Beställa cykel över nätet!

Arne77

Medlem
Hej!
Blev av med cykeln förra lördagen, ringde till försäkringsbolaget på onsdagen, fick utbetalning samma dag och pengarna till kontot till torsdagen, behövde inte ens skicka in polisanmälan. Fick full ersättning, väntar nu på och ringa solidförsäkring och få för självrisken också, gör de på tisdag.

Vill köpa en likadan cykel som jag hade sist, en Scott sub hybrid 40, vill ha tips på seriösa cykelleverantörer(den jag köpte cykeln av har konkat) inte som när man beställt dataprylar, tar flera månader.

jolov

Aktiv medlem

SocialGimp

Aktiv medlem
Hej!
Blev av med cykeln förra lördagen, ringde till försäkringsbolaget på onsdagen, fick utbetalning samma dag och pengarna till kontot till torsdagen, behövde inte ens skicka in polisanmälan. Fick full ersättning, väntar nu på och ringa solidförsäkring och få för självrisken också, gör de på tisdag.
Oj, vad har du för försäkringsbolag?

Arne77

Medlem
Är Länna sport bra??

Bengt-re

Aktiv medlem
Är Länna sport bra??
Ja. Inte perfekta, men heller usla. Jag har köpt cyklar där och finns iaf en av mekarna där som är duktig, trevlig och kan sitt jobb perfekt. Han hjälpte även en kund att justera in klosssarna när hen köpte sina första SPD pjuck - det tyder på viss servicemindness.

Dock finns det butiker jag rankar högre, men länna sport är iaf bättre än dåliga enligt min erfarenhet.

Msiipola

Medlem
Jag tror att det är ett missförstånd angående vad Solidförsäkring innebär. Jag fick samma erbjudande när jag köpte ny cykel i somras. Om jag inte missminner mig innebär Solidförsäkring att de enbart står för självrisken på annan försäkring (hemförsäkring). Inte att de försäkrar cykeln.

Folksam (som jag har) har en över beloppsgräns för värdet på cykel, och det är olika för olika bolag. Om din cykel är värd mer än detta belopp behöver du teckna en särskild försäkring för cykeln. På Folksam innebär det ju dyrare cykel desto dyrare försäkring. Men om du har råd med en dyr cykel, borde också ha råd att försäkra den till fullvärdet.

Arne77

Medlem
Jag tror att det är ett missförstånd angående vad Solidförsäkring innebär. Jag fick samma erbjudande när jag köpte ny cykel i somras. Om jag inte missminner mig innebär Solidförsäkring att de enbart står för självrisken på annan försäkring (hemförsäkring). Inte att de försäkrar cykeln.

Folksam (som jag har) har en över beloppsgräns för värdet på cykel, och det är olika för olika bolag. Om din cykel är värd mer än detta belopp behöver du teckna en särskild försäkring för cykeln. På Folksam innebär det ju dyrare cykel desto dyrare försäkring. Men om du har råd med en dyr cykel, borde också ha råd att försäkra den till fullvärdet.
Fick pengarna samma dag, försäkringskillen kollade upp vad cykeln stod i marknadsvärde och drog av 20%, jag förväntar mig inge annat, Solidförsäkringen täcker upp självrisken på 20%, av min hemförsäkring, alltså att de inte är en ren cykelförsäkring. Men de ger ju ungefär 4-5 ggr pengarna mot de jag betalade in. 😃👍👌

Arne77

Medlem
sen får vi hoppas arne att du lyckas parkera den nya cykeln på ett bättre ställe.
Vart skulle jag ställt den, drog in den i varuhusentre med övervakningskameror som täckte ingångarna, satt så jag hade överblick över den entrén, ser en kille som står och pratar i mobilen bredvid hörnet, ser sedan killen springa in i varuhuset mot kassorna, jag börjar bjuda några jag känner på godis, ser killen springa tillbaka ut och jag tittar tillbaka, efter nån minuter cykeln borta, han har troligtvis sprungit ut med cykeln och slängt in den i en bil,hantverkare bil, ligger kanske högst 20 meter från entrén. Jag har sadeln väldigt hög upp tror jag knappast att han ens kan sitta på cykeln och nå pedalerna.
Cykeln var låst, har varit väldigt rädd om den, därför drog jag in den i entrén för att ha den under uppsyn, samt att kamerorna skulle avskräcka, men de hjälpt tydligen inte. Ringa polisen på engång, sa att han finns på kameror, varuhuset kollade i deras kameror men dom hade mig bara när jag sprang ut och var förtvivlad, ringde polisen omgående för att få hjälp och berättade och försökte få dom inse att han kan ju ha flera cyklar på sin meritlista, att dom lätt kan ta honom.
Fastighetsägaren som hade den kamera som man ser tjuven i kollar bara på polisens begäran.
Polisen la ner de dagen efter pga de saknades spaningsuppslag.
Trots att dom har bevis.

Vet inte hur jag skulle ha gjort annorlunda??
Lätt och stjäla en cykel.

Msiipola

Medlem
Fick pengarna samma dag, försäkringskillen kollade upp vad cykeln stod i marknadsvärde och drog av 20%, jag förväntar mig inge annat, Solidförsäkringen täcker upp självrisken på 20%, av min hemförsäkring, alltså att de inte är en ren cykelförsäkring. Men de ger ju ungefär 4-5 ggr pengarna mot de jag betalade in. 😃👍👌
Det var ju bra att du blev nöjd, men som jag sa har försäkringsbolag en övre gräns för en cykel i hemförsäkringen. Åtminstone antar jag det (jag har inte koll på alla bolag). Har du en mycket dyr cykel, och det är ju vanligt numera att cyklar kostar 50 tusen och mer, och utan en särskild sak/cykelförsäkring, får man inte ut hela värdet.

DanielS

Aktiv medlem
Vart skulle jag ställt den, drog in den i varuhusentre med övervakningskameror som täckte ingångarna, satt så jag hade överblick över den entrén, ser en kille som står och pratar i mobilen bredvid hörnet, ser sedan killen springa in i varuhuset mot kassorna, jag börjar bjuda några jag känner på godis, ser killen springa tillbaka ut och jag tittar tillbaka, efter nån minuter cykeln borta, han har troligtvis sprungit ut med cykeln och slängt in den i en bil,hantverkare bil, ligger kanske högst 20 meter från entrén. Jag har sadeln väldigt hög upp tror jag knappast att han ens kan sitta på cykeln och nå pedalerna.
Cykeln var låst, har varit väldigt rädd om den, därför drog jag in den i entrén för att ha den under uppsyn, samt att kamerorna skulle avskräcka, men de hjälpt tydligen inte. Ringa polisen på engång, sa att han finns på kameror, varuhuset kollade i deras kameror men dom hade mig bara när jag sprang ut och var förtvivlad, ringde polisen omgående för att få hjälp och berättade och försökte få dom inse att han kan ju ha flera cyklar på sin meritlista, att dom lätt kan ta honom.
Fastighetsägaren som hade den kamera som man ser tjuven i kollar bara på polisens begäran.
Trots att dom har bevis.

Du verkar ju varit väldigt försiktig, bara att beklaga att det har hänt. Men tyvärr något man får räkna med.

Vad jag vanligtvis gör annorlunda är att som @HåkanC tipsar om se till att cykeln är fastlåst i ett fast föremål så man inte bara kan bära iväg den.

kais01

Aktiv medlem
Trots att dom har bevis.

ja du försökte göra ditt bästa. men det funkade inte denna gång. och kommer att kunna hända igen tyvärr.

men något med stället var i backspegeln olämpligt, möjligen inte en slump att de där typerna dök upp just där.

fastlåsning fördröjer operationen något för tjyven, men bättre är en cykel som inte är lätt att sälja. t ex en 26 tums dam- eller herrcykel. den har närmast inga nackdelar alls för gatubruk, och kan i vissa fall till och med lämnas olåst.

själv tar jag med cykeln in i affären, aka brompton.

Arne77

Medlem
He
Det var ju bra att du blev nöjd, men som jag sa har försäkringsbolag en övre gräns för en cykel i hemförsäkringen. Åtminstone antar jag det (jag har inte koll på alla bolag). Har du en mycket dyr cykel, och det är ju vanligt numera att cyklar kostar 50 tusen och mer, och utan en särskild sak/cykelförsäkring, får man inte ut hela värdet.
Ja, jag köper cyklar i 5000 till 10 kkr klassen, jag skulle inte ens våga köpa en dyra, skulle bli en för hög anspänning med stöldrisken. Räcker bara hur förbannad och upprörd jag blev nu, kände mig kränkt.
Du verkar ju varit väldigt försiktig, bara att beklaga att det har hänt. Men tyvärr något man får räkna med.

Vad jag vanligtvis gör annorlunda är att som @HåkanC tipsar om se till att cykeln är fastlåst i ett fast föremål så man inte bara kan bära iväg den.
Ska berätta första dagarna jag hade cykeln och kom ut ur samma affär som jag blev av med cykeln från, såg jag två killar kom fram till min cykeln, vände när och min bekanta kom ur affären, vi pratade om deras beteende,
med hade dom sig ett bygellås, började gå snabbt därifrån.

Jag hade min cykel fast satt i stället med bygellås.
Fått berättat för mig att tjuvar låser cyklar med lås, så du inte kan ta den, sedan när du måste gå hem så hämtar dom cykeln, använder eldrivena verktyg. Fanns ingenstans och låsa fast cykeln i entrén, med anledning av vad jag nämnde tidigare var de orsaken till att jag tog in cykeln.

Jag skulle köpa vinterdäck, men xxl hann stänga, tog då turen till affären, önskar jag köpt däcken och cyklat hem, hade inte haft cykeln till affären på 2 månader ock så händer det ändå.

Fick berättad om par som hade sina cyklar fastsatt i föremål, medan dom gick och åt på ett ställe under lunch, när dom kom ut var cyklarna borta, dom hade GPS-puckar installerat i cyklarna, efter 24h till 36h fick dom uppkoppling i Baltikum.
En kille cyklade till busshållplatsen och parkerade vid deras cykel uppställd, när han kom tillbaka till busshållplatsen var hans 29" borta med kättinglåset liggande på marken.

Problem är att polisen tar alldeles för lätt på detta, tullen får ju inte ens kolla vad som lämnar landet.

Ta man min tjuv t ex, om han stjäl 10 cyklar till värde mellan 5 kkr och 20 kkr och säljer dom under 1 år, blir bra pengar med en låg risk för att bli tagen.

Synd att polisen inte följde upp pga "bristande spaningsuppslag" när dom har material från fastighetenskameror, vad vet man va som kommit fram i fall man dragit i det pärlbandet.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det är på tok för få poliser i det här landet i förhållande till all skit som pågår. Cykeltjuvar får hålla på precis som dom vill uppenbarligen.

Jag tänkte på den svenska flatheten då jag såg 2 skummisar på parkeringsplatsen i Isaberg som nästan helt öppet kunde stå o spana efter cyklar o notera registreringsnummer. Sedan är det ju bara att åka o hämta valfri modell från någons garage. Inte många poliser eller vakter där inte (förutom lapplisor, det är prio på p-böter).

Arne77

Medlem
Det är på tok för få poliser i det här landet i förhållande till all skit som pågår. Cykeltjuvar får hålla på precis som dom vill uppenbarligen.

Jag tänkte på den svenska flatheten då jag såg 2 skummisar på parkeringsplatsen i Isaberg som nästan helt öppet kunde stå o spana efter cyklar o notera registreringsnummer. Sedan är det ju bara att åka o hämta valfri modell från någons garage. Inte många poliser eller vakter där inte (förutom lapplisor, det är prio på p-böter).
Kan bara hålla med, tjuvarna och andra kriminella har satt dagordningen, ringer nån polisen blir dom besvärad. Känner en som hittade en påse kokain el amfetamin när han jobbade, ringde polisen, dom blev mest besvärad av hans samtal, och hämtade och tog knappt uppgifter kring vem som hade tappat påsen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer