Besviken på Garmin 530 - vad använder ni som stöd för orientering?

Dingovalle

Aktiv medlem
Jag har en Garminklocka för löpning. Fantastisk produkt. Blev glatt överraskad över all nytta med klockan. Men när jag köpte en Garmin 530 till min MTB blev jag besviken. Tanken var i första hand att underlätta orientering, inte mäta prestation - det sköter klockan. Men kartorna på 530 ger inget. Laddar jag ned rutter från strava eller Trailforks så är 530 så osmart. Det räcker att jag kliver på rutten 100 m in på spåret så vill den att jag ska göra en U-sväng resten av dagen. Funderar på att skaffa en skyddande mobilväska och sätta på styret med ett batteripack. Om jag låter skärmen vara påslagen borde jag få bättre överblick än på Garmin 530. Hur gör ni om ni vill ha stöd för orientering? Tips på Mobilhållare? Är det bara att bita ihop och lära sig hur 530 fungerar?

fhloston

Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig så brukar det förespråkas 830, 1030, explore, eller Karoo2 när det gäller navigering med karta. Wahoo - varianterna har jag inte koll på.
530 har nog för liten skärm för detaljerade kartor.

kais01

Aktiv medlem
använder strava heatmap med satellitbakgrund och vanligen blå färg. vill jag se helt enstaka spår kör jag med grå färg.

har inte fått till positionering på dessa fantastiska kartor, men det är i praktiken inte ett så stort problem. men skulle gärna ha det:)

är jag vilse finns alltid möjligheten att öppna googlemaps med i stort sett samma bakgrund.

Dingovalle

Aktiv medlem
använder strava heatmap med satellitbakgrund och vanligen blå färg. vill jag se helt enstaka spår kör jag med grå färg.

har inte fått till positionering på dessa fantastiska kartor, men det är i praktiken inte ett så stort problem. men skulle gärna ha det:)

är jag vilse finns alltid möjligheten att öppna googlemaps med i stort sett samma bakgrund.
Har du strava heatmap öppen på mobilen i en hållare?

AX3L

Aktiv medlem
Mitt förslag (om det funkar som på edge 1030) är att du laddar in rutten i enheten men inte navigerar med den, utan bara går in i ruttens inställningar och aktiverar "visa alltid" när du ska köra den. Då ser du rutten på kartan, men gpsen använder den inte till något utan det är du som får se hur du ligger till givet den. Har man bara hyfsad koll på var man ska tycker jag också oftast det är bättre att köra utan rutt och navigera med trailforks-kartan för att se mer exakt var stigarna man ska köra går.

Annars är nog inställningen du söker nåt i stil med att avaktivera "tillåt omräkning" eller vad det heter på som du hittar i navigationsinställningarna. Tar du bort den kommer den inte med en dåres envishet försöka hitta på egna hyss längre, för det funkar dåligt i skogen.

n_andersson

Aktiv medlem
När jag försöker navigera efter en nedladdad slinga så slutar den att tala om hur jag ska svänga efter några mil in i skogen o sen får den spel och visar nån målflagga fast det är typ 4 mil kvar till mål o den talar om att jag kört ifrån rutten. O de kvittar hur jag cyklar tunt så hittar den inte banan igen. Så den är fan helt opålitlig att navigera efter 😡

jonte987

Aktiv medlem
Du vet om du är på stigen och om du har nåt mål eller inte?
På mobilen följer jag stigen och vid behov tittar jag ner och kollar var jag ska ta vägen.
Om jag vill kan jag slå på varningsljud.

Jag kan inte riktigt föreställa mig hur man annars skulle vilja göra

AX3L

Aktiv medlem
Ja, eller så memorer man rutten...men det är ju inte riktigt topic
Fast ändå, typ. Är man inte på helt nya ställen tycker jag man ska fundera på om man kan föröka memorera rutten och köra med stignätet som ett stöd. Det är stor chans att det funkar bättre än man tror.

En annan kommentar är att följa ett dåligt GPX-spår kan göra det svårnavigerat oavsett. Även om din gps är ganska exakt, så blir det ju bara skit om slingan du följer felar 20 meter ibland. Vilket inte är helt ovanligt om det är nån som haft telefonen i fickan och spelat in den.

HåkanC

Aktiv medlem
En annan kommentar är att följa ett dåligt GPX-spår kan göra det svårnavigerat oavsett. Även om din gps är ganska exakt, så blir det ju bara skit om slingan du följer felar 20 meter ibland. Vilket inte är helt ovanligt om det är nån som haft telefonen i fickan och spelat in den.
Ytterligare en felkälla är att om kartan som användes när rutten skapades (spelades in) skiljer sig från den som är i GPSen när det skall navigeras kan man få liknande fel.

Stervelo

Aktiv medlem
Fast ändå, typ. Är man inte på helt nya ställen tycker jag man ska fundera på om man kan föröka memorera rutten och köra med stignätet som ett stöd. Det är stor chans att det funkar bättre än man tror.

Det räcker nog att spåret spelats in med en telefon oavsett var den befunnit sig på kropp eller cykel.
Det var ett par år sen jag såg en jämförelse mellan en cykel gps, kommer inte ihåg vilken, och en iphone. Det var inne i en stad ,och iphonen var överallt. Det här tror jag ger falska snitthastigheter också, du har ju cyklat längre.

men, det var några år sen, vet inte om det blivit bättre med telefonerna? De verkar störas väldigt lätt i alla fall.

Dingovalle

Aktiv medlem
Tack för kloka svar. För mig är det inte så viktigt att följa en specifik stig. Jag föredrar att inför cykling på nya platser kolla ut en rutt via strava och sen följa den lite fritt med avstickare här eller där. Men är det djup skog och molnigt tappar jag lätt orienteringen. Därför vill jag ha en karta där jag ser den tänkta rutten och ungefär var jag är så att jag kan värdera om nya stigval kan ta mig ungefär dit jag vill. Typ så.

Freddye

Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig så brukar det förespråkas 830, 1030, explore, eller Karoo2 när det gäller navigering med karta. Wahoo - varianterna har jag inte koll på.
530 har nog för liten skärm för detaljerade kartor.
Jag har samma problem med min 830

AX3L

Aktiv medlem
Det räcker nog att spåret spelats in med en telefon oavsett var den befunnit sig på kropp eller cykel.
Det var ett par år sen jag såg en jämförelse mellan en cykel gps, kommer inte ihåg vilken, och en iphone. Det var inne i en stad ,och iphonen var överallt. Det här tror jag ger falska snitthastigheter också, du har ju cyklat längre.

men, det var några år sen, vet inte om det blivit bättre med telefonerna? De verkar störas väldigt lätt i alla fall.
Jo absolut, men en telefon (eller vilken enhet som helst, men en cykelgps eller klocka har man liksom oftast framme) utan bra sikt mot satelliterna går från dålig till katastrofal. I sammanhanget ska för övrigt tilläggas att TF generellt håller jvligt bra noggrannhet, så om du genererar ett spår därifrån brukar det funka utmärkt!

jonte987

Aktiv medlem

Det fungerar bra för mig att köra med det visuella som stöd. Första 2-3 gångerna kan det vara lätta att missa en sväng annars.

Stervelo

Aktiv medlem
Min rox 12 navigerar bra, förutom en sak.
Den visar en muppvy om du trillar av spåret, och sen är kompassen ibland helt omöjig att kalibrera och så fort du stannar så vrider sig kartan, vilket gör det helt galet.

Men, med en kaliberad kompass går det bra, rundor på 3 h är inga problem.

Jag tänker försöka undvika garmin så länge det går, att sälja devicer med för klen hårdvara ,vilket gör användarupplevelsen hemsk, det stödjer inte jag.

Ibland gillar jag att hojja med bara en kartan utzoomad, inga spår, men jag förstår åt vilket håll jag cyklar.
Ibland blir det bra, ibland inte, men hem kommer man alltid. :)

Fredrik Å

Aktiv medlem

Telefoner används ju oftast för att navigera på väg.
Jag misstänker att apparna har inbyggd kompensation för gpsfel och sätter pricken på vägen även fast gps:en säger att man är 20 meter off.

Bengt-re

Aktiv medlem
Telefoner används ju oftast för att navigera på väg.
Jag misstänker att apparna har inbyggd kompensation för gpsfel och sätter pricken på vägen även fast gps:en säger att man är 20 meter off.
Att göra som föreslogs ovan att lägga upp spåret syndligt utan startad navigering och sköta den biten manuellt har fungerat bra. Med slöare gpser (edge 800 och edge 520) gjorde jag så även på lvg vid randorundor. Man tvingas ha kartbilden framme och blir lite manuellare, men spar ström, och man slipper omräkningar på rutten om/när man kör fel.

Topp