BIBs cykelbyxor för långcykling Gore eller ASSOS

Benny G

Medlem
Hej!
Undrar om det finns någon erfarenhet av dessa två BIBs.
Ska köpa ett par nya för långdistanscyklingar på 3v-5 veckor åt gången.

Gore
eller
ASSOS

Undrar vilken av dem som kan vara bäst för långcyklingar med heldagar i sadeln. =)

HåkanC

Aktiv medlem
Detta är väldigt individuellt
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselcykelbyxor (det den icke svensktalande ofta kallar "BIBs")
från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag cyklar uteslutande med Assos och är nöjd.
Möjligtvis är Gore lika bra men ingen aning.
Men det som passar en kanske inte....

Bengt-re

Aktiv medlem
Rapha eller Le Col fungerar för långa dagar på sadeln enligt min röv.

Gore fungerade inte för mig och Assos blir genomskinnliga (blev iaf).

Bele

Aktiv medlem
Detta är väldigt individuellt
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselcykelbyxor (det den icke svensktalande ofta kallar "BIBs")
från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft.

Håller med Håkan till alla delar (har dock ej testa Rapha), men viktigast är just konstaterandet att det är individuellt. Mina dyraste bibs från Assos ger mig faktiskt skavsår på framsidan av låren ibland. En stor besvikelse. Ett par Assos tights har däremot funkat utmärkt. Mao är det tyvärr så att man får testa sig fram och olika modeller från samma fabrikat kan passa olika bra. Det värsta är att det som är ett säkert kort ett år inte nödvändigtvis behöver vara det längre fram.

Banarne

Medlem
Assos är king! Cyklar också enbart med assos sedan några år tillbaka. De är lite dyra men snål som man är så vågar jag inte riskera att köpa något annat man eventuellt blir missnöjd med...

Bör tilläggas att jag använder deras billigare Mille GT i short, knicker och långtights.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag kör mest Assos nu för tiden. För mig är de väldigt sköna och de håller länge. Både många timmar i sadeln och många tvättar. De är dock en smula dyra, det senaste paret jag köpte gick på 2500:-.

Jag har något par Gore och Castelli också, byxorna sitter bra men jag tycker att inläggen inte alls är lika sköna som de från Assos.

Men tyvärr är nog allt det här väldigt individuellt, vad som funkar för en kan upplevas helt annorlunda av någon annan.

bigmollo

Aktiv medlem
Av de två har jag bara testat Assos Cento men de är väldigt bra. De är de skönaste (och dyraste) byxorna jag haft. Har bara cyklat 20 mil i dom som längst än så länge.

Hej!
Undrar om det finns någon erfarenhet av dessa två BIBs.
Ska köpa ett par nya för långdistanscyklingar på 3v-5 veckor åt gången.

Gore
eller
ASSOS

Undrar vilken av dem som kan vara bäst för långcyklingar med heldagar i sadeln. =)
Jag äger och har använt de ovan.
Gore upplever jag som klart sämre: sladdriga hängslen, stoppningen flyttar på sig och plastkänsla i tyget så snart det blir fuktigt.
Assos känns oerhört mycket bättre på nämnda punkter. På mig är de dock lite för korta i benen och kan skava på framsidan av låren. Mina andra Assos i samma storlek sitter perfekt.

Jag skulle nog inte ta med någon av de modeller vi diskuterar här på en 5-veckorstur, men det kan fungera riktigt bra för dig.
Fö är jag 187 lång, väger 67 och har storlek S.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Se för tusan till att testa. Bit ihop, köp 2-3 olika par och se till att få rejäla rundor i dem. Sedan vet du mer.

Gore skulle jag undvika

Randorävarna sitter oftast i Rapha och ASSOS. Jag har suttit bra i Castelli men några par har slitits ner snabbt. Det senare är mer ett problem efter typ 200 tvättar😀

Benny G

Medlem
Gore upplever jag som klart sämre: sladdriga hängslen, stoppningen flyttar på sig och plastkänsla i tyget så snart det blir fuktigt.
Assos känns oerhört mycket bättre på nämnda punkter. På mig är de dock lite för korta i benen och kan skava på framsidan av låren. Mina andra Assos i samma storlek sitter perfekt.

Jag skulle nog inte ta med någon av de modeller vi diskuterar här på en 5-veckorstur, men det kan fungera riktigt bra för dig.
Hej och tack för alla inlägg av era erfarenheter!!!! Uppskattas!!
Mille, varför skulle du inte valt några av de två exemplaren för en 5 veckorstur?
=)

Benny G

Medlem

Milledille varför skulle du inte valt några av de två exemplaren för en 5 veckorstur? Nyfiken!!!
=)

maRRtin

Aktiv medlem
Enligt rykten så kör typ alla proffs-stall med Assos chamois i sina byxor, även om det är en annan tillverkare som gjort kläderna från början. OBS! Jag har inga belägg för detta, bara ett rykte jag hört från någon som är branchen som tillverkar cykelkläder.

Själv tycker jag att Rapha Pro Team bibs är väldigt bra för långa dagar i sadeln. Har inte provat Assos dock.

Benny G

Medlem
Då känns det i varje fall som att Gore-byxorna kanske går bort,
men som ett bra tips var, så bör en testa olika.
(Hittills har jag testat tre olika)

n3wton

Aktiv medlem
När man är redo för heldagar i sadeln under 3-5 veckor har man koll på vilka bibs man gillar. Det är helt klart värt att lägga lite extra pengar på bra byxor!

Remne

Medlem
På Mantel.com kan man filtrera bibs efter turlängd, då måste man kunna få en hint om vilka modeller som kan tänkas funka.

Bilagor

• _20210507_225054.JPG
    _20210507_225054.JPG
    151.1 KB · Besök: 119

Bele

Aktiv medlem
När man är redo för heldagar i sadeln under 3-5 veckor har man koll på vilka bibs man gillar. Det är helt klart värt att lägga lite extra pengar på bra byxor!
Håller med. Samtidigt är det delvis en vanesak. Jag har kört ett antal 15-mila pass med en tri-dräkt vars padding var av enklaste skumgummi. Det gick det med. En byxa som sitter dåligt blir dock alltid dålig.

Milledille varför skulle du inte valt några av de två exemplaren för en 5 veckorstur? Nyfiken!!!
=)
Gore: om stoppningen flyttar sig till samma ställe två dagar i rad så finns det risk för skavsår. Att hängslena drar ihop sig till snören är bara oskönt, liksom plastkänsla i fuktigt tillstånd.
Assos: skavet på framsidan av låret orsakade visserligen ingen irritation på huden efter en 20-milatur, men var helt klart ett förspel till skavsår. Två-tre dagar till, så...

Så jag skulle ta med några andra ur min garderob, Rapha eller Assos av annan modell, om jag skulle cykla länge. De som gör jobbet utan att det märks.

Men allt detta är ju så subjektivt.
Prova ordentligt innan köp, gärna på en trainer :-)

Manurhin2

Aktiv medlem
Personligen så gillar jag Assos vanliga pad bättre än den med mer stoppning för längre turer. Känns som att man sitter högt på paden isf att den blir mer integrerad med vanlig tjocklek.

Benny G

Medlem
Tack för tipsen och för Mantel-sidan. Riktigt bra att kunna fylla i olika uppgifter.
Det här med Mantel.se var ju väldigt bra.
Fick fram helt andra cykelbyxor än vad Assos själv rekommenderade.

Antingen de som Assoss själv rekommenderade, när jag skrev till dem
Assoss Cento Evo Bib
eller
De som kom fram på Mantel, efter man skrivit in uppgifterna.

och har även fått det här förslaget från Castelli

Senast ändrad:

Benny G

Medlem
så den BIB med mest/tjockast stoppning är inte alltid bäst för ens bakdel vad gäller minska smärtan, under långfärdscykling?

glitch

Aktiv medlem
så den BIB med mest/tjockast stoppning är inte alltid bäst för ens bakdel vad gäller minska smärtan, under långfärdscykling?

Precis, en BIB med mycket stoppning kan t.ex. börja korva sig när den är svettdränkt efter 6 timmar i sadeln.
Det är det som är lite frustrerande med set-up för långcykling, 4 timmar funkar det mesta tycker jag, men sen börjar det hända grejer inte bara vad gäller kläder men även övriga krämpor relaterade till sittposition osv.
Det gör det så svårt att "testa ut" olika set-up:er för man behöver faktiskt nöta för att se vad som funkar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Glöm inte salva. 15 Tim kan jaga igång vilken hårsäck som helst. Idomin eller annat favvoklet kan göra all skillnad.

När fellow randogubbe slet fram lite kladd under ett nattligt snabbstopp på den stängda macken i Sala fick jag tårar i ögonen.

HåkanC

Aktiv medlem
De ggr jag smörjer mig vid cykling så använder jag
Jukon-salva
images

http://www.hardford.se/vara-varumarken/jukon/
"Jukon uppfanns 1927 av en sjökapten och kanske var det därför som salvan från början innehöll både valfett och fiskleverolja. Salvan har idag en modernare formulering med en unik kombination av bivax, sheasmör och essentiella omega-3 fettsyror."
Säljs både på apotek och välsorterade dagligvarubutiker.

Har man fått 'problem' så är Inotyol en bra salva
inotyol001_85811522.jpg

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.
Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation"
Säljs på apotek

Har man fått ont men vill kunna fortsätta att cykla rekommenderar en del Xylocain, det är snabbverkande, men effekten går snabbt över.
För den som behöver smärtlindring under längre tid finns det en bättre kräm som är både snabb och långtidsverkande, nämligen
Emla
shamoa-baf97f5997.jpg

"Emla är ett lokalbedövningsmedel som kan användas på både barn och vuxna och som går att köpa receptfritt via webbapotek eller närmaste apotek. Emla innehåller en blandning av bedövningsmedlen lidokain och prilokain. Emla bedövar huden"
Säljs receptfritt i en liten tub på Apotek

Manurhin2

Aktiv medlem
Kan rekommendera muc-offs rövklet, lika bra som Assos men halva priset.
En del stör sig på den svaga lukten men det finns värre luktkällor dit den ska så inga problem.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Inotyol har jag tårfyllda minnen från. Den där natten när Täbys 60-milare hade fotostämpling i Sala och Toni halade fram den från sadelväskan. Tänk vad lite klet kan göra.

JPL

Aktiv medlem
Kör inga nämnvärt långa turer, men fastnade får ett par-tre år sedan för POC:s bibs. spontanköpte ett par via nätbutik när det var rejäl realisation, och när jag kört några vändor köpte jag bums ett par till för fullt pris. Har aldrig kört ASSOS, men är ju nyfiken, och undrar därför om någon av er ASSOSIANER har kört m POC-brallor och kan göra ngn form av jämförelse?

bengan24

Medlem
Kör inga nämnvärt långa turer, men fastnade får ett par-tre år sedan för POC:s bibs. spontanköpte ett par via nätbutik när det var rejäl realisation, och när jag kört några vändor köpte jag bums ett par till för fullt pris. Har aldrig kört ASSOS, men är ju nyfiken, och undrar därför om någon av er ASSOSIANER har kört m POC-brallor och kan göra ngn form av jämförelse?
Vilken modell av POC köpte du?

nieves

Aktiv medlem
Assos för mig har för tjock dyna för lång distans då det ofta blir domningar. Bästa byxan hittills har varit dhb (Wiggle), med den dyrare långtidsdynan.
Men jag misstänker starkt att det även har att göra med sadelvalet, en kombo alltså.

Jonas N

Medlem
Fråga om storlek vad gäller Assos: DHB Aeron passar mig mycket fint i XL, medan Gore i XL blir hängiga i grenen. Nu är ju Wiggle struliga så jag tänkte beställa ett par Mille GT. Är XL att föredra (190 cm, 85-90 kg) tror ni?

MrSthlm

Aktiv medlem
Assos för mig har för tjock dyna för lång distans då det ofta blir domningar. Bästa byxan hittills har varit dhb (Wiggle), med den dyrare långtidsdynan.
Men jag misstänker starkt att det även har att göra med sadelvalet, en kombo alltså.
Hmmm, intressant att en för tjock dyna ger domningar. Får själv domningar ibland och försöker reda ut det här.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fråga om storlek vad gäller Assos: DHB Aeron passar mig mycket fint i XL, medan Gore i XL blir hängiga i grenen. Nu är ju Wiggle struliga så jag tänkte beställa ett par Mille GT. Är XL att föredra (190 cm, 85-90 kg) tror ni?

Jag är 186 och 95-100 kg och har par i både XL och L i Assos. L sitter bättre och är inte trånga att få på medans XL i sig också sitter bra men har lite mycket tyg i ljumsken mm. Så lite smaksak, jag tycker om när det sitter åt ordentligt. Osäker på hur det kan skilja mellan olika modeller. Väljer L fortsättningsvis.

Tyvärr inga dhb eller Gore att jämföra med.

Jonas N

Medlem
Jag är 186 och 95-100 kg och har par i både XL och L i Assos. L sitter bättre och är inte trånga att få på medans XL i sig också sitter bra men har lite mycket tyg i ljumsken mm. Så lite smaksak, jag tycker om när det sitter åt ordentligt. Osäker på hur det kan skilja mellan olika modeller. Väljer L fortsättningsvis.

Tyvärr inga dhb eller Gore att jämföra med.
Tack för svaret! Då ska jag nog beställa XL minsann.

nieves

Aktiv medlem
Hmmm, intressant att en för tjock dyna ger domningar. Får själv domningar ibland och försöker reda ut det här.
Individuellt förstås men samma fenomen uppkommer med ett tjockt gelöverdrag och på scooter med mjuk limpa. Det beror på ens anatomi, nerver kommer i kläm eller blir påverkade och ger en domning.
Det svåra är att hitta den bästa kombinationen sadel/byxa och där önskar jag alla ett stort lycka till.

Det enda jag konstaterat genom åren är att lyssna på dom som cyklar långt och länge men inte ens där råder det ngn riktig enighet. Det kan också bero på faktorer som ekonomiska åtaganden (sponsring) vilket kan innebära falsk marknadsföring.

I min lilla värld är lädersadel av bättre kvalitet den rätta vägen att gå. Sadlarna är iofs 3x så tunga och kanske inte det rejsigaste men för mig har det ingen större betydelse numera.

Som jag tidigare sagt så kör jag utan problem 150-300km helt utan cykelbyxa i +10 dagar på stålhojen med en Ideale-sadel. På racer med Gilles Berthoud Solour och byxa. Det som är lite negativt är priset, att hosta upp över 3.000kr för en Ideale för att upptäcka att det inte var ngt att ha blir lite surt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag sitter bra på min Gilles Berthoud men jag får sånna skav på sittbenen. Redan på rundor på 10 mil. Inte lyckats räkna ut varför.

Vill också passa på att varna för Jukon ovan i tråden. Prova hemma först, den förstörde nästan mitt Sverigetempo.
Inotyol är också något som provas hemma först imho. Även kräm fungerar olika från person till person.

nieves

Aktiv medlem
Jag sitter bra på min Gilles Berthoud men jag får sånna skav på sittbenen. Redan på rundor på 10 mil. Inte lyckats räkna ut varför.

Vill också passa på att varna för Jukon ovan i tråden. Prova hemma först, den förstörde nästan mitt Sverigetempo.
Inotyol är också något som provas hemma först imho. Även kräm fungerar olika från person till person.
Det värsta är just det att man ofta inte vet hur det blir efter +3-5h. Även rumpan verkar ha dagsform ibland🤪

kroem

Aktiv medlem
Dessa är (y)

Raemoe

Aktiv medlem
Jag har inte heller helt listat ut det här med bibs och sadel. Var nöjd med min setup under en fyra dagars tur, men nu när jag bytt till SPD-pedaler dök problem upp igen. Kan väl inte handla om mer än några millimeters längre avstånd till pedalerna men det hade stora konsekvenser på komfort.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer