Besatt av att förhindra cykelstöld

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

stopdoc4

Medlem
Ok, så jag har haft ett par tre incidenter de senaste åren där jag sett/förhindrat/försökt förhindra stöld av cyklar. Nu har jag blivit besatt av att försöka förhindra stöld av våra egna cyklar. Det bästa är väl såklart att ha billiga cyklar och förvara dem inomhus, men om vi utgår från att man ändå ska använda sin cykel dagligen, till och från jobbet till exempel. Man orkar väl inte heller släpa på åtta-tio lås. Nån måtta får det vara.

Baserat på mina erfarenheter så griper tjuven tillfället i farten, tjuven har troligen en vinkelslip, tjuven kan flytta på cykeln några meter runt ett hörn för att jobba mer ostört, tjuven är beredd att använda våld för att inte bli gripen. Tjuven är yrkeskriminell.

Så här har jag tänkt för att skydda min egen pendlarcykel. Jag har tänkt använda alla steg, 1-5, vad tror ni?

1. Cykelns inbyggda ramlås (billigt, relativt enkelt lås, men det sitter redan där så jag kan väl lika gärna använda det)
2. Rejält bygellås typ Abus i "mellanklassen".
3. Någon typ av cykellarm/lås-kombo. Tanken är att det här låset ska låsa fast cykeln i t.ex. ett cykelställ. Här vet jag inte riktigt vad jag ska välja. Jag vill inte ha ett larm som utlöser så fort någon puttar på cykeln eller råkar stöta i den. Egentligen behöver det inte vara vibrationslarm, utan ett larm som går om tjuven kapar låset. Något förslag här?
4. Gömma en Tile på lämpligt ställe i cykeln. Jag använder Tile idag på våra cyklar. Fungerar rätt bra, men det kan såklart ta några timmar innan man får upp cykelns position. Det är bara personer med Tile-appen installerad som passivt söker efter Tiles. När en sådan person passerar min cykel poppar positionen upp på min karta.
5. Gömma en Apple Airtag på lämpligt ställe i cykeln. Problemet här är ju att om tjuven har en iPhone så kommer han bli varnad att det finns en Airtag i närheten. Om jag har förstått rätt så fungerar även andra "Apple Find My"-system på samma sätt (typ Knog och Chipolo One Spot).

Steg 4 och 5 förhindrar inte stöld, men kanske kan hjälpa till att få tillbaka cykeln.

Tankar?

6. Ha en fet kätting med fett lås vid både hemmet och arbetet som lämnas när du är iväg med cykeln.

De andra låsen kan användas när du använder cykeln till annat än pendling.

Själv tar jag in cykeln både hemma och på arbetsplatsen.

Min erfarenhet av bra fastlåsning ute, är att jag möter en vandaliserad cykel. Snabbt sönderskurna däcksidor t.ex.

Såhär kan man göra. Dock skulle jag inte rekommendera att llåsa fast i en sån där stolpe, för de går ofta att dra rakt upp ur hålet i marken. Notera låsen på bromsskivorna.

28282040058_2d0892f6bd_o.jpeg

För egen del har jag anpassat mig till haveriet som heter Sverige. Jag ställer inte en cykel utomhus längre än 10 minuter, och då med dubbla blocklås.

Tack för input. Jo många lås och helst cykeln inomhus är väl det bästa såklart.

Jag ska spana vidare efter ett kombinerat larm/lås och se om jag hittar något vettigt.

Tanken med svårforcerade lås och spårning är god, men jag känner själv inte att det räcker. Antingen forceras låsen ändå, eller så kan cykeln som @Brakastruten säger bli vandaliserad istället. Och spårningen hindrar som sagt varken stöld eller vandalisering. Min pendlarcykel står inomhus både hemma och på jobbet och jag använder den i princip aldrig någon annanstans.

Ja jag håller med och som jag skrivit nu ett par gånger så är det bästa ju att förvara cykeln inomhus.

Men ponera att det inte är möjligt. Då återstår två alternativ:
1. Sluta cykla
2. Försök skydda cykeln

Alternativ 1 känns lite tråkigt, så därför söker jag goda råd här kring alternativ två. Hoppas på att få lite nya idéer.

Kanske inte svar på frågan men med en Brompton försvinner ju många av problemen ovan - man kan ju ta med den oavsett vart man ska (jobbet, varuhus, tåg, restaurang, kompis, etc).

Kanske inte svar på frågan men med en Brompton försvinner ju många av problemen ovan - man kan ju ta med den oavsett vart man ska (jobbet, varuhus, tåg, restaurang, kompis, etc).

Dessutom får man många kompisar som vill prata om din cykel. Övervägande kvinnor som är medelålders-plus men en och annan a-lagare också.

En sak som är jobbig att motverka, men tack och lov inte så vanlig (tror jag). Tjuven tacklar svår låsning med att sabba låsmekanismen, så att du inte får loss hojen, och hoppas att du lämnar den över natt/helg så att de får ostörd tid att lossa allt.

Jag låser ibland min halvfula 29" HT allt-i-allohoj ute i nån timme men då på väl vald plats, med en ordentlig bygel genom ram, framhjul och nåt som både måste sågas av och böjas för att få loss nåt. Inte supersmidigt direkt då nya ställen måste rekas och så, och knappast särskilt safe...

Ja jag håller med och som jag skrivit nu ett par gånger så är det bästa ju att förvara cykeln inomhus.

1. Sluta cykla
2. Försök skydda cykeln

Alternativ 1 känns lite tråkigt, så därför söker jag goda råd här kring alternativ två. Hoppas på att få lite nya idéer.

Om det inte är möjligt att ta cykeln inomhus på jobbet då det enda som återstår är att använda en ratbike för att pendla.

Behöver inte vara en cykel som är tung eller fungerar dåligt. Själv använde jag en 90-talet mtb i stål som ser väldigt sliten ut men som när jag cyklar inte är mycket sämre än en billig gravel hoj. Har lämnat den vid Stockholms centralstation när jag reser i jobb (ibland två-tre dagar) och har alltid funnit den när jag kommit tillbaka. Samt flera år vid Stureplan.

1. Sluta cykla
2. Försök skydda cykeln

Förfula och/eller customisera den. Tänk speciellt målad (antingen DIY eller professionellt gjort). En kille jag träffade sade att han skulle skriva "Personen som säljer den här cykeln är en tjuv och ett jävla as" på sin cykel. Jag vet inte om han gjorde det, men jag känner en tjej som har skrivit "Gud ser dig" på sin. En bit silvertejp på sadeln ger intryck av att sadeln "egentligen" är trasig. O s v, bara fantasin sätter gränser. Men jo, jag har satt mig in i låsvärlden också...

Själv kör jag Kryptonite 1055 kedjelås, 10 mm tjocka, sexkantiga kedjelänkar av extra hårt 3t manganstål. Kan såklart kapas med en rondell, men ska i teorin vara svårare än bygellås då det är lättare att spräcka rondellskivan på en länk hängandes i luften som ska kapas på två ställen.

Jag har den virad runt mitt sadelrör och kan i princip alltid låsa den genom ram+bakhjul in i någon grov metallsak.

Om det inte är möjligt att ta cykeln inomhus på jobbet då det enda som återstår är att använda en ratbike för att pendla.

Behöver inte vara en cykel som är tung eller fungerar dåligt. Själv använde jag en 90-talet mtb i stål som ser väldigt sliten ut men som när jag cyklar inte är mycket sämre än en billig gravel hoj. Har lämnat den vid Stockholms centralstation när jag reser i jobb (ibland två-tre dagar) och har alltid funnit den när jag kommit tillbaka. Samt flera år vid Stureplan.

Jag gör likadant. Gav några hundra för århundradets fulaste cykel och låser den med en liten kryptonite-bygel precis var som helst. Den rullar helt okej men det skulle samtidigt nästan kännas skönt om den bara försvann, så stilig är den.

Om man ska kapa med en 115mm vinkelslip. Vilket jag utgår från att är vanligast. Antar att dom som öppnat låst med domkraft är få numera.
Så är det jobbigaste att kapa, när det är svårt att komma åt.
Tänk låshållare på vägbommar.
Trångt och jävligt. Hundbajs på marken osv.
Nu utgår jag även från att de flesta cykeltjuvar som har med sig verktyg är missbrukare, vilket gör att dom växlar mellan att vara helt obrydda till nojjiga. Men hundbajs och behöva lägga sig ner, det är jobbigt för de allra flesta.

Känner igen hur ställd man blir när ens transportmedel, trotjänare och favorit är borta. Jag har inte provat själv, men haft det i åtanke. Nämligen att låsa cykeln med bakhjul+ram i något fast t ex ett cykelställ, och sedan ta av framhjulet och ta med det in.

Senast ändrad:
Det är sorgligt som fan när stöldrisken är så hög att de tre alternativen utöver att lägga sig ned och dö är 1. en cykel så risig att den är helt ointressant, 2. så mycket lås och andra exter att pundarna inte ids ge sig på det (men tar någon annans cykel istället) eller 3. en cykel som du kan bära med dig var du går och står.

Jag hade gärna kört Brompton om behovet hade funnits, men har hittills hållit mig till en jävla massa lås de få gånger som jag dristar mig att ställa cykeln ute på stan.

Själva grundorsaken gissar jag dock är pundarna som behöver snabba cash, i kombination med vad för pack som köper stöldgodset av pundarna. Jag hör hur gammalmodigt och reaktionärt det låter, men en början kunde vara att den välartade medel-Jannen (som väl inte heter Janne utan Melvin, Elias, Nova och Tindra?) ger fan i att knarka, så kommer dels påfyllningen av trashankar till de djupare dikena strypas, dels göder man inte heller de övre lagren av den ekonomin.

Men till dess, go Brompton baby!

Det är sorgligt som fan när stöldrisken är så hög att de tre alternativen utöver att lägga sig ned och dö är 1. en cykel så risig att den är helt ointressant, 2. så mycket lås och andra exter att pundarna inte ids ge sig på det (men tar någon annans cykel istället) eller 3. en cykel som du kan bära med dig var du går och står.

Jag hade gärna kört Brompton om behovet hade funnits, men har hittills hållit mig till en jävla massa lås de få gånger som jag dristar mig att ställa cykeln ute på stan.

Själva grundorsaken gissar jag dock är pundarna som behöver snabba cash, i kombination med vad för pack som köper stöldgodset av pundarna. Jag hör hur gammalmodigt och reaktionärt det låter, men en början kunde vara att den välartade medel-Jannen (som väl inte heter Janne utan Melvin, Elias, Nova och Tindra?) ger fan i att knarka, så kommer dels påfyllningen av trashankar till de djupare dikena strypas, dels göder man inte heller de övre lagren av den ekonomin.

Även om det är sorgligt som fan med människor som fastnar i drogmissbruk så är väl det stora problemet i just det här fallet välartade medel-Janne som kan tänka sig att köpa misstänkt billiga cyklar där säljaren har "slarvat bort kvittot". Utan efterfrågan finns inget incitament att sno hojar. Men det är en annan diskussion än den som TS vill föra...

"Brompton, för att vi inte lyckas sluta knarka." Reklamslogan och samhällsinsikt i ett. 🙂

Till vår mest stöldbegärliga cykel, som dessutom har GPS-tracker, har jag ett Kryptonite NY Noose. En kort kätting med ring och en liten EV4-bygel. Kättingen är väldigt mycket grövre än de klass 3-kättingar jag har till båt och båtkärra, skulle tro att det tar säkert en minut att kapa kedjan eller bygeln och det behöver göra två gånger. Öglan i änden gör att det går att dra låset runt en stolpe och låsa fast änden i cykeln.

Vikt: 3.15 kg.

kry999539.640.jpeg

Senast ändrad:
Biltema har ett prisvärt klass C MC-lås med hyfsat fet kätting, lite som kryptonite låset ovan men aningen tunnare gods i länkarna. Men man får två för samma peng.
Har inte testat det "skarpt" ännu så att säga, men det verkar stabilt i alla fall.
Köp ett gäng och gödsla med, så blir det jobbigt att sno hojen.

• Gilla
Reactions: LWB
6FACF40B-71F1-46C9-A29E-08FE55C53704.jpeg

Bytte väska precis innan jag cyklade till jobbet och fick inte med mig bygellåset. Fick låna ett litet hänglås av vaktisen. Får se om cykeln står kvar när jag ska hem. Jobbar i centrala Göteborg utan möjlighet att förvara cykeln inomhus.

Tack för input. Jo många lås och helst cykeln inomhus är väl det bästa såklart.

Jag ska spana vidare efter ett kombinerat larm/lås och se om jag hittar något vettigt.
Kolla i butiker för motorcykel. Det finns mc-lås med larm och låsen är kraftigare.

Jag har en gammal 26" mtb som står inne i stan (sthlm) för jämnan. Låser med ett kryptonit-bygellås och hexlox samt kompletterar med plastpåse på sadel, lite klistermärken osv. Ser med andra ord rätt risig ut men är rätt trevlig att cykla på. Har fått stå orörd ganska länge, så det gäller nog snarare att välja cykel än att välja lås med omsorg tänker jag.

Biltema har ett prisvärt klass C MC-lås med hyfsat fet kätting, lite som kryptonite låset ovan men aningen tunnare gods i länkarna. Men man får två för samma peng.
Har inte testat det "skarpt" ännu så att säga, men det verkar stabilt i alla fall.
Köp ett gäng och gödsla med, så blir det jobbigt att sno hojen.

Jag har ett sådant också, det är prisvärt men klasskillnad på både kätting och lås.

Visa bilaga 609698
Bytte väska precis innan jag cyklade till jobbet och fick inte med mig bygellåset. Fick låna ett litet hänglås av vaktisen. Får se om cykeln står kvar när jag ska hem. Jobbar i centrala Göteborg utan möjlighet att förvara cykeln inomhus.

Det går nog att cykla hjälpligt med låset på plats till och med. Och jag kan öppna det är låset utan att kunna koden på någon minut :-)

Kodlås är ofta rätt lätta att öppna, sträcker man bygeln lite så känner man lätt på kodhjulet när man går i och ur rätt position.

Konstigt att ingen nämnt Hiplock D1000 i kombination med Hexlox ännu.
väntade på det. någon som prövat här hos oss?

på fråga a säger jag valfri 26 tums cykel med pakethållare och skärmar, så den ser lite "herrig" ut. omöjlig att sälja för buset. behöver knappast låsas ens. med rätt utväxling och däck är det inga större problem hålla jämna steg med memilerna.

på fråga b säger även jag brompton. har ett iofs lättforcerat ottolock i ryggan, men kommer närmast aldrig till användning. så lås behövs inte. även den kräver lite tweakning med bland annat däckval för att få till det rätta rullet. för bruk i snö krävs större insatser än så, men med det här exemplaret med mindre och tjockare däck här går det dock galant utan att skärmarna beckar igen eller kedjan börjar skippa, kända vinterproblem med just brompton.

i ett rollout häromdagen mot en sprojtans crescent 11-delad hybridcykel liknande den här, försvarade den utan prut sin plats på slät asfalt alltså närmast ingen skillnad, men passade på att rulla ifrån på grusad cykelbana🤣

.788D3431-B9BA-424D-9EA7-A09EF265CDEC.jpeg323B1CCB-DB1D-4D70-AAFA-631ED827A8C6.jpeg

Det går nog att cykla hjälpligt med låset på plats till och med. Och jag kan öppna det är låset utan att kunna koden på någon minut :-)

Kodlås är ofta rätt lätta att öppna, sträcker man bygeln lite så känner man lätt på kodhjulet när man går i och ur rätt position.
Låsbygeln går genom kedjan och framväxeln så det går inte att cykla men det är såklart ett helt värdelöst lås. Hoppas det iallafall kan avskräcka de som tänker att en olåst cykel är allmän egendom.

Ah, såg inte att den gick genom kedjan också.

Jag har en gammal 26" mtb som står inne i stan (sthlm) för jämnan. Låser med ett kryptonit-bygellås och hexlox samt kompletterar med plastpåse på sadel, lite klistermärken osv. Ser med andra ord rätt risig ut men är rätt trevlig att cykla på. Har fått stå orörd ganska länge, så det gäller nog snarare att välja cykel än att välja lås med omsorg tänker jag.
Bara för att jag pratade upp min egen lösning hade baknavet frusit idag med resultat att det inte gick att cykla till jobbet sista biten ändå. 26 " är alltså lösningen på mycket, men uppenbarligen inte på bristande underhåll...

Sedan är det ju en avvägning. Det spelar ingen (eller i alla fall mindre) roll hur många, och vilka, lås man har. Har tjuven gett sig fan på att hen ska ha ens cykel så kommer hen att lyckas. Går inte låset att få upp med en vinkelslip - och det gör så vitt jag har förstått alla lås, det tar bara kortare eller längre tid - så kan tjuven dyrka upp låset. Och har du flera och/eller rejäla lås som du låser cykeln med, men låser fast den vid en ganska tunn metallkonstruktion, så kan ju tjuven såga av metallkonstruktionen, ta med cykeln och fortsätta jobba någon annanstans istället.

Det låsen gör, och anledningen till att dyra, säkra lås ändå är bättre än billiga skräplås, är att göra det så pass jobbigt för tjuven att hen väljer att låta bli. Är cykeln dessutom en "konstig" modell, en 26" (de är väl närmast osäljbara nu för tiden) eller har ett så pass speciellt utseende (typ "Den som försöker sälja den här cykeln är en tjuv och ett jävla as" etsat in i ramen) så ökar sannolikheten för att tjuven ska välja att låta bli den och sno en annan cykel istället. Fast bara en tanke: Vad skulle hända om precis alla cyklar var fastlåsta vid stridsvagnar med 10 kilo lås, och dessutom såg ut som Jackson Pollock-målningar?

Men problemet kvarstår så länge folk väljer att köpa cyklar utan kvitto eller ägarbevis. Jag försöker inte urskuldra cykeltjuvarna, när min sons cykel blev stulen så blev jag vansinnig, men utan köpare hade det inte funnits en marknad. Hörde ett program på radio, där de hade följt en cykel via gps. Cykeln blev stulen och de pratade med tjuven som sade att han inte hade något val (det höll jag inte med om) och köparen, som försökte urskuldra sig med att hon faktiskt hade frågat om kvitto, men när hon skulle köpa cykeln så hade säljaren inte kunnat visa något kvitto men det var så varmt och jobbigt just den dagen att hon hade köpt den ändå.

I den här boken finns ett kapitel där en professionell cykeltjuv berättar om sin karriär. Från den första spontanstölden och förvåningen hur lätt det var att stjäla och sälja. Sen lånade han pengar av mormor för att köpa en vinkelslip och utöka verksamheten. Sen gick det bara uppåt.
Cykeltj.jpg

Till vår mest stöldbegärliga cykel, som dessutom har GPS-tracker, har jag ett Kryptonite NY Noose. En kort kätting med ring och en liten EV4-bygel. Kättingen är väldigt mycket grövre än de klass 3-kättingar jag har till båt och båtkärra, skulle tro att det tar säkert en minut att kapa kedjan eller bygeln och det behöver göra två gånger. Öglan i änden gör att det går att dra låset runt en stolpe och låsa fast änden i cykeln.

Vikt: 3.15 kg.

kry999539.640.jpeg
Ser bra ut. Vad kör du med för GPS tracker? Något du kan rekommendera?

Bike Finder. Så länge man håller den laddad är den bra. Månadsabonnemang där förmånlig försäkring ingår.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp