Behövs speciellt vevparti för 1x11 bakväxel och i så fall varför?

Tänkte mig shimano slx 1x11 bakväxeln och vill ha vevparti med 42 kuggar fram. GRX vevparti är ju kompatibelt men det måste finnas billigare lösningar?
Mvh
Lars

DanielS

Aktiv medlem
Jag kollade efter vevpartier för ett tag sedan. GRX 600 kändes prisvärt om man vill ha 40t framklinga:

Ett gammalt Deore plus en nw-klinga från Ebay kanske blir lite billigare?

Här finns iaf en förklaring till varför https://bicycles.stackexchange.com/...nring-and-what-are-its-benefits-and-drawbacks
Sen handlar det väl som vanligt om användning. Och marknadsföring kan jag misstänka. På min 2X11 gruscykel har jag aldrig tappat kedjan. Oavsett underlag. Andra har säkert andra erfarenheter.
Tack!
Ja men det förstod jag med nw på klingan men frågan var egentligen om man behöver ett speciellt vevparti för 1x11 vilket shimano antyder. Jag tycker att själva vevpartiet inte borde spela någon roll egentligen och det var det som jag menade med frågan. Ursäkta om det var lite otydlig.

Görank

Ny medlem
Det borde inte vara ett problem, många hybrid cyklar kör med en klinga fram, (liksom jag) dessa har 4 kants vevlager om det är ett alternativ, så borde det gå att snickra ihop ett.

Doominator1

Aktiv medlem
Lägg upp en bild på det vevparti du avser använda så fixar någon en länk till passande drev, om det finns.

Magnus K

Medlem
Är det samma kedjelinje på 2x och 1x? Jag kan tänka mig att man vill ha singelklingan mer centrerad framför kassetten på 1x?

(Sätter man inte distansbrickor mellan nw-klinga och vevarm på 1x?)

Mvh
Magnus

Lägg upp en bild på det vevparti du avser använda så fixar någon en länk till passande drev, om det finns.
Tack!

Det här shimano GRX tänkte jag köra preliminärt. Inte för någon annan anledning än att det enligt shimano hemsida är ”kompatibelt” med 1x11 och finns med större klinga. Men i min fråga ligger en undran om jag verkligen behöver köra med det eller om det går bra med annat.slx 1x11 kassett samt slx växel.

Mayhem

Aktiv medlem
Framgår inte vilken ram du tänker använda vevpartiet med, men då du även nämner SLX bakväxel gissar jag någon form av MTB? I sådana fall skulle jag misstänka att GRX inte är kompatibelt då axeln väl endast är tillräckligt lång för att passa ramar med landsvägsstandard på vevlagerhuset.

8
Framgår inte vilken ram du tänker använda vevpartiet med, men då du även nämner SLX bakväxel gissar jag någon form av MTB? I sådana fall skulle jag misstänka att GRX inte är kompatibelt då axeln väl endast är tillräckligt lång för att passa ramar med landsvägsstandard på vevlagerhuset.
Det är en hybrid från 2008 som heter Kona Dew, så jag tänker att GRX ska passa.
MVH
/Lars

DanielS

Aktiv medlem
8

Det är en hybrid från 2008 som heter Kona Dew, så jag tänker att GRX ska passa.
MVH
/Lars
Om det jag lyckats googla fram stämmer så är det 68mm vevlager du ska ha. Då bör det fungera med ovanstående vevparti och det vevlager som rekommenderas till det.

Kona Dew har ju från början mtb-komponenter och jag vet inte hur kedjelinje mm kommer att påverkas med GRX-vevpartiet. Men förmodligen borde det fungera, ev. kan det ju bli dålig kedjelinje på högsta och/eller lägsta växeln.

Tack! Ja jag mätte den till 68 mm och har beställt vevlager som borde passa. Håller tummarna att gängorna fortfarande är hela...
Har beställt grx också så vi får se hur det passar...

Jag tyckte alltid att cykeln var väldigt trevlig. När sen allt kraschade köpte jag en TREK dualsport istället vilket är det tråkigaste sämsta skiten som jag haft...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer