slag en perfekt kompromiss. Ger dig också lite marginal när saker går fel. (För det gör det i början).

Jag har kört nuvarande Genius-generationen de senaste 4-5 åren och jag kan bara säga att det är en fantastisk cykel. Du nämner att du upplever Scott som lite komplicerade. Misstänker att du syftar på Twinlocen. Det är en feature som delar åsikt, men jag älskar det och skulle aldrig vilja ha en cykel utan Twinloc. För Genius-modellen så innebär Twinloc att du kan köra i ett 120mm-läge som faktiskt gör att cykeln är extremt njutbar även på snällare stig. Den blir riktigt rapp. Ska man ha en cykel till allt så tycker jag Genius är extremt svårslagen. Det är också en cykel att växa med. Enkelt att byta till lättrullade 29"-hjul för XC-race eller varför inte 27.5" hjul för hopp och lek.

Värt att känna till är att Scott precis släppte en helt ny Genius till 2023 vilket innebär prutläge på utgående modeller. Här har du nog chansen att fynda.

Trek är fantastiskt bra cyklar de också. Har dock ingen erfarenhet av de olika modellerna så det överlåter jag till övriga.

Fundadores

Aktiv medlem
Gen 5 9.7, går ju för ca 49 tkr och då får du en 36:a fram. Antar att den prisskillnaden på en förmånscykel är marginell. Jag har den ramen med andra komponenter och den väger in på 12,4kg med kolhjul och lätta däck. Ska du ha hojen i tre år så se till att du får så bra dämpare som möjligt.

Det är ju en riktigt bra cykel! När jag valde mellan 8 och 9.7 2020 så var det dålig drivlina och samma gaffel på 9.7 som på åttan. Den här varianten av 9.7 med Fox 36 och XT/SLX drivlina och bromsar ett riktigt kap. Vill man kan man ju precis som Hälsingland köpa till ett par lätta kolfiberhjul så har du en riktigt rapp stigstigcykel.

BFS

Aktiv medlem
Jag har/haft rätt många cyklar. De är väldigt olika. Jag har trevligt på de flesta nästan jämt. Ingen av dem är en värsting (och säkert skulle bikefitters slita sitt hår över inställningarna). Min poäng är: cykeln gör inte jättemycket. Visst, är den helt fel för din kropp är det inte optimalt, men jag har cyklat långt på helt fel cyklar. Och haft barnsligt kul. Låt inte detaljer spoliera helheten.

Pqz

Aktiv medlem
Köp den du gillar bäst men fortfarande har råd med.
Och slarva inte att provcykla. Geon kan se ok ut på papper, men vara hemsk i verkligheten (looking at you, Cube).

knaos

Medlem
Det är ju en riktigt bra cykel! När jag valde mellan 8 och 9.7 2020 så var det dålig drivlina och samma gaffel på 9.7 som på åttan. Den här varianten av 9.7 med Fox 36 och XT/SLX drivlina och bromsar ett riktigt kap. Vill man kan man ju precis som Hälsingland köpa till ett par lätta kolfiberhjul så har du en riktigt rapp stigstigcykel.
Det är onekligen en fin hoj och som sagt står det mellan den och den mindre Top fuelen. När jag diskuterade saken med personalen på min lokala shop ansåg de att den skulle kännas långsam och hamna efter kompisar på lättare/mindre cyklar så vart avskräckt. Men det verkar som många finner nöje i att köra fuel exen och likande modeller i plattare landskap och att möjligheten även ha en cykel som pallar mer utförsåkning när tillfället ges.
Tack!

knaos

Medlem
Köp den du gillar bäst men fortfarande har råd med.
Och slarva inte att provcykla. Geon kan se ok ut på papper, men vara hemsk i verkligheten (looking at you, Cube).
Jag har suttit på båda och kört båda sisådär 10 min i stadsmiljö vilket självklart inte ger en helhetsbild men har ändå fått ett smakprov för position och känsla. Om jag hade en favorit skulle jag bestämt mig redan! Men som några redan har sagt här så kanske det inte är så viktigt vad man kör snarare att man kör. Så tillgänglighet och dagsform kanske får avgöra när jag ska köpa.

CRF250R

Medlem
Alla cyklar är så jävla bra idag. Köp den du tycker är snyggast..

(Ps. Fast svaret är Fuel EX.. köp aluminium, lite slag pga det räcker till dig och billigare/lättare.. och Shimano pga är bättre budgetmodeller än sram.. lycka till!)

K

Aktiv medlem
då hade jag valt en fuel ex!

jag hade ett tag en stumpjumper evo med 150 slag som Komplement till min Scalpel m 100 slag. stumpjumpern var inte lika rapp men jag var bara 30sekunder långsammare på lokala ‘banan’ som är rätt stökig. Detta på 22min per varv.
på lättrullat och acceleration så är en Scalpel snabbare, men bland stenar och rötter slätar mer fjädring ut det hela och i de partierna är mer fjädring snabbare.

nu kommer någon smartbralla och skriver att det är pga teknik och bikehandling, men med Tio år mc trial bakom mig så är inte det lösningen. Moderna hojar med mer slag kan man köra snabbt på när det gäller riktig stigcykling.

Daweb

Aktiv medlem
Örebrocyklare här. Stod inför samma dilemma för 3 år sedan när jag bestämde mig att jag ville börja cykla MTB på riktigt och köpte min första heldämpade. Då föll valet på Rock Machine blizzard Trl 90-29 som har 140/140 i slag och väger 15.3 kg. Har cyklat på den i 3 år mest runt Örebroskogarna och Kilsbergen. Varit med på måndagsträningar med Almby ik, kört MTB-vättern. Det har gått hur bra som helst med den cykeln. Gillar mest stig, gärna lite brötig med hopp och drops.

Men i september fick det bli att jag skaffade mig en Trek Top Fuel 8 -22. Av anledning att jag vill steppa upp som cyklist, bli snabbare och ha en mer effektiv cykel för hemmaskogarna som klättrar bättre. Kände mig lite trög och overbiked med den andra. Blev aldrig att jag åkte till bike-parks som var en tanke från början. Tänker även ställa upp i fler motionslopp. Där känns som det som att Top fuel passar mig perfekt. En trail-cykel som både kan köra brötig stig med hopp och drops men även tillräckligt XC för en hyffsad tid på cykelvasan.

Jag har hittat min nisch. Så då beror det ju på vilket håll du tror du kommer luta åt? Det här är min erfarenhet iaf.

Att vara med på Almby IK:s måndagsträningar när det är säsong är ett tips för att träffa likasinnade, såväl nybörjare som erfarna. Har varit folk på dem träningarna som Cyklat på rena Endurohojar och helstela med pakethållare.

Senast ändrad:
Topp