Känner mig träffad av denna tråden och får "dra ner brallorna" och dela med mig av min erfarenhet som jag fick "på köpet" kan man säga
Jag klickade nyss hem grejer för 1884 kr från Triton Cycles i UK. När man la till varorna i varukorgen så blev det ca 16% lägre pris än annonserat på produktsidan, vad bra, tänkte jag bara och klickade vidare utan att tänka på varför. Hade inte en tanke på det här med Brexit så jag blev lite förvånad när jag fick en faktura från DPD på importtullar och skatt á 507 kr. Har precis betalt den så att paketet kan levereras, blev inte riktig så bra i slutändan som jag trott men ändå totalt ca 300 kr billigare för varorna jag köpte än vad jag hittade någon annanstans, mest för att det var en dyrare vara som var rabatterad hos Triton.
När jag i efterhand läser på lite på deras hemsida så finns såklart infon där om vad som gäller.
"Delivery for International Orders - Please note, all international orders, including countries within the EU are sold exclusive of VAT but may be subject to import duties and taxes, which may be levied once a shipment reaches your country. For details of current customs charges please contact your local Customs authorities. UK VAT is not charged for orders delivered outside of the UK."
Det var alltså momsen (VAT) som drogs av när man lade till varorna i korgen (ca 16 % i detta fall).