Bikepacka på Gotland. Vilka grusvägar får man inte missa?

bigmollo

Aktiv medlem
Jag planerar att bikepacka omkring på Gotland några dagar i slutet av augusti. Jag har cyklat rätt mycket asfalt på ön under åren men nu tänkte jag skarva på med grusvägar för att vara trendriktig. Jag tänkte cykla omkring i 3-4 dagar och sova i tält. Vilka grusvägar får jag inte missa? Om ni har några tips på extra fina sovställen så tar jag gärna emot det med.

staine

Aktiv medlem
Jag planerar att bikepacka omkring på Gotland några dagar i slutet av augusti. Jag har cyklat rätt mycket asfalt på ön under åren men nu tänkte jag skarva på med grusvägar för att vara trendriktig. Jag tänkte cykla omkring i 3-4 dagar och sova i tält. Vilka grusvägar får jag inte missa? Om ni har några tips på extra fina sovställen så tar jag gärna emot det med.
Mina 5 ören. Stenkusten från Bläse till Ar. Därifrån fortsätt och krångla små men ej svåra stigar hela vägen till Fårösund. Tälta nästan var som helst längs hela den vägen typ.

nisseson

Aktiv medlem
Screenshot_20210815-174917001 (1).jpg
Screenshot_20210815-174820053 (1).jpg

Den här grusvägen/traktorstigen var fin 2017, rekommenderas. Kompleteras med glass i Katthammarsvik.

DSC_0941.jpg

Posta en ride-report i efterhand, mycket intresserad av något liknande!

bigmollo

Aktiv medlem
Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Svårt med grus norrut på östsidan. Finns vid Furillen bitvis men inte så mkt mer tror jag. Inte vid kusten iaf.
Jag vet. Planen är att köra upp till Slite och Furillen. Sen över till stenkysten och avsluta dagen på Fårö.
Dag två går ner förbi Katthammarsvik och avslutas i När.
Dag tre går söderut förbi Horburgsgubben och uppåt mot Klintehamn.

sdx

Aktiv medlem
Jag vet. Planen är att köra upp till Slite och Furillen. Sen över till stenkysten och avsluta dagen på Fårö.
Finns 50 meter statlig grusväg i när.

BFS

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem
Jaha, nu sket det sig med barnvakt så resan får dröja ett tag. 😳😩
Trist om så blir fallet, det är extra fint på Gotland på sensommaren.
Kan du inte ragga barnvakt här då? Kanske någon från KBCK som kan ställa upp? :giggle:
Du får locka med fri tillgång till ditt vinförråd, då borde det funka.🍷
Hoppas det löser sig på något sätt.

Little Stereo

Aktiv medlem

frankfurt

Aktiv medlem
Mellan Slite och Furillen kan du köra grus nästan hela vägen, sen finns det med lite trixande grus/traktorväg ner till Rute och även söder om Fleringe grus ner till Bläse där du tar Stenkustvägen norrut.

Jag är ganska säker på att vi körde grus mellan Åminne och Slite på Aur 2019.

jag ska rota i GPX-högen. Sen är sträckan från Kappelshamn ner till Halls Huk och vidare på Klintkustleden söderut för fin att missa.

bigmollo

Aktiv medlem
Mellan Slite och Furillen kan du köra grus nästan hela vägen, sen finns det med lite trixande grus/traktorväg ner till Rute och även söder om Fleringe grus ner till Bläse där du tar Stenkustvägen norrut.

Jag är ganska säker på att vi körde grus mellan Åminne och Slite på Aur 2019.

jag ska rota i GPX-högen. Sen är sträckan från Kappelshamn ner till Halls Huk och vidare på Klintkustleden söderut för fin att missa.
Jag ritar en ny rutt från Visby och runt kusten medurs.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Har lite samma planer på besöka Gotland nu i början på Sep.
Den rutt AUR hade nu på sitt 3 dagars event är det jag kommer utgå som bas (Dryga 43 mil som bas)
Tar man lite inspo härifrån som t.ex. Katthammarsvik så kanske det totala blir 50 ish om man håller sig någorlunda till kustlinjen.

bigmollo

Aktiv medlem
Har lite samma planer på besöka Gotland nu i början på Sep.
Den rutt AUR hade nu på sitt 3 dagars event är det jag kommer utgå som bas (Dryga 43 mil som bas)
Tar man lite inspo härifrån som t.ex. Katthammarsvik så kanske det totala blir 50 ish om man håller sig någorlunda till kustlinjen.
Var hittar man AUR:s rutt? Jag har letat överallt, men det verkar som att min fru har rätt i att jag är värdelös på att leta.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Åminne är ju sämsta stället. Det är typ bara där det INTE går att hitta grusväg/stig längs med kusten. Brukar trösta med pizza istället.

claess

Medlem
Mellan Åminne och botvaldevik är det en fin grusväg, längs med kusten och lite i skogen, är väl i och för sig bara några kilometer… oklart om det går att ta sig vidare söderut på grus därefter men fina asfaltsvägar

bigmollo

Aktiv medlem
Mellan Åminne och botvaldevik är det en fin grusväg, längs med kusten och lite i skogen, är väl i och för sig bara några kilometer… oklart om det går att ta sig vidare söderut på grus därefter men fina asfaltsvägar
Den är jäkligt fin. Fruns föräldrar har hus i Åminne så den har jag full koll på. Den är också med på listan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stämmer bra med min erfarenhet. Och på ostkusten brukar det vara rätt glest befolkat även i Juli.

nisseson

Aktiv medlem
Även med turiststormning är det inte mer än ca 60 människor per kvadratkilometer, det är inte så trångt, på gränsen till folktomt. Iaf. för mig som bor i villakommun med drygt 1200 människor per kvadratkilomter. :-)

Från Ygne till Gnisvärd via Tofta skjutfält är fint. Man cyklar delvis precis på klinten med härlig utsikt.
Testade även bansträckningen från Gotland Gravel 2019 nere runt Klintehamn i sommras, superfint! Grusväg blandat med enklare stig med hundratals fjärilar som virvlade upp när man passerade. GPX finns här:https://gotlandgravel.se/praktisk-info/
B7439F74-4026-463B-8D69-07E1DCB8FAA0.jpeg

E62D5C5E-5B72-4F35-8135-7AC211FFAADC.jpeg

BFS

Aktiv medlem
Gotland är i mina ögon föredömligt folktomt även under midsommarveckan (då jag/vi varit där). Iaf på de fina sträckorna.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer