Bevara batterierna.

Tomcat1

Aktiv medlem
Bevara batterierna.
Tänkte samla på mig lite generella riktlinjer för detta.

Batteri 1 - Ett år gammalt, nu försämrats litegrann(ca 10%) av för lång vinter-ide tror jag.

Batteri 2 - Nyköpt med två ah färre än Bat 1 men känns fräschare, bättre acceleration nyladdad och jag tror räckvidden är densamma.

Det var ju svårt att ställa om sig själv till el-drift, många gånger fick jag gå hem längs vägen för batteri tömdes. Utlovad räckvidd på 50km är ett skämt, nu tror jag att jag har det med två batterier. Så ser det ut.

Men är det viktigt att hålla batterierna full-laddade konstant? Då laddaren låter som fan lite så vill jag bara ladda nattetid.

Instruktionsboken säger att batterierna ska användas/laddas minst en gång i månaden, för övrigt den sämsta instruktionsbok jag har. Förstår knappt vad de menar när man ibland ser ett ord som "Ruby" används.

Batterierna Litiium-Ion.

Tack på förhand

Bevara batterierna.
Generellt ska batterier förvaras med ungefär 40-60% ladd för att inte försämras över tid. Det gäller i princip alla batterier (till mobiler, drönare, elcyklar). De ska absolut inte förvaras en längre tid helt urladdade eller fulladdade. Ladda natten innan du ska ut är mitt förslag.

Om de är fulladdade eller helt tömda under några dagar/1 vecka eller så spelar mindre roll men om cykeln står en tid så kan det vara idé att ha koll. Vissa batterier har automatisk "discharge"-funktion som tömmer batteriet till ca hälften av kapaciteten om det inte använts en tid.

Vad är det för cykel du har?

Bevara batterierna.
LiIon-batterier bör inte förvaras fulladdade eller tomma. Någonstans runt 50-65% laddning (ca 3.9v per cell) verkar vara det optimala.

Men precis som instruktionsboken säger så är det bra att använda batterierna. De degraderas kontinuerligt, så för att få ut maximalt antal kilometer bör du använda dem. Jag tror dock att det är marginell skillnad på att ladda upp batterierna från 3.9v till 4.1v för att sedan tömma dem ner till 3.9v bara för sakens skull, jämfört med att förvara dem runt 3.9v.

Vill du få ut maximal livslängd bör du inte ladda över 4.1v, men då tappar du såklart kapacitet mätt i kilometer per laddning.

Här finns lite information om LiIon-batterier generellt:

Bevara batterierna.
Tänkte samla på mig lite generella riktlinjer för detta.

Batteri 1 - Ett år gammalt, nu försämrats litegrann(ca 10%) av för lång vinter-ide tror jag.

Batteri 2 - Nyköpt med två ah färre än Bat 1 men känns fräschare, bättre acceleration nyladdad och jag tror räckvidden är densamma.

Det var ju svårt att ställa om sig själv till el-drift, många gånger fick jag gå hem längs vägen för batteri tömdes. Utlovad räckvidd på 50km är ett skämt, nu tror jag att jag har det med två batterier. Så ser det ut.

Men är det viktigt att hålla batterierna full-laddade konstant? Då laddaren låter som fan lite så vill jag bara ladda nattetid.

Instruktionsboken säger att batterierna ska användas/laddas minst en gång i månaden, för övrigt den sämsta instruktionsbok jag har. Förstår knappt vad de menar när man ibland ser ett ord som "Ruby" används.

Batterierna Litiium-Ion.

Tack på förhand

Som ovan, Litium-Ion batterier skall helst vara laddade till 40-60%.
Själv laddar jag strax efter användning till ca 50%. Och strax innan användning där jag laddar med ca hälften av det jag tror jag använder. Då kommer laddningen alltid att pendla omkring 50%. Sedan jag började med denna strategi för ca 2 år sedan har jag inte märkt någon försämring av batteriet.

Bevara batterierna.
Att ta hand om batteripacket till elcykeln är klokt då de står för en ganska stor del av kostnaden av cykeln. Men det står inte mycket om hur man gör detta det i instruktionsböckerna. Dessutom så skickar tillverkaren oftast med en dum laddare som bara lyser rött under laddning och grönt när batteriet är fulladdat.

Har någon tips på en "smart" batteriladdare där man kan ställa in hur många procent batteriet ska laddas och hur snabbt? Än så länge har jag bara hittat Lion Smartcharger men den laddaren har inte stöd för 3-polig XLR-kontakt.

Edit: rött

Senast ändrad:
Bevara batterierna.
Att ta hand om batteripacket till elcykeln är klokt då de står för en ganska stor del av kostnaden av cykeln. Men det står inte mycket om hur man gör detta det i instruktionsböckerna. Dessutom så skickar tillverkaren oftast med en dum laddare som bara lyser under laddning och grönt när batteriet är fulladdat.

Har någon tips på en "smart" batteriladdare där man kan ställa in hur många procent batteriet ska laddas och hur snabbt? Än så länge har jag bara hittat Lion Smartcharger men den laddaren har inte stöd för 3-polig XLR-kontakt.
Lär man sig inte efter ett tag hur lång tid det tar att ladda upp till ca 50%? Förmodar att du kan se kapaciteten när batteriet sitter på cykeln.

Jag menar, det behöver ju inte vara så exakt så en enkel timer borde väl lösa den biten så man inte glömmer av att stänga av laddaren efter ett par timmar.

Bevara batterierna.
Ladda inte fullt och kör inte tomt, batteriet ska leva mellan 20-80% Tips är att ställa laddaren så att du ser den och lära dig när du ska avbryta laddningen för att klara nästa dags pendling.

Ett bra batteri kostar runt 5000 kr. Om det är för billigt så saknas förmodligen en bra BMS (battery management system) i batteriet och eftersom cellerna aldrig är identiska så behövs en elektronik för att balansera laddningen. Om det är ett billigare batteri som saknar BMS så spelar det inte så stor roll vad du gör, nån cell kommer att ta stryk och batteripaketet blir dåligt snabbt.

Om du har ett bra batteri och sköter det så ska det hålla för många års åretrunt-användning. Vår äldsta elhoj är köpt beggad 2012 och före corona så gick den dagligen året runt. Den är inne på sitt andra batteri efter att det lite för klena originalbatteriet inte längre räckte hela min sträcka vintertid nån gång 2014. Batteriet från 2014 fungerar utan problem.

Bevara batterierna.
Att ta hand om batteripacket till elcykeln är klokt då de står för en ganska stor del av kostnaden av cykeln. Men det står inte mycket om hur man gör detta det i instruktionsböckerna. Dessutom så skickar tillverkaren oftast med en dum laddare som bara lyser under laddning och grönt när batteriet är fulladdat.

Jag laddar mitt batteri (10s) med ett bänknätaggregat upp till 39.2v. Om jag inte har bråttom iväg så brukar jag ladda vid 2A, har jag bråttom kör jag 4A.

Har man redan ett bänknätaggregat så är det en väldigt enkel lösning i alla fall. Oavsett hur man laddar så behöver man ett batteri med ett bra BMS så att cellerna laddas balanserat.

Bevara batterierna.

Jag använder cykeldatorns distansindikering på återstående laddning. Jag vet hur långt jag kommer på full laddning, jag vet hur långt jag kommer på den återstående laddningen, och jag vet hur länge jag behöver ladda för att komma en viss sträcka, det kommer man lätt fram till genom att prova. Sen är det lätt huvudräkning hur länge jag behöver ladda.
Har du ett elsystem av någorlunda kvalite borde du kunna använda samma princip, utan specialladdare.

Bevara batterierna.
Tack för tips! Det är batteriet till en Christiania Light electric lastcykel. Motorsystemet är från Promovec (Cargo line), och enligt deras specifikationer verkar det finnas ett BMS i batteriet.

Ungefär så som ni beskriver gör jag redan idag med batteriet, att inte ladda fullt/kör inte tomt och samtidigt hålla lite koll på laddningen. Men ibland tar bekvämligheten över och därav frågan om en färdig lösning med smart laddare :-)

Bevara batterierna.
Generellt ska batterier förvaras med ungefär 40-60% ladd för att inte försämras över tid. Det gäller i princip alla batterier (till mobiler, drönare, elcyklar). De ska absolut inte förvaras en längre tid helt urladdade eller fulladdade. Ladda natten innan du ska ut är mitt förslag.

Om de är fulladdade eller helt tömda under några dagar/1 vecka eller så spelar mindre roll men om cykeln står en tid så kan det vara idé att ha koll. Vissa batterier har automatisk "discharge"-funktion som tömmer batteriet till ca hälften av kapaciteten om det inte använts en tid.

Vad är det för cykel du har?
5f3f817a6a582.jpeg

Bevara batterierna.
LiIon-batterier bör inte förvaras fulladdade eller tomma. Någonstans runt 50-65% laddning (ca 3.9v per cell) verkar vara det optimala.

Men precis som instruktionsboken säger så är det bra att använda batterierna. De degraderas kontinuerligt, så för att få ut maximalt antal kilometer bör du använda dem. Jag tror dock att det är marginell skillnad på att ladda upp batterierna från 3.9v till 4.1v för att sedan tömma dem ner till 3.9v bara för sakens skull, jämfört med att förvara dem runt 3.9v.

Vill du få ut maximal livslängd bör du inte ladda över 4.1v, men då tappar du såklart kapacitet mätt i kilometer per laddning.

Här finns lite information om LiIon-batterier generellt:

Såhär står det bl. a i instr.-boken.
"Ruby completely discharge the battery within 24 hours after have to recharge the battery, and charging time at least 3 hours"

Den är lite svår att förstå :unsure:

Bevara batterierna.
Tack för bra och enhetliga svar ifrån flera.

Varför är det inte bra att hålla de fullt laddade respektive tomma?
Förklaringen jag hört/läst (med reservation för att jag kan ha fel) är att anod/katod degenererar när litiumjon koncentrationen är hög. Och den är hög vid endera anod/katod då batteriet antingen är nära fulladdat eller nära helt urladdat. Därav råden att hålla laddningen nära "mitten", ca 40-60%.

Bevara batterierna.
Förklaringen jag hört/läst (med reservation för att jag kan ha fel) är att anod/katod degenererar när litiumjon koncentrationen är hög. Och den är hög vid endera anod/katod då batteriet antingen är nära fulladdat eller nära helt urladdat. Därav råden att hålla laddningen nära "mitten", ca 40-60%.
Har försökt läsa på vad som händer med batterier då de antingen är tomma eller fulla. Konstaterade ganska snabbt att det händer en massa saker, olika beroende på tomma eller fulla, som accelererar åldrandet i batterierna. Istället för att de åldras 1-3% i kapacitet per år, åldras de betydligt fortare om de lagras fel.

Exakt vad som händer har jag glömt bort/förträngt eftersom det är ganska mkt som händer i ett batteri tydligen. Olika batterityper spelar oxå roll vad som händer. Li-ion åldras annorlunda än Li-polymer t ex.

Tillbaka
Topp