Beskriv ditt favorit sweet spot träningspass (SST)!

Tjock Sagan

Ny medlem
En shout-out till alla träningsglada individer härinne. Denna magiska träningsform som anses vara den heliga graal för oss som inte har tid att träna 6h per dag förtjänar självklart att ha en egen tråd. Har plöjt igenom mängder med trådar och inlägg härinne, men finns väldigt lite diskussion och information kring sweet spot träning. Happyride ger redan råd om morgongröt, kall öl, rabattkoder, samt massvis med annat livsviktigt! Därför startat jag nu denna tråd. Både för oss som redan tränar, för de som slutat träna, samt för alla de som framöver lägger in ordet "sweet spot" i Sök-kolumnen uppe till höger.

So, the rules are simple:
1. Skriv här nedan ditt favorit sweet spot träningspass.
2. Spelar ingen roll om det är 30min eller 2h långt, men beskriv också pro´s & con´s med just det passet!
3. Glömt inte på vilken % av t.ex. FTP eller maxpuls som just DU tycker att passet ska utföras på eller som ger bäst effekt.
4. Övrig nyttig information är alltid guld värt, som t.ex. "bra att utföra på morgonen på tom mage", låg eller hög kadens, osv.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Finns det inte väldigt mycket diskussioner i trainerroad-tråden om just sweet spot? Och att det kanske inte är det bästa om man just inte har så mycket tid?

bellasoda

Aktiv medlem
Sweetspot är ju svinbra när man vill träna men egentligen inte orkar, eller när man av någon anledning vill vara fräsch dagen efter.

Här är mina tre inomhusfavoriter (anges som % av FTP):
3157917E-A1CA-467E-832F-B7DA75DDE96A.png

80% i 6min, 95% i 4min, 105% i 1min i intervallerna.

FE5C5DCE-95D5-48E5-AB37-B4B8E504E976.png

96F4D35A-07A1-4F53-B627-47566C8A4481.png

En timme är ungefär så länge jag pallar att sitta inomhus och trampa, därav längden på passen. Om jag av någon anledning vill köra kortare så skippar jag sista intervallen.

Tjock Sagan

Ny medlem
Finns det inte väldigt mycket diskussioner i trainerroad-tråden om just sweet spot? Och att det kanske inte är det bästa om man just inte har så mycket tid?
För det första: Visst, finns en del information kring sweet spot i Trainerroad-tråden. Men till 95% är det snack om trainerinställningar, inklistrade bilder från, ja du gissade korrekt, Trainerroad träningsappen, m.m.I stora drag väldigt lite sweet spot specifikt.

Och för det andra: nu är jag ute efter sweet spot träningspass så att de som inte är så insatta lätt kan få tillgång till redan beprövade fungerande medel!

Tjock Sagan

Ny medlem
@bellasoda, tack. Intressanta pass.
Väldigt olika från de mer traditionella:
5x8min
4x10min
3x15min
2x20min osv.
dessa på 88-95% av FTP

Vad tycker du är fördel/nackdel med dina pass jämfört med dessa ovan?

bellasoda

Aktiv medlem
@bellasoda, tack. Intressanta pass.
Väldigt olika från de mer traditionella:
5x8min
4x10min
3x15min
2x20min osv.
dessa på 88-95% av FTP

Vad tycker du är fördel/nackdel med dina pass jämfört med dessa ovan?
Ja, fördelen är väl att det blir lite mer variation när man varierar intensiteten. Enformiga pass med samma effekt, samma tid och x antal repetitioner passar bättre när man kör tyngre tycker jag. I alla fall när det kommer till inomhuspass.

NickPick

Aktiv medlem
4x8 i just sweet spot är ju ganska tråkigt. Känns ungefär som att man bara cyklar. Körde 6x8 igår på strax över 90 procent av FTP men varierade kadens pga... Tråkigt. 🤔
Har man lite tid känns det som att andra pass är att föredra. 40/20?

Tjock Sagan

Ny medlem
@NickPick exakt, dessa steady state "längre" intervaller är ju inte precis något som får motivationen att slå igenom taket. Själv kollar jag sport från TVn eller nån serie/film under tiden. Det underlättar rätt mycket. Även mycket enklare att fokusera på TVn än under VO2max intervaller :)

Har dock märkt att pulsen går upp några slag om mitt favorit fotbollslag spelar

julgus

Aktiv medlem
Nä, man undrar ju varför man håller på. Men långa intervaller verkar göra under för benen samtidigt som träningsstressen är måttlig. Man får bita ihop. HTFU.

Denna tycker jag är lite kul. Startar med en kort urladdning, följt av successivt minskande belastning o ökad kadens.

1581686022740.png

Joem

Medlem
Jag går väl lite mot strömmen men jag gillar lite längre pass på mer eller mindre konstant effekt. Körde nyss ett 3x15, följande i % av ftp (100/95/90). Det är väl kanske bara sista som kvalar in som SST per definition men ett bra pass är det.

Vernersson

Aktiv medlem
Clark på Trainerroad är nog ett av mina "favvopass" i SS segmentet.
Clark.png

90 minuters pass som beskrivs som följer:

Clark is 6x8-minute efforts between 88-94% FTP directly preceded by a 12-second round of big gear, high-force stomps.
3 minutes of recovery separate intervals.

Vet inte helt säker varför jag gillar det men det är gött helt enkelt :-D

julgus

Aktiv medlem
Clark på Trainerroad är nog ett av mina "favvopass" i SS segmentet.
Visa bilaga 402541

90 minuters pass som beskrivs som följer:

Clark is 6x8-minute efforts between 88-94% FTP directly preceded by a 12-second round of big gear, high-force stomps.
3 minutes of recovery separate intervals.

Vet inte helt säker varför jag gillar det men det är gött helt enkelt :-D
Har inte kört den där men den ligger nu i plan. Jag gillar också stuket och tänker i de längre, trista, tunga intervallerna att det bygger pannben. Och det gör det ju.

Jajjas

Medlem
FTP är den högsta effekt man klarar under en timma och sweetspot är tyo 90-95 % av detta. Det bygger aerobeffekt. Dina begrepp är relativa mjöksyretröskel, vilket inte de man använder i detta.
Ftp=mjölksyratröskel.
Vad du klarar under en timme är bara ännu ett test för att uppskatta din mjölksyratröskel.

Sweetspot
sweetspot-training.jpg

Senast ändrad:

d_anders

Medlem
Finns väl olika definitioner, men ftp brukar väl betyda maxeffekt under 1 timme. Tröskeleffekten är där laktatet börjar öka närmast exponentiellt (urarta) och den ligger väldigt nära ftp. Rejält över ftp ligger man helst inte alltför många minuter i streck (ont).

Aeroba tröskeleffekten är väl som sagt den maximala effekt man kan hålla utan att laktatnivåerna eller pulsen ökar över tid. Man ska kunna hålla den i många timmar. När jag själv cyklar smålångt så är jag ofta för ivrig, kör långa perioder långt över denna tröskel och får sen lida mot slutet i knapp styrfart. Hur många procent av ftp:n som tröskeln ligger på är säkerligen ganska individuellt och träningsbart. Cyklar man långt är det säkert värt att satsa på att få upp denna andel förutom ftp:n.

Med rejäla brasklappar för att ovanstående är hur jag har uppfattat allt utan att vara speciellt påläst.

RockyRider

Medlem
Sweet spot (runt 88-92% av FTP) är så pass ”enkelt” att man ska kunna köra det i ett streck, ex 1 x 45 min-75 min. Jag kör ofta 45 min SS på Monarken och det är hanterligt med musik eller någon film. Kan köras flera dagar i rad oxå om man pallar mentalt.

Tjock Sagan

Ny medlem
Är ju även rätt intressant hur mycket och hur ofta man borde träna sweet spot ("SST")!
Här nedan hur mycket SST man borde träna per träningstillfälle (enligt FasCat). Antar att majoriteten av happyriders är inom Cat 4 och Cat 3, nån stark enstaka Cat 2. Som Cat 2 skulle det innebära 6*20min SST :p

Sen lite beroende på vem man väljer att lita på så rekommenderas väl åtminstone 2-3 SST pass per vecka. Notera att TrainerRoads tyngsta sweet spot träningsprogram verkar ha hela 5st SST pass per vecka (bara att googla).

Så vill man följa dessa rekommendationer behöver nog sweet spot träningen vara rätt så varierande när det kommer till strukturen av själva passet.

Annotation 2020-02-18 123506.png

Hela artikeln och pod-avsnittet från FasCat i länken nedan:
How much sweet spot training should you do?

NickPick

Aktiv medlem
Läste i Dr Coggans bok att man bör köra typ 4x20m om man är bättre än typ 3 tror jag det var. Gjorde det på riktig utecykling som givetvis är jobbigare då effekten fladdrar . Det var rätt jobbigt för benen.

Tjock Sagan

Ny medlem
Läste i Dr Coggans bok att man bör köra typ 4x20m om man är bättre än typ 3 tror jag det var. Gjorde det på riktig utecykling som givetvis är jobbigare då effekten fladdrar . Det var rätt jobbigt för benen.
Om man beaktar i vilken % range av FTP som sweet spot beräknas så brukar iaf jag köra de längre SST intervallerna med 88-90% av FTP, medan de kortare (typ 10min) blir mera mot 92% av FTP.

Tjock Sagan

Ny medlem
Det är ju en milsvid skillnad mellan att ligga en timme på 88 mot en timme på 93% av FTP. Trots att det "bara" är 5% skillnad.
Exakt, och blir bara "värre" ju högre FTP man har. Den nominella skillnaden för 5% vid FTP på 350W är rätt mycket högre än vid ett FTP på säg 220W. Denna effekt stärks ännu mera vid VO2max intervaller (120% på 220W vs 350W). Med det sagt, så förutom att justera SST-procenten efter längden på intervallerna, spelar även dagsform en stor roll.

Tjock Sagan

Ny medlem
Här är ett SST pass som jag körde några gånger under hösten då jag ännu hade Sufferfest. Notera att passet på bilden är mera ett tröskel/racing-pass, men jag drog ner effekten till 90% av FTP (istället för 100%). Mot våren kommer jag att lägga in detta i Zwift och antingen öka antalet intervaller eller längden på dem, samt sakta öka effekten upp mot tröskel ju närmare maj/juni vi kommer (och då såklart cykla utomhus on the roooooad!).

batman.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer