Beställa prylar från Storbritannien efter Brexit - tull och moms

Erik987

Medlem
Jag beställde en Brand X Ascend dropper från Wiggle.se den 18 januari. Priset i sek 1604kr och ser i bipacksedeln att wiggle jämställer det med 111 pund. Sändes från UK, lovad leverans var 26 Jan och jag kunde hämta ut leveransen från Bring-kiosken den 27 Jan, så ingen egentlig försening. Gick bra och i enlighet med Wiggles löften om inga ytterligare tullavgifter eller skatter. Denna gång.. 🤞

Vill bara ösa beröm över Fairlight som jag precis fått ett mail från angående min ram som ska skickas nästa vecka.
Ramen beställdes i augusti för leverans w2 2021, £500 inkl 20% UK VAT betalades i handpenning.
Brexit hade jag inte en tanke på alls då...
Nu blev ramen försenad pga Covid och Brexit, mailat deras support några gånger men alltid ett lika trevligt och ärligt svar om statusen. Jag förstår hur svårt det är för små firmor som över en natt får andra förutsättningar att rätta sig efter och utan facit.

Nu kom i alla fall ett klart och tydligt svar om hur det ska lösa sig!
Fairlight debiterar mig exkl VAT, DHL sköter leveransen och hanteringen med svensk VAT som jag betalar + DHL avgiften för denna hantering ca 150-200 kr. Tull blir 0:- då ramen svetsas i EU och lackas/monteras i UK.
Merkostnaden för mig blir 5% som är skillnaden mellan UK och Svensk VAT + DHL avgiften.
Denna skiĺlnad kommer Fairlight kreditera mig i efterhand! Jag blev faktiskt helt paff att man gör detta, men ack vilka engelska gentlemans!
För mig rör det sig om ca 1000:- så inga jätte pengar och då jag vill ha en Fairlight och ingen annan ram så hade jag tagit den smällen.

Ville bara informera om ett lyckligt slut i denna bistra Brexit tråd och ser fram emot ett stundande cykelbygge!

NickPick

Aktiv medlem
Väldigt bra skött.
Däremot lackeras inte ramarna i UK, utom i Europa 👍. Tekniskt sett hade någon i EU tjänat om dom hade kunnat sälja från fabrik rakt ut i EU, särskilt lös ram.

Saknar min fairlight 😬

r72

Aktiv medlem
Jag beställde en Brand X Ascend dropper från Wiggle.se den 18 januari. Priset i sek 1604kr och ser i bipacksedeln att wiggle jämställer det med 111 pund. Sändes från UK, lovad leverans var 26 Jan och jag kunde hämta ut leveransen från Bring-kiosken den 27 Jan, så ingen egentlig försening. Gick bra och i enlighet med Wiggles löften om inga ytterligare tullavgifter eller skatter. Denna gång.. 🤞

Då kanske man törs testa en Wigglebeställning ändå

Little Stereo

Aktiv medlem
Blev så illa tvungen att beställa från UK fär att få tag på en 11-delat kassett med 11-34t, det börjar bli rejält tunnt med kassetter i lager inom EU nu.
Ska bli intressant och se vad som händer när den kommer till Sverige.

Hoburgen

Medlem
Hämtade idag ut ett vevparti köpt på Ebay UK. Värdet nedskrivet av säljeren "på paketet" till £100 (Sisl2). Ingen tull/moms...om det inte kommer efterkrav...

DRQ96

Medlem
Fick en uppsättning squashrackets idag från England (PDHSports). De hade dragit av engelsk moms (20%) men jag fick betala holländsk moms (21%) + 7€ i hantering till DPD... helt ok

BuTTuS

Aktiv medlem
Attans, beställde ett angleset från works components igår utan en tanke på detta, inte ens när priset i kassan diffade mot listpris så reagerade jag :-) Får väl se var det slutar...

BuTTuS

Aktiv medlem
Attans, beställde ett angleset från works components igår utan en tanke på detta, inte ens när priset i kassan diffade mot listpris så reagerade jag :-) Får väl se var det slutar...
OK, har inget med frakt/moms/tull att göra men just nu när jag började fundera vad som hände med ordern så dök detta upp, så verkar vara en ok firma iaf. Hoppas resan till mig blir lika trevlig...

works.JPG

Pajen53

Aktiv medlem
Får väl svara mig själv här... Beställning från Wiggle dök upp igår, en dag efter utsatt tid och inga extra kostnader någonstans. Lika smidigt som vanligt!
Så bra då vet vi att man kan beställa från både Wiggle och CRC utan att behöva betala extra moms 👍🏾👍🏾

Herrcykel

Aktiv medlem
Jag beställde ett par väskor från Apidura i England den 4/2 och kunde hämta ut paketet igår den 9/2.

Som utlovat på Apiduras web så tillkom inga extra avgifter eller tull utan priset i deras web-butik (+ 7,9 Eur i frakt) är det som gäller. Leveransen gick via FedEx, via en sms-snurra hos PostNord fick jag sedan välja utkörning eller att själv hämta på ett av 3 olika uthämtningsställen i min närhet, funkade kanon! Så här stod det på kvittot: Total:127.40€ (includes 21.23€ VAT)

BuTTuS

Aktiv medlem
Betalade in moms och avgift i måndags (233 SEK) men fortfarande så har paketet enligt trackingen inte ens anlänt Sverige... Hur många dagar kan man räkna med i dessa tider?

BuTTuS

Aktiv medlem
Betalade in moms och avgift i måndags (233 SEK) men fortfarande så har paketet enligt trackingen inte ens anlänt Sverige... Hur många dagar kan man räkna med i dessa tider?
Idag landade det i lådan, så 15 vardagar behövdes från att det skickades...

oakhammer

Aktiv medlem
Beställde ifrån Rapha i Söndags, kom idag till mitt lokala uthämtningsställe.5 dagar känns ok - tullat o klart.

Pfaff

Aktiv medlem
Då kanske inte postnord var inblandat eller? Fick ett från Kina häromdan, det hittade till min dörr på 8 dagar med fedex :-)

Beställde från Kina i september. Har inte kommit än, fick tillbaka pengarna i januari. Har beställd samma vara igen för ca en månad sedan, inte framme än.
Gissar att Postnord är djupt insyltat.

patten

Aktiv medlem
Beställde ifrån Rapha i Söndags, kom idag till mitt lokala uthämtningsställe.5 dagar känns ok - tullat o klart.
Jag beställde i tisdags och fick idag. Tre dagar tycker jag var riktigt snabbt.

Beställt från Wiggle också, det tog tio dagar. Helt acceptabelt då jag inte hade någon brådska.

26er

Medlem
CRC funkar precis som vanligt. Kan ha att göra att de låg i Nordirland om jag minns rätt. eBay däremot är helt kört. Moms å tull på även på begnade prylar. Som hittat. Tusen tack EU!

26er

Medlem
CRC funkar precis som vanligt. Kan ha att göra med att de låg i Nordirland om jag minns rätt. eBay däremot är helt kört. Moms å tull även på begnade prylar. Som hittat. Tusen tack EU!

Pfaff

Aktiv medlem
CRC funkar precis som vanligt. Kan ha att göra med att de låg i Nordirland om jag minns rätt. eBay däremot är helt kört. Moms å tull även på begnade prylar. Som hittat. Tusen tack EU!
Tror du har missat en liten grej här.
Det var UK som lämnade EU och inte EU som lämnade UK. Och då jämställdes UK med vilket tredjeland som helst med de undantag som finns i avtalet.
Och lämnandet var inte heller riktat mot dig personligen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer