Vill bara ösa beröm över Fairlight som jag precis fått ett mail från angående min ram som ska skickas nästa vecka.
Ramen beställdes i augusti för leverans w2 2021, £500 inkl 20% UK VAT betalades i handpenning.
Brexit hade jag inte en tanke på alls då...
Nu blev ramen försenad pga Covid och Brexit, mailat deras support några gånger men alltid ett lika trevligt och ärligt svar om statusen. Jag förstår hur svårt det är för små firmor som över en natt får andra förutsättningar att rätta sig efter och utan facit.
Nu kom i alla fall ett klart och tydligt svar om hur det ska lösa sig!
Fairlight debiterar mig exkl VAT, DHL sköter leveransen och hanteringen med svensk VAT som jag betalar + DHL avgiften för denna hantering ca 150-200 kr. Tull blir 0:- då ramen svetsas i EU och lackas/monteras i UK.
Merkostnaden för mig blir 5% som är skillnaden mellan UK och Svensk VAT + DHL avgiften.
Denna skiĺlnad kommer Fairlight kreditera mig i efterhand! Jag blev faktiskt helt paff att man gör detta, men ack vilka engelska gentlemans!
För mig rör det sig om ca 1000:- så inga jätte pengar och då jag vill ha en Fairlight och ingen annan ram så hade jag tagit den smällen.
Ville bara informera om ett lyckligt slut i denna bistra Brexit tråd och ser fram emot ett stundande cykelbygge!