He
Det var ju bra att du blev nöjd, men som jag sa har försäkringsbolag en övre gräns för en cykel i hemförsäkringen. Åtminstone antar jag det (jag har inte koll på alla bolag). Har du en mycket dyr cykel, och det är ju vanligt numera att cyklar kostar 50 tusen och mer, och utan en särskild sak/cykelförsäkring, får man inte ut hela värdet.
Ja, jag köper cyklar i 5000 till 10 kkr klassen, jag skulle inte ens våga köpa en dyra, skulle bli en för hög anspänning med stöldrisken. Räcker bara hur förbannad och upprörd jag blev nu, kände mig kränkt.
Du verkar ju varit väldigt försiktig, bara att beklaga att det har hänt. Men tyvärr något man får räkna med.
Vad jag vanligtvis gör annorlunda är att som
@HåkanC tipsar om se till att cykeln är fastlåst i ett fast föremål så man inte bara kan bära iväg den.
Ska berätta första dagarna jag hade cykeln och kom ut ur samma affär som jag blev av med cykeln från, såg jag två killar kom fram till min cykeln, vände när och min bekanta kom ur affären, vi pratade om deras beteende,
med hade dom sig ett bygellås, började gå snabbt därifrån.
Jag hade min cykel fast satt i stället med bygellås.
Fått berättat för mig att tjuvar låser cyklar med lås, så du inte kan ta den, sedan när du måste gå hem så hämtar dom cykeln, använder eldrivena verktyg. Fanns ingenstans och låsa fast cykeln i entrén, med anledning av vad jag nämnde tidigare var de orsaken till att jag tog in cykeln.
Jag skulle köpa vinterdäck, men xxl hann stänga, tog då turen till affären, önskar jag köpt däcken och cyklat hem, hade inte haft cykeln till affären på 2 månader ock så händer det ändå.
Fick berättad om par som hade sina cyklar fastsatt i föremål, medan dom gick och åt på ett ställe under lunch, när dom kom ut var cyklarna borta, dom hade GPS-puckar installerat i cyklarna, efter 24h till 36h fick dom uppkoppling i Baltikum.
En kille cyklade till busshållplatsen och parkerade vid deras cykel uppställd, när han kom tillbaka till busshållplatsen var hans 29" borta med kättinglåset liggande på marken.
Problem är att polisen tar alldeles för lätt på detta, tullen får ju inte ens kolla vad som lämnar landet.
Ta man min tjuv t ex, om han stjäl 10 cyklar till värde mellan 5 kkr och 20 kkr och säljer dom under 1 år, blir bra pengar med en låg risk för att bli tagen.
Synd att polisen inte följde upp pga "bristande spaningsuppslag" när dom har material från fastighetenskameror, vad vet man va som kommit fram i fall man dragit i det pärlbandet.