Bikefinder

Matlin

Medlem
Bikefinder
Någon som har erfarenhet av Bikefinder
Har själv precis köpt en...
Modern spårning och försäkring för cyklar, baserad på GPS/GSM och Bluetooth. Monteras i styret, i det närmaste omöjligt för tjuvar att avlägsna. Abonnemang inklusive fullvärdesförsäkring. Vikt 47 gram.

Höjdpunkter:
- Heltäckande stöldförsäkring, oavsett pris på cykeln
- Ingen självrisk
- Täcker hela värdet
- Möjlighet att spåra cykeln
- Täcker över hela världen

FÖRSÄKRINGEN

Med BikeFinder monterad i cykeln får du full ersättning utan självrisk genom abonnemanget. Oberoende av cykelns pris och utan avskrivning av cykelns värde vid tidpunkten för stölden. År 2019 återlämnades hela 9 av 10 stulna cyklar med BikeFinder till ägaren.

Givetvis krävs köpbevis eller värdering från cykelbutik/-verkstad om inte kvittot finns kvar.

Försäkringsvillkor:
- Installerad produkt
- Alltid mer än 20 % batterikapacitet
- Registrerad cykelinformation i BikeFinder-appen
- Betalt BikeFinder-abonnemang, som säljs separat på www.bikefinder.com

BIKEFINDER-ENHETEN

BikeFinder installeras i styret vid montering och expanderar när den har satts på plats. Därmed är det omöjligt att avlägsna enheten utan specialverktyg. En pushnotis skickas till ägarens mobiltelefon om någon försöker stjäla cykeln eller avlägsna BikeFinder-enheten. Det går att spåra en stulen cykel via GPS/GSM och Bluetooth i BikeFinder-appen, med en noggrannhet på ca två meter.

BikeFinder kan monteras i styret på el-, hybrid-, landsvägs-, terräng- och barncyklar. Så länge styret är mellan 15 och 27 mm i diameter får BikeFinder plats. Eftersom BikeFinder-enheten är robust och vattentät kan man även spåra cykeln under krävande förhållanden.

I appen kan användaren aktivera rörelsesensorn och välja mellan fyra olika varningslägen. Produkten skickar endast information när cykeln är i rörelse, och det inställda läget avgör vilken information man får och hur ofta.

Batteriet har en livslängd på upp till 8 veckor i standbyläge och laddas enkelt via USB-C direkt i cykeln, med hjälp av den medföljande powerbanken. Enheten behöver med andra ord inte demonteras vid laddning. Det är naturligtvis också möjligt att ladda BikeFinder med powerbanken under transport.

Produkten levereras med ett integrerat SIM-kort med ett fast abonnemangspris per månad, inklusive SMS och data. Registrering sker på nätet efter att man har köpt enheten, och cykeln är då fullvärdesförsäkrad.

Ett specialverktyg för montering och demontering medföljer.

Specifikationer:
- Vattentät: Ja
- Batteritid: Upp till 8 veckor
- SIM-kortslösning: SIM-kort är installerat i produkten, men BikeFinder-abonnemanget måste aktiveras och betalas av användaren
- Noggrannhet vid spårning: Upp till 2 meter
- Rörelsesensor: Ja
- Vikt: 47 gram
- Mått: 193,5 mm x 15 mm
- Passar till: 15–27 mm invändig styrdiameter
- Laddning: Via USB-C, powerbank och laddningskabel medföljer
- Powerbank: 5000 mAh

Bilagor

• 20210329_132617.jpg
    20210329_132617.jpg
    581.9 KB · Besök: 72

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bikefinder
Får en imorgon som jag ska skriva ett test av för Happys räkning. Det är dock 2021 års modell som är lite uppdaterad - men kommer utan powerbank, som jag förstod det så var det för mycket krångel med frakten till vissa länder när det skickas med lithiumbatterier.

På pappret verkar det ju som en bra grej.

Matlin

Medlem
Bikefinder
Det finns två sorter en Blå och en Svart
1199:- för den blå och 1599:- för den svarta... På XXL där jag köpten fan dom ingen skillnad på dom två, tydligen samma vilkor...
Med tanke på att jag laggt nästa 75k på Mtbn så är det en billig försäkring...

Matlin

Medlem
Bikefinder
Vi kan jämföra produkten om du vill...
Så kan du få min bild av hur jag har upplevt min... Min går igång så fort jag kommer hem...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bikefinder
2021 års modell är grå och har känsligare GPS och rörelsededektor samt är CE-godkänd enligt lite nyare villkor. Modellen innan är blå och har powerbank.

Jag TROR att den svarta är ännu äldre.

Bikefinder
Frugan köpte cykel och de hade satt i en sån här pryl. Det syns tydligt att det sitter nåt i styret och det tog mindre än 30 sekunder att ta bort den med torx-nyckel. Felmonterat eller?

hnrks3

Aktiv medlem
Bikefinder
Verkar ju vara en riktigt bra grej. Fram tills att alla cykeltjuvar har vetskap om det här. Går det att känna igen den direkt på handtaget och går lätt att montera loss är det ju inte superbra

hnrks3

Aktiv medlem
Bikefinder
Är väl en försäkring man köper ?
Då kvittar det väl om tjuven ser den eller inte ...
Tänker mest att jag inte vill bli av med cykeln, eller "ge" bort den till en cykeltjuv. Heltäckande försäkring är ju riktigt bra, men man får ju betala abonnemanget för försäkringen också, som jag fattade det. Det är ju ingen engångskostnad

skjivert

Aktiv medlem
Bikefinder
Jag var sugen på detta men tappade intresset när det visade sig att man ej kunde få sin cykel värderad utan de tittade endast på nypriset och gjorde sedan en ganska aggressiv åldernedskrivning.

Topp