Bike parks ::: nytt och gammalt inför sommaren 2021
Kan jag få be om lite hjälp med mer information? Och gärna kompletteringar så klart. Jag har letat liftburet men det smyger sig in en och annan utan lift som är värd att nämna, men luftburet är fokus.
I Göteborgs närhet (där jag bor):
Ale, Kesbergsbacken, Bollenkollen är kända och etablerade. En önskan vore mer liftburen stigcykling som det finns potential till överallt.
Okänt för mig är
Falköpings freeriders. Värt ett besök för en endurocyklist?
Vargön sägs också ha en liten park (bild på lift, men jag hittar ingen info).
Ulricehamn, ideellt- och handbyggd. Okänt om liften kommer gå. Finns några Youtube-klipp men annars skralt med info.
Isaberg har kompletterat med en ny maskinbyggd led. Undrar om de öppnar liften fler dagar i år, det var ju väldigt trista och långa köer förra året. Boenden är redan fullbokade alla helger hela våren... De är ju värda all cred för det är ju väldigt bra arrangerat men det är ju väldigt trist att stå i kö.
Hittade även
Toppenbanan Bike park (sök Facebook) på andra sidan sjön vid Isaberg. Ingen lift men kanske värt ett besök om det är för mycket kö i Isaberg. Handbyggda hopp, början på något likt en liten slope style.
Vallåsen får shapa upp sig för att stå sig i konkurrensen nu ;-) Det sägs att de bygger lite nytt i år, dropp bland annat. Om de kompletterar med en mer hoppbetonad led blir det ett riktigt, riktigt bra ställe. Nu är det ju bara ett par större hopp på en av lederna. Det finns även massa enduropotential där en led västerut visar på det. Fler borde inte vara så svårt att hitta på det berget.
Vill man trampa upp är
Söderåsens bokskogar på ”baksidan” av Vallåsen väldigt fina! Flera fina endurospår. Få som cyklar så var beredd på att röja lite.
Österut:
Kisa i Östergötland satsar i år. Två(?) släpliftar och maskinbyggda leder.
Gränna har mycket fin endurocykling med flera handbyggda stigar, dock ej lift, men värd att nämna pga att de har pump track och en maskinbyggd teknikbana vid orienteringsstugan.
Med utgångspunkt vid skidbacken i
Husqvarna hittar man ett antal fina enduroleder, ingen lift men det går att köra shuttle med bil nere från Vättern och upp. Cykeln vinner på väg ner
Norrut:
Värmland är på gång?
Karlstad, Sunne, Branäs, Vägsjöfors har nya parker sägs det. Det är dock svårt att hitta information om mer än Karlstad (som har lift). Mest hörsägen på Facebook.
Gesunda är sen gammalt, bra!
Falun bygger nytt med inriktning på ungdomar i bygden, inte så stor skala än. Har bergbana.
Idre har satsat mycket senaste åren, välanlagt och tillrättalagt. Många olika teknikbanor också.
Funäsdalen inkl Lofsdalen verkar också bygga ut i år. Funäsdalen har tydligen flera ställen runt sig där Lofsdalen har mest downhill (enda med lift?).
Rörbäcksnäs verkar ha fin cykling men inte liftburet, eller någon som vet? Benämns som bike park i hörsägen.
Lindvallen så klart. Jag har dock hört att man ska välja dag så det inte är så många nybörjare där då det blir svårt att köra fullt.
Och såklart
Åre samt
Järvsö. Är så kända att de knappt behöver nämnas ;-) Massa information finns ju om dem. Järvsö bygger ut i år men hur är det med Åre, kommer de förlänga Cobra ända ner? Vore ju bra för att få bort en del nybörjare ur Shimano.
Norge har jag inte börjat söka än (och de kan vi nog inte besöka i sommar ändå så stissiga som den regeringen är) men jag hoppas att Hemsedal har byggt ut sedan vi var där senast (2016) för den liften ger väldigt bra fallhöjd och berget har potential.
Fyll gärna på!!!
Information, erfarenheter, länkar - allt är välkommet!
//Staffan