Beställa ny cykel, förhandla om pris?

Priz

Ny medlem
Hej!
Jag hade tänkt att beställa en ny cykel inför kommande säsong, för stunden lutar det åt nya Giant Propel. När jag läser på internationella forum pratas det mycket om att man ska förhandla och att man kan förvänta sig 10-15% rabatt på listpriset. Gäller detta även hos svenska återförsäljare och i nuvarande marknad? Tanken är att beställa cykeln nu i höst och en leveranstid på 4-5 månader är därför inga problem. Min tanke är att efterfrågan på denna typ av cyklel kommer vara relativt sval närmaste tiden och att det därför finns möjligheter men jag skulle verkligen uppskatta input för att gå in med rimliga förväntningar.

NickPick

Aktiv medlem
Det enklaste är väl om du går in till din butik och säger ungefär samma som här. Många av de som skriver på olika forum har lite c-sponsring eller bara en klubbrabatt efter X antal hundra tusen omsatt hos butiken i fråga.

Ungefär så brukar det gå till men var en snäll kund, annars finns risken att man får vänta på rean i sensommaren.

jolov

Aktiv medlem
Jag vet inte varför en butik skulle vilja ge 10-15% rabatt på en cykel som lanserades globalt för mindre än två veckor sen.

Men man kan ju alltid prova och fråga ifall dom kan tänka sig att göra någon deal, du kanske kan få rabatt ifall du tar på dig att montera cykeln själv så dom slipper öppna den ur paketet när det kommer?

Priz

Ny medlem
Tack för svar. Misstänkte att det var lite för bra för att vara sant att denna typ av rabatt var "standard" vid beställningar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Min uppfattning sedan komponentbristen blev påtaglig är att att det nu är mycket svårare att få rabatt då butikerna nog anser att de kommer bli av med hojarna ändå eftersom det inte finns så många i lager nu jämfört med innan komponentbristen.

skier

Aktiv medlem
många butiker här i skåne har rabatter på 10-15% för de lokala cykelklubbarna, kan vara värt att kolla med klubbarna var de har rabatt, är ju billigt att bli medlem i förhållande till en dyr cykel.

eucalyptus

Aktiv medlem
När jag jobbade på Cykelkraft så var det 0% rabatt på cyklar både för kunder och personal.
En kunde som handlade cykel för 60 000kr eller mer kunde få flaskor och flaskhållare för några hundralappar. Vet en kund som handlade för 70 000 och även fick XTR pedaler allt som allt grejer för 2500kr, men det var för att de verkligen ville sälja cykeln. Annars så fick vi inte ge någonting.

Många kunder blev sura för att de inte fick rabatt men cyklarna såldes i alla fall. Kommer ihåg en kund som blev riktigt förbannad efter att vi berättade att cyklarna säljer fantastiskt bra även utan rabatt och han var mycket tveksam till detta. Fanns bara ett exemplar kvar och han ville verkligen ha cykeln men inte betala fullpris. En vecka senare när kunden kom tillbaka så var cykeln såld.

Som flera redan sagt, klubbrabatter är bäst väg att gå! Cykelklubbarna i Jönköping brukar ha 10% (kan ha varit 15% innan) vid köp på ny cykel eller om det är vid förbokning på nästa års modeller.

Priz

Ny medlem
Min uppfattning sedan komponentbristen blev påtaglig är att att det nu är mycket svårare att få rabatt då butikerna nog anser att de kommer bli av med hojarna ändå eftersom det inte finns så många i lager nu jämfört med innan komponentbristen.
Visst är det säkerligen så. Då det rör sig om en beställning där jag inte har några problem att vänta 4-5 månader på leverans och inte en cykel som butiken har i lager tänker jag att det kanske finns lite hopp ändå.

jonte987

Aktiv medlem
Som vanligen krävs det väl att man har ett bra alternativ vilket nog kan sammanfalla med att de inte säljer hojen i vilket fall

NickPick

Aktiv medlem
Samtidigt så har det ju vänt litegrann för nu vill ”folk” inte köpa cyklar för helt orimliga summor. Många av de svenska butikerna ha gott om specialized, scott, trek på rea till mycket bra priser.
Tror folk inte vill betala 60 tusen för en instegshoj längre… man kan ju även kolla medelåldern på taggen #dagenssworks för att få lite insyn i vad som säljer och vem som köper de dyra hojarna.

Men tuffare lär det bli! Tillverkarna sänker ju inte priser en krona men betalningsviljan och plånboken är mindre. Rabatten får som vanligt handlarna ta från sin marginal men har man inte fått sålt alla 2022-2021 nu så kommer man förmodligen inte beställa fler likadana cyklar till 2023 heller. Ska bli spännande. Cykelparken på tävling är betydligt äldre än innan corona upplever jag.

Freddie L

Aktiv medlem
Vid normal tillgång till cyklar kan det vara möjligt att få ned priset just vid förbeställning, en del handlare har haft ”försäsongsträffar” med x% rabatt vid förbeställning tex. Giant känns normalt som ett märke man åtminstone kan försöka pruta lite på, fast om modellen är ny och handlaren bara får ett fåtal tilldelade kan det förstås vara tvärkört.

Prova, på ett trevligt sätt.

MrSthlm

Aktiv medlem
många butiker här i skåne har rabatter på 10-15% för de lokala cykelklubbarna, kan vara värt att kolla med klubbarna var de har rabatt, är ju billigt att bli medlem i förhållande till en dyr cykel.
Gissar att det är lättast att pruta i pris på amerikanska märkena, de har sannolikt avsevärt högst marginaler. Men det kan möjligen vara så att rabatten regleras från centralt håll också, de kan sannolikt inte sätta vilket pris de vill. Tex Specialized vill inte bli någon sorts "rea produkt", de vill försöka få oss att tro att de är nummer 1 och priset sätts därefter.

Klubbrabatter är bra även om det i vissa fall enbart får effekten att butikens pris blir någorlunda likt det pris man skulle fått via köp från webben. Men visst blir service och sådant smidigare från en butik man har nära sig, det betyder en del samt att det blir lite mera personligt. Det gäller dock att butiken är bra och att man känner att man får ett mervärde genom att de har hög kompetens.

Butikerna vill så klart att man ska stödja dem och det kan jag förstå men samtidigt måste de ha respekt för att det är dyrt att leva och att man vill få så mycket som möjligt för pengarna? Vi lever trots allt i ett av de länder med absolut högst skattetryck i hela världen. Jag känner precis noll dåligt samvete för när jag näthandlar och letar deals.

Något annat som är extra vanligt här på Happy är väl att man köper fristående delar och monterar cykeln själv, det bör man också kunna spara lite på eller åtminstone att man får avsevärt mera för pengarna, en del skruvar ju t.o.m. ihop hjulen själva.

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Något annat som är extra vanligt här på Happy är väl att man köper fristående delar och monterar cykeln själv, det bör man också kunna spara lite på, en del skruvar ju t.o.m. ihop hjulen själva.

Det man sparar på är att man slipper sälja hela cykeln när det ändå bara är ramen som är värd att behålla :D
Cyklar från butikshylla är fruktansvärt tråkiga och saknar helt en personlighet. Det ska vara färgade skruvar och rätt komponenter

jolov

Aktiv medlem
Såg en lokal butik sålde ut scott spark 950(?) som brukar ligga kring 40k för 28k. Bra deal tänkte jag.

Sen såg jag att den var specad med NX prylar och billiga hjul. :(

NickPick

Aktiv medlem
Såg en lokal butik sålde ut scott spark 950(?) som brukar ligga kring 40k för 28k. Bra deal tänkte jag.

Sen såg jag att den var specad med NX prylar och billiga hjul. :(
Inköpspris för butiken säkert… ja man brukar få gå upp till över 60 RRP innan man får hjul dyrare än 2500 på en mtb 😁

Hälsingland

Aktiv medlem
Min uppfattning pre-covid när jag beställde en dyr ram, var att rabatt var inga problem när man beställde något dom ändå inte skulle tagit hem. Vinst för båda parter liksom, nu kan det ju vara värre då det mesta säljs ändå.

Men likväl så är det betydligt mer prissänkta cyklar från butiker på blocket så plånboken börjar kanske minska hos kunderna.

mzi

Aktiv medlem
foo.png

0% rabatt!

Majbjörn

Medlem
Jag har fått 10% när jag beställt ej lagercykel hos Sportson. Vet inte om det är en policy i hela kedjan men jag har fått det två ggr på sportson Kungsholmen.

Jag känner ingen i butiken.

Topp