Besatt av att förhindra cykelstöld

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min erfarenhet av bra fastlåsning ute, är att jag möter en vandaliserad cykel. Snabbt sönderskurna däcksidor t.ex.
Hände mig för ett par veckor sedan, cyklade en lite längre tur och var inne och handlade kanske 10 min på ICA Kvantum. Cykelstället var halvt på baksidan så jag ställde min istället vid ingången vid sidan av en bänk och väl låst. På den korta tiden hade någon varit på den och skurit en snitt rakt över framdäcket men inte lyckats komma igenom kevlarväven under slitbanan :(

Såhär kan man göra. Dock skulle jag inte rekommendera att llåsa fast i en sån där stolpe, för de går ofta att dra rakt upp ur hålet i marken. Notera låsen på bromsskivorna.

Visa bilaga 609519

För egen del har jag anpassat mig till haveriet som heter Sverige. Jag ställer inte en cykel utomhus längre än 10 minuter, och då med dubbla blocklås.
Håller med! Målat min cykel fult med.
De drar inte så mycket uppmärksamhet.

Dem dras till det som glänser så lika bra att ha en skitigt ful utseendet. 😼

Kan inte nog poängtera betydelsen av att cykeln inte är lätt att sälja vidare. En pendlarcykel ska göra sitt jobb, ska vara skön att cykla på, men kan se ut som kriget. Det är ingen motsättning. Ful, udda, originell, sliten men välskött funktionellt. Det kan t o m räcka att man har en singlespeed, nyare eller äldre, för att den ska vara iskall.

Har sett köpesannonser av folk som uppenbart letar stulna cyklar och inte kan ett skit om cyklar. Skivbromsar är viktigt.
Eftersom det finns mängder med cykelmärken så lär dom sig antagligen inte så många. Men antagligen så kan dom Shimano, för det står oftast med i suspekta annonser. Saker som är svåra att googla är troligen inte heller så attraktiva.
Så skulle jag bygga en diskret cykel, så skulle den ha nån hittepålogga(Gärna nåt som låter som en kinesisk kopia), absolut inte synlig text där det står Shimano, Rockshox eller Maxxis.
Sen vet jag att det finns tjuvar som riktar in sig på en enda modell. Och dom lurar man knappast, men å andra sidan så lär dom inte vara intresserad av nåt ovanligare heller.

Hiplock D1000 som har nämnts tidigare i tråden verkar ju vara riktigt bra. Litelock verkar även de ha liknande lås (för en mindre peng också).

Sen kan man ju märka cykeln med smartdna som gör det möjligt att använda deras försäkring. Jag har inte satt mig in i det i detalj, men försäkringen ska täcka åldersavdrag och självrisk från ens hemförsäkring. Finns säkert en massa hakar med det dock.

Även om det är sorgligt som fan med människor som fastnar i drogmissbruk så är väl det stora problemet i just det här fallet välartade medel-Janne som kan tänka sig att köpa misstänkt billiga cyklar där säljaren har "slarvat bort kvittot". Utan efterfrågan finns inget incitament att sno hojar. Men det är en annan diskussion än den som TS vill föra...
Så sant. Samt köp- och säljgrupper som hellre lyssnar på alla som tycker det är onödigt på kvittotvång vid köp av märkescyklar som året innan kostad 20 000+...

Fast... Kvitto? Många köper väl sina cyklar via en nätbutik och kan då i bästa fall visa upp en utskriven orderbekräftelse?

Fast... Kvitto? Många köper väl sina cyklar via en nätbutik och kan då i bästa fall visa upp en utskriven orderbekräftelse?
Beställer man saker på nätet så får man (alltid, väl?) en fraktförsändelse med i paketet. Det skulle jag godta.

Hiplock D1000 som har nämnts tidigare i tråden verkar ju vara riktigt bra. Litelock verkar även de ha liknande lås (för en mindre peng också).

Sen kan man ju märka cykeln med smartdna som gör det möjligt att använda deras försäkring. Jag har inte satt mig in i det i detalj, men försäkringen ska täcka åldersavdrag och självrisk från ens hemförsäkring. Finns säkert en massa hakar med det dock.
Ja Hiplock D1000 verkar ju riktigt top of the line! Det ska till en väldigt dedikerad tjuv med ordentlig skärutrustning samt flera batterier för att lyckas kapa det låset. Dessutom tar det så lång tid att göra det så någon borde hinna ingripa, i alla fall om cykeln står i bebyggda områden.

Dessutom kan man ju tänka på hur låset placeras, att såga av en löst hängande kätting eller ett litet bygellås är nog klart svårare än en stort bygellås som sitter fast. Speciellt ett som bara behöver kapas en gång.

Ja Hiplock D1000 verkar ju riktigt top of the line! Det ska till en väldigt dedikerad tjuv med ordentlig skärutrustning samt flera batterier för att lyckas kapa det låset. Dessutom tar det så lång tid att göra det så någon borde hinna ingripa, i alla fall om cykeln står i bebyggda områden.
Låset verkar bra mot buset och det är inte allt för tungt, 1,8 kg. Tyvärr har inte lockpickinglawyer testat att dyrka upp låset så vi vet inte om Hiplock D1000 har ett bra lås.

Jo ser ju intressant ut det där, men frågan är om det är värt det för en pendelcykel som är värd mindre än vad låset kostar? Dessutom ställer det ju krav på att det man låser fast cykeln i också klarar vinkelslipen.

Finns också förbättringspotential för bättre cykelställ. Ofta finns det inte möjlighet att låsa fast ramen på ett vettigt sätt i de cykelställ som finns vilket gör att man hänvisas till lyktstolpar, bänkar osv.
Låset verkar bra mot buset och det är inte allt för tungt, 1,8 kg. Tyvärr har inte lockpickinglawyer testat att dyrka upp låset så vi vet inte om Hiplock D1000 har ett bra lås.
Han verkar ju kunna dyrka upp det mesta? Får väl förutsätta att detta lås har åtminstone grundläggande skydd mot dyrkning. Men det är väl främst hydrauliska verktyg och vinkelslip man behöver skydd mot på stan.

Nej, frågan är hur vanligt det är att tjuvar dyrkar upp lås. Jag har fått intrycket att hit-and-run med vinkelslip är vad som används i störts utsträckning.

Lockpickinglawyer ett annat, billigare, kryptonite lås till sin egna cykel enligt någon gammal video.

• Gilla
Reactions: PJF
Nej, frågan är hur vanligt det är att tjuvar dyrkar upp lås. Jag har fått intrycket att hit-and-run med vinkelslip är vad som används i störts utsträckning.

Lockpickinglawyer ett annat, billigare, kryptonite lås till sin egna cykel enligt någon gammal video.
Ytterligare en annan faktor med låset är hur det står emot väder och vind. Kanske inte viktigt för alla men för mig som är hänvisad till parkering utomhus vill jag gärna att ett lås inte kärvar ihop på en vinter, speciellt om det kostar 3000kr.

Så länge låskistan inte är av enklaste typ så behövs det både speciella verktyg och rejält med övning för att dyrka upp. Kryptonite och Abus-låsen t.ex. brukar inte vara superlätta att öppna och få godkänt även av LPL (även om han dyrkar upp dem på mindre än en minut..).

De som är lätta att öppna tar honom inte längre tid än om han haft nyckel, typ.

Det som stör mig lite med hiplock är att man inte kan använda det för att låsa genom bakhjul+ram och något fast. Eller det borde vara för grunt för att nå det.
Det sättet är i min värld enda rimliga balansen mellan snabb hantering vid lås/upplås och säkerhet. Skall man ha med sig både kätting och lås blir det väldigt bulkigt och skamligt.

Grundproblemet är fortfarande att det finns köpare. Köp inte skumma cyklar utan kvitto.
Nä, grundproblemet är att det finns tjuvar. Sjukt att lägga över ansvaret för stöld på en intet ont anande köpare som knappast ska behöva avgöra vad som är "skumt" eller inte. Ett kvitto är för övrigt hur lätt som helst att förfalska, så det är synnerligen märkligt att använda som argument.

Nä, grundproblemet är att det finns tjuvar. Sjukt att lägga över ansvaret för stöld på en intet ont anande köpare som knappast ska behöva avgöra vad som är "skumt" eller inte. Ett kvitto är för övrigt hur lätt som helst att förfalska, så det är synnerligen märkligt att använda som argument.
Yes, så klart.. Men det är väl typ Singapore och något enstaka ställe till som kommer runt det problemet. På köpet får man många andra saker som de flesta i Sverige inte vill ha.

Sorry för OT, kör själv med ramlås samt ett av de bättre abus-byglarna på min pendlare. Har lite funderingar kring någon larm-variant. Främst för hemma samt på resor faktiskt. Hemma = jag skulle antagligen vakna. På resa om man tältar eller har cyklarna precis utanför en stuga, samma sak 😁

Det håller jag förstås med om. Men det är många som skiter fullkomligt i om det är stöldgods eller inte det köper, bara det är billigt. Det är också ett problem. En perfekt utopisk värd där inte en enda person stjäl en enda sak tror jag tyvärr är svår att uppnå utan totalitär kontroll.

Jag vill hävda att det var ganska utopiskt här på den tid då det fortfarande existerade moral. Ni tror väl inte att en enda jävel låste sin cykel för låt säga sjuttio år sen? Och inte fan lär nån ha behövt ha några misstankar om stöldgods när de köpte saker heller.

Sen började flummet och tramset, och nu är det som det är. Och inte får det diskuteras heller, så det lär fortsätta. Goafton.

Vet inte hur gammal du är, men det försvann cyklar på löpande band även på 80-talet. Och då lämnade ingen cykeln olåst här i 0752-området i alla fall. Men det är klart, allt blir bättre av att gnälla på att allt blivit skit.

Vet inte hur gammal du är, men det försvann cyklar på löpande band även på 80-talet. Och då lämnade ingen cykeln olåst här i 0752-området i alla fall. Men det är klart, allt blir bättre av att gnälla på att allt blivit skit.
80-talet inföll inte för sjuttio år sen. 😂
Jag är tillräckligt gammal för att minnas att vi inte låste ytterdörren när vi gick hemifrån i några timmar.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas att vi inte låste ytterdörren när vi gick hemifrån i några timmar.

Det gör jag fortfarande inte. Och bilen står ofta olåst med nyckeln i här på garageuppfarten. Skulle inte drömma om att låsa min cykel om jag snabbt ska kila in och hämta ett paket hos ombudet.

De allra flesta är ärliga och bra människor som låter andras grejer vara i fred, som ingriper när det sker obehagliga saker i samhället, som stoppar slagsmål, som rusar fram så fort en gammal tant så mycket som funderar på att ramla, som gärna hjälper till spontant om någon står handfallen och behöver ett handtag. Etc etc.

Att säga att moralen försvunnit är helt enkelt inte sant.

PS. Det tillverkades mängder med cykellås i Sverige på 1950-talet, alltså för 70 år sedan, och långt tidigare än så. Det ligger nära till hands att misstänka att åtminstone några av dessa användes för att faktiskt låsa cyklar.

Senast ändrad:
Nu lär väl nån anmärka att dom inte anmäls pga Kling och Klangs oförmåga. Men så lär det ju ha varit tidigare också.

Nu lär väl nån anmärka att dom inte anmäls pga Kling och Klangs oförmåga. Men så lär det ju ha varit tidigare också.
Kul att det pratas om ”senaste decennierna” i artikeln, också är senaste decenniet inte med…🙄 Under det decenniet har antalet anmälda stölder inte minskat. Kul också att de utgår från just från 1994 som var en topp i statistiken… Artikeln säger ju dessutom att minskningen 1994-2013 beror på ökad användning av kraftiga lås, fastlåsning av cykeln, etc, dvs inte att moralen i samhället skulle ha blivit bättre. Går man till källan (BRÅ) så anges ju ytterligare en förklaring till minskningen från 1994, nämligen att försäkringsvillkoren blivit sämre vilket lett till minskad anmälningsbenägenhet.

BRÅ gör ju även nationella trygghetsundersökningen som brukar vara en bättre värdemätare på tillståndet i samhället, enligt den var 267 000 hushåll utsatta för cykelstöld 2007 och 427 000 hushåll 2021. I andel av befolkningen en ökning fr drygt 7% till drygt 10%.

Jag är uppväxt i ett mindre samhälle i Hälsingland på 80-talet. Ytterdörren låstes enbart på natten. Bilen låstes aldrig, varken när man var och handlade eller när den stod hemma på gårdsplanen, likadant med cyklar. Polisen, som faktiskt var ganska närvarande trots ett samhälle på enbart ca 2000 invånare, ägnade sig främst åt att jaga trimmade mopeder.
Allt detta är helt otänkbart idag.

Min far är uppväxt på 40-talet i mellan-stad. Det var inte fritt från kriminella och man låste definitivt dörren. Sen har det hänt så sjukt många olika saker i världen sedan 80-talet som sammantaget har fört oss i denna riktningen.

Har sett köpesannonser av folk som uppenbart letar stulna cyklar och inte kan ett skit om cyklar. Skivbromsar är viktigt.
Eftersom det finns mängder med cykelmärken så lär dom sig antagligen inte så många. Men antagligen så kan dom Shimano, för det står oftast med i suspekta annonser. Saker som är svåra att googla är troligen inte heller så attraktiva.
Så skulle jag bygga en diskret cykel, så skulle den ha nån hittepålogga(Gärna nåt som låter som en kinesisk kopia), absolut inte synlig text där det står Shimano, Rockshox eller Maxxis.
Sen vet jag att det finns tjuvar som riktar in sig på en enda modell. Och dom lurar man knappast, men å andra sidan så lär dom inte vara intresserad av nåt ovanligare heller.
Den personen har jag haft dialog med, nu har han även bytt efternamn men köper fortfarande "partier" med cyklar från Stockholm. Bor i Sala med omnejd och håller på med vapen(!). Känns stabilt.
Han tar illa upp om man för dialog om att han kränger stöldgods...

• Gilla
@ooms Otänkbart alltså? Och vad kommer det sig i sådana fall? Jag kan tänka mig flera olika svarsalternativ här, och så kan man ranka dem i trolighetsordning.

1. Stöldligor från andra delar av Europa har etablerat sig i Sverige p g a anledningar (som vi inte ska diskutera här - politik)?
2. Det finns de rörelser som tjänar på att förmedla en bild av ett samhälle i förfall?
3. Moralen har försvunnit och vanliga människor stjäl nu av varandra i högre utsträckning än tidigare?

Sedan tycker jag inte att man ska glömma att OM nu moralen skulle vara försvunnen, så är det något vi kan göra någonting åt. Det handlar om vilka signaler vi sänder ut, både som individer, som medborgare och som deltagare i den demokratiska processen.

• Gilla
Knogs rörelsekänsliga larm väsnas så innihelvete. Tänk er brandvarnaren hemma. Kan avhjälpa pågående brott.

@ooms Otänkbart alltså? Och vad kommer det sig i sådana fall? Jag kan tänka mig flera olika svarsalternativ här, och så kan man ranka dem i trolighetsordning.

1. Stöldligor från andra delar av Europa har etablerat sig i Sverige p g a anledningar (som vi inte ska diskutera här - politik)?
2. Det finns de rörelser som tjänar på att förmedla en bild av ett samhälle i förfall?
3. Moralen har försvunnit och vanliga människor stjäl nu av varandra i högre utsträckning än tidigare?

Sedan tycker jag inte att man ska glömma att OM nu moralen skulle vara försvunnen, så är det något vi kan göra någonting åt. Det handlar om vilka signaler vi sänder ut, både som individer, som medborgare och som deltagare i den demokratiska processen.
Du glömmer en stor anledning till uppfattningen att det är mycket värre nu, internet. Uppgifter om olika händelser (faktiska eller påhittade) sprids och diskuteras på nätet. Ett tydligt exempel är en ev Stockholms mindre kommuner med relativt låg brottslighet men med två aktiva Facebook-grupper. Den upplevda osäkerheten och rädslan är bland de högsta i Storstockholm.

Oavsett vad man tycker om moral och politik så är det ju en utopi att man skulle kunna ställa sin cykel olåst på stan. Det gjorde man inte heller i det lilla samhället i norrland där jag växte upp på 80-talet.

Det vi var och en kan göra är att:
-förebygga och minimera risken att vi själva råkar ut för en stöld, ibland innebär det begränsningar i mitt liv, det är kanske inte lämpligt att parkera en mtb för 50k på stan
-inte köpa misstänkt stöldgods
-engagera sig i samhället och försök förändra politiskt, jobba ideellt eller avlönat med en verksamhet som kanske håller någon från att komma in på den kriminella banan

Punkt 1 kan förenklas genom utbildning ("lås fast cykeln i ett fast föremål med ett bra lås", en kampanj som försäkringsbolagen borde vara intresserade av att bekosta), infrastruktur (bättre cykelställ, parkering på vettiga ställen och inte på baksidan av en byggnad) och teknikutveckling (t ex det diskuterade hiplock-låset).

Polisen, som faktiskt var ganska närvarande trots ett samhälle på enbart ca 2000 invånare, ägnade sig främst åt att jaga trimmade mopeder.
Det här gällde ju delvis där jag växte upp också, samtidigt kan man fråga sig hur det stod till med moralen när välutbildade medelklass-föräldrar tillät ungdomarna att köra omkring med mopeder som gjorde 70km/h?

Och naturligtvis uppstår den vanliga tävlan om att hitta på olika sätt att påstå att det var "likadant förr". Förstår inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra idé att förneka uppenbara samhällsproblem. Fy fan.

Och naturligtvis uppstår den vanliga tävlan om att hitta på olika sätt att påstå att det var "likadant förr". Förstår inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra idé att förneka uppenbara samhällsproblem. Fy fan.

Ja, fy fan för alarmism. Ta tag i de verkliga problemen och påstå inte att ”moralen är försvunnen”. Och om du upplever att så är fallet (sorgligt i s f): Engagera dig om du inte redan har gjort det. Ta ett arbete som lärare eller jobba extra på en fritidsgård, uppfostra eventuella barn till att ta ansvar, vara schyssta, respektera varandra, göra sin plikt och inte alltid se till sig själva först. Säg till dem att sluta hänga så mycket på sociala medier och uppmana dem att träffa riktiga människor istället. Då ska du se att det händer grejer.

Sorry, men den här jävla svartmålningen alltså. Det är en sak att varna för gängkriminalitet och de jätteproblem som finns i den typen av miljöer, men en helt annan att påstå att vanligt folk inte har någon moral.

Jag jobbar i skolan, har varit på många olika platser och gjort det för övrigt, och jag kan bara konstatera att min bild är totalt olik din. Totalt. Vad som däremot har slagit mig som en handslägga i skallen är att uppväxtvillkor och möjligheter att lyckas i det här landet är FRUKTANSVÄRT olika beroende på var och vad du kommer ifrån. Och den diskrepansen blir större och större hela tiden.

PS. Gapskrattsemojin är inte till för hånskratt. DS.

Senast ändrad:
Det här gällde ju delvis där jag växte upp också, samtidigt kan man fråga sig hur det stod till med moralen när välutbildade medelklass-föräldrar tillät ungdomarna att köra omkring med mopeder som gjorde 70km/h?
bättre än dagens föräldrar som övervakar ungdomarnas minsta rörelse med en app och hjälper dem med bokföringen i ett startup-företag som kommer göra dem utbrända vid nittonåtthalvt.

bättre än dagens föräldrar som övervakar ungdomarnas minsta rörelse med en app och hjälper dem med bokföringen i ett startup-företag som kommer göra dem utbrända vid nittonåtthalvt.

Det är ju så farligt ute, så man bara MÅSTE ha koll på dem 24/7.

För övrigt konstaterar jag att de tillmälen som användes och de grejer som skedde på min högstadieskola på 90-talet aldrig skulle ha accepterats av lärare och personal i dag. Det har blivit så otroligt mycket bättre, med undantag för ett par skolor jag har varit på som har enorma problem. Men det hade de kanske då också, vad vet jag? Och det finns dessutom ett antal systemrelaterade anledningar till att dessa skolor ser ut som de gör.

Hade internet och sociala medier funnits när jag gick i skolan vet jag precis vilka skol”kamrater” som hade ägnat sig åt förnedringsrån o dyl. Flera av dem är döda i dag.

Senast ändrad:
Ja, fy fan för alarmism. Ta tag i de verkliga problemen och påstå inte att ”moralen är försvunnen”. Och om du upplever att så är fallet (sorgligt i s f): Engagera dig om du inte redan har gjort det. Ta ett arbete som lärare eller jobba extra på en fritidsgård, uppfostra eventuella barn till att ta ansvar, vara schyssta, respektera varandra, göra sin plikt och inte alltid se till sig själva först. Säg till dem att sluta hänga så mycket på sociala medier och uppmana dem att träffa riktiga människor istället. Då ska du se att det händer grejer.

Sorry, men den här jävla svartmålningen alltså. Det är en sak att varna för gängkriminalitet och de jätteproblem som finns i den typen av miljöer, men en helt annan att påstå att vanligt folk inte har någon moral.

Jag jobbar i skolan, har varit på många olika platser och gjort det för övrigt, och jag kan bara konstatera att min bild är totalt olik din. Totalt. Vad som däremot har slagit mig som en handslägga i skallen är att uppväxtvillkor och möjligheter att lyckas i det här landet är FRUKTANSVÄRT olika beroende på var och vad du kommer ifrån. Och den diskrepansen blir större och större hela tiden.

PS. Gapskrattsemojin är inte till för hånskratt. DS.
Det är precis det här godhetsknarkandet som får landet att gå åt helvete. Och själv får jag snart hjärnblödning på alla dårar som fortsätter förneka verkligheten. Jag orkar verkligen inte. Tur att jag inte har några barn i alla fall.

Edit: Förmodligen bor du på en annan planet (ort) än jag. Kan bara beklaga att du inte förstår att det kommer komma till dig också, förr eller senare.

Det är precis det här godhetsknarkandet som får landet att gå åt helvete. Och själv får jag snart hjärnblödning på alla dårar som fortsätter förneka verkligheten. Jag orkar verkligen inte. Tur att jag inte har några barn i alla fall.

Edit: Förmodligen bor du på en annan planet (ort) än jag. Kan bara beklaga att du inte förstår att det kommer komma till dig också, förr eller senare.

”Verkligheten”? ”Godhetsknarkande”?

Ja ja.

Senast ändrad:
Det är ju så farligt ute, så man bara MÅSTE ha koll på dem 24/7.

För övrigt konstaterar jag att de tillmälen som användes och de grejer som skedde på min högstadieskola på 90-talet aldrig skulle ha accepterats av lärare och personal i dag. Det har blivit så otroligt mycket bättre, med undantag för ett par skolor jag har varit på som har enorma problem. Men det hade de kanske då också, vad vet jag? Och det finns dessutom ett antal systemrelaterade anledningar till att dessa skolor ser ut som de gör.

Hade internet och sociala medier funnits när jag gick i skolan vet jag precis vilka skol”kamrater” som hade ägnat sig åt förnedringsrån o dyl. Flera av dem är döda i dag.
Menar du på fullt allvar att det är mer ordning, reda och studiero i skolan idag än vad det var på 80-talet? Som jag minns det hade ju lärarna auktoritet då, den som störde lektionen åkte ut ex.vis. Idag får/vågar ju lärarna knappt säga till någon, auktoriteten är som bortblåst.

Och skolresultaten har ju sjunkit stadigt de senaste 20-30 åren, så bättte kan det ju absolut inte blivit.

Menar du på fullt allvar att det är mer ordning, reda och studiero i skolan idag än vad det var på 80-talet? Som jag minns det hade ju lärarna auktoritet då, den som störde lektionen åkte ut ex.vis. Idag får/vågar ju lärarna knappt säga till någon, auktoriteten är som bortblåst.

Och skolresultaten har ju sjunkit stadigt de senaste 20-30 åren, så bättte kan det ju absolut inte blivit.

Skolresultaten har sjunkit på grundval av mycket annat, bl a flera katastrofala reformer på 90-talet men också pedagogiska idéer mer förankrade på universitet än i daglig verksamhet, stor invandring och kraftig social skiktning. Arbetar du själv som lärare eller vilken erfarenhet har du av skolan utöver att du själv gått i skolan eller har barn som gör det?

Skolresultaten har sjunkit på grundval av mycket annat, bl a flera katastrofala reformer på 90-talet men också pedagogiska idéer mer förankrade på universitet än i daglig verksamhet, stor invandring och kraftig social skiktning. Arbetar du själv som lärare eller vilken erfarenhet har du av skolan utöver att du själv gått i skolan eller har barn som gör det?
Nej, arbetar inte i skolan. Har ibland funderat på att göra det, men inte som det ser ut nu. Har dock bekanta som jobbar där, och det jag hör från dem lockar inte - mycket stök och bråk, de skötsamma eleverna blir lidande och väldigt lite eller ingen gränssättning får tillämpas mot de stökiga, med självklar följd att stöket bara fortsätter då det inte får konsekvenser.

Veckans spaning. Odenplan kl 11.
Dolda Kameran

Bilagor

• 30495978-3F47-4F73-ADC9-F62B6F3AB785.jpeg
    30495978-3F47-4F73-ADC9-F62B6F3AB785.jpeg
    824.1 KB · Besök: 52
Nej, arbetar inte i skolan. Har ibland funderat på att göra det, men inte som det ser ut nu. Har dock bekanta som jobbar där, och det jag hör från dem lockar inte - mycket stök och bråk, de skötsamma eleverna blir lidande och väldigt lite eller ingen gränssättning får tillämpas mot de stökiga, med självklar följd att stöket bara fortsätter då det inte får konsekvenser.

Ok. Då skulle jag vara försiktig med att dra slutsatser. Men jag kan verkligen rekommendera att arbeta i skolan - jag tycker att det är ett fantastiskt jobb, det bästa jag har haft (och jag har haft många). Jag älskar det.

Stök och bråk kan man stävja, jag har aldrig behövt kasta ut någon elev även om det enkelt låter sig göras. Skollagen har precis skrivits om så att lärare nu har fler befogenheter att agera mot stökiga element i klassrummet, men jag har aldrig brytt mig om den ändå om det handlat om att säkra ett gott studieklimat.

Ja, skolan har problem och vi har låga resultat, men det har väldigt lite att göra med elevers moraluppfattning eller bristen på gränssättning från enskilda lärare. Ett stort problem är att vi sedan omkring 25 år ”integrerar” elever med stora bekymmer i vanliga klasser. Det är en katastrof. En annan katastrof är att föräldrarnas inflytande har ökat enormt vilket har lett till vansinnigheter som kränkningsanmälningar i parti och minut, press på rektorer att ändra omdömen och betyg, uppfattningen att vårdnadshavare är ett slags kunder som ska behagas etc etc in absurdum.

Det finns som sagt andra, minst lika katastrofala beslut som fattats, men jag tänker inte diskutera marknadsskolan här på Happy (av naturliga skäl).

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp