Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?

Simpen

Medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Hej gänget! Jag behöver verkligen prata av mig om min beslutsångest då min fru bara blir arg om jag tar upp det (?!😢) och jag har inte så värst många cyklande vänner. Idag har jag en Merida Reacto 8000 från förra året, superfin cykel samt en gravelcykel. Jag är nöjd med båda men känner att jag blir mer och mer sugen på MTB. Landsväg har för mig börjat kännas som ett evigt trampade bara och trafikanternas bristande på respekt gör mig påmind varje tur. MTB känns dessutom större i närområdet med fler tävlingar osv. Den cykel jag isåfall skulle sälja är Meridan, och ersätta med en Merida Ninety-six XT edition. Har någon här släppt landsväg till fördel MTB och känt att det varit så rätt eller kanske helt fel? Försöker hitta plus och minus med allt men blir bara galen!
 

jonte987

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Ok, gravel + lvg eller gravel +mtb?

Känns ju som en cykel av två bör vara mtb. Jag har varken gravel eller lvg.
Enda nackdelen är att det vore nice att cykla mer direkt hemifrån. Bockstyre vet jag inte om jag behöver men kommer nog att cykla mer med däck optimerade för grus/asfalt.
 

benjig

Medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag hade föreslagit att titta på en begagnad MTB till en rimlig peng, så att du kan prova på det. Om det inte passar kan du sen sälja vidare utan att tappa allt för mycket pengar alternativt sälja vidare och uppgradera till något roligare.

Om du måste sälja av för att sen köpa så finns det inget annat sätt än att bara hoppa och se vart du landar :) Du kan alltid återgå. Om du dock vet med dig att det är mycket MTB-åkande i krokarna så gör det det hela enormt mycket roligare än om du ska cykla MTB själv.
 

jonte987

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Nu lägger jag alla pengar på barnens cyklar men har funderat på radon jealous med extra kolgaffel. Flatbar gravel / xc hardtail?

Jag har dock ingen erfarenhet alls av bock så det är möjligt att jag missar nåt stort på traktorvägarna.
 

Simpen

Medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Ok, gravel + lvg eller gravel +mtb?

Känns ju som en cykel av två bör vara mtb. Jag har varken gravel eller lvg.
Enda nackdelen är att det vore nice att cykla mer direkt hemifrån. Bockstyre vet jag inte om jag behöver men kommer nog att cykla mer med däck optimerade för grus/asfalt.
Mtb+gravel isåfall. Graveln kommer användas på trainer samt som vinterdistanscykel isåfall.
 

Simpen

Medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag hade föreslagit att titta på en begagnad MTB till en rimlig peng, så att du kan prova på det. Om det inte passar kan du sen sälja vidare utan att tappa allt för mycket pengar alternativt sälja vidare och uppgradera till något roligare.

Om du måste sälja av för att sen köpa så finns det inget annat sätt än att bara hoppa och se vart du landar :) Du kan alltid återgå. Om du dock vet med dig att det är mycket MTB-åkande i krokarna så gör det det hela enormt mycket roligare än om du ska cykla MTB själv.
Haft MTB förr, dock hardtail. Just modellen jag nämnde kan jag få till ett bra pris då jag delvis jobbar i branschen "cykel"! Gravelcykeln skulle jag ju även kunna ha extra uppsättning hjul till för att kunna köra landsväg när lusten faller på.
 

Berk

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag tycker att det är omöjligt att svara (rätt) på den fråga för någon annan. Allt berör på personliga preferenser.

Jag har själva en lvgcykel och (2) MTB. Jag har cyklat mycket MTB innan jag flyttade till Sverige, men upp till 5 år sedan åkte jag nästan bara lvg. Så även om jag hade cyklat MTB, också lite i Sverige, hade jag ingen aning hur roligt det skulle kunna vara a cykla tekniskt stig, dessutom visste jag inte ens att det var mögligt att cykla i stöket där jag cyklar nu. Nu är jag helt beroende ;)

Min t.ex. min fru tycker om att cykla i skogen, men mindre om att cykla i stök. Hon föredrar lvgcykling.

Hart själva ingen gravelcykel. För mig är kombination av lvgcykel för asfalt och MTB för stig bäst.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Utelämnar du något i beskrivningen? Som gör att du inte vill/får/kan ha fler än två cyklar. Annars känns det ju som alternativet behåll båda de du har och köp en MTB också som det givna svaret.
 

Berk

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Utelämnar du något i beskrivningen? Som gör att du inte vill/får/kan ha fler än två cyklar. Annars känns det ju som alternativet behåll båda de du har och köp en MTB också som det givna svaret.

Bra poäng!

Köp först en MTB och set vilken cyklar du använder mest. Då kan du välja vilken du ska sälja eller behålla alla tre.
 

Simpen

Medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Utelämnar du något i beskrivningen? Som gör att du inte vill/får/kan ha fler än två cyklar. Annars känns det ju som alternativet behåll båda de du har och köp en MTB också som det givna svaret.
Ren och skär ekonomisk synpunkt tyvärr! Hade mer än gärna kunnat köpa en till för då hade detta varit ett ickeproblem 😄
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag rekommenderar i sann happy-anda det jag själv gör: en bockstyre-cykel, för min del en "cx" med 11*2 och 2 hjulpar, för väg och grus(/vinter) respektive. Ofta får den dessutom med pakethållare och diverse väskor för transport, och en (iof 2) mtb.
Att ha en dedikerad lvg-cykel är lockande, kan vinna en halvtimmes mekande innan jag kommer ut, och en sådan skulle kunna vara ca 2,5 kg lättare och mer aero, men det gör ju ingen verklig skillnad, särskilt inte om man inte tävlar, så för min del blir slutsatsen varje gång att det inte är värt det vare sig för ekonomi eller plats.
 

Raftö

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Racer och MTB är ju kul på olika sätt, jag märker att jag cyklar i skogen 9 gånger av 10 dock. Cykling kan ju vara rätt ensamt, hittar du några att cykla med så lyfter det ju aktiviteten oavsett var. Men nu är du ju inne på att sälja racern och köra mtb ett tag så gör det, du är ju sugen på det.
 

erolwi

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Får känslan av att TS aldrig provat MTB? Om du är i branschen kanske du kan låna en hoj en helg alternativt hyra. Sen tror jag valet är lätt.
 

Ilves

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag håller med erolwi: Se om du kan låna eller hyra en mtb, eller "i värsta fall" köpa en begagnad mtb, och kolla om det är något för dig eller inte. Kanske tycker du att det är bland det roligaste du gjort, kanske tycker du att det är rätt så värdelöst. Jag har både mtb, racer och en gravel och skulle inte vilja vara utan någon av dem. Vissa dagar känner jag för det ena, andra dagar för det andra.
 

aben

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag hade börjat med att montera breda däck på graveln och använda den som mtb på skogsvägar och lättare stigar.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Haft MTB förr, dock hardtail. Just modellen jag nämnde kan jag få till ett bra pris då jag delvis jobbar i branschen "cykel"! Gravelcykeln skulle jag ju även kunna ha extra uppsättning hjul till för att kunna köra landsväg när lusten faller på.
Det där låter som en kanonbra lösning. Och kanske till och med kan du köra asfalt och grus med samma däck, om det finns något bra kompromiss-däck. Då kan du även svänga in på den där mysiga grusvägen du annars inte kan ta med räsern, om lusten faller på.

Vad gäller frun så gäller det att inte prata om cyklar med henne. Annars kanske hon förstår hur galen du egentligen är. Eller nu kanske jag pratar om mig själv 😅

Var nån som skrev nåt kul om traktorer och fruar ,ska se om jag kan hitta det. Stämmer rätt bra även på cyklar..

Edit:
Saxat från annan tråd. Jag själv har nog kommit till slutstadiet skulle jag tro, eller nära i alla fall.. 😅

Manual i Traktorfetischism kontra flickvän.

Det börjar med en Traktor.

Skriver en (1) Traktor. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och
berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.

Alla skrattar och allt är gott och väl.

Sedan känner du att du vill ha en Traktor till.

För att ha en särskild att åka till jobbet i, eller för att du vill ha en
orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet,
miljoner anledningar till att ha en till. Även denna Traktor brukar partnern
acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon
talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. "Han är
väl för söt...".

Den tredje Traktorn, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du
vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång
diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt
förråds- eller lägenhetsyta, "när ska du använda den?", "vad kostade den?"
och så vidare.

Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.

Den fjärde Traktorn är svårast men klarar du den är du "hemma".

Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra
sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin.

När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att
hon är irriterad över dina tre Traktorer och berättar sedan tårögt om "det
fantastiska erbjudandet". Du har av en ren slump fått reda på att "din"
första Traktor du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade
när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du
bara köpa denna Traktorn så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så
att säga de Traktorer du behöver för all framtid.

De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket
viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag
om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Traktorerna
för att få plats för din gamla ögonsten.

Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst.

Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen - gör vad som
helst för denna fjärde Traktorn är förutom att den är svårast att få till
stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.

Du har nu fyra Traktorer (den du eventuellt var tvungen att lova sälja
visade sig osäljbar - givetvis).

Du har nu grunden till riktig Traktorfetischism. Nästa steg är att plocka
ned en eller två Traktorer i delar. En normal kvinna har mycket svårt att
urskilja vilka delar som hör till vilken Traktor och hur många delar en
Traktor faktiskt består av.

Du kan nu köpa en eller ett par Traktorer i delar och så länge du alltid har
en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det
verkliga antalet hela Traktorer.

En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Traktor inne för något
arbete. Du kan till och med köpa Traktorer och säga att det är för en
Traktorkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.

Vid det här laget har du runt sex-sju Traktorer och har uppnått det perfekta
stadiet i förhållandet till din flickvän.

Nu har hon antingen lämnat dig för alltid - ELLER - resignerat och betraktar
inte längre dina Traktorer som individer. Nu är de inte längre "den svarta,
den gula och så den med det de stora däcken" osv. Nu är de "alla dina
Traktorer". Observera - inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i
mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och
leva lyckligt i alla dina dagar.
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Det är ju bara du själv som vet vad du föredrar. Många verkar rekommendera att använda graveln för lvg, villet ju går men i mina ögon är en kompromiss. Jag har både lvg och gravel och kan nog cykla lika snabbt på båda, men känslan är helt annorlunda. Lvg-cykeln är mycket lättare, rappare, och ger en mycket racigare känsla. Om du klarar dig utan det, går det säkert bra med gravel på lvg. Men för mig är det den känslan som ÄR lvg.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Alla är ju olika om man säger så. Jag köper betydligt billigare cyklar än de allra flesta här. Jag skulle aldrig "klara" mig utan varken min MTB eller racer som jag känner nu. Jag väljer cykling utifrån väder, årstid, tid och humör. Hellre en billig racer och en billig MTB än en med mina mått svindyr cykel som TS verkar ha. Men det är bara jag. Många kanske inte skulle se något nöje i att cykla på så dåliga cyklar som jag gör.
 

n3wton

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Det där låter som en kanonbra lösning. Och kanske till och med kan du köra asfalt och grus med samma däck, om det finns något bra kompromiss-däck. Då kan du även svänga in på den där mysiga grusvägen du annars inte kan ta med räsern, om lusten faller på.

Vad gäller frun så gäller det att inte prata om cyklar med henne. Annars kanske hon förstår hur galen du egentligen är. Eller nu kanske jag pratar om mig själv 😅

Var nån som skrev nåt kul om traktorer och fruar ,ska se om jag kan hitta det. Stämmer rätt bra även på cyklar..

Edit:
Saxat från annan tråd. Jag själv har nog kommit till slutstadiet skulle jag tro, eller nära i alla fall.. 😅

Manual i Traktorfetischism kontra flickvän.

Det börjar med en Traktor.

Skriver en (1) Traktor. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och
berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.

Alla skrattar och allt är gott och väl.

Sedan känner du att du vill ha en Traktor till.

För att ha en särskild att åka till jobbet i, eller för att du vill ha en
orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet,
miljoner anledningar till att ha en till. Även denna Traktor brukar partnern
acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon
talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. "Han är
väl för söt...".

Den tredje Traktorn, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du
vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång
diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt
förråds- eller lägenhetsyta, "när ska du använda den?", "vad kostade den?"
och så vidare.

Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.

Den fjärde Traktorn är svårast men klarar du den är du "hemma".

Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra
sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin.

När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att
hon är irriterad över dina tre Traktorer och berättar sedan tårögt om "det
fantastiska erbjudandet". Du har av en ren slump fått reda på att "din"
första Traktor du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade
när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du
bara köpa denna Traktorn så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så
att säga de Traktorer du behöver för all framtid.

De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket
viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag
om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Traktorerna
för att få plats för din gamla ögonsten.

Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst.

Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen - gör vad som
helst för denna fjärde Traktorn är förutom att den är svårast att få till
stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.

Du har nu fyra Traktorer (den du eventuellt var tvungen att lova sälja
visade sig osäljbar - givetvis).

Du har nu grunden till riktig Traktorfetischism. Nästa steg är att plocka
ned en eller två Traktorer i delar. En normal kvinna har mycket svårt att
urskilja vilka delar som hör till vilken Traktor och hur många delar en
Traktor faktiskt består av.

Du kan nu köpa en eller ett par Traktorer i delar och så länge du alltid har
en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det
verkliga antalet hela Traktorer.

En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Traktor inne för något
arbete. Du kan till och med köpa Traktorer och säga att det är för en
Traktorkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.

Vid det här laget har du runt sex-sju Traktorer och har uppnått det perfekta
stadiet i förhållandet till din flickvän.

Nu har hon antingen lämnat dig för alltid - ELLER - resignerat och betraktar
inte längre dina Traktorer som individer. Nu är de inte längre "den svarta,
den gula och så den med det de stora däcken" osv. Nu är de "alla dina
Traktorer". Observera - inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i
mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och
leva lyckligt i alla dina dagar.
Jäklar. Ibland får man en skymt av sig själv och ryggar tillbaks över förfallet.😂
 

ttfh

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
lvg + mtb? Det alternativet fanns kanske inte, men borde täcka upp större användningsområde än lvg + gravel eller gravel + mtb.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Tror det kommer bli allt vanligare att man växlar mellan lvg och grus enbart genom att byta hjulpar, dvs en cykel för båda syftena. En cykel som jag blivit rekommenderad som allround racer är denna (länken nedan) men det finns så klart andra alternativ samt många nya "allroundracers" i framtiden lär bli generösare med däckbredd. Träffat vassa cyklister på randon som använder sig av "allroundracers". Tex snabbaste cyklist på UTU (Uppsala-Trondheim-Uppsala) hade nedanstående hoj:
 

aben

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Alla är ju olika om man säger så. Jag köper betydligt billigare cyklar än de allra flesta här. Jag skulle aldrig "klara" mig utan varken min MTB eller racer som jag känner nu. Jag väljer cykling utifrån väder, årstid, tid och humör. Hellre en billig racer och en billig MTB än en med mina mått svindyr cykel som TS verkar ha. Men det är bara jag. Många kanske inte skulle se något nöje i att cykla på så dåliga cyklar som jag gör.
Lågt pris behöver inte vara samma som dålig om man köper beg.
 

josofin

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Det där låter som en kanonbra lösning. Och kanske till och med kan du köra asfalt och grus med samma däck, om det finns något bra kompromiss-däck. Då kan du även svänga in på den där mysiga grusvägen du annars inte kan ta med räsern, om lusten faller på.

Vad gäller frun så gäller det att inte prata om cyklar med henne. Annars kanske hon förstår hur galen du egentligen är. Eller nu kanske jag pratar om mig själv 😅

Var nån som skrev nåt kul om traktorer och fruar ,ska se om jag kan hitta det. Stämmer rätt bra även på cyklar..

Edit:
Saxat från annan tråd. Jag själv har nog kommit till slutstadiet skulle jag tro, eller nära i alla fall.. 😅

Manual i Traktorfetischism kontra flickvän.

Det börjar med en Traktor.

Skriver en (1) Traktor. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och
berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.

Alla skrattar och allt är gott och väl.

Sedan känner du att du vill ha en Traktor till.

För att ha en särskild att åka till jobbet i, eller för att du vill ha en
orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet,
miljoner anledningar till att ha en till. Även denna Traktor brukar partnern
acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon
talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. "Han är
väl för söt...".

Den tredje Traktorn, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du
vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång
diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt
förråds- eller lägenhetsyta, "när ska du använda den?", "vad kostade den?"
och så vidare.

Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.

Den fjärde Traktorn är svårast men klarar du den är du "hemma".

Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra
sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin.

När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att
hon är irriterad över dina tre Traktorer och berättar sedan tårögt om "det
fantastiska erbjudandet". Du har av en ren slump fått reda på att "din"
första Traktor du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade
när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du
bara köpa denna Traktorn så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så
att säga de Traktorer du behöver för all framtid.

De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket
viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag
om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Traktorerna
för att få plats för din gamla ögonsten.

Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst.

Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen - gör vad som
helst för denna fjärde Traktorn är förutom att den är svårast att få till
stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.

Du har nu fyra Traktorer (den du eventuellt var tvungen att lova sälja
visade sig osäljbar - givetvis).

Du har nu grunden till riktig Traktorfetischism. Nästa steg är att plocka
ned en eller två Traktorer i delar. En normal kvinna har mycket svårt att
urskilja vilka delar som hör till vilken Traktor och hur många delar en
Traktor faktiskt består av.

Du kan nu köpa en eller ett par Traktorer i delar och så länge du alltid har
en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det
verkliga antalet hela Traktorer.

En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Traktor inne för något
arbete. Du kan till och med köpa Traktorer och säga att det är för en
Traktorkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.

Vid det här laget har du runt sex-sju Traktorer och har uppnått det perfekta
stadiet i förhållandet till din flickvän.

Nu har hon antingen lämnat dig för alltid - ELLER - resignerat och betraktar
inte längre dina Traktorer som individer. Nu är de inte längre "den svarta,
den gula och så den med det de stora däcken" osv. Nu är de "alla dina
Traktorer". Observera - inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i
mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och
leva lyckligt i alla dina dagar.
Problemet är att "traktor-sjukan" smittar... Plötsligt köper frun en egen traktor, och sen en till.. kul tycker du, men sen hittar du henne rotandes bland dina delar, och rätt vad det är "lånar" hon det ena och det andra... Ekonomi och fysiskt utrymme belastas nu av dubbelt så många traktorer... Och det är då ni verkligen får problem... För nu har tonåringarna börjat förstå vidden av traktor-beroendet, och använder det för egen vinning.. "Men du köpte ju en ny traktor... Då borde jag få en ny.....(dator, mobil, studsmatta, märkesskor.....etc..)"... Och det hjälper inte att försöka locka med en egen traktor till tonåringen (så klart en som även passar dig själv...), för nu har han, som tidigare körde traktor med glädje, hittat andra intressen och bryr sig inte om traktorer.... I det här läget är det bara för föräldrarna att hålla ihop, hålla ut, snart flyttar tonåringarna ut, och då kan ännu fler traktorer flytta in...😁
 

TsUPeR

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Hej gänget! Jag behöver verkligen prata av mig om min beslutsångest då min fru bara blir arg om jag tar upp det (?!😢) och jag har inte så värst många cyklande vänner. Idag har jag en Merida Reacto 8000 från förra året, superfin cykel samt en gravelcykel. Jag är nöjd med båda men känner att jag blir mer och mer sugen på MTB. Landsväg har för mig börjat kännas som ett evigt trampade bara och trafikanternas bristande på respekt gör mig påmind varje tur. MTB känns dessutom större i närområdet med fler tävlingar osv. Den cykel jag isåfall skulle sälja är Meridan, och ersätta med en Merida Ninety-six XT edition. Har någon här släppt landsväg till fördel MTB och känt att det varit så rätt eller kanske helt fel? Försöker hitta plus och minus med allt men blir bara galen!
Jag säger som många andra, sälj din lvg och köp en FS mtb. Har själv en gravel och mtb och tycker att jag täcker mina behov bra. Till graveln hade jag ett par lvg-hjul men det var sällan jag bytte och jag står inte ut med trafiken så hjulen såldes.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Lågt pris behöver inte vara samma som dålig om man köper beg.
Det är väl det som är min poäng. Man kan ju få in två rätt vettiga cyklar för vad TS ena cykel kostar kan jag tycka. Då kan man välja den man vill cykla på för dagen och slipper mecka med olika hjulpar osv och hit och dit. Kall blåsig dag i mars, inte så kul med racer. 29 grader varmt soligt och vindstilla i juli, betydligt skönare med racer än MTB . Tycker jag.
 

aben

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Det är väl det som är min poäng. Man kan ju få in två rätt vettiga cyklar för vad TS ena cykel kostar kan jag tycka. Då kan man välja den man vill cykla på för dagen och slipper mecka med olika hjulpar osv och hit och dit. Kall blåsig dag i mars, inte så kul med racer. 29 grader varmt soligt och vindstilla i juli, betydligt skönare med racer än MTB . Tycker jag.
Jag skulle med lätthet kunna få in tio riktigt fina cyklar inom den budgeten. Min dyraste kostade 3500 kr men då var det en med fina Columbusrör, XT-utrustad och i absolut nyskick.

Håller helt med, det räcker heller inte med hjul även körställningen är olika och man vill oftast ha annat styre osv. och det blir för mycket att ändra. En "all road" cykel däremot är något jag gillar, att kunna köra var man vill efter hur andan faller på men det är förstås något helt annat.
 
Senast ändrad:

xzbatt

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag säger mtb + lvg

Det enda en gravel gör bättre än en xc-raket är egentligen att cykla asfalt.

Jag själv sålde min gravel förra året då både men lvg och mtb var trasiga, jag ersatte min gravel med en "väldigt" lätt ht istället. Jag insåg när jag enbart hade en gravel att jag varken kunde cykla med dom som kör lvg och heller inte med dom som kör mtb, iaf inte på det sättet jag vill.
Att jag köpte en extra mtb är för att jag tycker mtb är roligast och något jag alltid vill kunna göra, ht just för att det är lite annat än fs och dessutom så får den cykeln gå på vintern som "slit och släng".

Det enda jag egentligen saknar är känslan med att cykla gravel, cykeln är inte bra på något så alltid när jag satte mig på den cykeln så blev cyklingen relativt lugn. Det var också ganska kul att göra en väldigt enkel terräng "teknisk", med en mtb behöver man köra betydligt snabbare eller svårare terräng för att få samma känsla.

Hursomhelst så säger jag mtb + lvg, jag har idag 2st av båda och ingen avsikt att köpa en gravel i dagsläget.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag säger mtb + lvg

Det enda en gravel gör bättre än en xc-raket är egentligen att cykla asfalt.

Jag själv sålde min gravel förra året då både men lvg och mtb var trasiga, jag ersatte min gravel med en "väldigt" lätt ht istället. Jag insåg när jag enbart hade en gravel att jag varken kunde cykla med dom som kör lvg och heller inte med dom som kör mtb, iaf inte på det sättet jag vill.
Att jag köpte en extra mtb är för att jag tycker mtb är roligast och något jag alltid vill kunna göra, ht just för att det är lite annat än fs och dessutom så får den cykeln gå på vintern som "slit och släng".

Det enda jag egentligen saknar är känslan med att cykla gravel, cykeln är inte bra på något så alltid när jag satte mig på den cykeln så blev cyklingen relativt lugn. Det var också ganska kul att göra en väldigt enkel terräng "teknisk", med en mtb behöver man köra betydligt snabbare eller svårare terräng för att få samma känsla.

Hursomhelst så säger jag mtb + lvg, jag har idag 2st av båda och ingen avsikt att köpa en gravel i dagsläget.
Relativt ofta det blir blandade underlag när man kör med grus/allroundracer men jag förstår din poäng.
 

n3wton

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Jag skulle med lätthet kunna få in tio riktigt fina cyklar inom den budgeten. Min dyraste kostade 3500 kr men då var det en med fina Columbusrör, XT-utrustad och i absolut nyskick.

Håller helt med, det räcker heller inte med hjul även körställningen är olika och man vill oftast ha annat styre osv. och det blir för mycket att ändra. En "all road" cykel däremot är något jag gillar, att kunna köra var man vill efter hur andan faller på men det är förstås något helt annat.
En aspekt för TS är ju att mtb är en ganska dyr cykelform i jämförelse med lvg och gravel. En lvg-cykel bara rullar och rullar medan en mtb kräver dämparservice och har ett helt annat slitage än en lvg/gravel. Dessutom är de ofantligt mycket mer benägna att gå sönder, vad det verkar.

Jämförelsen att en dyr cykel kostar 3500 kr haltar lite när det kommer till mtb, eftersom mtb-cyklar har utvecklats helt enormt mycket de senaste åren. Visst, kör man lite grus med sin mtb kan man köra på "vad som helst", men så fort det blir tal om stigar är moderna mtber ljusår mycket bättre än vad de var för bara tio år sedan.

Kanske lite spretigt svar, men som svar til TS tycker nog jag också att en gravel för asfalt kan vara en duglig kompromiss, kombinerat med en mtb för skogen. Sen behöver man såklart också en cykel med skärmar och dynamobelysning, en Brompton och en lastcykel också, men det kommer väl i en ny tråd om något år..😉
 

fiskarn

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Min uppfattning är också att lvg-cyklar är okomplicerade och enkla och för det mesta bara fungerar. MTB är en helt annan sak.
 

Berk

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
En aspekt för TS är ju att mtb är en ganska dyr cykelform i jämförelse med lvg och gravel. En lvg-cykel bara rullar och rullar medan en mtb kräver dämparservice och har ett helt annat slitage än en lvg/gravel. Dessutom är de ofantligt mycket mer benägna att gå sönder, vad det verkar.

Det berör mycket på hur man kör. På alla MTB som har varit i min familjen de sista 20 år har enda extra kostnader varit några tappade styrändspluppor och en flaskhållare (som var lite för lätt isf tuff). Jag har också haft en bruten bakaxeln, men jag tror att förra ägaren redan skadade den innan jag köpte hjulet från honom.) Däck sliter kanske lite snabbare än på lvg, drivlinan inte i torra Stockholm; situationen på västkusten är annorlunda. Dämpar underhåll är det enda som klart kostar mer (men jag kör nuförtiden nästan bara helstel).

Men det finns också folk som kör sönder delarna varje månad.
 

aben

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
En aspekt för TS är ju att mtb är en ganska dyr cykelform i jämförelse med lvg och gravel. En lvg-cykel bara rullar och rullar medan en mtb kräver dämparservice och har ett helt annat slitage än en lvg/gravel. Dessutom är de ofantligt mycket mer benägna att gå sönder, vad det verkar.

Jämförelsen att en dyr cykel kostar 3500 kr haltar lite när det kommer till mtb, eftersom mtb-cyklar har utvecklats helt enormt mycket de senaste åren. Visst, kör man lite grus med sin mtb kan man köra på "vad som helst", men så fort det blir tal om stigar är moderna mtber ljusår mycket bättre än vad de var för bara tio år sedan.

Kanske lite spretigt svar, men som svar til TS tycker nog jag också att en gravel för asfalt kan vara en duglig kompromiss, kombinerat med en mtb för skogen. Sen behöver man såklart också en cykel med skärmar och dynamobelysning, en Brompton och en lastcykel också, men det kommer väl i en ny tråd om något år..😉
Jag menade inte att göra göra en direkt jämförelse för ts utan mest som en sidokommentar till @fiskarens inlägg. Och jag ser inget fel i att köpa en ny och dyr cykel om man har råd, men heller inte att köpa en billig begagnad :)

Sen håller jag helt med om att mountainbike är den gren inom cykelsporten där utvecklingen på materialsidan har haft reell betydelse. .Men cyklar man inte för att mäta sig mot andra är "bättre" ett svårt begrepp, jag cyklar en del mtb och en helstel passar mig betydligt bättre än en dämpad cykel men att cykla fortast möjligt är förstås inte det jag är ute efter.
 

n3wton

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Det berör mycket på hur man kör. På alla MTB som har varit i min familjen de sista 20 år har enda extra kostnader varit några tappade styrändspluppor och en flaskhållare (som var lite för lätt isf tuff). Jag har också haft en bruten bakaxeln, men jag tror att förra ägaren redan skadade den innan jag köpte hjulet från honom.) Däck sliter kanske lite snabbare än på lvg, drivlinan inte i torra Stockholm; situationen på västkusten är annorlunda. Dämpar underhåll är det enda som klart kostar mer (men jag kör nuförtiden nästan bara helstel).

Men det finns också folk som kör sönder delarna varje månad.
För min del håller en kedja ca fyra gånger så lång tid på en lvg som på en mtb. Kassett ungefär i samma härad. Däckslitaget är som du skriver ett helt annat. Dämpare går sönder, dropper posts går sönder, man får en gren i bakväxeln och böjer ett växelöra eller en hel bakväxel. Hjul har en mycket större tendens att gå sönder då krafterna på ett mtb-hjul är helt andra än de ganska stillsamma belastningarna som en lvg-cykel får stå ut med.

Min erfarenhet är att jag gjorde sönder en jäkla massa grejer tidigt i min mtb-karriär. Idag har jag fått sakerna att hålla ganska bra, dels för att jag provat ut vad som funkar och dels för att jag förmodligen kör "smartare" idag (dvs mindre grenar i bakhjulet). Men på 100 timmar i skogen kommer man ha mycket större utgifter än 100 timmar på landsväg, det är jag väldigt säker på. Allt annat skulle bara vara tur/otur.

Helstel mtb är ju ett klart steg åt att ge sig själv mindre utgifter, men det är ju verkligen inte för alla. Jag körde helstelt i många år i ett uppehåll från FS-cyklar (som jag nu är tillbaka på igen eftersom det är så galet mycket snabbare i skogen).
 

Berk

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
För min del håller en kedja ca fyra gånger så lång tid på en lvg som på en mtb. Kassett ungefär i samma härad. Däckslitaget är som du skriver ett helt annat. Dämpare går sönder, dropper posts går sönder, man får en gren i bakväxeln och böjer ett växelöra eller en hel bakväxel. Hjul har en mycket större tendens att gå sönder då krafterna på ett mtb-hjul är helt andra än de ganska stillsamma belastningarna som en lvg-cykel får stå ut med.

Min erfarenhet är att jag gjorde sönder en jäkla massa grejer tidigt i min mtb-karriär. Idag har jag fått sakerna att hålla ganska bra, dels för att jag provat ut vad som funkar och dels för att jag förmodligen kör "smartare" idag (dvs mindre grenar i bakhjulet). Men på 100 timmar i skogen kommer man ha mycket större utgifter än 100 timmar på landsväg, det är jag väldigt säker på. Allt annat skulle bara vara tur/otur.

Såklart kan mycket mer går sönder snabbt på en MTB.

Min poäng var att det finns en stor skala av hur många kostnader man kan har på en MTB. I min familj är det lite högre kostnader på MTB än på lvg (även om jag inte loggar tid och km bara på lvg). Men andra har mycket högre kostnader.

Kam nu på att det i mitt fall framförallt är kläderna som går sonder snabbt. Har fått byta några handskar pga a rev vid närkontakt med träd, knäskydd där gummi töjdes för mycket och sulorna av skor sliter snabbt. Sydde några håll i tröjor. Men om man kör snällare stig håller kläderna.
 

Tore krok

Aktiv medlem
Beslutsångest deluxe, behålla racer eller köpa mtb?
Hej gänget! Jag behöver verkligen prata av mig om min beslutsångest då min fru bara blir arg om jag tar upp det (?!😢) och jag har inte så värst många cyklande vänner. Idag har jag en Merida Reacto 8000 från förra året, superfin cykel samt en gravelcykel. Jag är nöjd med båda men känner att jag blir mer och mer sugen på MTB. Landsväg har för mig börjat kännas som ett evigt trampade bara och trafikanternas bristande på respekt gör mig påmind varje tur. MTB känns dessutom större i närområdet med fler tävlingar osv. Den cykel jag isåfall skulle sälja är Meridan, och ersätta med en Merida Ninety-six XT edition. Har någon här släppt landsväg till fördel MTB och känt att det varit så rätt eller kanske helt fel? Försöker hitta plus och minus med allt men blir bara galen!
Jag släppte racer och gick över till mtb för 2 år sedan, dels pga ryggproblem men framförallt att enduro i rejsfart är betydligt säkrare än racer tyvärr då hatet mot cyklister på vägarna verkar växa för varje år :( det jag skulle säga var att jag ångrar mig inte en sekund, och den dagen jag ångrat mig, ja då köper jag en racer igen !
 
Topp