Behöver ny axel genom frihjulsbody

Helleman

Medlem
Har lyckats knäcka axeln som går genom frihjulsbodyn i baknavet. Fattar inte hur, men det går ett brott precis mellan lagret i själva navet och det inre lagret i frihjulsbodyn (12s Sram XD-body).
Axeln är i plast (eller kanske aluminium med plastbeläggning på insidan) och har längden 130mm, ytterdiameter 15mm och innerdiameter 12mm.
Navet är ett Reynolds. På axeln står det A02-131. Googlar jag får jag bla upp ett Stans No tubes Neo ultimate, men dimensionerna stämmer inte riktigt (12x148).
Någon som vet var man kan köpa dessa axlar och kanske dessutom förstår benämningarna på dem?
Jag har googlat men hittar väldigt lite...

Bilagor

• 844B7262-2B29-47E5-BDBE-A4D24F1CC593.jpeg
    844B7262-2B29-47E5-BDBE-A4D24F1CC593.jpeg
    442.6 KB · Besök: 65
  • 7E27BA4C-822B-474B-BF40-EA35F9E84A0F.jpeg
    7E27BA4C-822B-474B-BF40-EA35F9E84A0F.jpeg
    230.6 KB · Besök: 67
  • D2C68403-248C-4F85-951D-C59AB5DBF39E.jpeg
    D2C68403-248C-4F85-951D-C59AB5DBF39E.jpeg
    349.6 KB · Besök: 66

GurraG

Aktiv medlem

Helleman

Medlem

Helleman

Medlem
Funderade på om jag skulle köpa en ny XD-body samtidigt, men jag blir verkligen inte klok på alla benämningar.
Någon som kan förklara eller länka till en förklaring, vad rise och roam och allting står för? Hur vet jag vad jag har idag?

Mback72

Aktiv medlem
Den där bodyn är slut. Reklamera där du köpte cykeln. Det finns uppdaterad axel i stål och body med 3 lager istället för 2. Reynolds vet om problemet så det ska nog inte vara några problem att få nytt. Jag fick det utan knorr på min Canyon Neuron med Reynolds TR309-hjul.

Mback72

Aktiv medlem
Den där bodyn är slut. Reklamera där du köpte cykeln. Det finns uppdaterad axel i stål och body med 3 lager istället för 2. Reynolds vet om problemet så det ska nog inte vara några problem att få nytt. Jag fick det utan knorr på min Canyon Neuron med Reynolds TR309-hjul.
Vill du ha enbart axel så har jag en ny av uppdaterade modellen liggande. Köpte den innan jag fattade att det var ett solklart reklamationsärende. Har bytt cykel nu så om du vill får du köpa axeln för en hundring + porto.
D7A98083-8C19-4BAC-A727-D57F219FCBC7.jpeg
70578D45-0AE0-4BB0-9C8F-B4C1B9DA2492.jpeg

Helleman

Medlem
Vill du ha enbart axel så har jag en ny av uppdaterade modellen liggande. Köpte den innan jag fattade att det var ett solklart reklamationsärende. Har bytt cykel nu så om du vill får du köpa axeln för en hundring + porto. Visa bilaga 496174Visa bilaga 496175
Gärna, det skulle jag vilja!
Men vad menar du med att bodyn är slut? Jag fick en ny för 2 år sedan då jag trampade sönder den gamla och jag reklamerade det. Men jag fick ingen ny axel.
Men bodyn är det inget fel på, mer än att den är väldigt smutsig på bilden och har lite skumma skrapmärken längst upp på den.
Eller menar du att Bodyn orsakat haveriet på axeln? Gick din axel också sönder?

Mback72

Aktiv medlem
Gärna, det skulle jag vilja!
Men vad menar du med att bodyn är slut? Jag fick en ny för 2 år sedan då jag trampade sönder den gamla och jag reklamerade det. Men jag fick ingen ny axel.
Men bodyn är det inget fel på, mer än att den är väldigt smutsig på bilden och har lite skumma skrapmärken längst upp på den.
Eller menar du att Bodyn orsakat haveriet på axeln? Gick din axel också sönder?
Min body åt sig in i den mjuka aluminiumaxeln och blev snedbelastad så att den tog i drivringen i navet och fick märken från den + att lägena för drivklackarna blev deformerade. Jag tycker mig se ränder från drivringen i din body också. När jag skickade en bild på axel och body till Canyon var det inget snack. De skickade nya grejer direkt.

Mback72

Aktiv medlem
Min body åt sig in i den mjuka aluminiumaxeln och blev snedbelastad så att den tog i drivringen i navet och fick märken från den + att lägena för drivklackarna blev deformerade. Jag tycker mig se ränder från drivringen i din body också. När jag skickade en bild på axel och body till Canyon var det inget snack. De skickade nya grejer direkt.
Såhär såg mina grejer ut. För övrigt samma bild jag skickade till Canyon.
B5FD082A-3096-450E-A903-F794E964EDAA.jpeg

Helleman

Medlem
Såhär såg mina grejer ut. För övrigt samma bild jag skickade till Canyon. Visa bilaga 496200
Grymt!!! Jag la upp bilder på min body angående de där märkena här på happy för ett år sedan, för jag fattade inte var de kom ifrån. Nu gav du mig svaret och dessutom anledningen till varför min axel gått av.
Japp, då ska jag reklamera det hos Canyon (och egentligen Reynolds som ju är orsaken här).
Tack!
Jag reklamerar och ser vad dom säger. Beroende på svar så kanske jag fortfarande är intresserad av axeln.

Helleman

Medlem
Så här såg min body ut förra sommaren när jag hade isär och gjorde rent:

Bilagor

• E852FDE9-4CDE-474E-9176-8AEA043DFA88.jpeg
    E852FDE9-4CDE-474E-9176-8AEA043DFA88.jpeg
    531.9 KB · Besök: 28
  • 3A3FE9FA-41E1-456C-959B-1CC9DD13FF0D.jpeg
    3A3FE9FA-41E1-456C-959B-1CC9DD13FF0D.jpeg
    519.3 KB · Besök: 27
  • A57BB299-4A78-46A3-8327-6D009334BEEC.jpeg
    A57BB299-4A78-46A3-8327-6D009334BEEC.jpeg
    450.7 KB · Besök: 28

Mback72

Aktiv medlem
Så här såg min body ut förra sommaren när jag hade isär och gjorde rent:
Det där är den gamla bodyn med bara 2 lager i, och dessutom är lägena för drivklackarna deformerade precis som på min. Och den har de där ränderna från drivringen i navet.
Hör av dig till Canyon och reklamera och begär ny body, axel och distansbricka.

Helleman

Medlem
Det där är den gamla bodyn med bara 2 lager i, och dessutom är lägena för drivklackarna deformerade precis som på min. Och den har de där ränderna från drivringen i navet.
Hör av dig till Canyon och reklamera och begär ny body, axel och distansbricka.
Förresten; OT, vad har du bytt till för hoj?

Helleman

Medlem
Orbea Occam M10. Gillade egentligen Neuronen men ville testa något annat.
Aha, ok. Kikade själv på en Orbea. Jäkligt fina cyklar som får gott omdöme, har dock aldrig cyklat på någon. Men som med de flesta större märken så får man betala ganska mycket för att komma ner i samma utrustning och vikt som min Neuron, även om man köper en nyare Neuron.
Kollade på lite annat också men tycker om min Neuron något alldeles kopiöst så jag håller mig till den något eller några år till. 😁

Mback72

Aktiv medlem
Aha, ok. Kikade själv på en Orbea. Jäkligt fina cyklar som får gott omdöme, har dock aldrig cyklat på någon. Men som med de flesta större märken så får man betala ganska mycket för att komma ner i samma utrustning och vikt som min Neuron, även om man köper en nyare Neuron.
Kollade på lite annat också men tycker om min Neuron något alldeles kopiöst så jag håller mig till den något eller några år till. 😁
Jag väntar in nästa generation Neuron och kanske slår till igen då 😎
Hör av dig via PM om du vill köpa axeln!

Semikjon

Ny medlem
Vill du ha enbart axel så har jag en ny av uppdaterade modellen liggande. Köpte den innan jag fattade att det var ett solklart reklamationsärende. Har bytt cykel nu så om du vill får du köpa axeln för en hundring + porto. Visa bilaga 496174Visa bilaga 496175
Hej. Jag har råkat ut för precis samma problem på men Neuron med Reynolds TR 309. Köper gärna axeln om den finns kvar.

Helleman

Medlem
Jag har reklamerat mitt och de tar det som ett garantiärende. Vet iofs inte om de accepterar ännu, men jag ska skicka in hjulet till Reynolds iaf. Har tagit ganska mycket tid dock, verkar vara något strul med deras mail.
Ska du reklamera också Semikjon?

Semikjon

Ny medlem
Jag har reklamerat mitt och de tar det som ett garantiärende. Vet iofs inte om de accepterar ännu, men jag ska skicka in hjulet till Reynolds iaf. Har tagit ganska mycket tid dock, verkar vara något strul med deras mail.
Ska du reklamera också Semikjon?
Jag tänkte skicka in bilden till Canyon för att se vad dom säger. Men vill inte vara utan cykeln för länge

Bilagor

• 20210721_204958.jpg
    20210721_204958.jpg
    1.1 MB · Besök: 16

Helleman

Medlem
Jag tänkte skicka in bilden till Canyon för att se vad dom säger. Men vill inte vara utan cykeln för länge
Verkligen exakt likadana skador som jag har.
Näe, inget kul att vara utan cykel. Jag hade tur och lånar ett bakhjul av en kompis, dessutom köpte jag en uppsättning begagnade hjul här på Happy, så jag kan iaf cykla vidare...

Semikjon

Ny medlem
Verkligen exakt likadana skador som jag har.
Näe, inget kul att vara utan cykel. Jag hade tur och lånar ett bakhjul av en kompis, dessutom köpte jag en uppsättning begagnade hjul här på Happy, så jag kan iaf cykla vidare...
Håller med om att det är tråkigt att vara utan cykel. Jag har en canyon i reserve som jag får köra på men är så nöjd med Neuron så jag vill få igång den fort. Funderar på att köpa ett bakhjul extra som du har gjort. Skickade in bilderna till Canyon nu på morgonen så får vi se vad dom säger.

Mback72

Aktiv medlem
Håller med om att det är tråkigt att vara utan cykel. Jag har en canyon i reserve som jag får köra på men är så nöjd med Neuron så jag vill få igång den fort. Funderar på att köpa ett bakhjul extra som du har gjort. Skickade in bilderna till Canyon nu på morgonen så får vi se
Hej. Jag har råkat ut för precis samma problem på men Neuron med Reynolds TR 309. Köper gärna axeln om den finns kvar.
Hej! Om inte Helleman behöver axeln kan du få köpa den. Ni får göra upp om det och återkomma.

Helleman

Medlem
Hellman vill du köpa axeln? Annars gör jag det😊
Köp du! 😊 Jag har som sagt extrahjul så att jag klarar mig. Du har större och mer akut behov.

Och på ämnet extrahjul så är det ju fint med ett par extra att ha vinterdäcken på också, så slipper man kränga på och av dom. Så då har man både backup-hjul och vinterhjul i ett. 😊👍

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer