Beställnings vs fabrikshjul?

keith

Medlem
Behöver ett par nya hjul till min racer. Ska fungerar bra att träna med och en del motionslopp. Vill att det ska vara lätt att hitta reservekrar till, vilket har lett mig till DT Swiss då stort sett alla cykelbutiker verkar ha deras ekrar.
Budget är omkring 4000-5000kr. Har kollat in p 1800 som verkar ha fått bra betyg

Bike 24 - P 1800

Sen har jag även kollat in actionsports.de som bygger ihop ett par med dt 350 nav och r460 fälg för 369 €

DT Swiss 350 Road Custom Wheelset Road Racing

Vilka skulle ni valt? Vad är fördelar/nackdelarna med dom båda?

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Behöver ett par nya hjul till min racer. Ska fungerar bra att träna med och en del motionslopp. Vill att det ska vara lätt att hitta reservekrar till, vilket har lett mig till DT Swiss då stort sett alla cykelbutiker verkar ha deras ekrar.
Budget är omkring 4000-5000kr. Har kollat in p 1800 som verkar ha fått bra betyg

Bike 24 - P 1800

Sen har jag även kollat in actionsports.de som bygger ihop ett par med dt 350 nav och r460 fälg för 369 €

DT Swiss 350 Road Custom Wheelset Road Racing

Hjul med 350-nav. På 1800 så får du bara 370.

HåkanC

Aktiv medlem
Vilken kassett skall du använda?
För såvitt jag vet har DTs nav en kassettkropp("body") av alu, då kan man få "bitmärken"
957114d1421790713-clyde-proofing-free-hub-new-cassette-909342-deore-slx-xt-groupset-dsc01018.jpg

Att få "bitmärken" HG-frihjulskroppar("bodys") av aluminium är ett välkänt problem med "dåligt" konstruerade nav eftersom HG är konstruerat för att bodyn skall vara i hårt material, inte alu, gärna stål men även titan funkar
Det finns olika 'gör-det-själv'-lösningar man kan prova för att minimera problemen med "bitmärken" i alubodies, tex att ta häftpistolsklamrar som man rätar ut och lägger mellan kassett och body längs splinesen.
Men till DTs-nav finns det kassettkropp i stål

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du ska ha ett hjulpar till allt så hade jag gått upp(ner numeriskt) ett eller 2 steg och köpt begagnat om piiset svider.
Det brukar finnas beg dt-alu-finhjul ganska ofta på köp % sälj.
Hjul på 1800g blir aldrig roliga.

Berk

Aktiv medlem
Actionsports.de verkar inte vara en bra butik, fanns en tråd om det.

En annan möglighet är att köpa begagnad, så kan man få lite bättre hjul för lite mindre

EDIT: inser nu at TS frågade om lvghjul, vet inte hur jag kunde missa det.

Senast ändrad:

keith

Medlem
Vilken kassett skall du använda?
För såvitt jag vet har DTs nav en kassettkropp("body") av alu, då kan man få "bitmärken"
957114d1421790713-clyde-proofing-free-hub-new-cassette-909342-deore-slx-xt-groupset-dsc01018.jpg

Att få "bitmärken" HG-frihjulskroppar("bodys") av aluminium är ett välkänt problem med "dåligt" konstruerade nav eftersom HG är konstruerat för att bodyn skall vara i hårt material, inte alu, gärna stål men även titan funkar
Det finns olika 'gör-det-själv'-lösningar man kan prova för att minimera problemen med "bitmärken" i alubodies, tex att ta häftpistolsklamrar som man rätar ut och lägger mellan kassett och body längs splinesen.
Men till DTs-nav finns det kassettkropp i stål
Tack för infon! Vet inte vilken typ man får med actionsports men att behöva köpa en ny för 44 € känns ju lite trist :/
Om du ska ha ett hjulpar till allt så hade jag gått upp(ner numeriskt) ett eller 2 steg och köpt begagnat om piiset svider.
Det brukar finnas beg dt-alu-finhjul ganska ofta på köp % sälj.
Hjul på 1800g blir aldrig roliga.
Tack för tipset, ska ha lite koll där.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer