Beställa prylar från Storbritannien efter Brexit - tull och moms

Jag har sammanställt lite info om tull, moms och avgifter efter Brexit här: https://mylbs.cc/about Tänkte hålla den uppdaterad i takt med att mer erfarenheter samlas. Berätta gärna konkreta erfarenheter här vad som har hänt när ni beställt från UK efter 1 jan 2021. Tänka på att berätta om värdet var under eller över 1600 SEK eftersom det gör stor skillnad. Berätta gärna hur olika webbutiker hanterar frågan. Jag ska klura ut ett smart sätt att visa det på sajten.

Hälsningar
Mattias - MyLBS.cc

Fundadores

Aktiv medlem
Kan meddela att jag fick min beställning från Wiggle som skickades efter årskiftet. Nu har det gått en vecka och jag har inte fått någon faktura på moms eller andra avgifter, men jag ropar inte hej än.

djeeebeee

Ny medlem
Beställde en renoveringssatts till mitt bakhjul på endurohojen, värde 55£. Det levererades med DHL och det blev följande kostnader.
1611569025121.png

Holmis

Medlem
Beställde en renoveringssatts till mitt bakhjul på endurohojen, värde 55£. Det levererades med DHL och det blev följande kostnader.
Visa bilaga 466360
Verkar helt rimligt. 55 x 11,3048 = 621,764 kr. 621 x 25 % = 155,25.
Tullverket har en fast växelkurs, som gäller en kalendermånad i taget. För januari är den 11,3048 och för februari 11,5236. Importmoms och tullavgift beräknas med utgångspunkt från dessa växelkurser och inte den växelkurs som faktiskt har tillämpats vid köpet.

Intressant, tack. De ser ut som att det är momsen beräknad på GBP 55 och en ’DHL-avgift på 62,50. Ingen tull eftersom beloppet är under SEK 1600. Frågan är om du också betalade brittisk VAT (påslag 20%) eller om de 55 punden var utan den? Lite surt om leverantören tar ut moms och skickar till brittiska staten och sen tar DHL ut moms beräknad på priset utan moms + den brittiska VATen odh sen skickar de den till svenska staten. Då gör staten en bra affär 😂 hur ser prisuppgiften ut på sajten du beställde från?

Visa bilaga 466360

planton

Medlem
30 dec beställde jag kängor från väletablerad butik i UK, som skulle kosta mig 2600 SEK. 0 kr i frakt. Kängorna är ej cykelrelaterade.
Skickas via DPD.
Förra veckan fick jag mail från DPD/Postnord att importtullar och skatt måste betalas till en summa av €1119.61 så mer än 11 000 SEK?!?
Först trodde jag det var något lurendrejeri men jag tryckte mig vidare utan att registrera något. Då var ca häften av kostnaden importavgift, hälften tullavgift och €6 i adminavgift. Fick där valet att neka och då skulle kollit sändas tillbaka till butiken.
Jag nekade.

Federer

Aktiv medlem
varför betalarna ni grejerna , wiggles lovar ju på sin hemsida att inga extra kostnader skall tillkomma, har ni kontakta wiggles?

Holmis

Medlem
Om även brittisk moms (VAT) ingår i priset så har importmoms och ev. tullavgift även beräknats på det beloppet. Om du senare får den brittiska momsen (VAT) återbetald av leverantören, kan du begära omprövning hos Tullverket.

Ex: (belopp i SEK för enkelhetens skull) Pris 1800 kr inkl. VAT 300 kr. Eftersom beloppet överstiger 1600 kr, blir även tullavgift aktuell. Om den är 5 % blir den 90 kr och importmomsen 472 kr (1890 x 25%). Totalt 562 kr. Efter återbetalning av VAT blir underlaget för avgifts- och momsberäkning 1500 kr, dvs under 1600 kr. Enbart importmoms ska då betalas, som blir 375 kr. Du kan alltså begära omprövning och återbetalning av 187 kr.

moros

Aktiv medlem
varför betalarna ni grejerna , wiggles lovar ju på sin hemsida att inga extra kostnader skall tillkomma, har ni kontakta wiggles?
För att man inte vill hamna hos kronofogden kanske? Har wiggle sagt en sak så får man ju ta den debatten med wiggle och kräva pengarna i efterskott.

Holmis

Medlem
30 dec beställde jag kängor från väletablerad butik i UK, som skulle kosta mig 2600 SEK. 0 kr i frakt. Kängorna är ej cykelrelaterade.
Skickas via DPD.
Förra veckan fick jag mail från DPD/Postnord att importtullar och skatt måste betalas till en summa av €1119.61 så mer än 11 000 SEK?!?
Först trodde jag det var något lurendrejeri men jag tryckte mig vidare utan att registrera något. Då var ca häften av kostnaden importavgift, hälften tullavgift och €6 i adminavgift. Fick där valet att neka och då skulle kollit sändas tillbaka till butiken.
Jag nekade.
Om man gräver lite i tulltaxan, verkar den normala tullavgiften på skor vara 17 %. Importmoms ovanpå det och det blir en total avgift på 46,25 %. Med utgångspunkt från det är ca 1100 euro en korrekt beräkning. Men jag förstår att du backar.

moros

Aktiv medlem
Skickas via DPD.
Jag nekade.
Verkar ju skumt, har det blivit något fel på valutan? Oavsett hur man räknar så kan väl inte svensk moms och tull hamna på 5x beloppet? Postnord och tullen specar väl inte räkningen till dig i Eur eller?

moros

Aktiv medlem
Om man gräver lite i tulltaxan, verkar den normala tullavgiften på skor vara 17 %. Importmoms ovanpå det och det blir en total avgift på 46,25 %. Med utgångspunkt från det är ca 1100 euro en korrekt beräkning. Men jag förstår att du backar.
1100 euro på 2600 SEK?

Tullavgiften är 14% (däck 4%) om beloppet är över 1600 kr och på detta läggs importmoms 25%. Det intressanta är ju om Wiggle ”räknar” rätt och om svenska tullen ”tror på dem” att de ska betala tull och moms till svenska staten, enligt upplägget för DDP. Jag har inte granskat i detalj hur priset ändras hos Wiggle när man berättar att man ska ha det skeppat till Sverige. Det kräver ju lite systematiskt arbete. Nån som känner sig manad? 😂

Holmis

Medlem
Tullen på cyklar är 14 %, utom på elcyklar där den är 6 %. På cykeldelar inkl. ramar är tullavgiften däremot i regel 4,7 %, alltså bara en tredjedel. Om du ändå ska beställa från UK lönar det sig därför att bara köpa ram och övriga delar separat och inte en färdigmonterad hoj.

Tullen på cyklar är 14 %, utom på elcyklar där den är 6 %. På cykeldelar inkl. ramar är tullavgiften däremot i regel 4,7 %, alltså bara en tredjedel. Om du ändå ska beställa från UK lönar det sig därför att bara köpa ram och övriga delar separat och inte en färdigmonterad hoj.
Bra påpekande om elcyklar. Men undataget för ramar och delar hittar jag inget om på tullverkets sidor. Jag känner igen den sen förr men var hittar du den infon? Kan det vara så att den gäller in B2B-ledet men så fort du är konsument så är det 14% rakt av med undantag för elcyklar (6%) och däck (4%).

Pfaff

Aktiv medlem

Den lägre tullsatsen gäller enbart om ursprunget är till minst 47% av britisk ursprung. Vilket inte många britiska cyklar är.

moros

Aktiv medlem
Ja, 1100 euro, 12000 spänn är ju inte rimligt, 1200 SEK däremot. DPD/postnord verkar ha tiodubblat beloppet.
Ja det är det jag menar, du skrev "Med utgångspunkt från det är ca 1100 euro en korrekt beräkning. " 1100 euro kan ju rimligtvis inte vara en korrekt beräkning. :)

TS skriver också att han fått att han skall betala tull och moms i EUR, specar och fakturerar verkligen PN i eur? (det är alltså en fråga). Man konverterar väl till Sek först?

moros

Aktiv medlem
Är du säker på att detta undantag gäller även under det nya handelsavtalet mellan UK och EU från 1 jan 2021? Vet du var man kan läsa mer om det?
Om det är siffran 4.7% på ram som diskuteras så fick jag den siffran från Brother cycles när jag frågade. Deras ramar byggs i Taiwan så vitt jag vet.

jonte987

Aktiv medlem
Om det är siffran 4.7% på ram som diskuteras så fick jag den siffran från Brother cycles när jag frågade. Deras ramar byggs i Taiwan så vitt jag vet.
Det är väl i så fall 4.7 om det INTE är tillräckligt mycket ursprung UK? Om det är UK made så måste väl 0% gälla?

Tack @Holmis och alla andra för bra feedback. Jag har kollat lite mer i detalj nu och försökt uppdatera texten på https://mylbs.cc/about med info från er alla och från ett samtal med Tullverket. Fortsätt att kommentera här så kan jag försöka uppdatera mer om ni hittar felaktigheter eller om något måste läggas till.

kais01

Aktiv medlem
en solskenshistoria;

beställde på amazon.co.uk en ultraljudstvätt den 3 jan. uk vat 'ingick', men säljaren kinesisk, dock under amazons paraply. räknade med att det skulle tillkomma svensk moms och postens avgift.

men paketet som kom idag har gått från kina via ett logistikplace i halmstad, och sedan sekundärt skickats inom sverige hem till mig. inga avgifter, inget extra momspåslag.

så det verkar som amazon har clearat detta när paketet kom in i eu. ger ju lite hopp även om paket med brittisk avsändare. fixar man det från kina bör det vara funkis från uk?

Pfaff

Aktiv medlem
en solskenshistoria;

beställde på amazon.co.uk en ultraljudstvätt den 3 jan. uk vat 'ingick', men säljaren kinesisk, dock under amazons paraply. räknade med att det skulle tillkomma svensk moms och postens avgift.

men paketet som kom idag har gått från kina via ett logistikplace i halmstad, och sedan sekundärt skickats inom sverige hem till mig. inga avgifter, inget extra momspåslag.

så det verkar som amazon har clearat detta när paketet kom in i eu. ger ju lite hopp även om paket med brittisk avsändare. fixar man det från kina bör det vara funkis från uk?

Ja, det är precis det som är bekymmer för mindre engelska företag att den handel som fortfarande fungerar kommer att gå via de stora drakarna.

kais01

Aktiv medlem
det är ju isf bra att amazon faktiskt tar in de mindre aktörerna och löser deras logistikproblem. i konkurrens med de andra mer uppenbara paraplymarknadsplatser som ebay och alibaba.

sen är det ju fritt för vilken postnord som helst att erbjuda en liknande tjänst. pitney bowes gör det åt ebay, och det har funkat fint när jag handlat runtom i världen. 'klatt å betatt' med svensk moms redan från start.

de har förresten redan före brexit haft verksamhet igång från uk, då med noll avgifter. vilket det bör kunna vara även nu, om säljaren är en firma och de växlar in brittiska momsen mot svensk. har dock inte haft tillfälle att testa om det är funkis. vilken privatsäljare som helst kan använda dem via ebay, men då tillkommer förstås svensk moms.

jonte987

Aktiv medlem
Fast det blir trevligt att kunna ta hem nåt tullfritt på tjänsteresan som i gamla tider. Kanske till och med lite tax free whiskey. 🥳

En flarra och ett styrlager och portföljen.

jonte987

Aktiv medlem
Brexit admin kan väl inte kosta något? Brexit är slut. Möjligen kostar det att inte vara med i EU.

djeeebeee

Ny medlem
Är ju som sagt en adminavgift , lär vara för att dom måste fixa med mer saker än tidigare vid export. Kommer nog tänka en gång extra om jag verkligen behöver beställa sakerna från england istället för annat EU-land.

ooms

Aktiv medlem
Är ju som sagt en adminavgift , lär vara för att dom måste fixa med mer saker än tidigare vid export. Kommer nog tänka en gång extra om jag verkligen behöver beställa sakerna från england istället för annat EU-land.
Iom att avgiften verkar bero på om det är FedEx eller DHL misstänker jag att de sourcat ut hanteringen till dem, och helt enkelt debiterar den avgift de tar för det hela,

sdx

Aktiv medlem
Det heter inte admin avgift=administrations avgift, admin är något helt annat.

Emil777

Aktiv medlem
Hmm, jag betalade importavgift till Postnord i torsdags. Då fanns ju försändelsen hos dem i Sverige.
Hur lång tid kan jag räkna med sen innan man kan ha grejjerna i handen?
Någon som har erfarenhet ?
Det är ett relativt litet paket, strumpor och tröja, ursprungligen skickat med Royal mail från England. Jag är rädd att jag inte får något meddelande om att hämta ut det och paketet sen vänder tillbaka till England.
/Emil

Pfaff

Aktiv medlem
Hmm, jag betalade importavgift till Postnord i torsdags. Då fanns ju försändelsen hos dem i Sverige.
Hur lång tid kan jag räkna med sen innan man kan ha grejjerna i handen?
Någon som har erfarenhet ?
Det är ett relativt litet paket, strumpor och tröja, ursprungligen skickat med Royal mail från England. Jag är rädd att jag inte får något meddelande om att hämta ut det och paketet sen vänder tillbaka till England.
/Emil

Kan ta ett litet tag, PN meddelar Tullverket att paketet kan släppas och det meddelande går väl med snigelpost och varannandagsutdelning kan tänkas 😎
Om det finns ett trackingnummer gå in på PN och kolla där, paketet kan mycket väl ligga på ditt utlämningsställe utan att du vet om det. Har hänt mig ett flertal ggr. Eller också får du en påminnelse om den avisering du aldrig fått, ännu en PN specialitet.

ENEP

Medlem
Kan ta ett litet tag, PN meddelar Tullverket att paketet kan släppas och det meddelande går väl med snigelpost och varannandagsutdelning kan tänkas 😎
Om det finns ett trackingnummer gå in på PN och kolla där, paketet kan mycket väl ligga på ditt utlämningsställe utan att du vet om det. Har hänt mig ett flertal ggr. Eller också får du en påminnelse om den avisering du aldrig fått, ännu en PN specialitet.

Njaaaaa. PN begär nog klarering digitalt med system-till-system lösning till TV. Om allt är OK så klareras det inom någon minut och kommuniceras tillbaka digitalt inom systemlösningen till PN.

ooms

Aktiv medlem
Njaaaaa. PN begär nog klarering digitalt med system-till-system lösning till TV. Om allt är OK så klareras det inom någon minut och kommuniceras tillbaka digitalt inom systemlösningen till PN.
Precis, det är PN som sköter hanteringen. Tullverket hanterar aldrig paketet fysiskt.

Honken_78

Medlem
Känner mig träffad av denna tråden och får "dra ner brallorna" och dela med mig av min erfarenhet som jag fick "på köpet" kan man säga:giggle:

Jag klickade nyss hem grejer för 1884 kr från Triton Cycles i UK. När man la till varorna i varukorgen så blev det ca 16% lägre pris än annonserat på produktsidan, vad bra, tänkte jag bara och klickade vidare utan att tänka på varför. Hade inte en tanke på det här med Brexit så jag blev lite förvånad när jag fick en faktura från DPD på importtullar och skatt á 507 kr. Har precis betalt den så att paketet kan levereras, blev inte riktig så bra i slutändan som jag trott men ändå totalt ca 300 kr billigare för varorna jag köpte än vad jag hittade någon annanstans, mest för att det var en dyrare vara som var rabatterad hos Triton.

När jag i efterhand läser på lite på deras hemsida så finns såklart infon där om vad som gäller.
"Delivery for International Orders - Please note, all international orders, including countries within the EU are sold exclusive of VAT but may be subject to import duties and taxes, which may be levied once a shipment reaches your country. For details of current customs charges please contact your local Customs authorities. UK VAT is not charged for orders delivered outside of the UK."

Det var alltså momsen (VAT) som drogs av när man lade till varorna i korgen (ca 16 % i detta fall).

ooms

Aktiv medlem
Känner mig träffad av denna tråden och får "dra ner brallorna" och dela med mig av min erfarenhet som jag fick "på köpet" kan man säga:giggle:

Jag klickade nyss hem grejer för 1884 kr från Triton Cycles i UK. När man la till varorna i varukorgen så blev det ca 16% lägre pris än annonserat på produktsidan, vad bra, tänkte jag bara och klickade vidare utan att tänka på varför. Hade inte en tanke på det här med Brexit så jag blev lite förvånad när jag fick en faktura från DPD på importtullar och skatt á 507 kr. Har precis betalt den så att paketet kan levereras, blev inte riktig så bra i slutändan som jag trott men ändå totalt ca 300 kr billigare för varorna jag köpte än vad jag hittade någon annanstans, mest för att det var en dyrare vara som var rabatterad hos Triton.

När jag i efterhand läser på lite på deras hemsida så finns såklart infon där om vad som gäller.
"Delivery for International Orders - Please note, all international orders, including countries within the EU are sold exclusive of VAT but may be subject to import duties and taxes, which may be levied once a shipment reaches your country. For details of current customs charges please contact your local Customs authorities. UK VAT is not charged for orders delivered outside of the UK."

Det var alltså momsen (VAT) som drogs av när man lade till varorna i korgen (ca 16 % i detta fall).
Var glad att brittiska momsen drogs av, det är inte alla som gör det!

Emil777

Aktiv medlem
Tack för svar och input, allihopa !
Vittjar lådan nu på lunchen. Tadaaa, där ligger paketet !
Tog alltså 3-4 arbetsdagar från att jag betalat importavgifter till PN.

(Nu har jag nya underställ som kommer väl till pass i kylan.)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer