Betala för XX1-kassett eller köpa billigare?

Dingovalle

Aktiv medlem
Vet du hur mycket du använder största drevet?
Nja, ganska svårt att säga. Men inte så ofta tycker jag. Det ska ju till en väldigt brant uppförsbacke för att lägsta växeln ska användas. Ofta tycker jag att om den lägsta växeln används så är det nära att ta stopp. Möjligen kan det innebära att växlingen kommer för sent i såna lägen och att det riskerar att vara lite tryck på pedalerna och då sliter väl växlingen mer.

Ska vaska av cykeln och ta en turné till några verkstäder strax, för att få den bedömd och ev köpa nu kedja. Det är dock en utmaning att hitta rätt verkstad för några går den att enkla vägen och vill lösa alla problem genom att byta ut allt.

kais01

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Jag ska börja med att mäta/byta kedja. Försöker se om växelörat ser det minsta snett ut men utan demontering ser det bra ut. Jag kan ju inte utesluta att det är jag som är dålig på att justera växlarna🙄. Så här ser dreven ut efter dryga 200 mil. Har roterat dreven ett halvt varv på andra bilden.
alltså inget nämnvärt slitage på varken största drevet eller övriga.

mäta kedjan är en god ide, och om den nya kedjan hoppar åtgärda med en renovering.

men vad är det egentligen för problem du har?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Jag ska börja med att mäta/byta kedja. Försöker se om växelörat ser det minsta snett ut men utan demontering ser det bra ut. Jag kan ju inte utesluta att det är jag som är dålig på att justera växlarna🙄. Så här ser dreven ut efter dryga 200 mil. Har roterat dreven ett halvt varv på andra bilden.
Vid snabb koll ser de knappt använda ut. Dåligt inställda växlar brukar rassla. Med snett växelöra spökväxlar det när du tar i. En sliten vajer kan också bidra till dålig växling.

eucalyptus

Aktiv medlem

Räcker med att växelörat blir 0.1 mm snett, inget du kan se med blotta ögat. Däremot med Park tool derailleur hanger adjuster. Även fast jag aldrig använder det för att böja tillbaka något öra, blir sällan bra. Smidigare att byta öra så fungerar det bättre :)

Dingovalle

Aktiv medlem
alltså inget nämnvärt slitage på varken största drevet eller övriga.

mäta kedjan är en god ide, och om den nya kedjan hoppar åtgärda med en renovering.

men vad är det egentligen för problem du har?
Problemet är att jag har svårt att lägga i högsta växeln och lägsta växeln kuggar över ibland när jag tar i. Något av de lättare dreven kuggar också över. En verkstad mätte med kedjan och konstaterade att den var väldigt sliten och sladdrig. Han tyckte inte att det lönade sig att bara byta kedja. Jag hängde inte med i alla resonemang och modeller men om jag förstod rätt så kostade det en ny kassett av samma modell 1900kr.

kais01

Aktiv medlem
förslag att pröva först med ny kedja, och kolla växelörat. en mätare kostar inte mycket mer än en kedja.

kvarstår det problem bör det gälla ny kassett, eller om du blir sugen på att renovera den gamla. lejon har gett dig länken för detta:)

Dingovalle

Aktiv medlem
förslag att pröva först med ny kedja, och kolla växelörat. en mätare kostar inte mycket mer än en kedja.

kvarstår det problem bör det gälla ny kassett, eller om du blir sugen på att renovera den gamla. lejon har gett dig länken för detta:)
Tackar ödmjukt för kloka råd. Renovera gillar jag. Kanske i samband med ett byte så att det inte gör nåt om man misslyckas 😊. Ska kolla länken!

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att det inte är slitaget som orsaker problemet. Största drevet är mest känslig för andra problem som böjd växelora eller fel inställning.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag håller med kais01. Byt kedja först och se om det löser problemet. Jag tycker att du samtidigt ska köpa ett nytt växelöra. Det bör du ha hemma oavsett om du behöver det nu eller ej. Den dagen du böjer ditt växelöra så kommer du att vara glad att du har det extra örat hemma och inte behöver vänta på att få det hemskickat.

Här är alltså mitt rekommenderade tillvägagångssätt:
Byt kedja. Om det löser problemet så lägg ditt nya växelöra på i bra-att-ha-hyllan. Om kedjan inte löser problemet, byt även växelörat. Om det inte heller löser problemet, byt kassett eller renovera befintlig.

Om du köper ny kassett, fundera på hur mycket du är villig att betala för att spara några gram. Nedan är en jämförelse hämtad från denna sida: https://www.perpetualdisappointment.co.uk/shimano-vs-sram-drivetrain-comparison/
1660283898911.png

Berk

Aktiv medlem

Dingovalle

Aktiv medlem
Tack för all hjälp. Jag sparar tacksamt råden. Jag köpte en ny kedja och genast blev allt bättre. Växlarna hoppar inte ut och jag kan växla upp på högsta och ned på lägsta. Inget rassel. Nu hr jag köpt en slitagemätare. Vet att det finns olika uppfattningar om hur man bäst mäter. Men nu prövar jag det som verkar enklast.

Köp & Sälj

Topp