Beslutsångest. tubeless eller inte

Tronic2000

Ny medlem
Hej,

Har precis köpt ett nytt däck Continental Baron som jag funderar på att montera tubeless.
Men efter lite efterforskning så visar det sig att mina fälgar(bontrager connection) inte är tlr men däcken är det.

Dock så har jag hittat lite olika info på nätet om det ändå ska funka eller inte.
Så frågan är om jag vågar chansa på att köra tubeless eller om jag bara ska sätta en slang?

kais01

Aktiv medlem
visa en bild på fälgprofilen så lär du kunna få ett bra svar.

äldre fälgar där däcket vilar på en hylla utan kant är farliga att köra slanglöst. däcket kan tömmas till noll på en tiondels sekund.

Tronic2000

Ny medlem
rim.png

Här är en bild på profilen.

BjornR

Aktiv medlem
Nepp, endast slang. Försöker du slanglöst så kommer du ha ett tomt däck första svängen.

kais01

Aktiv medlem
kanske flera slangar?

är du intresserad av ett liknande följsamt rull som slanglöst fundera på latexslang.

praktiskt är att 26-slang passar både 26, 27,5 och 29.

Bengt-re

Aktiv medlem
kanske flera slangar?

är du intresserad av ett liknande följsamt rull som slanglöst fundera på latexslang.

praktiskt är att 26-slang passar både 26, 27,5 och 29.

Eller tunna butylslangar. Latex kräver pumpning nästan på långa turer....

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag kör latex i en XC mtb jag har, har gjort det i säkert 10 år. Man får pumpa innan varje åktur men annars inga problem. Typ 3-4 pump tag varje däck så är det klart. Tycker framförallt att de är mer följesamma över smågupp än latex, det är skön känsla i däcken och mindre kladd än med tubeless.

Tubeless brukar ju läcka luft också så.. tycker latex är en rätt bra kompromiss.

ttfh

Aktiv medlem
Som bonus får man latex-ljudet när man cyklar, det låter 'snabbt' på nåt sätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer