Bibs + mtb?

fuentes

Medlem
Bibs + mtb?
har gått över från fs till ht i skogen, mycket trevligt om ni frågar mig! Motivering tar jag en annan dag.

Men, har inte skaffat bibs, vilket säkerligen är schysst att ha. Har ni tips på bra bibs? Hur många mm padding bör man ha osv? Tips på produkt? Just nu kan jag inget om detta :) brukar ägna mig åt ca 3-4 timmar brötig skog.

MagerValp

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Det följde med bibs i mina Troy Lee shorts som har funkat utmärkt så jag har inte undersökt saken närmare. Kul när man träffar rätt utan att ens försöka.

DarkMatter

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Bibs (cykelbyxor med hängslen) eller cykelshorts (utan hängslen) är något väldigt indivduellt. Konsensus är att man måste prova sig fram eftersom allas bakdel är unik.
Jag började med billiga Decathlon cykelshorts men har gått över till bibs då det är lite bekvämare. Jag har några par från Pearl Izumi som jag tycker är bra. Många gillar Assos. Detta iofs för lgv/grus-cykling men principen lär gå att applicera på mtb också.

Makten

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Använd det bara om du har ett behov. För min del kör jag det endast på vintern för att inte bli så sabla kall om arslet, men övriga året ser jag inte vitsen. I skogen sitter jag ändå inte konstant på sadeln (och särskilt inte på HT).

BJS

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Jag kan tycka att det ställs låga krav på bibs när man cyklar mtb. Jag kör ofta med tunna, enkla billiga under kortbyxorna. Som ovan - man sitter ju inte så mycket så problemet är en bråkdel av vad det är på landsväg.

Det mesta fungerar!

Berk

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Förut körde jag med lvg bibs på min XC MTB för att jag redan hade dom till lvgcykling. Nuförtiden kör jag cargo-bibs på stig för att slippa ryggsäcken, det gör cyklingen mycket trevligare! Jag ståcyklar 90% av tiden (HT/helstel), så behöver egentligen ingen bibs. Har provat flera cargo-bibs, men de flesta var konstiga på nått sätt. Bara Endura Liner passar mig bra och har fickorna högre än shortsen. Dessutom har den bra padding. Här på lager, men jag har köpt två hos Bike24 för nästan halva priset (nu bara S på lager där):

Som flera har skrivit funkar det flesta på MTB, men det är viktigt att prova om bibsen passar bra.

Arvido

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Assos är hyfsat dyra men deras cham (arselpadding) är outstanding för långlopp. Köp en riktigt tajt storlek så att ingenting rör sig. Assos tillverkas i Europa. Jag har kört VR, ironman, Mallorca 312 och Cykelvasan med Assos utan problem. Tvåa av de jag testat (ganska många faktiskt) är Castelli. Bra cham, fast lite sladdrig. Tillverkas i billiga länder inkl. Kina.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Har ett gäng cykelshorts men använder paddingen mer o mer sällan (stigcykling). Har man en bra sadel tycker jag inte det behövs, det blir helt enkelt ingen större skillnad mer än att det blir svettigt i grenen. Sitter man ner på långa turer är saken en annan förstås.

BJS

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Har ett gäng cykelshorts men använder paddingen mer o mer sällan (stigcykling). Har man en bra sadel tycker jag inte det behövs, det blir helt enkelt ingen större skillnad mer än att det blir svettigt i grenen. Sitter man ner på långa turer är saken en annan förstås.
Det finns en aspekt till... är man 50+, man och det är varmt så är det bra med något tajt som håller skrotum på plats så man inte sätter sig på prylarna. Olika för alla såklart, men orsak för mig iaf att använda bibs även under baggykortbyxorna vid mtb cykling.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Det finns en aspekt till... är man 50+, man och det är varmt så är det bra med något tajt som håller skrotum på plats så man inte sätter sig på prylarna. Olika för alla såklart, men orsak för mig iaf att använda bibs även under baggykortbyxorna vid mtb cykling.
Har du råkat ut för "the switch"? 😉

Bra fillingar håller väl oxå paketet på plats?

BJS

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Har du råkat ut för "the switch"? 😉

Bra fillingar håller väl oxå paketet på plats?
Detaljer blir kanske nasty....

Men nja - jag har aldrig upplevt att mina vanliga fillingar löser det problemet - kan ju bero på både anatomi, val av kläder och hur man cyklar. Bibsen fungerar och jag har massor av bibs så då är det en bra lösning för mig iaf!

Arvido

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Att köra med BIB och inte med fillingar har delvis med hygien att göra. Det eliminerar även skav där kallingarna har sömmar. BIB har stora aerofördelar jämfört med shorts för de som vill spara några watt och en BIB fastnar aldrig i sadeln som shorts kan göra ibland när man kört bakom sadeln och går fram igen.

BJS

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Om man bara vill hålla grejer på plats så finns det säkert bibs utan cham/padding också. Kanske lite svårarare att hitta dock.
Jo det finns, men åas - den är ju inte ivägen padsen heller och gör ingen skada så minsta motståndets lag gör det väl enkelt att köra bibs?

Ullared har jag för mig hade padslösa bibs - har en bekant som kör sånna på monarken då han tycker att det blir konstigt med monarkens mysko sadel OCH padding. Lite för mycket av det goda typ...

DarkMatter

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Jo det finns, men åas - den är ju inte ivägen padsen heller och gör ingen skada så minsta motståndets lag gör det väl enkelt att köra bibs?

Ullared har jag för mig hade padslösa bibs - har en bekant som kör sånna på monarken då han tycker att det blir konstigt med monarkens mysko sadel OCH padding. Lite för mycket av det goda typ...
Ja, man bör nog "optimera" hela systemet - bak, sadel och padding.

DarkMatter

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Att köra med BIB och inte med fillingar har delvis med hygien att göra. Det eliminerar även skav där kallingarna har sömmar. BIB har stora aerofördelar jämfört med shorts för de som vill spara några watt och en BIB fastnar aldrig i sadeln som shorts kan göra ibland när man kört bakom sadeln och går fram igen.
Antar du tänker på mer luftiga shorts eftersom TS frågar om MTB men gillar man inte bibs (lite jobbigare med naturbehoven) så kan man ju köra med tighta shorts, med eller utan padding.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
TS säger "brukar ägna mig åt ca 3-4 timmar brötig skog", så därför får man väl utgå från mkt ståcyklande i fräsiga och luftiga MTB-shorts och inte svettocykling i lycra?

Sömlösa fillingar i Goretex hade ju varit det ideala.

Makten

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Enkla "sportkalsonger" i nån form av funktionsmaterial funkar utmärkt om det bara handlar om att hålla kulorna på plats. Fastna i sadeln på grund av lösa kortbyxor lär väl bara hända om man kör utan dropper, så kan man börja med att ändra på det istället. 😁 😉

Arvido

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Så här ser det ut på de större MTB-tävlingarna. Det här är 2022-vinnarna av Leadville.

Bilagor

• menpod.jpeg
    menpod.jpeg
    217.4 KB · Besök: 99

Berk

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Och så här ska man se ut när man ska kötta i terrängen:
IG5sGEJdWXE-HD.jpg

Undrade om man får se ut så där om man är en vanlig dödliga. Kam på att det finns en grabb i barngruppen jag kör med som ser ut så, så tänkte jag. Men medan nästan alla andra kör på FS tar han alla hinder galant med sin för små barn-HT med gammaldags geometri. Så kanske är han inte en vanlig dödliga.

PS: kul film!

shro0maz

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Klart du kan/ska köra ett par bibs, finns ingen anledning o plåga röven bara för man geggar i skogen. Alla som säger att dom ändå inte sitter ner, kör ni liftburen cykling eller shuttle? Personligen sitts det mer (tidsmässigt) än vad man inte gör. Min långa grisrunda i kilsbergen blir 40.22km eller där i kring, 850 höjd/fallmeter och 3tim nånting i tid, där har du ca 20-25min aktiv utförsåkning, resten är sitta i sadeln mer eller mindre! Va generös o säg att 1tim är ur sadeln, spenderar iaf 2+ i sadeln och det är för det mesta branta uppför o stökig sådan bitvis, då vill du ha nått mjukt o gött om bumsen så slippee du bli grinig över att de gör ont!

Det går förvisso över med tiden, röfsmärtan, men köru dagliga långturer en period eller iaf 3-4 rejäla pass i veckan så är en bib rätt go ändå! Har kört POC hip protectors vpd2 ( nått sådant heter dom iaf) är en tun bib som hjälper lite men du får bra skydd som är sköna när man helt plötsligt inspekterar hårdheten i underlaget med hela kroppen

Vill man behålla coolfaktorn så döljer du lätt bibben med några fräsiga enduro shorts 🪄🤷‍♂️

Fundadores

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Bibs (cykelbyxor med hängslen) eller cykelshorts (utan hängslen) är något väldigt indivduellt. Konsensus är att man måste prova sig fram eftersom allas bakdel är unik.
Jag började med billiga Decathlon cykelshorts men har gått över till bibs då det är lite bekvämare. Jag har några par från Pearl Izumi som jag tycker är bra. Många gillar Assos. Detta iofs för lgv/grus-cykling men principen lär gå att applicera på mtb också.

Skriver under på Pearl Izumi, deras Versa MTB-liner med väldigt tunn padding är skön för MTB. Tycker för mycket stoppning är obekvämt när man ståcyklar.

DarkMatter

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Har kört POC hip protectors vpd2 ( nått sådant heter dom iaf) är en tun bib som hjälper lite men du får bra skydd som är sköna när man helt plötsligt inspekterar hårdheten i underlaget med hela kroppen
Vad jag kan se när jag googlar är det ett par shorts, inte bibs. Funkar nästan lika bra om man inte gillar hängslena men jag har upplevt att bibs sitter bättre än shorts utan hängslen.

shro0maz

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Vad jag kan se när jag googlar är det ett par shorts, inte bibs. Funkar nästan lika bra om man inte gillar hängslena men jag har upplevt att bibs sitter bättre än shorts utan hängslen.
Det gör dom alla gånger men har nog cyklat en 150mil och många timmar park/shuttle med mina poc, sitter fantastiskt bekvämt. Det är en tunn vaderinc som i en bib, så lite därför ja sa bib. Dom skyddar vid krasch som tusan o de gör inga vanliga bib 😇

Ustzeust

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
jag gillar nukeproof storage bib( jag tror dom heter det).
Fickor på benen och på ryggen så man kan ha med sig snus och multiverktyg utan att det hoppar runt i byxfickorna.

Paddingen skulle jag säga är medel, man kan gå normalt i dom men det är mer än ett trosskydd.

Arvido

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Anledningarna till att vägcyklister rakar benen är:
Det finns en mindre men inte försumbar aerofördel.
Det gör skitont att få en sportmassage med hår på benen.
Det vurpas en hel del i proffessionell cykling och behandlingen innefattar att plocka bort lösa bitar av grus, gräs, glas etc ur öppna skrapsår för att sedan smörja med antiseptisk salva. Den processen underlättas av att ha rakat bort håret på benen.

Skogling

Aktiv medlem
Bibs + mtb?
Anledningarna till att vägcyklister rakar benen är:
Det finns en mindre men inte försumbar aerofördel.
Det gör skitont att få en sportmassage med hår på benen.
Det vurpas en hel del i proffessionell cykling och behandlingen innefattar att plocka bort lösa bitar av grus, gräs, glas etc ur öppna skrapsår för att sedan smörja med antiseptisk salva. Den processen underlättas av att ha rakat bort håret på benen.

Jag rakar benen för att jag gillar blod.

Topp