Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.

Glattnos

Medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Jag har börjat fått on i knät när jag cyklar min velomobile(som är en liggcykel). Det gör lixom ont strax under knäskålen och känns ibland lite som en "lätt låsning". Jag kan då vara tvungen att trampa nästan enbart med det andra benet för att ta mig hem. Inge roligt.
Jag har tidigare åkt skidor och hade ett tag problem med ponering(tror jag det heter) men efter formgjutna innersulor och lite ut-vinklade bindningar(toe-out) så försvann problemen.

Jag funderar på att man skulle ha gjort en bike-fit men det är ju lite svårt på en velomobil eftersom karossen täcker. Är det bästa att göra en bike-fit på en vanlig cykel och sen försöka mäta och justera velomobilen likadant fast i sittande ställning? Eller finns det något annat sätt?
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Kolla med Kais01, han vet en hel del om sånt här och brukar föreslå teståtgärder, tex provisoriska kilar under sulan. Kanske inte hjälper men är lätt och billigt att utvärdera.
 
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Stor risk för att jag stjälper istället för hjälper och att kolla med ett proffs är som vanligt bästa lösningen, men den här tabellen brukar vara till hjälp. I brist på annat kan du testa att flytta tillbaka sadeln, eller vad man nu gör med en liggcykel.

 

Glattnos

Medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Okej, hoppas att Kais01 läser tråden :)

Justeringsmöjligheterna jag har är att flytta vevparti frammåt/bakåt och sitsen fram/bak upp/ner vinkla upp/ner.

Jag har ju en landsvägcykel också som även den ger lite knäproblem, inte lika mycket som velomobilen av anledning att jag kört velomobilen mycket mer och längre sträckor. Men jag fick en fundering när jag tittade på pedalerna på den, dom var alltså nya när jag började använda dom. Var ska egentligen trycket på pedalen ligga när man trampar? Det ser ju ut som att det ska vara på de inringade områdena(se bild.) Se hur mycket mer slitet det är på röda ringen jämfört med den blå ringen. Det är lika på båda sidorna på pedalen och lika på båda pedalerna. Cykeln är körd till ca 96% på trainer inomhus så det kan knappast vara slitage från någonting annat än trampning tycker jag. Tyder detta på något? Jag har ju samma skor när jag kör velomobilen.

Pedaler.jpg
 

mb5

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Lite av mina vilda slumpmässiga funderingar ...
Jag är lite tveksamt om bikefit går enkelt vrida 90 grader rund. Det är flera mindre eller större skillnader på en liggcykel. Din kunde egentligen vara (dock passar inte så bra med din beskrivning) träningsvärk eller överbelastning av några små musklar i ben man helt plötslig behöver använda på ett annat sätt, om du började numera cykla oftare liggande.
Annan spontan tanke är att på en liggcykel kan man lätt trycka väldigt hård mot pedaler med ett stöd av sadeln bakom ryggen. Det känns fint att kunna accelerera snabbt os, men knä definitivt inte tycker om såna. (Jag antar att med en tung velomobil kan det vara även mer lockande att trampa hård.) Det är värd att tänka på, växla lät och medvetet undvika använda för stor kraft.
Angående pedaler -- jag kollade mina urgamla shimano pedaler och där finns en tydlig räffla intryckt i metallen ungefär lika djupt på båda sidor. Om du misstänker att trycket ligger mest på utsidan, då är det att utöka Q-factor som behovs antar jag. Förutom vevanordning går det att hitta "förlängare" att köpa (t.ex. https://fairwheelbikes.com/kcnc-pedal-extender/ ) man skruvar mellan veven och pedalen. Jag har inga erfarenheter själv med såna, men kan vara en relativt billig sak att testa.
Annars kanske Speedplay Frog pedaler kan vara något också (inspirerat av vad skrev du skrev om skidor)? De tillåter foten rotera rund vertikal (horisontal på en liggcykel :) ) axel mycket mer än SPD, så du kan hitta "rätt" toe-out du tycker om utan att behöva förflyta klossar.
 

kais01

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
tycker det kommit tänkvärda förslag. och tack för förtroendet hasse:) hoppas ditt knä är bättre!

eftersom det inte är knäts in- eller utsida som spökar lär q-faktorn (pedalavståndet) relativt vinkeln på skorna vara under kontroll. ett vanligt misstag är annars hålfotsinlägg, som bygger upp belastningen på insidan, vilket lär kunna ge belastingsproblem på insidans broskkil (menisken) eller utsidans ledband. det senare brukar kallas löparknä.

samma problem uppstår om cykelskorna är veka i sidled, medför vinkling utåt när man tar i. kan hjälpas med en kil 2-3 mm hög av t ex hopvikt papper som läggs under yttre fotbladet. har det på ett flertal sneakeraktiga spd-skor som jag använder till pendling. hjälper bra mot just detta problem.

har man klämmande episoder av smärta framtill på ömse sidor om knäskålssenan kan man visst gärna gå till en ortoped, klämda slemhinneflikar lär vara vanlig orsak till titthålsoperation.

kanske det är så i detta fall? annars får man ju viss misstanke om bara vanlig inspirerad överbelastning i knäskålssenans infästning på knäskålen, alltså hopparknä. får det själv när jag kör mycket uppförsbackar med min tvåväxlade brompton med två tröga växlar. men den är mumma när det är plant!

i båda dessa fall säger sjukgymnasterna att det hjälper med flitig rörelseträning med låg belastning. (de lär också använda stötvåg och laser mot detta problem.)

men till en början alltså som togs upp av mb5; använda lättare växlar och högre kadens;) du kan ju också laborera lite med pedalavståndet? om dessa förslag inte hjälper skulle jag förslagsvis kontakta sjukgymnast.

mina två öre:)
 

Glattnos

Medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Tack så mycket för dina tankar kais01 :)

sadropol: Jag hade 170 mm vevarmar först men det kändes lite stort så jag bytte till 165mm, vissa har 155mm på velomobiler eftersom det ger lite mer utrymme. Blir lite bakåfram för dom med långa ben som då måste ha kortare vevar. Jag har ganska korta ben för att vara 187cm lång.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan handla om överbelastning med tanke på att jag börjat köra mycket. Fast trots att jag avstod cykling i två veckor för att vila knät så kände jag av det ganska tidigt och vid låg belastning när jag provade igen.
Om jag normalt har höga innersulor, bör jag då ha det även i cykelskorna? Jag var ju på gå och löp-kliniken i Östersund för ganska många år sedan där dom mätte upp fotvalvet. Dom sa då att det var det högsta dom mätt nån gång, så jag har ju lite ovanliga fötter. Jag har inte haft några speciella innersulor i cykelskorna men det kanske jag borde ha.

Om jag ger mig på att justera, hur länge måste man normalt köra mellan justeringarna för att känna om det är bättre eller sämre? Jag skulle kunna flytta vevpartiet framåt/bakåt men vet ju inte riktigt hur det ska kännas när det är rätt.

Det lutar också åt att jag ska få göra en vanlig bikefit med landsvägscykeln och jag hoppas att det kan ge vissa svar. Egentligen är väl vanlig upprätt cykel och liggcykel så gott som samma körställning, bara vrider ca 90grader bakåt?
 

roskai

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Jag har två tips som hjälpt mig på mtb efter knäproblem pga överansträngning på lvg (bröt revben på mtb och ville cykla men fick överansträngt knä istället, total misär..) Samma symptom som dig men värre.

Se till att sadelhöjden är rätt. Analysera hur rörelsebanan på knät, gör du en 8a? titta på knät och jämför mot det som är bra. Prova att köra med flats för att hitta hur du har fötterna naturligt, anpassa den positionen sedan till spd.

Med denna analys kom jag fram till att jag gjorde 8or med vänster knä (det dåliga) och hade foten vinklad åt "fel håll". Jag korrigerade detta och blev ganska snabbt "bra" igen. När det var som värst med knät kunde jag inte trycka ner kopplingen på bilen. Jag har försökt gå tillbaka till spd med får tyvärr inte till vinkeln på foten rätt.

Mitt knä är inte 100% än och kommer troligtvis inte bli det men det är stor skillnad att ha knäskydd eller inte. Med knäskydd (poc vpd2.0, ganska varma mao) så får jag mycket mindre problem. När det var som värst körde jag även med kinesiotejp och tapade ett X vid knät, detta var första månaden det enda som funkade, det var skillnaden mellan att kunna cykla i typ 1,5h eller att inte cykla alls.
 

roskai

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Tack så mycket för dina tankar kais01 :)

sadropol: Jag hade 170 mm vevarmar först men det kändes lite stort så jag bytte till 165mm, vissa har 155mm på velomobiler eftersom det ger lite mer utrymme. Blir lite bakåfram för dom med långa ben som då måste ha kortare vevar. Jag har ganska korta ben för att vara 187cm lång.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan handla om överbelastning med tanke på att jag börjat köra mycket. Fast trots att jag avstod cykling i två veckor för att vila knät så kände jag av det ganska tidigt och vid låg belastning när jag provade igen.
Om jag normalt har höga innersulor, bör jag då ha det även i cykelskorna? Jag var ju på gå och löp-kliniken i Östersund för ganska många år sedan där dom mätte upp fotvalvet. Dom sa då att det var det högsta dom mätt nån gång, så jag har ju lite ovanliga fötter. Jag har inte haft några speciella innersulor i cykelskorna men det kanske jag borde ha.

Om jag ger mig på att justera, hur länge måste man normalt köra mellan justeringarna för att känna om det är bättre eller sämre? Jag skulle kunna flytta vevpartiet framåt/bakåt men vet ju inte riktigt hur det ska kännas när det är rätt.

Det lutar också åt att jag ska få göra en vanlig bikefit med landsvägscykeln och jag hoppas att det kan ge vissa svar. Egentligen är väl vanlig upprätt cykel och liggcykel så gott som samma körställning, bara vrider ca 90grader bakåt?
Gällande att vila med överbelastning så hjälper det föga. Rehab som gäller, skittråkigt men nödvändigt, tänker inte tipsa om övningar bättre att din sjulgymnast får göra det 🙂
 

sadropol

Medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Det är säkert ovant med kortare vevarmar, men jag tror inte det gör någon skillnad för effektuttag? ( http://people.cst.cmich.edu/yelam1k/asee/proceedings/2011/data/14-189-1-dr.pdf ) Och kortare vevarmar ger väl lägre belastning av knät allmänt?

http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp har lite överslagsberäkningar för utgångsläge, se om du blir föreslagen att köra 165 mm?

https://www.cyclocamping.com/articles/bicycle_knee_pain.pdf har en liten tabell för exempel på rehabcykling, med högre kadens.
 

NickPick

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Iläggssulor bör du ha iaf. Jag använder specialized egna sulor, för dom är väldigt höga och håller länge. Grön är de för högt fotvalv. Hjälpte mig en del.
 

mb5

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Och kortare vevarmar ger väl lägre belastning av knät allmänt?
Under två förutsättningar (tror jag iaf): att man anpassar utväxling proportionellt (min erfarenhet är faktiskt att jag kunde gå för samma fart till även lättare växlar än vad vore proportionellt till förkortningen av vevarmar) och att man anpassar avståndet till pedaler så att det är samma i mest avlägsna punkten av pedalbanan (nedre resp. främre på en liggcykel) -- då får man mer fördelaktiga vinklar i knä.

Jag skulle kunna flytta vevpartiet framåt/bakåt men vet ju inte riktigt hur det ska kännas när det är rätt.
Jag cyklar med avståndet till pedaler kanske 2 cm längre på liggcyklar jämfört med en upright cykel (svårt att mäta exakt, men iaf är avståndet större). Brukar justera så lång som det går tills det börjar kännas konstig att vrida rund med hög kadens (jo, jätteexakt beskrivning, jag vet, men har ingen bättre). Även en centimeter kan kännas som en stor skillnad.

Kolla också att du sitter rätt när du justerar och att du har ingen tendens att glida ner i sätet när du cyklar. (Kanske kan vara ett säte som inte matchar din rygg ett problem med? Man borde känna att man sitter/ligger "rätt" med hela ryggkurvan i kontakt med sättet tror jag.)
 

mb5

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Prova att köra med flats för att hitta hur du har fötterna naturligt, anpassa den positionen sedan till spd.
Problemet med att göra så på en liggcykel är att man måste isf trycka ganska hård framåt att hålla fötter på plats. Då behövs det förflyta vevpartiet närmare och allt blir annorlunda helt generellt. (Förresten, det kan vara också relativt farligt utan någon slags av click-in pedaler, lätt att tappa fötterna vid nån studs och då faller de direkt ner på backen följd med en riktig oskönt crash -- speciellt i högre fart.)
 

kais01

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Iläggssulor bör du ha iaf. Jag använder specialized egna sulor, för dom är väldigt höga och håller länge. Grön är de för högt fotvalv. Hjälpte mig en del.
ts verkar ha iläggsulor som fungerar bra:)

min varning angående för höga iläggsulor just vid användning av fasta pedaler var mer ett tips riktat till de som har problem med inre delen av knät. om man har det ökar belastningen på inre menisken, lär vara ett vanligt 'dolt' fel hos gamla idrottare.

och man kan vid cykling mycket väl ha gott stöd i fotvalvet vilket kan kännas skönt vid gång eller löpning, och samtidigt prova yttre kil kör framfoten i cykelskorna.

men ts verkar ha sina problem framtill, och behöver nog inte meka med inläggen. de verkar bra som de är.
 

Glattnos

Medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Enligt kalkylatorn som länkades tidigare så är 145-160mm vevar "gröna" och 165-170 är "gula". Kanske borde jag bitvis flytta fram vevpartiet tills det börjar kännas konstigt och sen backa tillbaka det tills det känns bra igen, för som jag förstår det så ska man undvika att det är för nära. Att det är för långt ifrån känns ju lättare än att det är för nära.

Hur är det med slitaget på mina pedaler? Borde inte trycket ligga jämnt så dom slits ungefär lika mycket på höger och vänster sida om klossen?
 

kais01

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
men du har ju varken ont på insida eller utsida av knät? och inte heller fötterna. tyder på att sidovinkeln i skorna är ok skulle jag säga.

vill du prova att se om det skulle ändå hjälpa att att kompensera just pedalslitaget på yttersidan, gör du det med en kil under inre trampdynan. men alltså med viss risk för uppvaknande inre meniskproblem.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Jag har inte så mycket djupt att säga i ämnet. Läste Att du inte är noga med sulor i cykelskor. För mig är det extremt viktigt att jag använder mina specialgjutna sulor som både harstöd för högt fotvalv och en pelott som hindrar fotbladet från att plattas ut mot underlaget. Fötter är känsliga hjälpmedel i ett liv, de är värda att kosta på.
 

Glattnos

Medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
kais01:
Smärtan kommer på framsidan, strax under knäskålen. Det gör ont ungefär proportionellt mot hur hårt jag trycker på pedalen. Bara på vänster sida. Lite "låsningskänsla" när jag trampar lite hårdare. Jag har inte ont på in eller utsidan av knät utan det känns som att antingen knäskålen ligger fel eller att nått i det området är skadat. Jag känner väldigt lite när jag inte cyklar.

Hasse#7:
Att jag inte är noga med sulor är inte helt rätt. Jag har genom livet bara haft knäproblem vid skidåkning(tränade mycket skidåkning) och det var då jag mätte upp och fick formgjutna sulor i skidpjäxorna. Att ha höga sulor borde förslappa de muskler som normalt håller fotens form så jag blev aldrig rådd att använda sulorna i alla mina skor.
Men dock borde jag ju kanske använda dom i cykelskorna, jag får skylla på att jag inte tänkt på det...dock vet vi ju inte att det är det som är problemet. På cykel kan man ju inte pressa med hela fotsulan neråt som man konstant gör vid skidåkning(skejt) så ett hålfotsinlägg borde göra ganska lite skillnad jämfört med t.ex. kilar som kais01 pratar om.
Tycker att det kommer mängder med bra tips och tankar så jag tackar alla som engagerar sig och lovar att följa upp utvecklingen i tråden :)
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Bike-fit för liggcykel? Ont i knä.
Jag har 35 år av lagsport med f*tb*llsskor, inneb*ndy och hårda golv. Jag håller med om att ett valv är starkast fristående utan stöd. Jag använder fötterna ordentligt i andra situationer, jag har nästan bara mjuka barfotaskor privat och spelar beachvolley barfota. Men just i cykel upplever jag att trycket är högt och variationen obefintlig. Det är samma känsla som jag har när jag springer intensivt på hårda golv, för mycket påfrestning. Jag menade inte att du inte sköter dina fötter, jag såg bara en möjlig förbättringspotential vilket verkar vara det du efterfrågar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer