Bike Parks sommaren 2021 - nytt och gammalt?

Bike parks ::: nytt och gammalt inför sommaren 2021

Kan jag få be om lite hjälp med mer information? Och gärna kompletteringar så klart. Jag har letat liftburet men det smyger sig in en och annan utan lift som är värd att nämna, men luftburet är fokus.

I Göteborgs närhet (där jag bor):
Ale, Kesbergsbacken, Bollenkollen är kända och etablerade. En önskan vore mer liftburen stigcykling som det finns potential till överallt.
Okänt för mig är Falköpings freeriders. Värt ett besök för en endurocyklist?
Vargön sägs också ha en liten park (bild på lift, men jag hittar ingen info).
Ulricehamn, ideellt- och handbyggd. Okänt om liften kommer gå. Finns några Youtube-klipp men annars skralt med info.
Isaberg har kompletterat med en ny maskinbyggd led. Undrar om de öppnar liften fler dagar i år, det var ju väldigt trista och långa köer förra året. Boenden är redan fullbokade alla helger hela våren... De är ju värda all cred för det är ju väldigt bra arrangerat men det är ju väldigt trist att stå i kö.
Hittade även Toppenbanan Bike park (sök Facebook) på andra sidan sjön vid Isaberg. Ingen lift men kanske värt ett besök om det är för mycket kö i Isaberg. Handbyggda hopp, början på något likt en liten slope style.
Vallåsen får shapa upp sig för att stå sig i konkurrensen nu ;-) Det sägs att de bygger lite nytt i år, dropp bland annat. Om de kompletterar med en mer hoppbetonad led blir det ett riktigt, riktigt bra ställe. Nu är det ju bara ett par större hopp på en av lederna. Det finns även massa enduropotential där en led västerut visar på det. Fler borde inte vara så svårt att hitta på det berget.
Vill man trampa upp är Söderåsens bokskogar på ”baksidan” av Vallåsen väldigt fina! Flera fina endurospår. Få som cyklar så var beredd på att röja lite.

Österut:
Kisa i Östergötland satsar i år. Två(?) släpliftar och maskinbyggda leder.
Gränna har mycket fin endurocykling med flera handbyggda stigar, dock ej lift, men värd att nämna pga att de har pump track och en maskinbyggd teknikbana vid orienteringsstugan.
Med utgångspunkt vid skidbacken i Husqvarna hittar man ett antal fina enduroleder, ingen lift men det går att köra shuttle med bil nere från Vättern och upp. Cykeln vinner på väg ner 😉

Norrut:
Värmland är på gång? Karlstad, Sunne, Branäs, Vägsjöfors har nya parker sägs det. Det är dock svårt att hitta information om mer än Karlstad (som har lift). Mest hörsägen på Facebook.
Gesunda är sen gammalt, bra!
Falun bygger nytt med inriktning på ungdomar i bygden, inte så stor skala än. Har bergbana.
Idre har satsat mycket senaste åren, välanlagt och tillrättalagt. Många olika teknikbanor också.
Funäsdalen inkl Lofsdalen verkar också bygga ut i år. Funäsdalen har tydligen flera ställen runt sig där Lofsdalen har mest downhill (enda med lift?).
Rörbäcksnäs verkar ha fin cykling men inte liftburet, eller någon som vet? Benämns som bike park i hörsägen.
Lindvallen så klart. Jag har dock hört att man ska välja dag så det inte är så många nybörjare där då det blir svårt att köra fullt.

Och såklart Åre samt Järvsö. Är så kända att de knappt behöver nämnas ;-) Massa information finns ju om dem. Järvsö bygger ut i år men hur är det med Åre, kommer de förlänga Cobra ända ner? Vore ju bra för att få bort en del nybörjare ur Shimano.

Norge har jag inte börjat söka än (och de kan vi nog inte besöka i sommar ändå så stissiga som den regeringen är) men jag hoppas att Hemsedal har byggt ut sedan vi var där senast (2016) för den liften ger väldigt bra fallhöjd och berget har potential.

Fyll gärna på!!!
Information, erfarenheter, länkar - allt är välkommet!

//Staffan

OskarH

Aktiv medlem
Håller på att hända en hel del ute på Tjörn. Planerad öppning är i Juli.
Robert som bygger har höga ambitioner och det jag sett på bilder och film från byggandet ser lovande ut om man gillar hopplinjer.

Håller på att hända en hel del ute på Tjörn. Planerad öppning är i Juli.
Robert som bygger har höga ambitioner och det jag sett på bilder och film från byggandet ser lovande ut om man gillar hopplinjer.

Coolt! Vi har sommarhus på västra Tjörn! Vi kommer!!!

yonsson

Aktiv medlem
Någon som vet om Vallåsen öppnar påskhelgen? Om ja, brukar det vara vansinnigt mycket folk första helgen?

jonte987

Aktiv medlem
Värnamo och Vånga? Berätta mer!

Vångaberget!

Hittade en karta och en film

MtbIte

Aktiv medlem
Gamla Kvarntorpshögen! Kul! När jag var liten var det en rykande hög där snön aldrig la sig... Det var på 70-talet... Jag börjar bli gammal!

hehe där ser man , det är fortfarande en rykande hög så vi brukar skoja vi som bygger där att det är den enda downhill nedfarterna / skidbackarna med inbyggd golvvärme :D.

f1291n

Medlem
Vargön har en liten bikepark på Hunneberg. Betoningen ligger dock på liten, kanske 3-4 rätt korta spår.
Den gamla liften finns kvar men den är tyvärr inte i fungerande skick.
Helt okej backe om man bor i närheten eller kombinerar besöket med en längre tur på berget, men jag hade nog inte rest dit bara för att cykla utförs...

Glisseur

Aktiv medlem

...men hur är det med Åre, kommer de förlänga Cobra ända ner? Vore ju bra för att få bort en del nybörjare ur Shimano.
Planen var ju att bygga klart Cobra redan i somras men ja, det hände ju en grej som gjorde att folket från Gravity Logic inte kunde komma hit och att liftbolaget fick ett tillfälligt investeringsstopp. Förhoppningen är ju att dra igång igen i vår men nu ryktas det om att Länsstyrelsen ska inventera orkidéer just där förlängningen på Cobra är tänkt att gå så det kan sätta käppar i hjulet för det. Fortsättning följer med andra ord...

Annars bygger man om starten på Flinbanan och Serpentinen från VM6:an. Man kommer också att fortsätta med att renovera leder som man gjorde med övre Getrappet i höstas. Sedan finns det en jäkligt ambitiös masterplan för utveckling av bike parken där bland annat en helt ombyggd Shimano ingår men pandemin har gjort att allting skjutits på framtiden, vilket ju tyvärr är lite oundvikligt. En nyckel för att det ska kunna hända är att Cobra blir klar innan man ger sig på Shimano.

Utvecklingen i Björnen kommer att fortsätta och där kommer det att komma flera nya leder den här sommaren. Det är ett separat projekt som finansieras av bland annat EU-pengar så den går lite parallellt med bike parken på Skutan, utan att ta resurser därifrån.

Så ja, det händer en del även i Åre. Fast viktigast är ju alltid att 1000-metern får fortsätta att vara 1000-metern...

wasp

Aktiv medlem
Planen var ju att bygga klart Cobra redan i somras men ja, det hände ju en grej som gjorde att folket från Gravity Logic inte kunde komma hit och att liftbolaget fick ett tillfälligt investeringsstopp. Förhoppningen är ju att dra igång igen i vår men nu ryktas det om att Länsstyrelsen ska inventera orkidéer just där förlängningen på Cobra är tänkt att gå så det kan sätta käppar i hjulet för det. Fortsättning följer med andra ord...

Annars bygger man om starten på Flinbanan och Serpentinen från VM6:an. Man kommer också att fortsätta med att renovera leder som man gjorde med övre Getrappet i höstas. Sedan finns det en jäkligt ambitiös masterplan för utveckling av bike parken där bland annat en helt ombyggd Shimano ingår men pandemin har gjort att allting skjutits på framtiden, vilket ju tyvärr är lite oundvikligt. En nyckel för att det ska kunna hända är att Cobra blir klar innan man ger sig på Shimano.

Utvecklingen i Björnen kommer att fortsätta och där kommer det att komma flera nya leder den här sommaren. Det är ett separat projekt som finansieras av bland annat EU-pengar så den går lite parallellt med bike parken på Skutan, utan att ta resurser därifrån.

Så ja, det händer en del även i Åre. Fast viktigast är ju alltid att 1000-metern får fortsätta att vara 1000-metern...
underbart att läsa. Att cykla i åre är magiskt och jag hoppas det blir ännu mer att cykla på :)

Fortsätt gärna lägga upp!
Jag uppdaterar min lista med det jag får in av förslag och länkar. Snart ska jag räkna hur många Bike Parks vi har i landet :-) Någon annan kan få räkna hur långt det är mellan dem och hur många år det kommer ta att testa dem alla. Helt klart är att vi inte behöver sörja att vi inte får åka till Europa i sommar, det finns mycket att cykla här hemma!

MtbIte

Aktiv medlem
Ligger dock inte i Sverige (nästan ) men trysil är värt och besöka om man kommer över gränsen. Enligt mig är det en av dom roligaste parker Jag har besökt.

jsvedlund

Medlem
Kungsbyggets Äventyrspark på Hallandsåsen.
2 st pumptrack
1 st maskingrävd flowbana för hela familjen
4 st endurospår
Och deras climbing upp till toppen borde räknas som en egen led värd att nämna då den är fantastiskt fin och riktigt rolig dessutom.
Sen finns de rykten som säger att de byggs en helt ny Dualslalombana modell ordentlig som kommer stå klar i vår 🤷‍♂️😃😁

implor

Aktiv medlem

Kan jag få be om lite hjälp med mer information? Och gärna kompletteringar så klart. Jag har letat liftburet men det smyger sig in en och annan utan lift som är värd att nämna, men luftburet är fokus.

I Göteborgs närhet (där jag bor):
Ale, Kesbergsbacken, Bollenkollen är kända och etablerade. En önskan vore mer liftburen stigcykling som det finns potential till överallt.
Okänt för mig är Falköpings freeriders. Värt ett besök för en endurocyklist?
Vargön sägs också ha en liten park (bild på lift, men jag hittar ingen info).
Ulricehamn, ideellt- och handbyggd. Okänt om liften kommer gå. Finns några Youtube-klipp men annars skralt med info.
Isaberg har kompletterat med en ny maskinbyggd led. Undrar om de öppnar liften fler dagar i år, det var ju väldigt trista och långa köer förra året. Boenden är redan fullbokade alla helger hela våren... De är ju värda all cred för det är ju väldigt bra arrangerat men det är ju väldigt trist att stå i kö.
Hittade även Toppenbanan Bike park (sök Facebook) på andra sidan sjön vid Isaberg. Ingen lift men kanske värt ett besök om det är för mycket kö i Isaberg. Handbyggda hopp, början på något likt en liten slope style.
Vallåsen får shapa upp sig för att stå sig i konkurrensen nu ;-) Det sägs att de bygger lite nytt i år, dropp bland annat. Om de kompletterar med en mer hoppbetonad led blir det ett riktigt, riktigt bra ställe. Nu är det ju bara ett par större hopp på en av lederna. Det finns även massa enduropotential där en led västerut visar på det. Fler borde inte vara så svårt att hitta på det berget.
Vill man trampa upp är Söderåsens bokskogar på ”baksidan” av Vallåsen väldigt fina! Flera fina endurospår. Få som cyklar så var beredd på att röja lite.

Österut:
Kisa i Östergötland satsar i år. Två(?) släpliftar och maskinbyggda leder.
Gränna har mycket fin endurocykling med flera handbyggda stigar, dock ej lift, men värd att nämna pga att de har pump track och en maskinbyggd teknikbana vid orienteringsstugan.
Med utgångspunkt vid skidbacken i Husqvarna hittar man ett antal fina enduroleder, ingen lift men det går att köra shuttle med bil nere från Vättern och upp. Cykeln vinner på väg ner 😉

Norrut:
Värmland är på gång? Karlstad, Sunne, Branäs, Vägsjöfors har nya parker sägs det. Det är dock svårt att hitta information om mer än Karlstad (som har lift). Mest hörsägen på Facebook.
Gesunda är sen gammalt, bra!
Falun bygger nytt med inriktning på ungdomar i bygden, inte så stor skala än. Har bergbana.
Idre har satsat mycket senaste åren, välanlagt och tillrättalagt. Många olika teknikbanor också.
Funäsdalen inkl Lofsdalen verkar också bygga ut i år. Funäsdalen har tydligen flera ställen runt sig där Lofsdalen har mest downhill (enda med lift?).
Rörbäcksnäs verkar ha fin cykling men inte liftburet, eller någon som vet? Benämns som bike park i hörsägen.
Lindvallen så klart. Jag har dock hört att man ska välja dag så det inte är så många nybörjare där då det blir svårt att köra fullt.

Och såklart Åre samt Järvsö. Är så kända att de knappt behöver nämnas ;-) Massa information finns ju om dem. Järvsö bygger ut i år men hur är det med Åre, kommer de förlänga Cobra ända ner? Vore ju bra för att få bort en del nybörjare ur Shimano.

Norge har jag inte börjat söka än (och de kan vi nog inte besöka i sommar ändå så stissiga som den regeringen är) men jag hoppas att Hemsedal har byggt ut sedan vi var där senast (2016) för den liften ger väldigt bra fallhöjd och berget har potential.

Fyll gärna på!!!
Information, erfarenheter, länkar - allt är välkommet!

//Staffan
Vill du vara väldigt seriös så gör en custom Google Maps där alla ställen pekas ut. Då kan man färgkoda berodde på kategori.

gjorde en liknande för alla fiskevatten där jag har stuga. Grymt smidigt att få en översyn på alternativen.

ponx

Aktiv medlem
Bra idé med lista. Man kanske skulle kunna klassificera på ett enkelt sätt. Rörbäcksnäs är ju ett stigcenter utan höjdmeter. Samma med Gotlands bikepark vid Slite. Man skulle ju bli rätt besviken om man ville ha Järvsö och fick plattcykling på Gotland. Det skiljer ju även rätt mycket mellan de olika downhillparkerna. Gesunda är ju rätt utmanande medan vissa av de andra familjegrejerna bara är intressant om man är nybörjare eller har barnen med sig.

hoxa

Medlem
Kör man från Göteborg och norrut (för att tex ta sig till Trysil) så finns ju lagunen bike park i Strömstad. I sig inte värd en resa. Men för någon timmes kul på vägen. Dock märkligt byggd i småsten stället för jord, men har både hopp och en flowtrail samt några rätt kul skogsstigar.

Därefter stannar man strax in på norska sidan gränsen i kjerringåsens bikepark. Där kan man lätt vara en dag innan resa mot Trysil fortsätter :)

wasp

Aktiv medlem
Är du säker det är något där? Hemsidan säger absolut inget om cykling.... antar det är väsjö backen vi pratar om.
jorå, har själv varit där och cyklat :) Vasjobikepark på instagram

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer