Bike Parks sommaren 2021 - nytt och gammalt?

SocialGimp

Aktiv medlem
Det där ser väldigt mkt ut som en xc-bana.
Det är ganska kuperat just där ändå men absolut tar man sig runt på en XC-hoj. Man får ganska bra fart från rampen i bilden ovan och sedan är det ett hopp i slutet av backen vilket är ganska kul.

Kanske var fel av mig att kalla det hopplinje men en liten kul rundbana med hopp o drops är det i varje fall.

hoxa

Medlem
Det är precis vad det är. Precis efter det droppet kommer några gupp som det går att hoppa i.

Tror att referenserna kanske är olika här. För xc är det absolut en rätt extrem linje. Men för en dh cyklist så räknas det nog inte ens som hopp.

Edit: jag var sen på bollen... Se socialgimps svar istället.

mtb565

Aktiv medlem

Hallby är XC. Det finns kul stigar och några features som är skoj men enduro/hopplinjer i den bemärkelsen som jag tror dom flesta associerar med orden finns inte (tyvärr).

Sen var det ett tag sen jag va där men tror dom grävde bort hoppet som kom efter trä rampen.

EDIT: Trea på den.

Mxmaizman

Medlem
Bike parks ::: nytt och gammalt inför sommaren 2021

Kan jag få be om lite hjälp med mer information? Och gärna kompletteringar så klart. Jag har letat liftburet men det smyger sig in en och annan utan lift som är värd att nämna, men luftburet är fokus.

I Göteborgs närhet (där jag bor):
Ale, Kesbergsbacken, Bollenkollen är kända och etablerade. En önskan vore mer liftburen stigcykling som det finns potential till överallt.
Okänt för mig är Falköpings freeriders. Värt ett besök för en endurocyklist?
Vargön sägs också ha en liten park (bild på lift, men jag hittar ingen info).
Ulricehamn, ideellt- och handbyggd. Okänt om liften kommer gå. Finns några Youtube-klipp men annars skralt med info.
Isaberg har kompletterat med en ny maskinbyggd led. Undrar om de öppnar liften fler dagar i år, det var ju väldigt trista och långa köer förra året. Boenden är redan fullbokade alla helger hela våren... De är ju värda all cred för det är ju väldigt bra arrangerat men det är ju väldigt trist att stå i kö.
Hittade även Toppenbanan Bike park (sök Facebook) på andra sidan sjön vid Isaberg. Ingen lift men kanske värt ett besök om det är för mycket kö i Isaberg. Handbyggda hopp, början på något likt en liten slope style.
Vallåsen får shapa upp sig för att stå sig i konkurrensen nu ;-) Det sägs att de bygger lite nytt i år, dropp bland annat. Om de kompletterar med en mer hoppbetonad led blir det ett riktigt, riktigt bra ställe. Nu är det ju bara ett par större hopp på en av lederna. Det finns även massa enduropotential där en led västerut visar på det. Fler borde inte vara så svårt att hitta på det berget.
Vill man trampa upp är Söderåsens bokskogar på ”baksidan” av Vallåsen väldigt fina! Flera fina endurospår. Få som cyklar så var beredd på att röja lite.

Österut:
Kisa i Östergötland satsar i år. Två(?) släpliftar och maskinbyggda leder.
Gränna har mycket fin endurocykling med flera handbyggda stigar, dock ej lift, men värd att nämna pga att de har pump track och en maskinbyggd teknikbana vid orienteringsstugan.
Med utgångspunkt vid skidbacken i Husqvarna hittar man ett antal fina enduroleder, ingen lift men det går att köra shuttle med bil nere från Vättern och upp. Cykeln vinner på väg ner 😉

Norrut:
Värmland är på gång? Karlstad, Sunne, Branäs, Vägsjöfors har nya parker sägs det. Det är dock svårt att hitta information om mer än Karlstad (som har lift). Mest hörsägen på Facebook.
Gesunda är sen gammalt, bra!
Falun bygger nytt med inriktning på ungdomar i bygden, inte så stor skala än. Har bergbana.
Idre har satsat mycket senaste åren, välanlagt och tillrättalagt. Många olika teknikbanor också.
Funäsdalen inkl Lofsdalen verkar också bygga ut i år. Funäsdalen har tydligen flera ställen runt sig där Lofsdalen har mest downhill (enda med lift?).
Rörbäcksnäs verkar ha fin cykling men inte liftburet, eller någon som vet? Benämns som bike park i hörsägen.
Lindvallen så klart. Jag har dock hört att man ska välja dag så det inte är så många nybörjare där då det blir svårt att köra fullt.

Och såklart Åre samt Järvsö. Är så kända att de knappt behöver nämnas ;-) Massa information finns ju om dem. Järvsö bygger ut i år men hur är det med Åre, kommer de förlänga Cobra ända ner? Vore ju bra för att få bort en del nybörjare ur Shimano.

Norge har jag inte börjat söka än (och de kan vi nog inte besöka i sommar ändå så stissiga som den regeringen är) men jag hoppas att Hemsedal har byggt ut sedan vi var där senast (2016) för den liften ger väldigt bra fallhöjd och berget har potential.

Fyll gärna på!!!
Information, erfarenheter, länkar - allt är välkommet!

//Staffan
Hej Vångaberget trailcenter kommer köra i sommar, detta är de datum vi har öppet med lift, annars är det alltid öppet.
Preliminärt schema för sommaren.
Premiär 16/5.
Sen 20/6, 11/7, 25/7,
7/8 kör vi cykeldagarna och avslutar med 12/9.
https://www.vångabergettrailcenter.se/

Lars.E

Aktiv medlem

Jo. Örnsköldsvik brukar köra liften i downhillparken 2 timmar i veckan.
https://www.ckornen.se/downhill/
https://www.facebook.com/ckornendownhillpark

Så här har vi 2 olika anläggningar. En liten downhillpark med lift och en nybyggd XC-arena.
Båda anläggningar är på cykelavstånd från city.

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Snart i ett geologiskt perspektiv verkar det som. Jag mailade tidigare i våras och frågade. Början eller mitten av juni var då beskedet. Det finns ingen information på hemsidan idag, så jag ringde och frågade. Tydligen kom jag till Royal park hotell, som inget visste. Jag fick ett nummer till den/de som ansvarade för Gesunda, men det numret har ingen abonnent. Samma kattskit till organisation som vanligt alltså. Synd på ett fint cykelberg.

implor

Aktiv medlem
Snart i ett geologiskt perspektiv verkar det som. Jag mailade tidigare i våras och frågade. Början eller mitten av juni var då beskedet. Det finns ingen information på hemsidan idag, så jag ringde och frågade. Tydligen kom jag till Royal park hotell, som inget visste. Jag fick ett nummer till den/de som ansvarade för Gesunda, men det numret har ingen abonnent. Samma kattskit till organisation som vanligt alltså. Synd på ett fint cykelberg.
Är under all kritik. Hemsidan har en ”hitta hit” del men den visar ett hotell i Sthlm. Känns extremt oseriösa.

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Tänk om Gesunda skulle drivas av happymedlemmar nästa sommar? Vill någon som är smartare och mer driven än jag undersöka saken?

implor

Aktiv medlem
Tänk om Gesunda skulle drivas av happymedlemmar nästa sommar? Vill någon som är smartare och mer driven än jag undersöka saken?

Säkert ingen som är intresserad när det ser ut så här:
1623322055278.png

Romme Alpin som jämförelse:
1623322105749.png

Akilleshälen i Gesunda (utan aldrig varit där) måste vara liften. Ny lift och de kanske lossnar.

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Trista siffror! Frågan är om det beror på förutsättningarna (antik lift, blött berg etc), eller om det beror på ett organisatoriskt träsk av inkompetens och ointresse.

implor

Aktiv medlem
Trista siffror! Frågan är om det beror på förutsättningarna (antik lift, blött berg etc), eller om det beror på ett organisatoriskt träsk av inkompetens och ointresse.
Det mesta spelar nog in. Nya ägare med kapital och långsiktig plan är nog vad som behövs. Bli bättre att göra reklam för sig själv.

fattar inte hur man kan göra 7milj förlust med 11milj omsättning.

implor

Aktiv medlem
Från Gesunda idag:

Tjena!
Ja jag får be om ursäkt för att det ej kommit ut något än. Vi öppnar kring midsommar 25/6.
Släplift till toppen och knapplift halvvägs upp. Ej stolslift I år.”

Utan stolsliften så åker jag nog hellre till Järvsö en extra gång i år :/

implor

Aktiv medlem
Nu har Gersunda uppdaterat hemsidan.

”BIKE PARK
Öppettider

Välkomna från 25/6. Liften är öppen från 09:00-15:00. Släpliften går till toppen och knappliften tar dig halvvägs upp.”

Ser inget om att hyra cykel.

Bike parks ::: nytt och gammalt inför sommaren 2021

Kan jag få be om lite hjälp med mer information? Och gärna kompletteringar så klart. Jag har letat liftburet men det smyger sig in en och annan utan lift som är värd att nämna, men luftburet är fokus.

I Göteborgs närhet (där jag bor):
Ale, Kesbergsbacken, Bollenkollen är kända och etablerade. En önskan vore mer liftburen stigcykling som det finns potential till överallt.
Okänt för mig är Falköpings freeriders. Värt ett besök för en endurocyklist?
Vargön sägs också ha en liten park (bild på lift, men jag hittar ingen info).
Ulricehamn, ideellt- och handbyggd. Okänt om liften kommer gå. Finns några Youtube-klipp men annars skralt med info.
Isaberg har kompletterat med en ny maskinbyggd led. Undrar om de öppnar liften fler dagar i år, det var ju väldigt trista och långa köer förra året. Boenden är redan fullbokade alla helger hela våren... De är ju värda all cred för det är ju väldigt bra arrangerat men det är ju väldigt trist att stå i kö.
Hittade även Toppenbanan Bike park (sök Facebook) på andra sidan sjön vid Isaberg. Ingen lift men kanske värt ett besök om det är för mycket kö i Isaberg. Handbyggda hopp, början på något likt en liten slope style.
Vallåsen får shapa upp sig för att stå sig i konkurrensen nu ;-) Det sägs att de bygger lite nytt i år, dropp bland annat. Om de kompletterar med en mer hoppbetonad led blir det ett riktigt, riktigt bra ställe. Nu är det ju bara ett par större hopp på en av lederna. Det finns även massa enduropotential där en led västerut visar på det. Fler borde inte vara så svårt att hitta på det berget.
Vill man trampa upp är Söderåsens bokskogar på ”baksidan” av Vallåsen väldigt fina! Flera fina endurospår. Få som cyklar så var beredd på att röja lite.

Österut:
Kisa i Östergötland satsar i år. Två(?) släpliftar och maskinbyggda leder.
Gränna har mycket fin endurocykling med flera handbyggda stigar, dock ej lift, men värd att nämna pga att de har pump track och en maskinbyggd teknikbana vid orienteringsstugan.
Med utgångspunkt vid skidbacken i Husqvarna hittar man ett antal fina enduroleder, ingen lift men det går att köra shuttle med bil nere från Vättern och upp. Cykeln vinner på väg ner 😉

Norrut:
Värmland är på gång? Karlstad, Sunne, Branäs, Vägsjöfors har nya parker sägs det. Det är dock svårt att hitta information om mer än Karlstad (som har lift). Mest hörsägen på Facebook.
Gesunda är sen gammalt, bra!
Falun bygger nytt med inriktning på ungdomar i bygden, inte så stor skala än. Har bergbana.
Idre har satsat mycket senaste åren, välanlagt och tillrättalagt. Många olika teknikbanor också.
Funäsdalen inkl Lofsdalen verkar också bygga ut i år. Funäsdalen har tydligen flera ställen runt sig där Lofsdalen har mest downhill (enda med lift?).
Rörbäcksnäs verkar ha fin cykling men inte liftburet, eller någon som vet? Benämns som bike park i hörsägen.
Lindvallen så klart. Jag har dock hört att man ska välja dag så det inte är så många nybörjare där då det blir svårt att köra fullt.

Och såklart Åre samt Järvsö. Är så kända att de knappt behöver nämnas ;-) Massa information finns ju om dem. Järvsö bygger ut i år men hur är det med Åre, kommer de förlänga Cobra ända ner? Vore ju bra för att få bort en del nybörjare ur Shimano.

Norge har jag inte börjat söka än (och de kan vi nog inte besöka i sommar ändå så stissiga som den regeringen är) men jag hoppas att Hemsedal har byggt ut sedan vi var där senast (2016) för den liften ger väldigt bra fallhöjd och berget har potential.

Fyll gärna på!!!
Information, erfarenheter, länkar - allt är välkommet!

//Staffan
Bara för ren nyfikenhets-skull.
Varför vill man "få bort nybörjare från Shimano"?
Får inte alla cykla där? Har inte alla vart "nybörjare" nångång?

Bara en fundering?

ponx

Aktiv medlem
Bara för ren nyfikenhets-skull.
Varför vill man "få bort nybörjare från Shimano"?
Får inte alla cykla där? Har inte alla vart "nybörjare" nångång?

Bara en fundering?
Man vill få nybörjare att inte bromsa sig igenom Shimano utan istället köra en lämpligare led. Även kanske lätta lite på trycket hos Dr Katz.

pbeijer

Aktiv medlem
Från Gesunda idag:

Tjena!
Ja jag får be om ursäkt för att det ej kommit ut något än. Vi öppnar kring midsommar 25/6.
Släplift till toppen och knapplift halvvägs upp. Ej stolslift I år.”

Utan stolsliften så åker jag nog hellre till Järvsö en extra gång i år :/
Förstår inte vad dom menar. Knapplift är ju en släplift så hur skall dom ha det, går liften halvvägs upp eller till toppen?

davlov

Medlem
Håller på att hända en hel del ute på Tjörn. Planerad öppning är i Juli.
Robert som bygger har höga ambitioner och det jag sett på bilder och film från byggandet ser lovande ut om man gillar hopplinjer.

Tyvärr kommer de inte att öppna i år alls

implor

Aktiv medlem
Förstår inte vad dom menar. Knapplift är ju en släplift så hur skall dom ha det, går liften halvvägs upp eller till toppen?
Dom har tre liftar tror jag. En med en rund platta. En med ett ”T” och en stollift.

antar bara den av T typ går hela vägen upp.

aldrig varit där så spekulerar.

ponx

Aktiv medlem
Dom har tre liftar tror jag. En med en rund platta. En med ett ”T” och en stollift.

antar bara den av T typ går hela vägen upp.

aldrig varit där så spekulerar.
Jag mailade och frågade och de svarade att släpliften går till toppen. Jag som knappt orkar släpliften hela vägen upp i flottsbro har mardrömmar redan nu.

implor

Aktiv medlem
Jag mailade och frågade och de svarade att släpliften går till toppen. Jag som knappt orkar släpliften hela vägen upp i flottsbro har mardrömmar redan nu.
Nä det är suboptimalt. De behöver investera i en ny snabb stolslift för berget ska kunna utvecklas. Är enda vägen att det ska kunna bära sig framöver.

H.

Aktiv medlem
Med tanke på hur långsam stolliften i Gesunda är kanske det är positivt med släplift... Fast inte lika socialt så klart.

Glisseur

Aktiv medlem
Lite sen på pucken men här är lite nyheter från Åre.

• Övre Serpentinen håller på att byggas om helt och hållet hela vägen ner förbi Hummelns dalstation och strax efter där den korsar Flinbanan. Den första delen från VM6:an och ner till första grusvägen är färdig och öppen. Längden på det bygget är i stil med 2-3 leder på andra bikeparks här i landet så även om det känns som en kort snutt jämfört med allt annat i Åre är det ett ganska stort bygge trots allt. Jag tror att planen är att fortsätta att renovera den nedre delen av Serpentinen också för att få till en grön led som både är lång och rolig att cykla.

• Cobra kommer inte byggas klart i år. Huvudorsaken är såklart pandemin som satte käppar i hjulet för precis alla planer, plus lite strul med Länsstyrelsen och diverse naturinventeringar. Planen är nu att göra det nästa år istället.

• Renovering och uppdatering av gamla leder som det som gjordes i övre Getrappet ifjol kommer att fortsätta även nu i sommar. Just nu håller man till exempel på med Örnnästet och Rydbergs väg.

• Och ja, det finns en plan på att uppdatera och bygga om Shimano. Men det kräver att Cobra blir klar först så att det finns en lång hopp/flowled under tiden.

• Jag vet att Happyrides forumgalleri är misstänksamma mot Skistars investeringar och prioriteringar men det som är helt uppenbart är att det aldrig satsats så mycket nya pengar på cykling som det gör just nu. Bara idag är det tre grävare igång uppe i parken och kommer vara så ett tag till.

IMG_3752.jpeg

Rassemouse

Aktiv medlem
Nu har hallstabacken i Sollefteå öppnat. Hittills så har de bara två enklare leder, men de har börjat bygga längre och svårare. Ev öppnar nån av dom till hösten, men annars nästa sommar. Jag var dit och testade i Söndags och spelade in lite film. Egentligen inte jätte imponerad hittills, men jag tror verkligen att berget har potential att bli bra när mer är utbyggt.

implor

Aktiv medlem
Någon som vet om gesunda öppnat?
Nu verkar det som Gesunda ska öppna ändå?!?!?

”Fredagen den 9/7 öppnar vi äntligen liften till vår Bike Park samt börjar ha helgöppet i vårt nya café i Lodgen”

stigfinnare

Aktiv medlem
Ska irra runt lite i sommar och undrar var man kan ha mest roligt med en sjuåring som klarar lite drop och stök men cyklar på en 20”? Kommer omväxlande befinna mig någorlunda i trakterna av Kisa, Vallåsen och Isaberg, så boende behövs inte.

Tänker teknikområde, så enkel lift som möjligt..

m3lk3r

Aktiv medlem
Ulricehamns stigar ser ju skitbra ut? Byggda med kreativitet. Aldrig settnågpt om deras bikepark förrän nu. Som göteborgare är det ett givet val

Valhalla_

Aktiv medlem
Med tanke på hur långsam stolliften i Gesunda är kanske det är positivt med släplift... Fast inte lika socialt så klart.
Förra året var det asmycket "vandrare" som skulle upp och varje gång stannade liften när de skulle på och när de skulle av. Tog ca 30 min att ta sig upp. Hann bara med några få åk. Eftersom vandrare inte fixar släplift så, ja, det är positivt. 😁

H.

Aktiv medlem
Förra året var det asmycket "vandrare" som skulle upp och varje gång stannade liften när de skulle på och när de skulle av. Tog ca 30 min att ta sig upp. Hann bara med några få åk. Eftersom vandrare inte fixar släplift så, ja, det är positivt. 😁
Jag frågade på deras Instagram-sida och fick svaret att släpliften tar ca 5 min till toppen. Det är ju rejält mkt snabbare än sittliften som väl tar 10-15 min, utan stopp...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer