Behöver råd ang storlek av Gavia Terra Carbon

Vizual54

Aktiv medlem
Har varit lite sugen på Gravel ett längre tag.
Nu är det en Gavia Terra Carbon i stl M till salu i närheten.
Vad jag kan hitta är stack och reach 547 resp 378mm samt seat tube 490mm i str M.

Jag är 176cm, vad tror ni blir den för liten för mig? Tänkt användningsområde är grusvägar och en del lättare stig. Kommer nog gå väldigt lite landsväg. Tänkte även komplettera med en dropper längre fram för att köra lite knöligare stigar.
Känns ju som man hellre har en lite kortare ram i detta fallet men är lite orolig att jag ska slå i fötterna i framhjulet eller knäna i styret om den blir för liten.
Har ju tyvärr ingen referens i form av lvg hoj eller annat till detta användningsområde.
Hojjar på en Santa Cruz Hightower i strl L men det känns som det har föga betydelse här 🤔
What say you? kommer den bli på tok för liten, eller är det bara att handla och se? I värsta fall får man väl sälja vidare men har i alla fall fått någon sorts referens att utgå ifrån.

Pfaff

Aktiv medlem
Bajksjopp är ju inte direkt frikostiga med specifikationer här men finns cykeln ”i närheten” kan du väl åtminstone få provsitta den?

Vizual54

Aktiv medlem
Chansade och betalade handpenning på den. Ska hämta den i helgen.
Satt och hovrade med musen på beställningsknappen förra våren på denna cykel men kom fram till att jag inte behövde en gravel då. Så blev väldigt sugen nu när jag hittade denna. Kommer tyvärr inte ihåg vilken storlek det var jag hade tänkt beställa.
Får hoppas det blir ok, har försökt kolla lite vad olika cykeltillverkare rekommenderar för storlek på deras gravlar men det verkar väldigt olika.

Vizual54

Aktiv medlem
Aggressiv sittställning låter perfekt…….vad är det? Lågt styre och krökt rygg?
Kanske får komplettera med riserstyre och lång styrstam :)
Börjar få lite kalla fötter, å andra sidan kryllar det ju inte av gravelhojar i den prisklassen eller någon annan heller för den delen och jag villhöver en igår.

moros

Aktiv medlem
Inte så fruktansvärt kort om man räknar från BB och framåt, men låg. Den är lite längre än min Carbonda 696 i strl M/52, jag är 175. Längden verkar främst komma från ett flackare sadelrör vilket ger längre top tube. Reachen är några få mm längre.

Däremot är den kortare bakåt med kortare kedjestag och då också kortare hjulbas. Ovanpå det är den låg, lågt sadelrör och 10mm lägre stack än min.

För mig hade jag nog ändå kompenserat längden med att skjuta fram sadeln då jag kanske hamnat lite för långt bak, men det är individuellt. Toe overlap är markant för mig med större däck (typ 45x622) men nu kör jag 650b, det är lite bättre. Gavian är några mm längre front-center men skillnaden är inte större än att man kan hyvla bort 3mm på nosen på skorna :D

Vizual54

Aktiv medlem
Men det låter ju inte så himla illa då!
Korta kedjestag är ju jävligt bra när man ska göra manuals i nedförsbackarna på grusvägen. I värsta fall får man väl ta lite av tårna också om det är lite toe-overlap. Kanske jag och frun kan dela på cykeldojjorna framöver.
Tack för input! Nu börjar längta ordentligt till helgen då jag kan hämta hojen.

Vizual54

Aktiv medlem
F984BFDB-585B-4DBE-A9D3-5030F9FA1C8C.jpeg

Det blir nog bra det här!

Topp