Behöver man limma fast hantagen?

• Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum

kay

Ny medlem
Har beställt ett par sådan här Ritchey WCS True Grip Handle Bar Grips,
Och undrar om man måste limma fast dom för att dom inte ska snurra runt t,ex?
Har inte fått hem dom ännu, så jag har inte testat hur dom sitter, men kan tänka mig att det behövs lite limm för att sitta still

3428_04_c.jpg

Vilket limm ska man använda i sådana fall?

/Kay

Fast de där sista har väl bara som uppgift att få handtaget att glida på plats för att sedan dunsta? Att få på ett gummihandtag kan ju vara nog så svårt, men hårspray gör det plus att det blir lite klistrigt när det torkar.

Har haft just de handtagen på de senaste fyra cyklarna. På den första använde jag hårspray, på följande tre har jag bara tagit vatten och dragit på dem. Fungerade bra på två st men på den jag har nu snurrar det ena handtaget. Inte så jag märker det när jag cyklar men ser att det vrider sig. Den sista cykeln har carbonstyre, vet inte om det påverkar.

Jag har använt hårspray med gott resultat för de handtagen (Ritchey WCS). På mina ESI körde jag bara fönsterputs.

De skumhandrag jag kört har inte behövt lim.

Vid montage föredrar jag buntbandsmetoden eller tryckluft framför lösningsmedel så sitter greppen genast.

AX3L sa:
Fast de där sista har väl bara som uppgift att få handtaget att glida på plats för att sedan dunsta? Att få på ett gummihandtag kan ju vara nog så svårt, men hårspray gör det plus att det blir lite klistrigt när det torkar.

Nja, när jag monterade mina ESI stod det i instruktionen att spolarvätska skulle användas och handtagen sitter fortfarande som berget.

Något lim tror jag inte det behövs. Jag tog dock hjälp utav handsprit vid montering utav mina Esi handtag, så dem skulle glida på lättare och sedan nypa fast när spriten dunstade :)

Niklassonen93 sa:
Något lim tror jag inte det behövs. Jag tog dock hjälp utav handsprit vid montering utav mina Esi handtag, så dem skulle glida på lättare och sedan nypa fast när spriten dunstade :)
+1 behövs inget annat.Sitter som berget

Det är skillnad på Esi silikonhandtag och ritcheys skum dito. Esi har högre densitet och greppar mycket bättre på styret. Frugan har Esi och de snurrar då inte, mina ritchey(samma som på bilden fast svarta...) sitter inte lika tajt. Satte dit en remsa biltema dubbelhäftande tejp (tunn genomskinlig sådan) runt styret och blötte ner dem ordentligt med fönsterputs innan montering. Samma princip som lizard skinz använder på sina dsp-handtag. Funkar bra, snurrar definitivt inte.

På moppar, crossar har jag bara helt i onödan ur bensin och tryckt på handtaget. Vill du ha bort det sen så sitter det på riktigt :)

Bryr man sig inte om att det inte skall gå att ta av kan man sätta matt-tape (dubbelhäftande tunn tape). Så fönsterputs när man drar på handtagen. Men handtagen går inte att ta av sedan utan kniv.

Har precis likadana.
Använde T-röd vid montage. Gled på fint. Satt fint redan efter ngn minut och sitter fortfarande som berget efter 1 månads användning.
Har använt samma förfaranade med ESI vilket funkat lika bra.

Bidrar till husmorstipsen. Bensin (ett par droppar) i handtaget och skaka runt innan du monterar det. Tillräckligt lättdunstande för att bli helt torrt, samtidigt inte vattenlösligt som T-röd så trots monsunregn sitter de kvar. Kört samma metod i 20 år utan problem. WCS är för övrigt de enda vettiga handtagen man kan köra med :)

Tillbaka
Topp