Betala i euro/pund eller kronor i europeiska webshoppar?

rois

Aktiv medlem
Jag tror att ämnet blivit avhandlat tidigare, men jag ställer frågan ändå.

Jag har en order liggande i en tysk webbshop (Rose). Om jag betalar i svenska kronor blir det närmare 10% dyrare än om jag betalar i euro. Vad händer om jag betalar i euro med kort, får jag betala "växlingsavgift", eller blir det med aktuell valutakurs? Ordern är så pass stor att jag kan tjäna närmare 200 kronor på att betala i euro, så det är intressant för mig.

(Jag tror att den stora skillnaden beror på kronförsämringen, som gjorde att Rose ökade priserna i den svenska webbshoppen, men nu har kronan stärkts en del, utan att priserna följt med ned.)

ForesterGuy

Aktiv medlem
rois sa:
Jag tror att ämnet blivit avhandlat tidigare, men jag ställer frågan ändå.

Jag har en order liggande i en tysk webbshop (Rose). Om jag betalar i svenska kronor blir det närmare 10% dyrare än om jag betalar i euro. Vad händer om jag betalar i euro med kort, får jag betala "växlingsavgift", eller blir det med aktuell valutakurs? Ordern är så pass stor att jag kan tjäna närmare 200 kronor på att betala i euro, så det är intressant för mig.

(Jag tror att den stora skillnaden beror på kronförsämringen, som gjorde att Rose ökade priserna i den svenska webbshoppen, men nu har kronan stärkts en del, utan att priserna följt med ned.)

Det beror på kortavtalet, jag har t.ex två olika Mastercard, det via Swedbank har växlingsavgift, men inte det jag har via Santander. Santanderkortet har dessutom ingen årsavgift...

Lulle

Ny medlem
Det är bättre att betala i euro/pund. Då betalar du din banks växlingsavgift istället (som brukar vara lägre).

Kupa

Aktiv medlem
Jag har ett Visa och ett Mastercard, båda via SEB och de har 1.65% växlingspåslag när jag handlar i utländsk valuta. Brukar ändå oftast löna sig att göra det.

mg25

Aktiv medlem
Det kan inte vara nåt med vilken momssats de kör med? Vissa sidor ändrar momsen om jag inte minns galet när man ändrar till Sverige eller svensk valuta.

Mheel

Medlem
mg25 sa:
Det kan inte vara nåt med vilken momssats de kör med? Vissa sidor ändrar momsen om jag inte minns galet när man ändrar till Sverige eller svensk valuta.
För mig ändras det när jag ändrar landet det ska skickas till d.v.s. det spelar ingen roll vilken valuta jag väljer.

Kristoffer R

Aktiv medlem
+€

Alltid euro om möjligheten finns.

Det kan vara missledande med ex vis moms - Rose är såpass stora att svensk moms gäller och då kan det verka signifikant bättre om man byter land (.se eller .de).

Rose fick kritik för seg uppdatering av växelkurser för några år sedan och det fixade de till; men om det är på dagsbasis nu vet jag inte. Då var det nog månader det handlade om....

NickPick

Aktiv medlem
Jag hittar inte riktigt på vad preem mastercard har för avgifter. Hittade bara detta:
"15. Användning av kort utomlands Vid betalning
och kontantuttag utomlands sker omräkning
från utländsk valuta efter den av Banken tillämpade
omräkningen, enligt den referensväxelkurs
som bestäms av betalningsförmedlingssystemet
(MasterCard eller system som ombesörjs av Preemsystemetl)
för detta ändamål. Omräkningen inkluderar
ett administrativt påslag, f.n. 1,5 %. Kontohavaren
står risken för eventuella kursförändringar som
kan inträffa under tiden från inköpet/kontantuttaget
till dess transaktionen omräknats och bokförts på
kontot. Kortinnehavaren är skyldig att följa vid var
tid gällande valutaföreskrifter. "

ooms

Aktiv medlem
NickPick sa:
Jag hittar inte riktigt på vad preem mastercard har för avgifter. Hittade bara detta:
"15. Användning av kort utomlands Vid betalning
och kontantuttag utomlands sker omräkning
från utländsk valuta efter den av Banken tillämpade
omräkningen, enligt den referensväxelkurs
som bestäms av betalningsförmedlingssystemet
(MasterCard eller system som ombesörjs av Preemsystemetl)
för detta ändamål. Omräkningen inkluderar
ett administrativt påslag, f.n. 1,5 %. Kontohavaren
står risken för eventuella kursförändringar som
kan inträffa under tiden från inköpet/kontantuttaget
till dess transaktionen omräknats och bokförts på
kontot. Kortinnehavaren är skyldig att följa vid var
tid gällande valutaföreskrifter. "

Du har hittat helt rätt, för det står ju där: 1,5% påslag!

HåkanC

Aktiv medlem
jomper sa:
+1

Alltid betala i lokal valuta.
Så är det oftast, men det finns undantag.

När jag i aug-16 beställde en cykel från Evans var det närmare 2kSEK billigare att betala i SEK jmf med GBP, detta för en cykel <30kSEK.
Det kan alltså löna sig att jmf de olika valutaalternativen, för mig tog det <5min vilket blir en bra timpenning.

/Håkan

C-dale

Aktiv medlem
HåkanC sa:
jomper sa:
+1

Alltid betala i lokal valuta.
Så är det oftast, men det finns undantag.

När jag i aug-16 beställde en cykel från Evans var det närmare 2kSEK billigare att betala i SEK jmf med GBP, detta för en cykel <30kSEK.
Det kan alltså löna sig att jmf de olika valutaalternativen, för mig tog det <5min vilket blir en bra timpenning.
/Håkan

Samma här. Köpte en hoj för 39.000 kr av Evans i oktober 2015 o tjänade 2.000 kr jämfört med priset i GBP på första bästa valutasida.
Betalade med PayPal och exakt samma belopp drogs från mitt bankkonto som det som fanns på min beställning hos Evans.

/S

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer