Bestulen på cykel men samtidigt ersatt med en ny

God afton kamrater!

Idag gjorde jag en mycket besynnerlig upptäckt när jag efter en promenad tog vägen in till trappuppgången genom cykelförrådet. Det var något som kändes lite udda och jag hade först svårt att sätta fingret på vad som gav mig känslan av att något förändrats. Men så slog det mig tillslut vad det var som skavde inombords. Min trogna gamla Scott YZ1 Voltage 2005 stod helt plötsligt inte där den alltid står. Istället står det en annan Scott YZ där men numera av typ YZ2. Efter lite snabb research verkar denna YZ2 vara av årsmodell 2009 vilket gör hela "bytet" riktigt jävla intressant. Fast klart, de mekaniska skivbromsarna på YZ1:an från tidigt 2000-tal som aldrig fått någon form av underhåll kanske utstrålade premium sisådär 15 år senare.

Jag och min Scott har sedan en längre tid gått skilda vägar och någon återförening har inte varit aktuell. Inte nog med den att var otroligt mycket för liten (inhandlades 2006 när jag var 14, en del har hänt sedan dess) utan den var även i riktigt sunkigt skick. Notera bland annat det sobra intryck som ges när varken pedaler eller vevarmar matchar varandra. På så vis finns det inget rationellt sätt att motivera varför det känns trist men visst fan svider det ändå lite i min själ. Mest på grund av principen. Köp era egna jävla saker. Och lämna inte er skit hemma hos mig heller för den delen. Min skräphög var nice men det är då rakt inte din.

RIP gamla vän. 2006 - 2021
Scott YZ1 Voltage 2005.jpg

Hej hej nya kompis. 2021 - and beyond. Suck, att jag ska behöva ta hand om detta åbäke. Nästa steg blir väl kontroll hos Polisen för att undersöka ifall den är stulen.
20210304_195757.jpg

Något som gör hela berättelsen ännu mer intressant är att min ratbike som är bra mycket finare och står i samma utrymme, givetvis alltid olåst som Scotten, inte blev snodd. Det verkar således ha varit en målmedveten operation av något slag. Eller så var det inte svårare än så att dörren inte gått igen helt och någon unge i kvarteret har kunnat spana in min sweet ride och såg chansen att uppgradera.

Sensmoralen är att inte lämna sina sina dassiga 26 tums mtbs olåsta i cykelrum, där man endast kommer in med dörrtaggar, för då kommer någon retrofantast och knycker skiten.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Vad får dig att tro att det är tjuven som ställt dit den nya cykeln? Kan väl vara vem som helst i huset som hittade en ledig lucka att parkera sin hoj i. Eller?
Edit: stavning

Senast ändrad:

Hutnu

Aktiv medlem
Att hoja runt och byta upp sig, det verkar folk göra titt som tätt. Men att byta ner sig, det är ju en klart mer oväntad stöldtaktik. Hoppas fler tar efter den.

apan_

Medlem
Jag blev bestulen på mitt lås en gång. Cykeln stod kvar.

/T
Haha, samma hände mig nästan. Skulle iväg på ett snabbt ärende några minuter, lämnar kvar låset låst i gemensamma cykelrummet. När jag kom tillbaka var låset stulet (bara låset, inte med nyckeln). Funderar än idag 10 år senare vad personen skulle ha det till. 😄

Vad får dig att tro att det är tjuven sin ställt dit den nya cykeln? Kan väl vara vem som helst i huset som hittade en ledig lucka att parkera sin hoj i. Eller?

Mycket rimlig fråga måste jag säga. Det som gjort att jag avfärdat den idén är att det endast bor pensionärer i min trappuppgång utöver mitt egna hushåll. Damerna på våning ett kan inte lämna hemmet själva. På våning två är det ett dödsbo och det andra paret bor i Thailand över vinterhalvåret. På våning tre bor jag själv och grannarna mitt emot är över 70 och har redan finare cyklar sedan tidigare.

cykelgubbe

Ny medlem
För några år sedan var det någon som tog min växelförare. Det var en gammal sliten xt-förare och det konstiga var att de bemödat sig med att skruva tillbaka bakhjulet. Kan erkänna att det tog åtskilliga sekunder att förstå varför kedjan slakade så på hojen.

Tittut sa min numera återfunna hoj!

20210306_124140.jpg

På väg hem från dagens tur passerade jag ett boende för missbrukare (Nya Tillfället, Radiomotet i Göteborg) och noterade två män som hängde vid busshållplatsen. En av dem satt på en cykel, min cykel. Efter den initiala förvirringen och känslan att det inte är värt det fick jag ett slags uppvaknande om att jo det är det. Jag ska inte vara så förbannat svensk utan nu är det fan dags att agera. Sagt och gjort trampade jag efter herren på min cykel och väl framme vid Willys i Sisjön konfronterade jag mannen om att det där är stöldgods han trampar omkring på. Efter ett smärre bombardemang om hur det är min cykel, förklaringar detaljer om komponenter, hur besviken min fru var över sin försvunna mtb, den upprättade polisanmälan och detaljen att min svåger är polis lämnade han över cykeln utan problem. Mannen i fråga var aldrig otrevlig eller aggressiv utan påstod att han inte visste att den var stulen och att han köpt den av "Erik" för 400kr. Nu tror jag att lokala herr pundare kanske visste lite mer än han försökte ge sken av men jag är nöjd över att det hela löste sig utan större problem. Jag trodde aldrig i mina vildaste drömmar att jag skulle få återse hojen men ibland verkar universum le mot en trots allt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tittut sa min numera återfunna hoj!

Visa bilaga 473597

På väg hem från dagens tur passerade jag ett boende för missbrukare (Nya Tillfället, Radiomotet i Göteborg) och noterade två män som hängde vid busshållplatsen. En av dem satt på en cykel, min cykel. Efter den initiala förvirringen och känslan att det inte är värt det fick jag ett slags uppvaknande om att jo det är det. Jag ska inte vara så förbannat svensk utan nu är det fan dags att agera. Sagt och gjort trampade jag efter herren på min cykel och väl framme vid Willys i Sisjön konfronterade jag mannen om att det där är stöldgods han trampar omkring på. Efter ett smärre bombardemang om hur det är min cykel, förklaringar detaljer om komponenter, hur besviken min fru var över sin försvunna mtb, den upprättade polisanmälan och detaljen att min svåger är polis lämnade han över cykeln utan problem. Mannen i fråga var aldrig otrevlig eller aggressiv utan påstod att han inte visste att den var stulen och att han köpt den av "Erik" för 400kr. Nu tror jag att lokala herr pundare kanske visste lite mer än han försökte ge sken av men jag är nöjd över att det hela löste sig utan större problem. Jag trodde aldrig i mina vildaste drömmar att jag skulle få återse hojen men ibland verkar universum le mot en trots allt.
Bra gjort! Tyvärr får man väl dock räkna med att få en pistol eller kniv uppkörd i plytet i Gbg men du bedömde väl att det var ok att konfrontera.

Bra gjort! Tyvärr får man väl dock räkna med att få en pistol eller kniv uppkörd i plytet i Gbg men du bedömde väl att det var ok att konfrontera.
Om det inte vore för att han stannade till vid ett köpcentrum där det var massvis med folk hade jag nog varit mindre stursk. Jag var inte fullt lika sugen på att konfrontera honom i industriområdet som vi cyklade igenom på väg till matbutiken. Precis som du säger vet man ju inte riktigt hur den här typen av personer reagerar.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Bra gjort! På boendet var det ungefär tre ambulanser och fem polisbilar häromdagen. Kanske hade samband med att nån hade slagit sönder bilar vid pendelparkeringen. Det brukar stå en samling nystulna svartmålade cyklar utanför och lite mer värdefulla saker lämnas i vassen närmare Söderleden.

Bra gjort! På boendet var det ungefär tre ambulanser och fem polisbilar häromdagen. Kanske hade samband med att nån hade slagit sönder bilar vid pendelparkeringen. Det brukar stå en samling nystulna svartmålade cyklar utanför och lite mer värdefulla saker lämnas i vassen närmare Söderleden.
Full fart som vanligt, himla käckt. Som yngre minns jag de härliga individerna som klev på bussen och boffade det ena och det andra mitt bland vanliga resenärer. Tiden verkar inte ha förändrat karaktären på stället.

Strålande!
Fick han tillbaka cykeln han lämnat kvar i ert förråd?
🤪
Det blev inget byte åt andra hållet så att säga. "Gåvan" jag mottog står kvar hos mig och inväntar svar från polisen huruvida den är rapporterad som stulen eller inte. Men om lusten faller på framöver så vet jag ju nu var jag ska vända mig!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer