Behöver hjälp med cykel ifrån Zeee germans aka tyskland

Kryckan

Ny medlem
Tjena,

Helt plötsligt öppnade det sig en enorm lucka i mitt schema då jag valt att säga upp mig, och då denna lucka kom till så bestämde jag mig för att inhandla en riktigt MTB, helst ny och med "bra" komponenter igen.

Prislappen ska vara absolut max 5000 SEK.

Nu är det så här att jag fastnat för bike-discount.de och deras priser och villkor.
Jag skulle behöva lite hjälp att välja rätt.

Vilken storlek bör jag köpa förresten, 173cm lång?

Högst på önskelistan står Radon ZR Team 4.0 men de ser ut att enbart ha den i 22", men jag har mailat och frågat om de får in mindre storlekar också.

I övrigt, så är det dessa jag kollar på:

Felt Q600 är den billigaste av de cyklar jag kollat med sina 349€:
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a56884/q600-2011.html

Cube Aim (white n red) för 429€ känns lockande, men framgaffeln känns mökig:
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54575/aim-white-n-red.html

Merida Matts 40-D är egentligen en outsider som jag inte vet vad jag känner för:
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a67876/matts-40-d.html

Sen kommer då favoriten, som jag anser vara absolut bäst specad, men som tydligen finns bara i 22" just nu.... ZR Team 4.0. Dyrast, men antagligen mest cykel för pengarna?
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58172/zr-team-4-0.html

Nu vill jag att ni ger er åsikt, är någon av dessa cyklar cykeln för mig, eller finns det andra alternativ som jag inte hittat pga att jag snöat in totalt på denna sida?

Hjälp skulle uppskattas så enormt!

Kryckan

Ny medlem
Fick precis svar ifrån bike-discount och ZR Team 4.0 är tydligen helt slut och kommer inte in igen - typiskt!

Stewe

Aktiv medlem
Jo, det är nog så att dom flesta du kollar på är slut för säsongen i "normala" storlekar.
På dom där tyska siterna så tar dom inte gärna in mer än vad som brukar gå åt.

Det är nog lite sent att leta billiga och bra hojar på nätet, däremot kan det nog finnas cykelaffärer som vill bli av med lite restlager, folk brukar ju normalt köpa ny hoj på våren/början på sommaren.

173cm, det låter som typ medium?

Senast ändrad:

Kryckan

Ny medlem
Stewe, du verkar ha rätt - det verkar ha gått riktigt hårt åt cyklarna i normala storlekar.

Jag har alltid haft medium på tidigare cyklar, och det har fungerat bra men frågan är hur dessa cyklar är i storleken. Är 16" medium eller bör man gå upp på 18"?

Förstår att man måste kompromissa någonstans för att hålla ner priset, synd att det alltid innebär en taskig framgaffel..

Finnen

Aktiv medlem
Har du inte mer än 5000 så titta på begagnat också. Då kan du få mer för pengarna, särskilt på happys k&s med lite tur

Kryckan

Ny medlem
Bra tips Finnen, sitter faktiskt och letar igenom annonserna just nu - men det är svårt att veta vad man ska ha riktigt..

Känns som att det hade varit fint att få göra en affär typ nyss, så man kommer igång med cyklingen igen. Känner stort abstinensbesvär.

Vad rekommenderar ni då?
Jag kommer cykla mycket stigar, och även en del motionscykling på grus.
Ett "krav" är att cykeln känns rolig och inte som en lång, tung och tråkig pendlare.

Finnen

Aktiv medlem
Egentligen vilken hyfsad hardtail som helst kommer att vara kul. Du kan säkert lägga in annonslänkar, så kan folk säga bra eller anus

SebbeK

Aktiv medlem
Kolla med säljaren hur lång han är. Jag tror att den sitter som en smäck!

Vad gäller konan, så är den säkert helt ok, men inte i närheten av Gianten.
Dessutom bör du kolla hur lång leveranstid Cykellagret har.
Jag tröttnade att vänta efter 2v, när det plötsligt visade sig dröja ytterligare 4v.

Topp