Behöver hjälp att välja cykel

Doggel3

Ny medlem
Hejsan!

som rubriken lyder är jag ute efter en cykel, jag är helt färsk när det kommer till MTB.
Heldämpat är något jag vet att jag vill ha.
Men det svåra jag har är att jag skulle vilja ha en cykel som kan göra det mesta. Har 20 min cyklande till hellasgården, vill att den ska lätt kunna cykla till jobbet också 2.5 mil och gärna kunna cykla downhill med för det verkar väldigt kul!
De cyklar jag sitter och kollar på just nu är:
Kona process 134 (26k)
Kona process 153 (31k)
Scott spark 960 (26k)
Är dessa cyklar lämpliga för mina mål, eller är jag ute och cyklar?😂

tack på förhand!
Douglas.

dabac

Aktiv medlem
Att hitta en cykel som funkar bra både för DH och jobbpendling kommer bli svårt. XC och jobbpendling kan funka rätt bra. Stigcykling och jobbpendling är sådär. Så antingen nöjer du dig med stigcykling och (lätt) DH, och skaffar en annan jobbpendlarhoj. Eller så glömmer du DH, och skaffar en Stig-och jobbpendlarcykel.

etnica

Aktiv medlem
En stig eller trampeffektiv enduro hoj med 2 hjulset kanske.

Pendlade på en MTB ett tag men fick inte starkare ben av det, var bara segt. Så skaffade en riktig pendlarhoj till slut.

jonte987

Aktiv medlem
Nukeproof reactor kanske om det inte ska vara full enduro. Cykla till jobbet på en dyr mtb fattar jag inte alls.

Fishy

Aktiv medlem
Om din budget är 31k (Kona process 153) så köp en till några lusingar lägre och köp en begagnad pendlare.

bokaj

Aktiv medlem
Det du beskriver är ett väldigt brett användningsområde och om du vill ha en cykel till allt kommer den vara dålig på något användningsområde. Sparken skulle jag inte rekommendera (trots att jag själv har en 930) eftersom de är oprisvärda och den skulle vara för tung för pendling och xc-xykling men ändå för klen för DH/enduro. Den utmärker sig helt enkelt inte inom något av användningsområdena :)

Doggel3

Ny medlem
Tack för alla svar!

min tanke med cykel skulle vara att mest hålla på och cykla i hellasgården och till jobbet, men ändå kunna erbjuda lite downhill så man kan lära sig det också :)

etnica

Aktiv medlem
Säger Stig hoj(130/140mm). Perfekt för Hellas, funkar för Enduro/Lättare DH utan att ta några KOM segment.
Plus att de är trampvänliga. Antingen får man ha 2 hjulset med olika däck eller göra avkall på grep/fart.

Men som ovan, funder på n+1. Köp nån gammal crescent eller nått o pendla på, skulle inte palla cykla 2.5mil enkel på en Kona Process iaf. men du kanske har pannben och mycket tid över.

Jay Jay

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

min tanke med cykel skulle vara att mest hålla på och cykla i hellasgården och till jobbet, men ändå kunna erbjuda lite downhill så man kan lära sig det också :)
Jag håller med föregående. Skaffa två cyklar. Pendlarcykel borde du kunna hitta ngt ok begagnat för 3-4k. Sedan lägger du resten på en juste mtb. Är det enstaka besök i Bike park blir en process 134 bra. Lite mer frekvent? I s f gå upp i slaglängd.

ponx

Aktiv medlem
2,5 mil till jobbet kräver pendlarcykel annars blir det dämparservice en gång varannan månad. Om du inte cyklar stig till jobbet förstås, då blir en YT Jeffsy 29 helt rätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer