BIBS djungeln - vilka är prisvärda?

ENEP

Medlem
Söker tips på prisvärda BIBS med korta ben.
Cyklar främst MTB, både korta och längre turer, men även landsväg sommarhalvåret.

Jajjas

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
DHB och även Decathlon om man håller sig i det övre segmentet. Det finns mer engelskt med bra prid/kvalite, Endura, Howies, Altura mfl. Rapha är ju också bra men dyra.

skier

Aktiv medlem
Jag gillar dhb och har massor med tröjor, jackor och handskar/mössor från dem, men just bibs har jag inte haft så mkt tur med. Långa bibs som jag nött hål i baken på och korta bibs som blivit stela i tyget.

De dyrare modellerna av Castelli, Endura och Assos har jag bibs från där de äldsta är 10 år gamla. Dyrare från början men väldigt bra passform och tyger för mig.

nieves

Aktiv medlem
Jag gillar dhb och har massor med tröjor, jackor och handskar/mössor från dem, men just bibs har jag inte haft så mkt tur med. Långa bibs som jag nött hål i baken på och korta bibs som blivit stela i tyget.

De dyrare modellerna av Castelli, Endura och Assos har jag bibs från där de äldsta är 10 år gamla. Dyrare från början men väldigt bra passform och tyger för mig.
Jag har haft tur med bibsen, tvättat dom varsamt med flytande Y3 om det nu är till ngn hjälp. Dom jag köpt har varit i det dyrare segmentet då jag ofta cyklat längre turer.

tobo

Aktiv medlem
I den lägre prisklassen är Didoo extremt prisvärda budget-bibs om man beställer dem genom amazon.se

Ca 220-250 kr beroende på modell inkl. frakt från UK (och är man snabb så slipper man kanske ev. extra avgifter p.g.a. Brexit).

Storleksmässigt ungefär som Craft, paden ganska lik Craft C3. Inget man cyklar Vätternrundan med, men för träningsrundor på ett par timmar funkar de fint, samtidigt som man sparar lite på sina Assos/Rapha till de lite längre rundorna.

Didoo tillverkas i Pakistan. Företaget är brittiskt. Inga kina/ali/Wish-bibs således ;)

Didoo cykelbyxor för män bekväma Coolmax vadderade anti-bac fukttransporterande cykelhaklappar byxor och utmärkt prestanda: Amazon.se: Fashion

Didoo cykelbyxor för män Coolmax vadderade cykelbyxor med sublimering anti-bac/halkskydd fukttransporterande prestanda: Amazon.se: Fashion

Premium vs Budget BIB SHORTS, does cost make a difference? - YouTube

Senast ändrad:

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag har kört vadderade korta cykelbyxor (Alltså inte BIBS) från XXL i ca. 4 år, de bara fortsätter funka och vara sköna, 99:-
En kompis köpte Lidls, bästa han haft, också ca.99:-
Finns säkert bra för över 999:- men priset är nog inte allt.

InlineOla

Aktiv medlem
Kört med Sportful senaste åren, grymt nöjd med dessa, bra padding, håller passformen trots otaliga tvättar. Finns i lite olika varianter o inte ens proffsvarianten är speciellt dyra.

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Provat Assos Mille GT, Castelli Free Aero Race 4 bib och Craft Balance BIB 19 en lägre tid. Assos är bäst, Castelli är tight 2:a (lite varmare på gott och ont) och Craft ligger långt efter. Helt klart värt att lägga rejält med pengar på.

ooms

Aktiv medlem
Provat Assos Mille GT, Castelli Free Aero Race 4 bib och Craft Balance BIB 19 en lägre tid. Assos är bäst, Castelli är tight 2:a (lite varmare på gott och ont) och Craft ligger långt efter. Helt klart värt att lägga rejält med pengar på.
Ska du jämföra märken kanske du ska gå upp lite högre än instegsmodellen i Crafts kollektion också... Du kan hitta riktigt bra bibs där också, givet att du som sagt lägger rejält med pengar.

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Ska du jämföra märken kanske du ska gå upp lite högre än instegsmodellen i Crafts kollektion också... Du kan hitta riktigt bra bibs där också, givet att du som sagt lägger rejält med pengar.
Jag betalade 799 kr för Craftbibsen och 104 € för Assosbibsen... Jag upplever Assos som ungefär 200 % dyrare när man jämför kvalité, känsla i tyg, passform, detaljer, dämpning i blöja, svettransport.

ooms

Aktiv medlem
Jag betalade 799 kr för Craftbibsen och 104 € för Assosbibsen... Jag upplever Assos som ungefär 200 % dyrare när man jämför kvalité, känsla i tyg, passform, detaljer, dämpning i blöja, svettransport.
Jag är inte förvånad att det är den skillnaden, du jämför som sagt Crafts instegsbibs (som är jävligt kassa) med bibs som ligger betydligt högre i rangen hos ett annat märke. Bara ett steg upp (ord.pris 999kr) har du en helt annan nivå hos Craft, och går du upp på nivån med samma ord.pris som Assos-bibsen (1499kr hos Cykelcity) så är det troligtvis ännu bättre.

IM

Aktiv medlem
Bibs kommer jag inte kompromissa med igen. Det är en väldans skillnad på ett par bra, välsittande bibs jämfört med ett som inte är det. Jag kör med Craft, Rapha och Planet X. Nypriset för bibsen från de två förstnämnda ligger runt 2 000:- och för de senare runt 350:-. Skall jag cykla riktigt långt är det Craft eller Rapha som gäller. Skall jag cykla långt eller till vardags Planet X. Det skall dock sägas att jag ibland faller till föga för min egna fåfänga, vilket måhända har ett finger med i spelet i just det här avseendet.

Pris är inte allt. Långt ifrån. Men se till att de bibs du använder sitter bra och fungerar utifrån dina behov. Om det innebär att de kostar en slant är det värt det. Men det finns onekligen bra bibs som inte behöver kosta en halv förmögenhet, ett par sådana som är värda att prova är Planet X 365.

Peth

Aktiv medlem
Jag kör med Northwave Extreme. Hittade ett par på extrapris i somras – 150kr – så nu har jag två par. Funkar fint att cykla långt i.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Viktigaste är imho att de sitter tight, att hängslena är så korta att det knappt går att stå rakt, då sitter paden där den ska när man böjd över cykeln.
Sämst är en lite för stor byxa där paden tom veckar sig lite för att få plats.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Bäst gillar jag mina dhb aeron ultra, lite högre densitet på paden och till utseendet samma utformning på den som mina rapha core. Bäst grepp om kronjuvelerna har mina assos.

glitch

Aktiv medlem
Bäst gillar jag mina dhb aeron ultra, lite högre densitet på paden och till utseendet samma utformning på den som mina rapha core. Bäst grepp om kronjuvelerna har mina assos.

Har Aeron Ultra också, tycker att ben grippersen är för tighta och efter 3h + är paden lite så där. Också fått skav på insidan ljumsken från sömmarna på paden. Så ingen favorit hos mig :) men det är ju det som är så svårt, alla är olika.

Hogren

Aktiv medlem
Lånar tråden för En annan bibs från fast vinter bibs har ett castelli nano PRO eller vad dom heter men den vatten avstötande funktionen har försvunnit i alla tvättar..... och efter som jag bor i Gbg så kan det vara bra med riktigt vattentäta, vindtäta och flossad insidan
(Alltså inte ytbehandlade för att tåla vattenstänk)
Men dom 3 i combo har jag inte lyckats hitta
Någon som har kolla på vilket märke som har det

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag plusettar Rapha. Personligen kör jag säkert 9/10 gånger på classic thermal när det är kortbensväder. Enda gången thermal är för varma för mig är när det är värmebölja. Men det är jag det; jag har sällan problem med värme.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer